Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford C-MAX Energi a C-MAX Hybrid na evropské trhy

Ford představil nový automobil s hybridním pohonem, C-MAX Energi, který se spolu s příbuzným modelem C-MAX Hybrid začne prodávat již v roce 2013. Oba vozy vycházejí z pětimístného kompaktního rodinného modelu Ford C-MAX a nabízejí nízké provozní náklady v kombinaci s nezaměnitelným designem karoserie a flexibilním interiérem.

Při konstrukci nových modelů těžil Ford z bohatých zkušeností s technologií hybridního pohonu – v Severní Americe prodává model Escape Hybrid již od roku 2004. Obě novinky vznikly na nové globální platformě Ford pro vozy nižší střední třídy. C-MAX Hybrid bude ještě hospodárnější než hybridní modely, které Ford nabízí v Americe. Oceňovaná hybridní architektura Powersplit mu umožní vyvinout v elektrickém režimu rychlost až 75 km/h.
Oba modelyv provedení pro Evropu bude od roku 2013 vyrábět montážní závod společnosti Ford ve španělské Valencii.


Přednosti plug-in hybridu
Hnací ústrojí Fordu C-MAX Energi tvoří kombinace vysokonapěťového akumulátoru typu lithium-ion s hospodárným zážehovým motorem, který pracuje na principu Atkinsonova cyklu. Toto uspořádání, nazývané jako plug-in hybrid, umožňuje za jistých okolností i jízdu v bezemisním elektrickém režimu.
S využitím paliva v nádrži i energie nastřádané v akumulátoru může urazit vzdálenost až 800 km, čímž předčí jakýkoliv dnes známý automobil srovnatelného typu.


Jak probíhá dobíjení
Hybridní modely C-MAX ukládají elektrickou energii do akumulátorů lithium-ion (Li-ion), které Ford vyvinul. V obou případech se konstruktéři snažili využívat v největší možné míře kvalitní sériově vyráběné komponenty, jako např. hardware řídicí desky. Oproti nikl-metal-hydridovým (NiMH) akumulátorům, které se dnes používají, mají Li-ion akumulátory řadu předností. Obecně jsou o 25 až 30 % menší a o 50 % lehčí, což usnadňuje jejich zástavbu do vozu.
Zatímco C-MAX Hybrid funguje v podstatě stejně jako dnešní hybridy, C-MAX Energi prokáže své přednosti nejlépe při každodenním dobíjení. Díky vhodně zvoleným rozměrům se akumulátor dobije během noci z rozvodné sítě 230 V.
V úvodní fázi jízdy pojede C-MAX Energi v elektrickém režimu, spalovací motor zůstává zhasnutý. Jakmile dojde k vybití akumulátoru pod stanovenou mez, nebo pokud je to nutné vzhledem k aktuálním provozním podmínkám, aktivuje řídicí jednotka hybridní režim, který udržuje napětí v akumulátoru. Stiskem tlačítka lze zvolit čistě elektrický režim, v němž je nevyšší rychlost omezena na 70 km/h.
Ve spolupráci s externím dodavatelem vyvinul Ford pro C-MAX Energi standardizovanou pětibodovou zástrčku s robustní, trvanlivou konstrukcí.
Po připojení nabíjecího kabelu do nabíjecího portu, umístěného mezi dveřmi řidiče a lemem blatníku předního kola, se aktivuje světelný kroužek, který dvakrát „oběhne“ okolo portu a potvrdí tak začátek nabíjení. Kroužek se potom postupně rozsvěcuje po jednotlivých kvadrantech. Blikající kvadranty informují o tom, že probíhá nabíjení, zatímco trvale rozsvícené kvadranty znázorňují, kolik procent akumulátoru je již nabito. Jakmile svítí celý kroužek, je akumulátor nabitý.


Promyšlené informační rozhraní
Vozy C-MAX Energi budou disponovat sadou informačních systémů, která řidičům pomůže snížit spotřebu energie, prodloužit dojezd, naplánovat nejúspornější trasu a řídit proces dobíjení akumulátoru. Jedním z nich je systém My Ford Touch, rozšířený o promyšlené nové funkce. Digitální přístrojový panel se dvěma displeji lze nakonfigurovat tak, aby zobrazoval požadované provozní informace v několika úrovních. Kromě průměrné a okamžité spotřeby to může být také hladina paliva nebo zbývající kapacita akumulátoru.
Nová funkce My View umožňuje řidiči zjistit více informací o automobilu, např. kolik elektrické energie spotřebovává klimatizace. Interaktivní funkce Brake Coach učí řidiče využívat optimálně rekuperačního dobíjení, ke kterému dochází při brzdění nebo jízdě setrvačností. Stejně jako v dnešních hybridních modelech značky Ford pro americký trh bude i v C-MAXu Energi dlouhodobá spotřeba paliva znázorňována buď v tradičním grafu, nebo jako rostoucí réva na pravé straně přístrojového panelu.


Osvědčená technologie Powersplit
Oba vozy staví na úspěchu hybridní architektury Powersplit, používané v současných hybridních modelech pro americký trh. V hnacím ústrojí Powersplit mohou elektromotor a spalovací motor pracovat samostatně nebo společně podle toho, co je v dané situaci nejvhodnější z hlediska spotřeby energie. Spalovací motor může pracovat nezávisle na rychlosti jízdy vozidla a dobíjet akumulátor, popřípadě dle potřeby dodávat hnací sílu ke kolům. Elektromotor má dostatečný výkon, aby mohl v nízkých rychlostech a při malé zátěži pohánět vůz i bez spalovacího agregátu. Při větším zatížení naopak pracují oba motory společně. Současný Fusion Hybrid dokáže v úsporném elektrickém režimu vyvinout až 75 km/h. Záměrem Fordu však je, aby to v případě modelů C-MAX Hybrid i C-MAX Energi bylo ještě více.
C-MAX Energi a C-MAX Hybrid jsou dva z celkem pěti elektrifikovaných modelů, které Ford v následujících dvou letech uvede na evropský i americký trh. Již během letošního roku zamíří k zákazníkům v Evropě kompaktní užitkový model Ford Transit Connect Electric, vyráběný ve spolupráci se společností Azure Dynamics, a představen bude rovněž zcela nový Focus Electric.


JL, 14.4.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar