Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Kuga (I) - kompaktní crossover na silnici i do terénu

V rámci tradiční akce Den s Fordem, která se uskutečnila už po osmé, ale poprvé na letišti ve Vodochodem jsme se mohli seznámit s novinkou českého trhu – crossoverem Ford Kuga. Zajezdili jsme si jak na silnici, tak v pískovně a můžeme říct, že vůz na nás udělal velice dobrý dojem.

Slibuje jak prvotřídní jízdní vlastnosti na asfaltových silnicích, tak překvapivé schopnosti v nezpevněném terénu. Předzvěstí byl koncept Iosis X, představený na autosalonu v Paříži 2006. Tehdy prezident evropského Fordu John Fleming přislíbil, že Ford uvede do dvou let nový vůz, inspirovaný tímto konceptem.
Po autosalonu ve Frankfurtu 2007 bylo zřejmé, že Ford myslí závazek vážně: v předpremiéře představil podobu sériového modelu. Ford Kuga nezastírá, že je založen na architektuře Fordu pro vozidla segmentu C, která získala uznání v modelech Focus a C-MAX. Přitažlivý a sportovní exteriér vozu je svědectvím o flexibilitě „kinetického designu“ Fordu.
Hlavním úkolem týmu bylo vtisknout sériovému Fordu Kuga charakteristické znaky konceptu Iosis X z roku 2006. Kuga přijala tvář Fordů s dvojicí výrazných mřížek a dozadu protaženými světlomety. Ochranný kryt pod spodní mřížkou signalizuje terénní schopnosti.
Světlomety mohou být osazeny adaptivními světly Ford (AFS), popřípadě bi-xenony, které jsou pro model Titanium dodávány v rámci standardní výbavy.
K modernímu, nadčasovému designu se hodí nenápadný střešní spoiler a panoramatické střešní okno (na přání). I přes úctyhodný rozvor 2690 mm má Kuga kompaktní půdorys a vyvážené proporce s krátkými převisy vpředu i vzadu. Pod zadním nárazníkem je ochranný kryt, vzhledem připomínající difuzor, a sportovní dvojitou koncovku výfuku.
Vyšší světlá výška, rozložité nárazníky a design víka zavazadlového prostoru pomáhají předcházet poškození při nárazech zezadu v nízké rychlosti. Přední blatníky jsou vyrobeny z plastu, aby lépe odolávaly drobným oděrkám a navíc přispívají k nižší hmotnosti. Celou spodní část vozu lemuje ochranný plast s matně černým povrchem.

Vysoko umístěná sedadla poskytují řidiči i cestujícím dobrý výhled. Volant, pedály, řadicí páka, ovládání sedadel a palubních systémů jsou rozmístěny dobře “po ruce” . Při vývoji interiéru použili specialisté systém CAVE (Computer Aided Virtual Engineering – virtuální konstruování s využitím výpočetní techniky). Prostřednictvím několika počítačů a datových projektorů vytváří CAVE virtuální automobilový interiér ve skutečné velikosti. Řidič – konstruktér se může posadit do skutečného sedadla, okolo kterého je virtuální interiér „promítán“, a posoudit například výhled z vozu nebo umístění ovládacích prvků. Pozici sedadla řidiče v podélném a svislém směru lze seřídit s pomocí elektromotorů, což platí také o sklonu opěradla.
Na zadní straně středové konzoly se nachází zásuvka 230 V, díky níž mohou cestující vzadu pracovat s elektrickými spotřebiči o příkonu až 150 W.
Sklopením druhé řady sedadel vznikne rovná ložná plocha a objem uavazadlového prostoru se zvětší ze 360 l (410 l bez rezervy) na 1355 litrů. Výška hrany zavazadlového prostoru je 758 mm.

Ford Kuga lze pořídit ve dvou různých provedeních, které se odlišují vzhledem i standardní výbavou – Trend nebo Titanium. Trend nabízí mj. startovací tlačítko „Ford Power“, palubní počítač, sportovní sedadla vpředu, kožený volant, manuální klimatizace, systém ABS, ESP a TCS, 17” ocelová kola, dvojitou koncovku výfuku.
Model Titanium v „techno“ stylu vyniká kvalitou prémiové úrovně i řadou vizuálních i funkčních odlišností. Ve standardní výbavě lze mj. nalézt tyto prvky: částečné kožené čalounění sedadel a stříbřitý dekor, tempomat, samočinnou aktivaci stěračů s světlometů, dvouzónovou automatickou klimatizaci (DEATC) nebo 17” kola z lehkých slitin

Touhu po personalizaci vozu uspokojí speciálně vytvořené pakety, rozdělené podle svého zaměření: Paket Style lze kombinovat s provedením Trend i Titanium. Obsahuje střešní ližiny a zatmavení oken v zadních dveřích i ve víku zavazadlového prostoru.
Paket Seasons, určený pro Trend, zahrnuje panoramatické střešní okno a reflexní čelní sklo s funkcí rychlého odmrazení Quickclear. Paket doplňují vyhřívaná přední sedadla.
Paket X Pack pro Titanium obsahuje tytéž položky jako Season, navíc přidává detaily jako 18” kola z lehkých slitin nebo celokožené čalounění.

Nový Ford Kuga disponuje rozsáhlou standardní výbavou a mnoha prvky moderní techniky. Bohatou sériovou výbavu lze nicméně na přání dále rozšířit. „Bezklíčové“ startování Ford Power pro rychlé a pohodlné spuštění motoru je standardně dodáváno do všech provedení. Namísto běžného zapalovacího klíčku má řidič klíč elektronický, který může po celou dobu ponechat například v kapse. Pro zhasnutí motoru je nutné podržet tlačítko stisknuté nejméně dvě sekundy, popřípadě ho krátce stisknout třikrát za sebou.

Nová kamera, umístěná na víku zavazadlového prostoru, umožňuje řidiči sledovat situaci za vozidlem na velkém barevném displeji. Dvojité víko zavazadlového prostoru poskytuje rychlý a pohodlný přístup do zavazadelníku bez nutnosti otevírat celé páté dveře.
Zároveň s audiosoustavou Sony a navigačními systémy lze objednat modul „Konektivita“, jehož prostřednictvím mohou cestující propojit audio s nejnovější generací zvukových médií. Pro tyto účely je k dispozici jak tradiční „jack“ 3,5 mm, port USB. Pro přehrávač Apple iPod lze využít ještě třetího konektoru, a ovládat tlačítky palubní audio soustavy.

Ford Kuga je zatím poháněn pouze vznětovým čtyřválcem Duratorq TDCi 2.0 o výkonu 100 kW (136 k), spojený s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou. Díky funkci overboost (zvýšení plnicího tlaku turbodmychadla) může točivý moment 320 Nm/2000min. krátkodobě vzrůst na 340 Nm. Jízda s touto pohonnou jednotkou je příjemná a patří mezi nejlepší agregáty, které Ford nabízí. Kvůli všestrannému zaměření musí být pohonná jednotka schopná dlouhodobě fungovat i při náklonu až 25 stupňů, vydržet brodění v hloubce až 450 mm a odolat i silnému znečistění blátem a prachem.
Přímé vstřikování common rail dávkuje palivo pod tlakem až 1650 barů. Díky použití několika předvstřiků a rozděleného hlavního vstřiku je spalování rovnoměrnější a prohoření směsi dokonalejší. Tato technologie zlepšuje jak emisní charakteristiky agregátu, tak jeho kultivovanost.



Technické údaje
TypFWDAWD
Objem19971997
Výkon100(136)/4000100(136)/4000
Toč.moment320/2000320/2000
Rychlost182180
Zrychlení10,610,7
Spotřeba8,0/5,3/6,38,1/5,4/6,4



Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km


Rozměry a hmotnosti
Rozměry4483 x 1842 x 1677
Rozvor2690 mm
Světlá výška188 mm
Poh.hmotnost 4x21573 kg
Poh.hmotnost 4x41613 kg
Užit.hmotnost 4x2487 kg
Užit.hmotnost 4x4517 kg
Stoupavost AWD22º
Stoupavost FWD33º
Nájezdové úhly21º/25º
Brodivost450 mm



Ceny
Trend 4x2799 990 Kč
Trend 4x4849 990 Kč
Titanium 4x2864 990 Kč
Titanium 4x4914 990 Kč



JL, 3.6.2008

(dokončení zítra)


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar