Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Focus ST - jen pro náročné

Na autosalonu v Paříži debutoval v předpremiéře před světovou veřejností nový dynamický Ford Focus ST, který bude uveden na trhy po celém světě během příštího roku. Srdcem je výkonný zážehový čtyřválec Ford EcoBoost 2.0, naladěný na výkon 184 kW (250 k).

Je vlastně náhradou za za přeplňovaný pětiválec 2.5, používaný v současném evropském modelu. Pro Focus ST byl upraven tak, aby poskytoval patřičný výkon a inspirativní zvuk.
Ve srovnání s jednotkou Ford EcoBoost 2.0, používanou v ostatních modelech, dostala verze o výkonu 184 kW jinak konstruovanou plnicí i výfukovou soustavu a speciální kalibraci řídicí jednotky. Zachovává si však plochou a plnou křivku točivého momentu napříč širokým rozsahem otáček, což je charakteristická vlastnost motorů EcoBoost. Točivý moment vrcholí hodnotou 360 Nm.
Motor lehké celohliníkové konstrukce kombinuje v sobě vysokotlaké přímé vstřikování paliva, přeplňování turbodmychadlem a nezávislé proměnné časování sacích i výfukových ventilů. Při výkonu 184 kW tak v porovnání se současným pětiválcem 2.5 přináší nejen zvýšení výkonu i točivého momentu o 10 procent, ale současně i pokles spotřeby paliva a emisí CO2 o více než 20 procent.
Focus ST bude standardně vybaven šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, jejíž odstupňování rychlostních stupňů odpovídá sportovní charakteristice motoru.
Ve srovnání se standardním Focusem má ST podvozek snížený o 10 mm, výrazně pozměněné řízení s proměnným převodem, sportovní brzdy a speciální naladění všech podvozkových skupin. Tužší stavba karoserie, optimalizovaná konstrukce zavěšení vpředu i vzadu a nový elektrický posilovač řízení (EPAS) přispějí k dynamičtější a kultivovanější jízdní charakteristice vozu.
Nový systém stranového přesměrovávání točivého momentu (Torque Vectoring Control, TVC), který napodobuje funkci samosvorného diferenciálu a zlepšuje tak chování vozu v zatáčkách – má přímý vliv na další zdokonalení jízdních vlastností.
Nový Focus ST se vyznačuje nezaměnitelným sportovním exteriérem, který je vysoce funkční a aerodynamicky efektivní, ale zároveň jasně odlišuje verzi ST od běžných modelů řady Focus. Má však nově navrženou přední i zadní část, výrazné boční nástavce prahů a atraktivní nová kola z lehkých slitin, jejichž design staví na klasickém vzoru ST s paprsky ve tvaru písmene Y.
Obě mřížky horní i spodní byly nahrazeny jedním rozměrným otvorem, který představuje dosud nejsportovnější interpretaci charakteristické lichoběžníkové masky vozů Ford.
Při pohledu zboku zaujmou rozšířené nástavce prahů, upozorňující na snížený podvozek, a výrazné lemy blatníků, vyplněné 19” koly z lehkých slitin. V Paříži vystavovaný předpremiérový vůz je vyveden v novém odstínu Tangerine Scream, který je následovníkem oranžové barvy Electric Orange současného Focusu ST.
Interiéru dominují sportovní sedadla Recaro, speciální přístroje a moderní, velmi technicky působící ztvárnění detailů. Na přístrojovém panelu v horní části palubní desky našly své místo tři přídavné ukazatele, které informují o plnicím tlaku turbodmychadla, tlaku oleje a teplotě oleje. Přístroje v hlavním panelu mají speciální sportovní grafiku ST, zdůrazněnou červenými ručičkami, a středová konzola je vyvedena v technicistní povrchové úpravě s efektem uhlíkových vláken.
Pro všechny světové trhy je vyvíjen společný model Focus ST, který by se měl začít prodávat během roku 2012. Bude to vůbec poprvé, kdy Ford nabídne jeden ze svých vyhlášených sportovních modelů celosvětové veřejnosti.
Vývojový program zastřešuje skupina Global Performance Vehicles, složená z techniků oddělení Team RS (Evropa) i SVT (USA). Ti mají na kontě vývoj a naladění tak nezapomenutelných produktů jako Focus RS, Shelby GT500 nebo Raptor SVT F150.


JL, 21.10.2010


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar