Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Focus ST výkonem 280 k přepisuje historii

Ford představil nový Focus ST, vyvinutý divizí Ford Performance. Je to stylový, komfortní a praktický rodinný vůz, přitom však nabízí vysoký dynamický potenciál a intenzivní zážitky ze sportovní jízdy. Focus ST staví na vynikajících jízdních vlastnostech čtvrté generace Focusu.

Nová platforma C2 byla vylepšena o specifický podvozek, brzdy i hnací ústrojí. Výsledkem je nejlepší zážitek z jízdy v dosavadní historii Focusu ST, a to jak na silnici, tak na závodní dráze. Focus ST se bude opět nabízet jako pětidveřový hatchback a kombi.
Nová generace celohliníkového motoru 2.3 EcoBoost je nejvýkonnější pohonnou jednotkou v historii Focusu ST. Dosahuje výkonu 206 kW (280 k) v 5500/min a točivého momentu 420 Nm v 3000-4000/min. Ford předpokládá akceleraci z nuly na 100 km/h za méně než šest sekund.

Motor je přeplňovaný dvoucestným (twin-scroll) turbodmychadlem s nízkou setrvačností. Oddělené kanály minimalizují interference mezi jednotlivými proudy výfukových plynů, a umožňují tak lépe zužitkovat jejich energii. Elektronicky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla umožňuje přesnější regulaci plnicího přetlaku. K účinnějšímu plnění a vyplachování motoru přispívá rovněž specifické sání, optimalizovaný mezichladič a výfukové potrubí se sníženým zpětným tlakem.

Focus ST dále těží z inovativní technologie ALS, kterou Ford původně vyvinul pro GT a F-150 Raptor. ALS udržuje pootevřenou škrticí klapku, když řidič uvolní pedál plynu. Tím předchází obrácení směru proudění plynů v motoru a udržuje kompresorové kolo turbodmychadla roztočené v pracovních otáčkách, takže při opětovné akceleraci je maximálního plnicího přetlaku dosaženo rychleji. Účinek systému se projeví pohotovější odezvou motoru v režimech Sport a Závodní trať.

Motor 2.0 EcoBlue o výkonu 140 kW (190 k) je nejvýkonnější diesel, jaký kdy Ford v modelu Focus nabízel. Nejvyššího výkonu dosahuje již v 3500/min. Maximum točivého momentu je 400 Nm v rozsahu 2000-3000/min. Již v 1500 otáčkách za minutu dosahuje hodnoty 260 Nm.

Motor je opatřen turbodmychadlem s proměnnou geometrií; ocelovými písty, které mají menší tepelnou roztažnost; a integrovaným sacím traktem s vysoce leštěnými povrchy kanálů. Výsledkem je o 10 procent vyšší výkon a víc než dvojnásobný točivý moment v porovnání se zážehovým motorem 2.0 Duratec ST v první generaci Focusu ST.

Šestistupňová manuální převodovka má oproti běžným verzím o sedm procent kratší dráhy řazení. V rámci sady Performance, nabízené jako výbava na přání pro vozy s motorem 2.3 EcoBoost, dostanou zákazníci funkci automatického dorovnání otáček při podřazování, která umožňuje rychlé, přitom však hladké změny rychlostních stupňů. Zkušení sportovně založení řidiči mohou funkci kdykoliv deaktivovat a dorovnávat otáčky sami klasickým způsobem, hranou chodidla na pedálu plynu.

Volitelně lze motor 2.3 EcoBoost kombinovat s nejnovějším provedením inteligentní samočinné převodovky Fordu. Odstupňování převodů odpovídá sportovnímu zaměření vozu a funkce adaptivního časování řazení zde pracuje s většími rozdíly mezi jednotlivými režimy jízdy. Řidič může pochopitelně volit rychlostní stupně také ručně pádly na volantu.

Nezávislé zadní zavěšení SLA zajišťuje optimální reakce vozu na pokyny řidiče a současně i vysokou úroveň jízdního komfortu. Modely kombi mají odlišně umístěné tlumiče pérování, aby si zachovaly znamenitou ovladatelnost i při plném zatížení. Tuhost pružin je stejná jako u standardního Focusu. Tlumiče pérování jsou nicmén tužší o 20 procent vpředu a o 13 procent vzadu, což v kombinaci se snížením světlé výšky o 10 milimetrů zajišťuje optimální chování vozu při sportovní jízdě.

Focus ST s motorem EcoBoost a pětidveřovou karoserií může být vybaven adaptivními tlumiči pérování (CCD). Charakteristika tlumení se plynule proměňuje na základě údajů ze senzorů na podvozku, karoserii, řízení a brzdové soustavě. Řídicí elektronika vyhodnocuje tyto vstupy každé dvě milisekundy.

Stabilitu a ovladatelnost zážehové varianty dále zlepšuje elektronicky řízený samosvorný diferenciál (eLSD), zabudovaný přímo do převodovky. Pomocí hydraulicky ovládaných spojek dokáže nasměrovat až 100 procent dostupné hnací síly na kolo, které má v daném okamžiku lepší záběr. Nedochází tak k protáčení protějšího kola, čímž by se jinak mařil výkon motoru. Výsledkem je efektivnější přenos hnací síly na vozovku při průjezdu zatáček a zejména při akceleraci z nich.

Systém vyvinutý společností Borg Warner reaguje rychleji a umožňuje plynulejší regulaci svorného účinku než tradiční samosvorný diferenciál s mechanickou konstrukcí. Upravit rozdělení hnací síly umí i preventivně, nemusí čekat na prokluz kola.
Focus ST se vznětovým motorem 2.0 EcoBlue je vybaven funkcí stranového rozdělování hnací síly, která omezuje prokluz odlehčeného vnitřního kola v zatáčce jeho citlivým přibrzďováním.

Vynikající kontakt s vozovkou podporuje i specifická geometrie těhlic. Táhla řízení jsou uchycena o 9 milimetrů dál vpředu a o 6,5 milimetrů výš než u standardního Focusu, což přispívá k rychlejší odezvě na otočení volantem. Elektromechanický posilovač řízení disponuje softwarovou funkcí, která omezuje negativní účinky přenosu hnací síly do řízení. Focus ST jezdí na pneumatikách Michelin Pilot Sport 4S ve specifikaci vyvinuté přímo pro tento model.

Brzdová soustava se vyznačuje vysokým výkonem i odolností vůči vadnutí. Přední kotouče o rozměru 330 x 27 mm jsou svírány dvoupístkovými třmeny. Zadní kotouče mají rozměr 302 x 11 m. V interních zkouškách odolnosti vůči vadnutí brzd dosáhl nový Focus ST téměř čtyřikrát lepšího výkonu než předchozí generace.


Vůz nabízí standardně tři režimy: Kluzký povrch, Normal a Sport. Ve vozech se sadou Performance přibude ještě režim Závodní trať. Podle aktuálně zvoleného režimu se změní chování samosvorného diferenciálu, adaptivních tlumičů, řízení, motoru, převodovky (samočinné), elektronického stabilizačního systému, elektronické podpory zvuku motoru a dokonce i klimatizace. K rychlé aktivaci sportovního režimu slouží tlačítko „Sport“ na volantu.

Přístrojový panel je inspirovaný supersportovním modelem Ford GT. Ukazatele plnicího přetlaku turbodmychadla, tlaku oleje a teploty oleje našly místo na digitálním přístrojovém štítu, tvořeném TFT obrazovkou o úhlopříčce 4,2 palce. Modely s motorem 2.3 EcoBoost a sadou Performance mají také funkci pevného startu Launch Control.
Inženýři optimalizovali umístění anatomických předních sedadel Recaro s ohledem na maximální pocit kontaktu řidiče s vozem. V režimech Sport a Závodní trať je soundtrack motoru a výfuku zdůrazněn systémem elektronické podpory zvuku, který přispívá k intenzivnějšímu vnímání jízdy a poskytuje řidiči doplňkovou zpětnou vazbu.
Anatomicky tvarovaná sedadla Recaro mohou být čalouněna kůží nebo kombinací kůže a materiálu Miko Dinamica.


Vnější design obohacuje dynamickou siluetu o decentní funkční detaily a specifické vzory kol z lehké slitiny. Tvarování obou předních mřížek zajišťuje lepší přívod chladného vzduchu do motorového prostoru. Přední nárazník a rozměrný zadní spoiler zlepšují aerodynamiku vozu. Pár koncovek výfuku již není ve středové ose vozu, což u předchozí generace Focusu ST znemožňovalo montáž tažného zařízení. Koncovky se nacházejí po stranách výrazně stylizovaného difuzoru. Vozy vybavené sadou Performance mají červené brzdové třmeny.


Nový Focus ST se v České republice objeví během června 2019.

Ford 4.3.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar