Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Panda ve verzi Cross, 4x4 i Trekking

Panda Cross, která je určena mladým a dynamicky žijícím zákazníkům. Svým typickým stylem SUV na první pohled vyjadřuje robustnost a pevnost, avšak současně nabízí výhody, jakými se mohou pochlubit pouze kompaktní vozy.

Přední část nabízí nový vzhled díky novému nárazníku s výraznou ochrannou částí v matně titanové barvě a otvory ve tvaru čtverce se zaoblenými rohy, charakteristickém motivu Pandy. Robustní offroadový charakter podtrhují tažná oka s novým designem a zářivě červeným zpracováním. Při pohledu z boku si lze povšimnout několika specifických prvků, jakými jsou lemy blatníků, výrazné boční lišty a nové střešní ližiny.

Panda Cross efektivně kombinuje malé vnější rozměry - délka 368 cm, šířka 167 cm a výška 160 cm - s překvapivým objemem zavazadlového prostoru 225 litrů. Interiér zahrnuje 15 úložných prostor včetně dvoupatrové schránky na středové konzoli, která je nabízena výhradně pro verze 4x4 a Cross.
Pro jízdu v terénu nebo na sněhu je vybaven novým systémem pohonu všech kol s dvěma diferenciály a jednou elektronicky ovládanou spojkou. Elektronická řídicí jednotka na základě momentálních podmínek přerozděluje přenos točivého momentu na přední a zadní kola. Výhodou je plně automatická funkce a nulové náklady na údržbu.
Panda Cross využívá systém elektronické kontroly stability ESP s funkcí elektronické uzávěrky diferenciálu ELD. Tento systém poskytuje další pomoc při jízdě v terénu nebo na velmi kluzkém povrchu. Lze si zvolit jeden ze tří režimů pohonu všech kol.
AUTO - Automatické rozdělování točivého momentu mezi nápravy v závislosti na přilnavosti;
LOCK - točivý moment je rozdělován mezi obě nápravy, brzdy pak působí na kola se ztrátou adheze a tím se přenáší točivý moment na kola s lepší trakcí. Pracuje pod 50km/h
HILL DESCENT - pro optimální řízení především při vyjíždění nebo sjíždění prudkých svahů, případně přejíždění velmi hrbolatého povrchu.

Vpředu je zavěšení typu McPherson, vzadu vlečená náprava s torzně poddajnou příčkou. Ve srovnání s vlečenou zadní nápravou bez torzní příčky předchozí generace Pandy 4x4 je nové zavěšení lehčí a poskytuje lepší jízdní a akustický komfort při stejném offroadovém výkonu.

Panda Cross zvládá nerovný a náročný terén s naprostou lehkostí. Dokazuje to i její velkorysá světlá výška, která u motoru MultiJet II dosahuje 16 cm a u motoru TwinAir 15 cm. Dalším měřítkem úspěchu v terénu jsou typické offroadové úhly: 24° nájezdový úhel, 33° úhel sjezdu, 20° úhel přejezdu a stoupavost 31,5° (70 %). Ve srovnání s Pandou 4x4 se nájezdový úhel zlepšil o 3 stupně, což dovoluje vypořádat se s větším sklonem terénu. Úhel sjezdu se zvýšil o 1 stupeň.
Fiat Panda Cross je k dispozici se zážehovým motorem 0.9 TwinAir Turbo o výkonu 90 k a vznětovým přeplňovaným 1.3 MultiJet II 80 k. Ve srovnání s ostatními modely nabízejí o 5 k větší výkon.
Zakladatel nové rodiny dvouválců Fiat, motor 0.9 TwinAir, vykazuje výkon 90 k (66 kW) při 5500/min a točivý moment 145 Nm při 1900/min (konstantní do 3000/min). Pro ekologičtější jízdu a redukci spotřeby paliva lze snadno použít tlačítko Eco, které omezí točivý moment motoru na 100 Nm při 2000/min. Tento motor nabízí v kombinovaném provozu spotřebu paliva 4,9 l/100 km.
Turbodiesel 1.3 MultiJet II s filtrem pevných částic poskytuje výkon 80 k (59 kW) při 4000/min a točivý moment 190 Nm při pouhých 1500/min. S druhou generací vstřikování a turbodmychadlem s pevnou geometrií a mezichladičem optimalizuje průběh točivého momentu v nízkých otáčkách. V kombinovaném provozu má spotřebu paliva 4,7 l/100 km.
S motorem TwinAir Turbo je nabízená speciální šestistupňová převodovka se sníženým rozsahem prvního převodového stupně, který zvýrazňuje její schopnosti v terénu, zvláště při rozjezdech v prudkých stoupáních.

Nová Panda Cross je vrcholem řady, což demonstruje i její výjimečná standardní výbava. Ta zahrnuje automatickou klimatizaci, rádio s CD/MP3 přehrávačem a systémem Blue&Me s ovládáním na volantu, specifická 15palcová litá kola, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní opěrky hlavy, výškově nastavitelný volant, kůží čalouněný volant a hlavice řadicí páky, mlhová světla, ovládání na volantu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektronickou kontrolu stability ESP s elektronickou uzávěrkou diferenciálu ELD a celoroční pneumatiky 185/65 R15.

Panda Cross nabízí na přání inovativní systém City Brake Control, který dokáže rozpoznat přítomnost vozidla nebo jiné překážky před vozidlem. Pokud hrozí riziko kolize a řidič přitom nebrzdí, zahájí brzdění sám. Díky tomu je schopen nehodě zcela zabránit nebo alespoň snížit její následky. Vítěz ankety Euro NCAP Advanced Award 2013 poskytuje pomoc od 5 do 30 km/h..
Využívá laserový senzor typu LIDAR v horní části čelního skla, který je propojen se systémem elektronické kontroly stability ESP. V závislosti na určitých parametrech, jakými jsou povrch vozovky, rychlost a směr vozidla, rozestavení překážek, stav pneumatik apod. dokáže nárazu zcela zabránit (Collision Avoidance) nebo alespoň zmírnit jeho následky (Collision Mitigation).
Toto důmyslné zařízení zahrnuje celkem tři funkce: automatické nouzové brzdění (Automatic Emergency Braking - AEB), Prefill a brzdový asistent. První z funkcí respektuje přání řidiče a přenechává mu kontrolu nad vozidlem, přesto je ale v případě potřeby připraven zasáhnout a nouzově vozidlo zabrzdit. Funkce Prefill připravuje brzdový systém na to, aby mohl zareagovat rychleji, a to jak při automatickém nouzovém brzdění, tak i brzdění samotným řidičem. Brzdový asistent monitoruje nouzové situace a mění odezvu brzdového pedálu, čímž dosahuje rychlejší reakce a vyššího brzdného tlaku a tudíž zkracuje brzdnou dráhu.

Cross, 4×4 a Trekking
Panda Cross je vrcholnou verzí řady Panda a spolu s modely Panda 4x4 a Panda Trekking představuje městské SUV, což je v segmentu naprostý unikát.
Panda 4x4, konkurent mnohem větších a dražších terénních vozidel, je vybavena aktivním trvalým pohonem všech kol, který se aktivuje samočinně v případě potřeby a je standardně doplněn o elektronickou kontrolu stability ESP a funkci elektronické uzávěrky diferenciálu ELD.
Fiat Panda Trekking představuje mezičlánek mezi 4x2 a 4x4 a kombinuje praktičnost pětidveřového vozu na pouhých 3,7 m délky s typickým vzhledem Pandy 4x4. Ve svém segmentu je unikátní také chytrým pohonem předních kol s technologií Traction+, která zlepšuje ovladatelnost na obtížném kluzkém povrchu při nižších provozních nákladech než konvenční pohon 4x4. K dispozici je s motorem 0.9 TwinAir Turbo 85 k a 1.3 MultiJet II 75 k.


Fiat 21.5.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar