Ford Mondeo (I) - stylový design a radost z jízdy
Společnost Ford of Europe uvádí zatím nejstylovější a technicky nejvyspělejší Mondeo v historii. Atraktivnější exteriér a propracovanější interiér jdou ruku v ruce s novými pohonnými jednotkami – EcoBoost nebo TDCi.
Největší změnu najdeme na přední části. Kapota motorového prostoru působí díky zpracování uhlazeně a čistě. Zároveň se změnily ztvárnění a proporce horní a spodní mřížky. Horní mřížka dostala chromované lemování. Prémiový charakter vozu umocňují (ve verzích s vyšší výbavou) chromované horizontální lišty. Spodní lichoběžníková mřížka se naproti tomu zvětšila. Po stranách spodní mřížky se nacházejí mlhovky, nad které byly ve verzích Titanium a Titanium S do nárazníku začleněny LED diody pro denní svícení.
Při pohledu z boku na verze s vyšší výbavou vynikne chromované lemování oken. Nový design kol, poprvé do 19 palců, přispívá k výraznému charakteru vozu. Vzadu přepracované větší zadní svítilny využívají technologii LED diod pro koncová a brzdová světla. Přepracované víko zavazadlového prostoru navazuje na výraznější profil nových zadních svítilen a zčásti přebírá jejich prostorové ztvárnění.
V interiéru byla zaměřana pozornost na středovou konzolu. Prémiové textilní čalounění stropu a nová stropní konzola s nepřímým LED osvětlením zdůrazňují komplexní charakter vnitřního designu. Zdokonalené látky a materiály včetně čalounění Alcantarou a kůží Windsor, umocňují celkový dojem luxusu a sportovní elegance.
Modernizaci exteriéru i interiéru završuje nabídka nejnovějších barevných kombinací, které byly vyvinuty pro tento model. K nim se řadí například světle šedé potahy „Micastone“ nebo kožené čalounění sedadel v sytě hnědém odstínu „Cognac“.
Mezi nové hi-tech prvky patří mj. systém upozornění na opuštění jízdního pruhu, systém monitorování pozornosti řidiče nebo samočinné přepínání dálkových a potkávacích světlometů. Základem je citlivá kamera, umístěná v horní části čelního skla u vnitřního zpětného zrcátka.
Upozornění na opuštění jízdního pruhu
Kamera nepřetržitě monitoruje silnici před vozidlem a vyhodnocuje, kde se vůz nachází vzhledem k jízdním pruhům. Jakmile zaregistruje, že se kola přibližují k vodorovnému dopravnímu značení, upozorní řidiče vibracemi volantu. Systém se deaktivuje do 60 km/h.
Monitorování pozornosti řidiče
Úkolem je sledovat, zda se řidič věnuje řízení. Výsledek analýzy si řidič může vyvolat s pomocí ovladačů palubního počítače. Pokud systém vyhodnotí výsledek, který je horší než nastavená hranice ztráty pozornosti, ozve se zvukový signál a na přístrojovém panelu se zobrazí doporučení, aby udělal přestávku. Například v okamžiku, kdy řidiče začíná zmáhat únava nebo upadne do mikrospánku.
Samočinné přepínání světlometů
Účelem je maximalizovat využití dálkových světlometů. Pokud systém zaznamená protijedoucí vozidlo, automaticky přepne dálkové světlomety na potkávací. Systém zároveň rozpozná, jestli před vozidlem svítí červené koncové svítilny jiného vozu, jakkoli málo světla vyzařují. Dálkové se v městských aglomeracích samočinně přepnou na potkávací.
Monitorování mrtvých úhlů
Systém založený na vestavěném radaru dává řidiči přehled o situaci v okolí vozu. Upozorňuje na jakékoliv vozidlo nacházející se v mrtvých úhlech napravo i nalevo od řidiče. Zařízení využívá dvou širokopásmových radarů v rozích zadního nárazníku. Pokud se v definované zóně mrtvého úhlu objeví jiné vozidlo, rozsvítí se LED indikátor ve vnějším zpětném zrcátku na příslušné straně. Systém funguje automaticky od 10 km/h.
Další systémy
V novém Mondeu se nachází široká škála dalších systémů a technologií, mj. zdokonalený systém inteligentní ochrany Ford IPS, ESP / ESC, aktivní podvozek IVDC s plynule měnitelnou charakteristikou tlumení (CCD), systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), adaptivní tempomat (ACC), systém FA (Forward Alert, varuje řidiče zvukem i vizuálně v situacích, které mohou vést k nárazu do vpředu jedoucího vozidla), asistent pro rozjezd do svahu (Hill Start Assist), rozhraní člověk – stroj HMI (Ford Human Machine Interface).
Ford EcoBoost 2.0
Nová globální řada zážehových agregátů Ford EcoBoost využívá přímého vstřikování, přeplňování turbodmychadlem a nezávislého proměnného časování sacích i výfukových ventilů. Mondeo s motorem EcoBoost 2.0 o výkonu 176 kW (240 k) při 6000/min vychází z téhož konstrukčního základu jako verze 149 kW (203 k), točivý moment 300 Nm při 1750 do 4500/min. Druhá verze dosahuje 340 Nm od 1900 do 3500/min., přičemž 320 Nm lze využít v 5000/min.
S oběma variantami je dodávána šestistupňová automatická převodovka PowerShift s dvojicí spojek uložených v olejové lázni. Bez ohledu na výkon nebo na typ karoserie vykazuje průměrnou spotřebu 7,7 l/100 km.
Spolu se dvěma motory EcoBoost 2,0 l dává nové Mondeo na výběr ze široké řady dalších motorizací, které bez výjimky splňují emisní normu EuroV.
Duratorq TDCi 2.2 / 147 kW (200 k)
Nové solenoidové vstřikovače paliva, nyní s osmi otvory na každém vstřikovači, pracují se vstřikovacím tlakem až 1800 barů a umožňují dokonalejší rozprášení paliva. Novým vstřikovačům se musely přizpůsobit rovněž spalovací komory a modul řídicí jednotky motoru, který dostal novou kalibraci. Všechny modifikace přispěly ke snížení nejen emisí, ale také vstřikovacího hluku. Plnicí tlak vzrostl z 1,5 na 1,8 baru, pomáhá rovněž vysoce účinný chladič systému EGR (recirkulace výfukových plynů) a nový filtr pevných částic s aktivní vrstvou (cDPF).
Jde o nejvýkonnější agregát Ford of Europe v historii. Jeho točivý moment vrcholí 420 Nm ve 2000/min, dalších 30 Nm přidává funkce overboost. Akcelerace 0-100 km/h trvá 8,1 s v případě sedanu, u liftbacku 8,3 s. V kombinovaném cyklu dosahuje 6,0 l/100 km.
Duratorq TDCi 2.0
Základem nabídky vznětových motorů je Duratorq TDCi 2.0 ve třech různých variantách.
Na sto kilometrů spotřebuje v průměru 5,3 l/100 km s manuální šestistupňovou převodovkou. Jako alternativa je pro Duratorq TDCi 2..0 (103 a 120 kW) na přání šestistupňová automatická převodovka PowerShift. S ní Mondeo dosahuje průměrné spotřeby ve výši 5,6 l/100 km.
Duratec 1.6 a 2.0
Dvoulitr lze pořídit také ve variantě Flexible Fuel Vehicle, schopné spalovat jak bezolovnatý benzín, tak směs E85 (85 procent biolihu, 15 procent benzínu). Ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou produkují výkon 88 kW, respektive 107 kW. V nabídce se brzy objeví další atraktivní pohonné jednotky v čele s motory Ford EcoBoost a Duratorq TDCi 1.6.
Ford ECOnetic Mondeo
Dvě technologie Ford ECOnetic se již dříve představily v nejnovější verzi modelu Focus ECOnetic. V sériové výbavě Mondea se objeví rekuperační dobíjení (Smart Regenerative Charging) a ukazatel Ford Eco Mode.
Novinkou jsou aktivní klapky ventilačních otvorů, umístěné před chladičem. Klapky se automaticky otevírají a zavírají v 15 krocích, přičemž každý znamená změnu úhlu naklonění klapek o 6º. Jejich aktuální pozice se promítne jak do aerodynamického odporu vozu, tak do chlazení pohonné jednotky. Pokud jsou klapky ventilačních otvorů uzavřené, aerodynamický odpor klesne až o šest procent. Řídící jednotka udržuje po nastartování vozidla klapky uzavřené co nejdelší dobu, čímž přispívá k optimalizaci spalovacího procesu a k rychlejšímu zahřátí motoru na ideální teplotu. Aktivní klapky otvorů patří do sériové výbavy s motorizacemi EcoBoost 2,0 l a Duratorq TDCi 2,0 l.
Zásadním úkolem bylo zdokonalení celkového vyvážení zvukové kvality prostřednictvím propracovanějšího odhlučnění. K dosažení tohoto cíle mělo sloužit několik následujících změn: Systém aktivního podvozku Ford s plynule měnitelnou charakteristikou tlumení (CCD) je dodáván na přání. Jeho součástí je i systém Driver Select Suspension (DSS), který umožňuje řidiči nastavit podvozek dle osobních preferencí.
Technologie CCD aktivně zasahuje v případě potenciálních náklonů karoserie. Monitoruje chování tlumičů pětkrát za sekundu a přizpůsobuje jejich odezvu momentální situaci. Zároveň umožňuje řidiči zvolit jeden ze tří režimů tlumení – komfortní, normální a sportovní. Systém se navíc dokáže automaticky přepnout do sportovního režimu, pokud vyhodnotí na základě údajů o stylu jízdy a charakteru povrchu, že je vhodné potlačit náklony karoserie.
Na hladké silnici nové Mondeo poskytuje excelentní komfort jízdy. Jakmile se však vůz ocitne na nerovné vozovce, systém se ihned nastaví na optimální potlačování náklonů karoserie. Vše se děje automaticky, řidič řidič změnu téměř nezaznamená.
Aktivní podvozek vylepšuje dynamickou stabilitu vozu zejména v extrémních situacích a zabraňuje zbytečným zásahům elektronického stabilizačního programu. Vozidlo se díky aktivnímu podvozku vyhne nadměrným náklonům karoserie a správně reaguje na prudké změny směru.
Součástí aktivního podvozku je také asistent pro rozjezd do svahu.
Ford Individual
Nové Mondeo bude možné objednat rovněž s prvky programu Ford Individual. V nabídce se objeví tři unikátní barevně sladěné interiéry s celokoženým čalouněním. Pro verzi Titanium S je dodáván paket Ford Individual Exterior Pack, který lze na přání pořídit ke všem variantám karoserie. Tato sada doplňků zdůrazňuje sportovní charakter vozu, například prostřednictvím plástvového designu horní a spodní mřížky na přídi, předního spoileru a bočních nástavců prahů v barvě karoserie, zadního nárazníku s leskle černou částí ve stylu difuzoru nebo jedinečných koncovek výfuku. Individuální přístup završují pětipaprsková 18“ kola z lehkých slitin ve stříbrném odstínu „Mystique Silver“.
Výbavy
Základní výbava Ambiente zahrnuje zadní svítilny a brzdová světla LED, kliky dveří v barvě karoserie stejně jako vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru, ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické stahování předních oken a elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, multifunkční volant s ovládáním rozhraní člověk-stroj (HMI), sedm airbagů včetně kolenního a ESC.
Pokračování příště
JL, 3.9.2010
Při pohledu z boku na verze s vyšší výbavou vynikne chromované lemování oken. Nový design kol, poprvé do 19 palců, přispívá k výraznému charakteru vozu. Vzadu přepracované větší zadní svítilny využívají technologii LED diod pro koncová a brzdová světla. Přepracované víko zavazadlového prostoru navazuje na výraznější profil nových zadních svítilen a zčásti přebírá jejich prostorové ztvárnění.
V interiéru byla zaměřana pozornost na středovou konzolu. Prémiové textilní čalounění stropu a nová stropní konzola s nepřímým LED osvětlením zdůrazňují komplexní charakter vnitřního designu. Zdokonalené látky a materiály včetně čalounění Alcantarou a kůží Windsor, umocňují celkový dojem luxusu a sportovní elegance.
Modernizaci exteriéru i interiéru završuje nabídka nejnovějších barevných kombinací, které byly vyvinuty pro tento model. K nim se řadí například světle šedé potahy „Micastone“ nebo kožené čalounění sedadel v sytě hnědém odstínu „Cognac“.
Mezi nové hi-tech prvky patří mj. systém upozornění na opuštění jízdního pruhu, systém monitorování pozornosti řidiče nebo samočinné přepínání dálkových a potkávacích světlometů. Základem je citlivá kamera, umístěná v horní části čelního skla u vnitřního zpětného zrcátka.
Upozornění na opuštění jízdního pruhu
Kamera nepřetržitě monitoruje silnici před vozidlem a vyhodnocuje, kde se vůz nachází vzhledem k jízdním pruhům. Jakmile zaregistruje, že se kola přibližují k vodorovnému dopravnímu značení, upozorní řidiče vibracemi volantu. Systém se deaktivuje do 60 km/h.
Monitorování pozornosti řidiče
Úkolem je sledovat, zda se řidič věnuje řízení. Výsledek analýzy si řidič může vyvolat s pomocí ovladačů palubního počítače. Pokud systém vyhodnotí výsledek, který je horší než nastavená hranice ztráty pozornosti, ozve se zvukový signál a na přístrojovém panelu se zobrazí doporučení, aby udělal přestávku. Například v okamžiku, kdy řidiče začíná zmáhat únava nebo upadne do mikrospánku.
Samočinné přepínání světlometů
Účelem je maximalizovat využití dálkových světlometů. Pokud systém zaznamená protijedoucí vozidlo, automaticky přepne dálkové světlomety na potkávací. Systém zároveň rozpozná, jestli před vozidlem svítí červené koncové svítilny jiného vozu, jakkoli málo světla vyzařují. Dálkové se v městských aglomeracích samočinně přepnou na potkávací.
Monitorování mrtvých úhlů
Systém založený na vestavěném radaru dává řidiči přehled o situaci v okolí vozu. Upozorňuje na jakékoliv vozidlo nacházející se v mrtvých úhlech napravo i nalevo od řidiče. Zařízení využívá dvou širokopásmových radarů v rozích zadního nárazníku. Pokud se v definované zóně mrtvého úhlu objeví jiné vozidlo, rozsvítí se LED indikátor ve vnějším zpětném zrcátku na příslušné straně. Systém funguje automaticky od 10 km/h.
Další systémy
V novém Mondeu se nachází široká škála dalších systémů a technologií, mj. zdokonalený systém inteligentní ochrany Ford IPS, ESP / ESC, aktivní podvozek IVDC s plynule měnitelnou charakteristikou tlumení (CCD), systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), adaptivní tempomat (ACC), systém FA (Forward Alert, varuje řidiče zvukem i vizuálně v situacích, které mohou vést k nárazu do vpředu jedoucího vozidla), asistent pro rozjezd do svahu (Hill Start Assist), rozhraní člověk – stroj HMI (Ford Human Machine Interface).
Ford EcoBoost 2.0
Nová globální řada zážehových agregátů Ford EcoBoost využívá přímého vstřikování, přeplňování turbodmychadlem a nezávislého proměnného časování sacích i výfukových ventilů. Mondeo s motorem EcoBoost 2.0 o výkonu 176 kW (240 k) při 6000/min vychází z téhož konstrukčního základu jako verze 149 kW (203 k), točivý moment 300 Nm při 1750 do 4500/min. Druhá verze dosahuje 340 Nm od 1900 do 3500/min., přičemž 320 Nm lze využít v 5000/min.
S oběma variantami je dodávána šestistupňová automatická převodovka PowerShift s dvojicí spojek uložených v olejové lázni. Bez ohledu na výkon nebo na typ karoserie vykazuje průměrnou spotřebu 7,7 l/100 km.
Spolu se dvěma motory EcoBoost 2,0 l dává nové Mondeo na výběr ze široké řady dalších motorizací, které bez výjimky splňují emisní normu EuroV.
Duratorq TDCi 2.2 / 147 kW (200 k)
Nové solenoidové vstřikovače paliva, nyní s osmi otvory na každém vstřikovači, pracují se vstřikovacím tlakem až 1800 barů a umožňují dokonalejší rozprášení paliva. Novým vstřikovačům se musely přizpůsobit rovněž spalovací komory a modul řídicí jednotky motoru, který dostal novou kalibraci. Všechny modifikace přispěly ke snížení nejen emisí, ale také vstřikovacího hluku. Plnicí tlak vzrostl z 1,5 na 1,8 baru, pomáhá rovněž vysoce účinný chladič systému EGR (recirkulace výfukových plynů) a nový filtr pevných částic s aktivní vrstvou (cDPF).
Jde o nejvýkonnější agregát Ford of Europe v historii. Jeho točivý moment vrcholí 420 Nm ve 2000/min, dalších 30 Nm přidává funkce overboost. Akcelerace 0-100 km/h trvá 8,1 s v případě sedanu, u liftbacku 8,3 s. V kombinovaném cyklu dosahuje 6,0 l/100 km.
Duratorq TDCi 2.0
Základem nabídky vznětových motorů je Duratorq TDCi 2.0 ve třech různých variantách.
| 85 kW | 300 Nm při 1500-2250/min |
| 103 kW | 320 Nm při 1750-2750/min |
| 120 kW | 340 Nm při 2000-3250/min |
Na sto kilometrů spotřebuje v průměru 5,3 l/100 km s manuální šestistupňovou převodovkou. Jako alternativa je pro Duratorq TDCi 2..0 (103 a 120 kW) na přání šestistupňová automatická převodovka PowerShift. S ní Mondeo dosahuje průměrné spotřeby ve výši 5,6 l/100 km.
Duratec 1.6 a 2.0
Dvoulitr lze pořídit také ve variantě Flexible Fuel Vehicle, schopné spalovat jak bezolovnatý benzín, tak směs E85 (85 procent biolihu, 15 procent benzínu). Ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou produkují výkon 88 kW, respektive 107 kW. V nabídce se brzy objeví další atraktivní pohonné jednotky v čele s motory Ford EcoBoost a Duratorq TDCi 1.6.
Ford ECOnetic Mondeo
Dvě technologie Ford ECOnetic se již dříve představily v nejnovější verzi modelu Focus ECOnetic. V sériové výbavě Mondea se objeví rekuperační dobíjení (Smart Regenerative Charging) a ukazatel Ford Eco Mode.
Novinkou jsou aktivní klapky ventilačních otvorů, umístěné před chladičem. Klapky se automaticky otevírají a zavírají v 15 krocích, přičemž každý znamená změnu úhlu naklonění klapek o 6º. Jejich aktuální pozice se promítne jak do aerodynamického odporu vozu, tak do chlazení pohonné jednotky. Pokud jsou klapky ventilačních otvorů uzavřené, aerodynamický odpor klesne až o šest procent. Řídící jednotka udržuje po nastartování vozidla klapky uzavřené co nejdelší dobu, čímž přispívá k optimalizaci spalovacího procesu a k rychlejšímu zahřátí motoru na ideální teplotu. Aktivní klapky otvorů patří do sériové výbavy s motorizacemi EcoBoost 2,0 l a Duratorq TDCi 2,0 l.
Zásadním úkolem bylo zdokonalení celkového vyvážení zvukové kvality prostřednictvím propracovanějšího odhlučnění. K dosažení tohoto cíle mělo sloužit několik následujících změn: Systém aktivního podvozku Ford s plynule měnitelnou charakteristikou tlumení (CCD) je dodáván na přání. Jeho součástí je i systém Driver Select Suspension (DSS), který umožňuje řidiči nastavit podvozek dle osobních preferencí.
Technologie CCD aktivně zasahuje v případě potenciálních náklonů karoserie. Monitoruje chování tlumičů pětkrát za sekundu a přizpůsobuje jejich odezvu momentální situaci. Zároveň umožňuje řidiči zvolit jeden ze tří režimů tlumení – komfortní, normální a sportovní. Systém se navíc dokáže automaticky přepnout do sportovního režimu, pokud vyhodnotí na základě údajů o stylu jízdy a charakteru povrchu, že je vhodné potlačit náklony karoserie.
Na hladké silnici nové Mondeo poskytuje excelentní komfort jízdy. Jakmile se však vůz ocitne na nerovné vozovce, systém se ihned nastaví na optimální potlačování náklonů karoserie. Vše se děje automaticky, řidič řidič změnu téměř nezaznamená.
Aktivní podvozek vylepšuje dynamickou stabilitu vozu zejména v extrémních situacích a zabraňuje zbytečným zásahům elektronického stabilizačního programu. Vozidlo se díky aktivnímu podvozku vyhne nadměrným náklonům karoserie a správně reaguje na prudké změny směru.
Součástí aktivního podvozku je také asistent pro rozjezd do svahu.
Ford Individual
Nové Mondeo bude možné objednat rovněž s prvky programu Ford Individual. V nabídce se objeví tři unikátní barevně sladěné interiéry s celokoženým čalouněním. Pro verzi Titanium S je dodáván paket Ford Individual Exterior Pack, který lze na přání pořídit ke všem variantám karoserie. Tato sada doplňků zdůrazňuje sportovní charakter vozu, například prostřednictvím plástvového designu horní a spodní mřížky na přídi, předního spoileru a bočních nástavců prahů v barvě karoserie, zadního nárazníku s leskle černou částí ve stylu difuzoru nebo jedinečných koncovek výfuku. Individuální přístup završují pětipaprsková 18“ kola z lehkých slitin ve stříbrném odstínu „Mystique Silver“.
Výbavy
Základní výbava Ambiente zahrnuje zadní svítilny a brzdová světla LED, kliky dveří v barvě karoserie stejně jako vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru, ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické stahování předních oken a elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, multifunkční volant s ovládáním rozhraní člověk-stroj (HMI), sedm airbagů včetně kolenního a ESC.
Pokračování příště
JL, 3.9.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












