Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Focus RS jen pro zkušené řidiče

Po předpremiérách v Londýně a Paříži se nejrychlejší model evropského Fordu představí v Ženevě v sériové podobě. Legendární značka Ford RS se vrací na scénu po šestileté odmlce. Sportovní automobil s pohonem předních kol je vhodný pro každodenní provoz, ale dokáže být rychlejší než vozy 4x4.

Nový Focus RS, na jehož vývoji pracovali specialisté z oddělení Ford Team RS pět let, spojuje vysokou technickou úroveň a dramatický design s vynikajícími užitnými vlastnostmi běžného Fordu Focus. Automobil bude k mání ve třech různých barvách včetně nezaměnitelného zeleného odstínu „Ultimate“.
Jost Capito, ředitel, Global Performance Vehicles & Motorsport Business Development, řekl: „Nový Focus RS je zcela vážně míněný sportovní automobil – obrací se k nadšeným vyznavačům sportovní jízdy zrovna tak jeho předchůdce a klasické modely RS z let minulých.“
Focus RS představuje významný moment v historii rodokmenů RS a Focus. V roce 2008, kdy byla spuštěna jeho výroba, slavil Focus desáté narozeniny a značka Ford RS čtyřicáté. Focus má na kontě také dva tituly mistra světa automobilových soutěží v hodnocení týmů.
Srdcem je speciálně vyladěná verze řadového pětiválce Duratec 2.5, přeplňovaného turbodmychadlem. Motor vyvine výkon 224 kW (305 k) v 6500/min. a točivý moment 440 Nm v rozsahu 2300 až 4500/min.
Tohoto nárůstu nebylo dosaženo pouhým přeprogramováním řídicí jednotky motoru nebo zvýšením plnicího tlaku turbodmychadla, ale také novými vačkovými hřídeli, přepracováním hlavy válců a úpravou plnicího a sběrného potrubí.
V porovnání s Focusem ST má o 35 procent vyšší výkon, zatímco hodnota točivého momentu narostla dokonce o 38 procent. K efektivnějšímu přenosu síly na silnici pomáhá samosvorný diferenciál Quaife, optimalizovaný pro Focus RS.
Na náročné testovací trati ve zkušebním areálu společnosti Ford u belgického Lommelu zajede Focus RS lepší čas na jedno kolo než supersportovní Ford GT.
Upravený podvozek má o 40 mm širší rozchod, strmější převod řízení, větší brzdy, zdokonalenou aerodynamiku a speciální pneumatiky Continental o rozměru 235/35 R19, ale nejvýznamnější inovaci z hlediska jízdních vlastností představuje systém zvaný RevoKnuckle.
Focus RS jako jediný model z řady Focus nepoužívá tradiční přední zavěšení vzpěrami McPherson. Na rozdíl na běžné jednodílné vzpěry RevoKnuckle nenatáčí pružící a tlumicí jednotku v horním uložení, ale zavádí paralelní svislý čep, tvořený samostatnou těhlicí.
Toto řešení umožnilo upravit geometrii přední nápravy tak, aby se redukoval vliv točivého momentu na řízení při akceleraci. Osa svislého čepu řízení se přiblížila k ose kola asi o polovinu původní vzdálenosti. Systém RevoKnuckle byl původně zamýšlen pro kompaktní automobily se silnými vznětovými agregáty. Vzadu Nezávislé víceprvkové zavěšení Control Blade SLA (Short-Long Arm), zesílená nápravnice, zkrutný stabilizátor (24 mm)
„RevoKnuckle nám dává podobnou flexibilitu jako zavěšení trojúhelníkovými rameny, používané na závodních automobilech, přitom však zachovává prostorovou i cenovou nenáročnost tradičních vzpěr MacPherson,“ vysvětluje Dirk Densing, šéfkonstruktér oddělení Team RS.
Širší rozchod kol, tužší pružiny i tlumiče pérování a masivnější zkrutné stabilizátory přispívají k lepší jízdní stabilitě vozu, který za svou agilitu vděčí strmému řízení s převodem 13,2:1 a pohotovostní hmotnosti 1468 kg.
Vylepšeny byly rovněž kotoučové brzdy o rozměrech 336 x 30 mm vpředu (s vnitřním chlazením) a 302 x 11 mm vzadu. Protiblokovací systém brzd ABS s elektrickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD) i elektronický stabilizační program (ESP) jsou montovány sériově a speciálně naladěny tak, aby umožnily sportovní styl jízdy.
Obchodní název laku Zelená Ultimate upozorňuje na příbuznost se soutěžním speciálem Ford Focus RS WRC a globální partnerství Fordu s petrochemickou společností BP a její značkou Ultimate. Historie tohoto odstínu se datuje až do 70. let minulého století, kdy Ford nabízel vozy Escort RS 1600 s podobným zeleným lakem Le Mans.
Interiér pokračuje ve stejném duchu jako vnější podoba. Dominantním prvkem jsou sportovní sedadla Recaro s anatomickým tvarováním. Barva čalounění ladí s vnějším lakem karoserie, na exponovaných místech nechybí kůže. Výrazně anatomicky tvarovaná jsou také zadní sedadla, jejichž dekorační grafika i provedení detailů beze zbytku odpovídají sedadlům předním. Každý detail interiéru v sobě odráží sportovní charakter. V centru pozornosti se ocitá masivní tříramenný sportovní volant a řadicí páka šestistupňové manuální převodovky, jejíž hlavici zdobí modré schéma řazení. Sportovní pracoviště řidiče doplňuje trojice přístrojů z Focusu ST: ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje.
Prakticky každý vnější panel karoserie byl pro Focus RS přepracován, ale zdaleka přitom nešlo pouze o vzhled. Hlavní designové prvky jsou zároveň funkční, přispívají k efektivnějšímu obtékání vzduchu nebo k chlazení tepelně namáhaných soustav vozu. Vpředu i vzadu byl doplněn o čelní spoiler, dvojdílné zadní křídlo ve stylu WRC a funkční difuzor.
Díky soustavnému testování v aerodynamickém tunelu vytváří karoserie Focusu RS v rychlostech, jimiž se jezdí na uzavřených okruzích, opravdový přítlak. Jeho hodnota v porovnání s Focusem ST narostla o 26 procent. Součinitel odporu (Cd) činí 0,38.


Základní technické údaje

Motorpřeplňovaný zážehový pětiválec
Objem2522 cm³
Vrtání x zdvih83.0 x 93,2 mm
Výkon224 kW (305 k) při 6500/min
Točivý moment440 Nm při 2300 – 4500/mim
Kompresní poměr8.5:1
Klikový hřídelkovaný ocelový, průměr ojničních čepů 50 mm, šest hlavních ložisek o průměru 65 mm, odpružená čelní řemenice, celková hmotnost 21,5 kg.
Plněníturbodmychadlo Borg -Warner K16
Pístylehká slitina hliníku a křemíku, grafitová vrstva
Ojnicekované ocelové
Vstřikovánísekvenční elektronické vícebodové (SEFI)
Převodovkašestistupňová přímo řazená
Diferenciálmechanický samosvorný Quaife,
Kola19 x 8.5
PneumatikyContinental 235/35 R 19
Rozměry4402 x 1842 x 1497 mm
Rozvor2640 mm
Objem zav. prostoru385 l
Pohotovostní hmotnost1468 kg
Celková hmotnost1860 kg
Rychlost263 km/h
Zrychlení 0-100 km/h5,9 s



JL, 26.2.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar