Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Focus RS se již vyrábí

Legendární značka sportovních vozů Ford RS se vrací na scénu. Vzrušující Ford Focus RS, který se představil na autosalonu v Paříži, jde v těchto dnech do sériové výroby. Dosavadní vývoj potvrdil, že jde o nejrychlejší sériově vyráběný model v historii evropského Fordu.

Vývojový tým tak může oznámit dosažení stanovených cílů pro Focus RS. Vůz akceleruje z klidu na 100 km/h pod 6 sekund a vyvine nejvyšší rychlost přes 260 km/h. Pro inženýry pod vedením Jost Capita, nejsou však dynamické parametry to hlavní. “Jsme přesvědčeni, že v aspektech jako přenos výkonu, řiditelnost, trakce nebo jízdní dynamika nasadí Focus RS novou laťku sportovním automobilům s pohonem předních kol. Je to nejrychlejší sériový model, jaký Ford kdy v Evropě vyráběl, přesto zůstává použitelný každý den.”
Zájemci si mohou vybírat ze tří barevných provedení, včetně sytě zelené metalízy.
Tato neobvyklá barva představuje moderní interpretaci laku „Le Mans Green“, jenž byl v 70. letech spjat s vozy Escort RS 1600, a současně odkazuje na „válečné zbarvení“ továrního týmu Ford v mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Pro příznivce sportovních vozů znamená netrpělivě očekávaný návrat kultovní značky Ford RS. Otevírá se tak další vzrušující kapitola více než čtyřicet let trvajícího příběhu, který začal v Německu na konci 60. let a nabral spád s příchodem modelu Escort RS 1600 v roce 1970.
Nový přední nárazník je charakterizován rozměrným lichoběžníkovým otvorem pro přívod vzduchu, překrytým vyplétanou mřížkou. Nad mřížkou poutají pozornost výbojkové světlomety s chromovým efektem. Jejich siluetu vhodně zdůrazňuje černé lemování. Celkový výraz přední části dotváří černá lišta s leštěným povrchem nad horní mřížkou a integrované mlhovky.
Lemy předních i zadních blatníků narostly ještě více do šířky, protože se zvětšil i rozchod náprav, a totéž platí pro nástavce bočních prahů. Nesmírný potenciál vozu připomínají rovněž trojúhelníkové ventilační otvory za předními blatníky.
Nový zadní nárazník je opatřen funkčním Venturiho tunelem a dvojicí malých otvorů v rozích, jejichž účelem je zdůraznit šířku automobilu. Po stranách černého difuzoru ční chromované koncovky výfuku.
Linie střechy Focusu RS přechází do speciálního, dvojdílného zadního spoileru černé barvy, určeného výhradně pro RS. Svým designem odkazuje jak na slavné modely RS z let minulých, tak na úspěšný soutěžní speciál Focus RS WRC, který byl ostatně inspirací pro nový silniční model.
Interiér pokračuje ve stejném duchu jako jeho dramatická vnější podoba. Je sportovně orientován, aby vyhověl očekáváním cílové skupiny zákazníků, přitom však stále vyzařuje atmosféru stylu a kvality. Dominantním prvkem jsou zde sportovní sedadla Recaro s výrazným anatomickým tvarováním. Středovou konzolu zdobí stylový leštěný dekor s karbonovým efektem, zatímco na jiných místech našla uplatnění povrchová úprava připomínající kov: od výdechů ventilace přes kliky dveří, konzolu řadicí páky či ovladače až po prahové lišty s logem „RS“. S těmito světlými detaily kontrastuje černá stropní výplň, která podtrhuje sportovní, na řidiče zaměřenou atmosféru kokpitu.
Sportovní pracoviště řidiče doplňuje trojice přístrojů z Focus ST – ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje.
Srdcem je speciálně vyvinutá verze řadového pětiválce Duratec 2.5, přeplňovaného turbodmychadlem. Motor byl výrazně přepracován s ohledem na výkon 221 kW (300 k) a točivý moment 440 Nm.
Tohoto nárůstu nebylo dosaženo přeprogramováním řídicí jednotky motoru nebo zvýšením plnicího tlaku turbodmychadla. Inženýři pověření vývojem pohonné jednotky pro Focus RS vyvinuli nové vačkové hřídele, přepracovali hlavu válců a beze změn nenechali ani plnicí a sběrné potrubí.
Ford Focus RS je vybaven inovativním předním zavěšením „RevoKnuckle“, které potlačuje přenos točivého momentu do řízení, což nezřídka bývá Achillova pata silných vozů s předním pohonem. S tímto jevem se lze setkat při intenzivní akceleraci nebo v zatáčce s nerovným povrchem, když točivý moment na hnaných kolech zvítězí nad přilnavostí. Ve Focusu RS systém RevoKnuckle spolupracuje se samosvorným diferenciálem Quaife s funkcí samočinného přerozdělování točivého momentu.
Upravený podvozek má o 40 mm širší rozchod, silnější a delší poloosy, tužší pružiny i tlumiče pérování a masivnější zkrutný stabilizátor zadní nápravy. Vylepšeny byly rovněž brzdy, které nyní sestávají z větraných kotoučů o průměru 336 mm vpředu a plných kotoučů o průměru 300 mm vzadu. Větší brzdové třmeny se skrývají za 19” ráfky z lehkých slitin, obutými do nízkoprofilových sportovních pneumatik Continental 235/35.
Pro Focus RS byla vyvinuta speciální verze elektronického stabilizačního systému ESP, která umožňuje i při zapnuté stabilizaci sportovní jízdu. Díky pečlivě odladěnému podvozku a čitelnému chování vozu v mezních situacích se odborníci Fordu nicméně rozhodli umožnit řidiči úplnou deaktivaci systému ESP, což přijde vhod zejména při jízdě na závodním okruhu nebo jiné uzavřené trati.
S novým Focusem RS se vrací slavná, ale vzácná značka Ford RS, kterou naposledy nosil první Focus RS v roce 2002. Odkaz těchto dvou písmen sahá osmatřicet let nazpět – v minulosti se s nimi bylo možné setkat na modelech Fiesta, Escort či Sierra.
Sportovní verze řady Focus nyní rozšiřuje výrobní program závodu v Saarlouis, který již vyrábí Focus ve variantách hatchback (třídveřový i pětidveřový) i kombi, stejně jako modely C-MAX a Kuga. Závod v Saarlouis je jeden ze sedmi výrobních provozů společnosti Ford na evropském kontinentu. Od zahájení výroby v roce 1970 opustilo jeho brány již více než jedenáct milionů automobilů – mezi jinými modely Escort, Fiesta a Capri.Nový Ford Focus RS bude nabízen zákazníkům ve více než dvaceti evropských zemích. Největší zájem se očekává ve Velké Británii, Švýcarsku a Německu. Podle plánu se bude dodávat nejdříve na největší evropské trhy, na českých silnicích se objeví pravděpodobně v květnu.


JL, 22.1.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar