Ford Focus ST - hatchback i kombi
Focus ST je prvním skutečně globálním sportovním modelem Ford. Vychází přitom z bohaté minulosti evropské řady Focus ST a posouvá její dědictví o stupeň výš. Evropští zákazníci budou mít navíc možnost zvolit Focus ST ve verzi kombi, která se začne prodávat spolu s hatchbackem v roce 2012.
Díky mnoha inovativním řešením a technologiím je Focus ST výkonnější a hospodárnější než předchozí. Na vývoji se podílely dvě divize globálních sportovních vozů – evropský Ford Team RS a Special Vehicles Team (SVT) ze Spojených států.
Focus ST pohání zážehový čtyřválec EcoBoost 2.0. Vysokotlaké přímé vstřikování benzínu, přeplňování turbodmychadlem s nízkou setrvačností a proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT) tvoří vyspělou spalovací soustavu, jejímž výsledkem je výkon 184 kW a točivý moment 360 Nm.
V porovnání s pětiválcovým zážehovým motorem 2,5 l nabízí nový čtyřválec vyšší výkon, nicméně díky menšímu zdvihovému objemu a inovativním technologiím je hospodárnější – 7,0 l/100 km.
Zážehový dvoulitr je spojen s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou, jejíž odstupňování zaručí mohutný zátah na každý rychlostní stupeň.
Elektrický posilovač řízení spolupracuje se zdokonaleným systémem pro minimalizaci přenosu točivého momentu do řízení (Torque Steer Compensation, TSC). Agresivnější naladění systému TSC dovoluje řidičům ostře sešlápnout plyn až na doraz, a přesto kola při akceleraci najdou dostatečný záběr i na nerovném povrchu nebo s různou úrovní přilnavosti. Dalších vylepšení se dočkal elektronický stabilizační program (ESP). Řidiči budou mít k dispozici tři režimy ESP, jejichž volba závisí na počasí, stavu povrchu, anebo ochotě řidiče nechat si vypomáhat elektronickými asistenty.
Systém ESP může být samozřejmě deaktivován, po čemž se Focus ST odhalí ve své ryzí formě. Řidič tak získá nad delikátním podvozkem plnou kontrolu. Aktivní zůstávají pouze pomocné podsystémy jako dynamické řízení průjezdu zatáčkami (EDCC).
V zatáčkách je pomocníkem systém stranového přesměrování točivého momentu (TVC), který ve standardní podobě vyvažuje rozdělení točivého momentu mezi předními koly, přičemž v zatáčce vždy přibrzďuje vnitřní kolo, minimalizuje nedotáčivé chování vozu a zlepšuje trakci podobně jako tradiční samosvorný diferenciál.
Chování tohoto systému ve Focusu ST je agresivnější a zahrnuje regulaci nedotáčivosti v zatáčkách (CUSC), která předchází nedotáčivosti ještě před zásahem ESP, a to jak v zatáčkách projížděných pod plynem, tak bez něj.
Sportovní podvozek
Sportovnější tlumiče pérování a vinuté pružiny snižují světlou výšku o 10 mm a spolu s ní i těžiště. Zadní zavěšení konstruktéři přepracovali s využitím mnoha nových komponentů. Mezi klíčové patří zesílené závěsy kol a nový stabilizátor.
Pětidveřový hatchback a kombi se v konstrukci zadního zavěšení mírně odlišují. Tlumiče pérování kombi mají totiž stejně jako u standardního modelu poněkud jiný sklon, díky kterému zůstává zachována optimální kapacita zavazadlového prostoru.
Design kol z lehkých slitin využívající ráfků ve tvaru písmene „Y“ z předchozí generace se objevuje v nové podobě. Kola 18“ jsou obutá do pneumatik Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/40R18.
Vzhled oproti základnímu modelu působí agresivněji a aerodynamičtěji, počínaje fascinující interpretací lichoběžníkové masky chladiče přes odvážně tvarované boční prahy až po dynamický zadní nárazník se stylizovaným difuzorem v dolní části.
Nový Focus ST se nabídne ve třech různých stupních výbavy: ST1, ST2 a ST3. ST1 představuje standardní model vybavený základními prvky, jako jsou látková sedadla Recaro, startování motoru tlačítkem, prahy předních dveří s logem ST a standardní zadní lavice ST s loketní opěrkou uprostřed.
Focus ST2 přidává částečně kožené čalounění sedadel Recaro a dvouzónovou klimatizaci. Na trzích s volantem umístěným na pravé straně se v ST2 zákazníci dočkají unikátních koberečků ST, automatických světlometů, vnitřního zpětného zrcátka s automatickou clonou a stěračů s dešťovým senzorem, kteréžto prvky jsou v základní výbavě verzí výbavy ST1 pro trhy s levostranným řízením.
Vrcholný Focus ST3 obohacuje výbavu o exkluzivní vyhřívaná, v osmi směrech elektricky seřiditelná sedadla Recaro s nastavitelnou délkou sedáku a o nově vyvinutou zadní lavici Recaro. Majitelé verze ST3 rovněž ocení dvojité výbojkové světlomety, které jim umožní vidět silnici před sebou dokonale jasně i v nejhlubší noci.
JL, 20.9.2011
Focus ST pohání zážehový čtyřválec EcoBoost 2.0. Vysokotlaké přímé vstřikování benzínu, přeplňování turbodmychadlem s nízkou setrvačností a proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT) tvoří vyspělou spalovací soustavu, jejímž výsledkem je výkon 184 kW a točivý moment 360 Nm.
V porovnání s pětiválcovým zážehovým motorem 2,5 l nabízí nový čtyřválec vyšší výkon, nicméně díky menšímu zdvihovému objemu a inovativním technologiím je hospodárnější – 7,0 l/100 km.
Zážehový dvoulitr je spojen s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou, jejíž odstupňování zaručí mohutný zátah na každý rychlostní stupeň.
Elektrický posilovač řízení spolupracuje se zdokonaleným systémem pro minimalizaci přenosu točivého momentu do řízení (Torque Steer Compensation, TSC). Agresivnější naladění systému TSC dovoluje řidičům ostře sešlápnout plyn až na doraz, a přesto kola při akceleraci najdou dostatečný záběr i na nerovném povrchu nebo s různou úrovní přilnavosti. Dalších vylepšení se dočkal elektronický stabilizační program (ESP). Řidiči budou mít k dispozici tři režimy ESP, jejichž volba závisí na počasí, stavu povrchu, anebo ochotě řidiče nechat si vypomáhat elektronickými asistenty.
Systém ESP může být samozřejmě deaktivován, po čemž se Focus ST odhalí ve své ryzí formě. Řidič tak získá nad delikátním podvozkem plnou kontrolu. Aktivní zůstávají pouze pomocné podsystémy jako dynamické řízení průjezdu zatáčkami (EDCC).
V zatáčkách je pomocníkem systém stranového přesměrování točivého momentu (TVC), který ve standardní podobě vyvažuje rozdělení točivého momentu mezi předními koly, přičemž v zatáčce vždy přibrzďuje vnitřní kolo, minimalizuje nedotáčivé chování vozu a zlepšuje trakci podobně jako tradiční samosvorný diferenciál.
Chování tohoto systému ve Focusu ST je agresivnější a zahrnuje regulaci nedotáčivosti v zatáčkách (CUSC), která předchází nedotáčivosti ještě před zásahem ESP, a to jak v zatáčkách projížděných pod plynem, tak bez něj.
Sportovní podvozek
Sportovnější tlumiče pérování a vinuté pružiny snižují světlou výšku o 10 mm a spolu s ní i těžiště. Zadní zavěšení konstruktéři přepracovali s využitím mnoha nových komponentů. Mezi klíčové patří zesílené závěsy kol a nový stabilizátor.
Pětidveřový hatchback a kombi se v konstrukci zadního zavěšení mírně odlišují. Tlumiče pérování kombi mají totiž stejně jako u standardního modelu poněkud jiný sklon, díky kterému zůstává zachována optimální kapacita zavazadlového prostoru.
Design kol z lehkých slitin využívající ráfků ve tvaru písmene „Y“ z předchozí generace se objevuje v nové podobě. Kola 18“ jsou obutá do pneumatik Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/40R18.
Vzhled oproti základnímu modelu působí agresivněji a aerodynamičtěji, počínaje fascinující interpretací lichoběžníkové masky chladiče přes odvážně tvarované boční prahy až po dynamický zadní nárazník se stylizovaným difuzorem v dolní části.
Nový Focus ST se nabídne ve třech různých stupních výbavy: ST1, ST2 a ST3. ST1 představuje standardní model vybavený základními prvky, jako jsou látková sedadla Recaro, startování motoru tlačítkem, prahy předních dveří s logem ST a standardní zadní lavice ST s loketní opěrkou uprostřed.
Focus ST2 přidává částečně kožené čalounění sedadel Recaro a dvouzónovou klimatizaci. Na trzích s volantem umístěným na pravé straně se v ST2 zákazníci dočkají unikátních koberečků ST, automatických světlometů, vnitřního zpětného zrcátka s automatickou clonou a stěračů s dešťovým senzorem, kteréžto prvky jsou v základní výbavě verzí výbavy ST1 pro trhy s levostranným řízením.
Vrcholný Focus ST3 obohacuje výbavu o exkluzivní vyhřívaná, v osmi směrech elektricky seřiditelná sedadla Recaro s nastavitelnou délkou sedáku a o nově vyvinutou zadní lavici Recaro. Majitelé verze ST3 rovněž ocení dvojité výbojkové světlomety, které jim umožní vidět silnici před sebou dokonale jasně i v nejhlubší noci.
JL, 20.9.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout