Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Focus přichází v nové podobě

Ford představil nový Focus, rodinný vůz střední velikosti s expresivním novým designem, úspornými elektrifikovanými pohony a nejmodernější konektivitou i asistenčními technologiemi. To vše proto, aby soužití s automobilem bylo pro jeho majitele ještě jednodušší a příjemnější.

Nový design kapoty znamená větší výšku předních partií a „modrý ovál“ Fordu se přesunul doprostřed velké horní mřížky. Všechny varianty jsou sériově vybaveny novými LED světlomety s nezaměnitelným světelným podpisem a integrovanými mlhovými světly. Zatmavené zadní svítilny udělují vozu prémiový vzhled. Ve vyšších stupních výbavy využívají zadní svítilny technologii LED.

Jednotlivé varianty se vzájemně odlišují více než dosud, zejména díky specifickému pojetí přední masky. Výbavové linie Trend Edition a Titanium mají širokou horní mřížku s výraznými vodorovnými prvky, v případě modelu Titanium navíc chromovanými, a lesklým chromovaným lemem. Sportovně stylizovaný model ST-Line se vyznačuje lichoběžníkovou horní mřížkou se specifickými proporcemi a lakovaným černým výpletem, doplněnou širšími bočními otvory v nárazníku a hlubší spodní mřížkou. Dalšími specifiky ST-Line jsou nástavce prahů, zadní difuzor a zadní spoiler.

Dobrodružně koncipovaná varianta Active čerpá inspiraci u vozů kategorie SUV. Tomu odpovídá robustnější vzhled s výraznějšími vertikálními lištami v horní mřížce spolu s vyššími bočními otvory, větší světlou výškou a černými ochrannými prvky na karoserii.
Pro verze ST-Line a Active se v nabídce objeví také verze Vignale, která přináší spolu s bohatou výbavou také matné provedení horní mřížky a postranních otvorů, stejně jako exkluzivní vzory kol.


Elektrifikované pohony

V kombinaci se sedmistupňovou samočinnou převodovkou Powershift dosahuje motor EcoBoost Hybrid v novém Focusu dle metodiky WLTP spotřeby paliva od 5,2 l/100 km.

Vedle jednoduššího ovládání, daného absencí spojkového pedálu, přináší dvouspojková skříň Powershift plynulou akceleraci a rychlé změny rychlostních stupňů. Při předjíždění dokáže díky své konstrukci podřadit až o tři stupně najednou. V jízdním režimu Sport řadí až ve vyšších otáčkách. Řidiči mají možnost volit rychlostní stupně také ručně, do modelů ST-Line se řadicí tlačítka na volantu dodávají sériově.

Převodovka Powershift zároveň přispívá k menší spotřebě paliva, protože při běžné jízdě udržuje motor v optimálním rozsahu otáček a umožňuje aktivaci funkce Auto Start-Stop již při poklesu rychlosti pod 12 km/h – nikoliv tedy až po úplném zastavení.


Motory EcoBoost Hybrid využívají 48V mild-hybridní soustavu a v novém Focusu jsou nabízeny ve variantách o nejvyšším výkonu 92 kW (125 k) a 114 kW (155 k). Lze je kombinovat i se šestistupňovou manuální převodovkou, hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 dle WLTP v takovém případě začínají na 5,1 l/100 km. Hybridní ústrojí nahrazuje běžný alternátor integrovaným startérem/generátorem, který je poháněný řemenem. Při zpomalování zachycuje kinetickou energii a ukládá ji ve formě elektřiny do lithium-ion akumulátoru. V případě potřeby však integrovaný startér/generátor pracuje jako elektromotor, který dle situace buď navyšuje celkový točivý moment hnací soustavy, nebo snižuje zátěž zážehového motoru a přispívá tak ke snížení spotřeby paliva.


Zájemci budou moci zvolit zážehový motor 1.0 EcoBoost také bez hybridní technologie, a to ve variantě 92 kW (125 k) se šestistupňovou manuální převodovkou. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2dle WLTP pak začínají na 5,1 l/100 km. Díky proměnnému časování sacích i výfukových ventilů a vysokotlakému přímému vstřikování paliva se tyto motory vyznačují vedle úsporného chodu také energickou akcelerací.

Řidičům s vyšším nájezdem je určen vznětový motor 1.5 EcoBlue se spotřebou paliva dle WLTP od 4,0 l/100 km. Jejich účinnost zvyšuje integrované sací potrubí, turbodmychadlo s nízkou setrvačností a vysokotlaké přímé vstřikování paliva.
Nabízená varianta 88 kW (120 k), je sériově kombinována se šestistupňovou manuální převodovkou, přičemž lze objednat také s osmistupňovou samočinnou skříní.
Přepínatelné jízdní režimy umožňují řidičům přizpůsobit vlastnosti nového Focusu svým preferencím a aktuálním podmínkám. V závislosti na volbě konkrétního režimu – Normal, Sport či Eco – se mění odezva plynového pedálu, elektrického posilovače řízení a případně i samočinné převodovky. Modely Active mají navíc speciální módy Kluzký povrch a Nezpevněná cesta.


Technologie, které usnadňují život


Nový Focus využívá nejmodernější asistenční a komfortní technologie značky Ford. Je to zatím její nejmasověji vyráběný model, který těží ze zcela nového komunikačního a zábavního systému SYNC 4 5se strojovým učením, díky němuž nabízí v průběhu času vhodnější doporučení a přesnější výsledky vyhledávání podle vzorců chování konkrétního řidiče.

SYNC 4 využívá zcela novou dotykovou obrazovku o úhlopříčce 13,2 palce (33,5 cm) s intuitivním rozhraním. V žádném okamžiku nedělí řidiče od požadované aplikace, informace či ovládacího prvku více než jedno až dvě klepnutí. Prostřednictvím dotykové obrazovky se nyní ovládá i topení a ventilace, k jejichž obsluze dříve sloužil tlačítkový panel. Systém podporuje bezdrátové Apple CarPlay i Android AutoTM.

Propracované hlasové ovládání umožňuje cestujícím používat přirozenou řeč v 15 evropských jazycích. Díky kombinaci palubních dat s internetovým vyhledáváním, k němuž přistupuje prostřednictvím modemu FordPass Connect, reaguje systém rychle a přesně na nejrůznější požadavky od zábavy přes telefonování či ovládání klimatizace až po informace o počasí.
Focus je sériově vybaven full-LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel a funkcí manévrovacího osvětlení, 3 která při manévrování v nízké rychlosti (například na parkovišti) přepne na širší světelný kužel. 3 Do vyšších stupňů výbavy se pak dodávají světlomety s technologií Dynamic Pixel LED, která přináší následující funkce:

Nový Focus zároveň přichází s ještě širší paletou pokročilých asistenčních systémů, které přispívají k jistotě za volantem a snižují nároky kladené na řidiče.
Asistent mrtvých úhlů 3 rozšiřuje funkčnost systému hlídání mrtvých úhlů. V případě, že se řidič chystá přejet do souběžného pruhu, v němž se zezadu přibližuje jiné vozidlo takovým rozdílem rychlostí, že hrozí střet, systém řidiče nejen upozorní, ale vyvine také opačný impuls do řízení, aby mu tak poskytl dodatečnou zpětnou vazbu. Systém snímá prostor za vozem do vzdálenosti až 28 metrů dvacetkrát za sekundu a pracuje v intervalu rychlostí 65 až 200 km/h.

Pro Focus je novinkou rovněž systém hlídání mrtvých úhlů s pokrytím přívěsu. Pokud řidič zadá prostřednictvím dotykové obrazovky SYNC 4 délku a šířku přípojného vozidla, systém bude jeho rozměry brát v potaz a bude fungovat i při jízdě s ním.
Nový asistent křižovatek 3 sleduje prostor před vozem prostřednictvím kamery a radaru a zjišťuje, zda nehrozí srážka s protijedoucími vozidly. Pokud řidič Focusu vjede při odbočování vlevo do cesty vozidlu přijíždějícímu v protisměru a rychlost jízdy není vyšší než 30 km/h, systém může začít automaticky brzdit, aby střetu předešel nebo zmírnil jeho následky. Ke správné funkci nepotřebuje dopravní značky ani denní světlo, při rozsvícených světlometech funguje i za tmy.

K
dispozici je také funkce informování o nebezpečí v okolí, 3 která dokáže řidiče upozornit i na nebezpečné situace skryté za zatáčkou nebo jinými vozidly, či adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, rozpoznáváním dopravních značek a vedením uprostřed jízdního pruhu.3 Předkolizní asistent s aktivním brzděním 3 snižuje nebezpečí srážky s jiným vozidlem, chodcem nebo cyklistou, a aktivní parkovací asistent 3 obstará zajetí na místo zcela automaticky, řidiči stačí s automatickou převodovkou pouze držet stisknuté tlačítko.

Nový Focus má také funkci připomenutí obsazených zadních sedadel, která řidiči připomene, aby zadní část prostoru pro cestující před odchodem od vozu zkontroloval, pokud byly na začátku jízdy otevřeny zadní dveře.

Focus kombi

V reakci na zpětnou vazbu zákazníků provedl Ford v zavazadlovém prostoru nového Focusu kombi několik inovací, které dále zvyšují jeho užitnou hodnotu.
Zavazadlový prostor je nyní potažený kvalitním kobercem, který se dříve používal výhradně v prostoru pro cestující ve výbavě Vignale. Nejenže působí prémiově, ale díky krátkému střiženému vlasu se také snadněji čistí
Nastavitelná podlaha je nově opatřena středovým kloubem, takže ji lze složit a vytvořit z ní vertikální stěnu, která rozdělí zavazadelník na dva samostatné oddíly.
Zavazadlový prostor má nyní také „vlhkou“ zónu s vloženou rohoží, určenou pro odkládání vlhkého oblečení či deštníků. Rohož lze kvůli čistění snadno vyjmout a pomocí nastavitelné podlahy může být vlhká zóna oddělena od zbylé části zavazadlového prostoru.



Nový Focus ST

Ford představil rovněž nový Focus ST, vyvinutý oddělením Ford Performance. Opět bude nabízen v karosářských variantách hatchback a kombi, poháněných výkonným zážehovým motorem EcoBoost.
Výrazný vnější design ještě více zdůrazňuje sportovní charakter Focusu ST. Ke specifickým detailům patří šestiúhelníkový vzor horní i spodní mřížky, velké postranní otvory, nástavce prahů a aerodynamicky optimalizované spoilery vpředu i vzadu. Sériově se Focus ST Plus s devatenáctipalcovými koly z lehké slitiny.

Zážehový motor 2.3 EcoBoost, přeplňovaný dvoucestným turbodmychadlem s anti-lag systémem, dosahuje v novém Focusu ST nejvyššího výkonu 206 kW (280 k) a točivého momentu 420 Nm. Šestistupňová manuální převodovka může být vybavena funkcí automatického dorovnávání otáček při podřazování. K dispozici je také sedmistupňová samočinná převodovka s řazením na volantu.

K dalším sportovním technologiím patří elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál, který zlepšuje chování v zatáčkách a záběr pneumatik při akceleraci, nebo na přání dodávané adaptivní tlumiče pérování, jejichž tlumící účinek se plynule mění až 500krát za sekundu v závislosti na údajích ze senzorů snímajících činnost řízení, brzd a podvozku.



Ford 26.10.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar