Ford Focus RS - návrat legendy
Legendární značka sportovních vozů Ford RS se vrací na scénu – tentokrát jako nový Ford Focus RS, který se v předpremiéře ukáže světu 22. července na mezinárodním autosalonu v Londýně a prodávat se začne začátkem roku 2009. Za jeho vznikem stojí malý tým odborníků s velkým nadšením pro věc.
Jejich práci řídil Jost Capito, Vehicle Line Director pro sportovní automobily společnosti Ford of Europe. Druhý Focus tak otevírá další kapitolu více než čtyřicet let trvajícího příběhu, který začal v Německu koncem 60.let let a pokračoval Escortem RS 1600 v roce 1970.
Vůz vystavený v Londýně do značné míry naznačuje podobu budoucího sériového modelu. Vývojové práce nicméně pokračují i nadále, takže před zahájením sériové výroby může ještě dojít k dílčím modifikacím.
Automobil vyvedený ve speciálním světle zeleném odstínu s metalickým efektem představuje moderní interpretaci laku „Le Mans Green“, který byl v 70. letech minulého století spjat s vozy Escort RS 1600.
Se zářivou barvou exteriéru kontrastují sportovní detaily zdůrazněné leštěným „klavírovým“ lakem: pruh na přední hraně kapoty motoru, hluboké šachty integrovaných předních mlhovek a vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli směru.
Lemy předních i zadních blatníků narostly ještě více do šířky, protože se zvětšil i rozchod obou náprav, což platí také pro nástavce bočních prahů. Potenciál vozu připomínají trojúhelníkové ventilační otvory za předními blatníky, opatřené stylovým logem RS.
Nový přední nárazník je charakterizován rozměrným lichoběžníkovým otvorem pro přívod vzduchu, překrytým vyplétanou mřížkou. Nad mřížkou poutají pozornost výbojkové světlomety s chromovým efektem.
Nový zadní nárazník je opatřen funkčním Venturiho tunelem a dvojicí malých otvorů v rozích, jejichž účelem je zdůraznit šířku automobilu. Po stranách černého difuzoru ční chromované koncovky výfuku.
Linie střechy přechází do speciálního, dvojdílného, zadního spoileru černé barvy, určeného výhradně pro RS. Svým designem odkazuje jak na slavné modely RS z let minulých, tak na úspěšný soutěžní speciál Focus RS WRC.
Interiér vozu pokračuje ve stejném duchu jako vnější podoba. Dominantním prvkem jsou sportovní sedadla Recaro s výrazným anatomickým tvarováním. Středovou konzolu zdobí stylový leštěný dekor s karbonovým efektem, zatímco na jiných místech našla uplatnění povrchová úprava připomínající kov. Se světlými detaily kontrastuje černá stropní výplň, podtrhující sportovní atmosféru.
I nejmenší detaily neustále připomínají řidiči, že sedí ve výjimečném provedení Fordu Focus – ať se jedná o hlavici řadicí páky, sportovní tříramenný volant s logy „Ford“ a „RS“ nebo hliníkové pedály. Sportovní pracoviště řidiče doplňuje trojice přístrojů z Fordu Focus ST: ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje našly své místo pod společným krytem v horní části palubní desky a jsou natočeny směrem k řidiči.
Vůz pohání nový řadový přeplňovaný pětiválec Duratec 2.5, přepracovaný s ohledem na požadované parametry – výkon 220 kW (300 k) a točivý moment 410 Nm. Tohoto nárůstu nebylo dosaženo pouhým přeprogramováním řídicí jednotky motoru nebo zvýšením plnicího tlaku turbodmychadla. Inženýři vyvinuli nové vačkové hřídele, přepracovali hlavu válců a beze změn nenechali ani plnicí a sběrné potrubí.
Slibně vypadají také první testy jízdních výkonů – akcelerace z nuly na 100 km/h by měla trvat méně než šest sekund.
Při vývoji se Ford zaměřil také na odstranění problémů s trakcí, kterým někdy čelí velmi výkonné vozy s pohonem předních kol. Nový Focus RS je vybaven inovativním předním zavěšením „RevoKnuckle“, které potlačuje přenos točivého momentu do řízení. S tímto jevem se lze setkat při intenzivní akceleraci nebo v zatáčce s nerovným povrchem, když točivý moment na hnaných kolech zvítězí nad přilnavostí. Obzvláště patrný bývá u vozů se širokými pneumatikami a samosvorným diferenciálem.
Systém RevoKnuckle pracuje se samosvorným diferenciálem Quaife s funkcí samočinného přerozdělování točivého momentu. RevoKnuckle sice zachovává jednoduchost vzpěry McPherson, ale jisté změny v geometrii nápravy, zejména zmenšení tzv. stopy kol, oslabují přenos točivého momentu do řízení.
Důkladně byla zvážena také možnost použití pohonu všech čtyř kol, který se pro silný automobil nabízel. Správnou kombinací a pečlivým vyladěním těchto inovativních prvků bylo dosaženo ideální ovladatelnosti, trakce a výkonu i bez těžkého a komplikovaného pohonu 4x4.
Upravený podvozek má o 40 mm širší rozchod, silnější a delší poloosy, tužší pružiny i tlumiče pérování a masivnější zkrutný stabilizátor zadní nápravy.
Vylepšeny byly rovněž brzdy, které nyní sestávají z větraných kotoučů o průměru 336 mm vpředu a plných kotoučů o průměru 300 mm vzadu. Větší brzdové třmeny se skrývají za devatenáctipalcovými ráfky z lehkých slitin, obutými do nízkoprofilových sportovních pneumatik Continental 235/35.
Pro Focus RS byla vyvinuta speciální verze elektronického stabilizačního systému ESP, která umožňuje i při zapnuté stabilizaci sportovní styl jízdy. Díky pečlivě odladěnému podvozku a čitelnému chování vozu v mezních situacích se odborníci Fordu nicméně rozhodli umožnit řidiči úplnou deaktivaci systému ESP, což přijde vhod zejména při jízdě na závodním okruhu nebo jiné uzavřené trati.
S novým Focusem RS se vrací i slavná, ale vzácná značka Ford RS, kterou naposledy nosil první Focus RS v roce 2002. Odkaz dvou písmen sahá osmatřicet let nazpět – v minulosti se s nimi bylo možné setkat na modelech Fiesta, Escort či Sierra.
JL, 18.7.2008
Vůz vystavený v Londýně do značné míry naznačuje podobu budoucího sériového modelu. Vývojové práce nicméně pokračují i nadále, takže před zahájením sériové výroby může ještě dojít k dílčím modifikacím.
Automobil vyvedený ve speciálním světle zeleném odstínu s metalickým efektem představuje moderní interpretaci laku „Le Mans Green“, který byl v 70. letech minulého století spjat s vozy Escort RS 1600.
Se zářivou barvou exteriéru kontrastují sportovní detaily zdůrazněné leštěným „klavírovým“ lakem: pruh na přední hraně kapoty motoru, hluboké šachty integrovaných předních mlhovek a vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli směru.
Lemy předních i zadních blatníků narostly ještě více do šířky, protože se zvětšil i rozchod obou náprav, což platí také pro nástavce bočních prahů. Potenciál vozu připomínají trojúhelníkové ventilační otvory za předními blatníky, opatřené stylovým logem RS.
Nový přední nárazník je charakterizován rozměrným lichoběžníkovým otvorem pro přívod vzduchu, překrytým vyplétanou mřížkou. Nad mřížkou poutají pozornost výbojkové světlomety s chromovým efektem.
Nový zadní nárazník je opatřen funkčním Venturiho tunelem a dvojicí malých otvorů v rozích, jejichž účelem je zdůraznit šířku automobilu. Po stranách černého difuzoru ční chromované koncovky výfuku.
Linie střechy přechází do speciálního, dvojdílného, zadního spoileru černé barvy, určeného výhradně pro RS. Svým designem odkazuje jak na slavné modely RS z let minulých, tak na úspěšný soutěžní speciál Focus RS WRC.
Interiér vozu pokračuje ve stejném duchu jako vnější podoba. Dominantním prvkem jsou sportovní sedadla Recaro s výrazným anatomickým tvarováním. Středovou konzolu zdobí stylový leštěný dekor s karbonovým efektem, zatímco na jiných místech našla uplatnění povrchová úprava připomínající kov. Se světlými detaily kontrastuje černá stropní výplň, podtrhující sportovní atmosféru.
I nejmenší detaily neustále připomínají řidiči, že sedí ve výjimečném provedení Fordu Focus – ať se jedná o hlavici řadicí páky, sportovní tříramenný volant s logy „Ford“ a „RS“ nebo hliníkové pedály. Sportovní pracoviště řidiče doplňuje trojice přístrojů z Fordu Focus ST: ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje našly své místo pod společným krytem v horní části palubní desky a jsou natočeny směrem k řidiči.
Vůz pohání nový řadový přeplňovaný pětiválec Duratec 2.5, přepracovaný s ohledem na požadované parametry – výkon 220 kW (300 k) a točivý moment 410 Nm. Tohoto nárůstu nebylo dosaženo pouhým přeprogramováním řídicí jednotky motoru nebo zvýšením plnicího tlaku turbodmychadla. Inženýři vyvinuli nové vačkové hřídele, přepracovali hlavu válců a beze změn nenechali ani plnicí a sběrné potrubí.
Slibně vypadají také první testy jízdních výkonů – akcelerace z nuly na 100 km/h by měla trvat méně než šest sekund.
Při vývoji se Ford zaměřil také na odstranění problémů s trakcí, kterým někdy čelí velmi výkonné vozy s pohonem předních kol. Nový Focus RS je vybaven inovativním předním zavěšením „RevoKnuckle“, které potlačuje přenos točivého momentu do řízení. S tímto jevem se lze setkat při intenzivní akceleraci nebo v zatáčce s nerovným povrchem, když točivý moment na hnaných kolech zvítězí nad přilnavostí. Obzvláště patrný bývá u vozů se širokými pneumatikami a samosvorným diferenciálem.
Systém RevoKnuckle pracuje se samosvorným diferenciálem Quaife s funkcí samočinného přerozdělování točivého momentu. RevoKnuckle sice zachovává jednoduchost vzpěry McPherson, ale jisté změny v geometrii nápravy, zejména zmenšení tzv. stopy kol, oslabují přenos točivého momentu do řízení.
Důkladně byla zvážena také možnost použití pohonu všech čtyř kol, který se pro silný automobil nabízel. Správnou kombinací a pečlivým vyladěním těchto inovativních prvků bylo dosaženo ideální ovladatelnosti, trakce a výkonu i bez těžkého a komplikovaného pohonu 4x4.
Upravený podvozek má o 40 mm širší rozchod, silnější a delší poloosy, tužší pružiny i tlumiče pérování a masivnější zkrutný stabilizátor zadní nápravy.
Vylepšeny byly rovněž brzdy, které nyní sestávají z větraných kotoučů o průměru 336 mm vpředu a plných kotoučů o průměru 300 mm vzadu. Větší brzdové třmeny se skrývají za devatenáctipalcovými ráfky z lehkých slitin, obutými do nízkoprofilových sportovních pneumatik Continental 235/35.
Pro Focus RS byla vyvinuta speciální verze elektronického stabilizačního systému ESP, která umožňuje i při zapnuté stabilizaci sportovní styl jízdy. Díky pečlivě odladěnému podvozku a čitelnému chování vozu v mezních situacích se odborníci Fordu nicméně rozhodli umožnit řidiči úplnou deaktivaci systému ESP, což přijde vhod zejména při jízdě na závodním okruhu nebo jiné uzavřené trati.
S novým Focusem RS se vrací i slavná, ale vzácná značka Ford RS, kterou naposledy nosil první Focus RS v roce 2002. Odkaz dvou písmen sahá osmatřicet let nazpět – v minulosti se s nimi bylo možné setkat na modelech Fiesta, Escort či Sierra.
JL, 18.7.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












