Fiat Bravo - známý název, nové auto
Název je starý, novinka italského výrobce zcela nová: Bravo. S tímto modelem chce Fiat po nepříliš úspěšném Tipu získat zpátky ztracené pozice v segmentu kompaktních automobilů. V těchto dnech přichází na český trh od 369 900 Kč
Žhavá novinka letošního jara Fiat Bravo, vytvořený v Centro Stile Fiat, má ambice okouzlit veřejnost čistými liniemi, které na jedné straně potvrzují vůli Fiatu budovat nový „family feeling“, na druhé interpretují stylové rysy velké italské automobilové tradice.
Fiat Bravo byl projektován s cílem získat maximální počet bodů v testech euroNCAP, což se mu především díky prvkům pasivní a aktivní bezpečnosti, včetně sedmi airbagů podařilo. Nový model je vybaven pokrokovými elektronickými systémy pro kontrolu dynamického chování vozidla, k nimž patří např. ABS včetně EBD, ESP se zařízením Hill Holder a protiprokluzový ASR.
Pro Bravo se chystá pět motorů, 12 elegantních barev a 4 úrovně výbavy (Active, Dynamic, Emotion a Sport). Plynulé téměř agresivní linie dodávají vozu dynamiku. Příkladem jsou například originální zadní optické skupiny, které připomínají světlomety předchozího Brava, a které vyvinula firma Magneti Marelli - Automotive Lighting. Čelní část nabízí
typické rysy, charakterizující poslední modely Fiat, zejména Grande Punto: čelní sklo vysunuté dopředu a svedené směrem ke „kapkovým“ světlometům, inspirované známou italskou tradicí Gran Turismo, sportovní mřížka chladiče rámující logo, grafika předního otvoru nasávání vzduchu nebo barva zvolená pro zaváděcí kampaň – červená Maranello.
Přes svoji délku 4,34 metru vypadá jako pětidveřové kupé, čímž má přilákat hlavně mladší zákazníky. Vnější rozměry (4,34 x 1,79 x 1,49 m) naznačují prostorný interiér, v němž se designerům podařilo dobře skloubit sportovní duch s funkčností. Interiér nabízí kvalitní prostředí, důkladné péče byla věnována i nejmenším detailům. Zmínku zaslouží přední a zadní sedadla, jejichž konstrukce garantuje pohodlí pro všechny typy cestujících. Za vysokým řidičem se může pohodlně usadit stejně vysoký spolujezdec a nebude strádat. Bravo je jediné auto v segmentu, které může na zadní sedadlo posadit osoby vysoké 184 cm, přestože vpředu sedí 183 cm vysocí dlouháni. Nikterak tím neutrpí ani utrpěl objem zavazadlového prostoru 400 litrů, resp. 1175 l po sklopení sedadel.
Sedadla byla vytvořena ve spolupráci s nejlepšími italskými specialisty na ergonomii a sportovní medicínu. Přední sedadla s novým systémem pro lepší opěru bederní části zad jsou vyplněna pěnou schopnou přizpůsobit se tvaru těl. Konstrukce „antisubmarining” zabraňuje sklouznutí těla dopředu, pod bezpečnostní pás. Opěrky hlavy mohou být vybaveny systémem „antiwiplash“, který v případě nárazu přiblíží opěrku hlavy k šíji cestujícího. Zadní sedadla s konstrukcí „antisubmarining“ používají výplň s „diferencovanou únosností” podle obsazeného prostoru sedadla. Při čelním nárazu chrání cestující inovační zádržný systém „Air-Bag Smart 2”, který je schopný automaticky adaptovat parametry jeho aktivace v závislosti na závažnosti nehody. Snímače systému “Air-Bag Smart 2” dále ovládají aktivaci předpínačů bezpečnostních pásů.
Pozornosti neušlo ani přístrojové vybavení, integrované do palubní desky a orientované směrem k řidiči. Grafika přístrojů s velkými a dobře viditelnými znaky umožňuje snadné a okamžité přečtení informací. V noci je čtení zaručeno osvětlením oranžové barvy, která umožňuje rychlejší zaměření zornice při přechodu ze tmy silnice na osvětlení přístrojové desky.
Ani v oblasti pasivní bezpečnosti nezůstává Bravo pozadu. Pro ovládání moderních zařízení byl sestaven „nervový systém“, jehož elektronická řídicí jednotka, umístěná v předním tunelu, detekuje signály přicházející od jednotlivých snímačů, a podle toho rozhoduje o aktivaci mechanismů. Pokud náraz neohrozí bezpečnost cestujících, potom k aktivaci nedochází. Rozpozná totiž námahu, která nepochází z nárazu. Funguje také v případě celkové poruchy elektrického příslušenství. Neobejde se však bez dokonalé logiky fungování a koncového detekčního zařízení, jako algoritmus CSA, který rozpozná závažnost nárazu. Podle toho ovládá čelní airbagy, snímač, detekující přítomnost spolujezdce, decentralizovaný snímač čelních nárazů (ECS) a přídavné zařízení, umístěné na přední konstrukci vozu, umožňuje řídící jednotce, aby zasáhla dřív než čelní airbagy. Oproti tradičním systémům se aktivují ještě dřív, než se cestující začnou pohybovat dopředu. Okenní airbagy se rozvinou podél oken, aby ochránily hlavu cestujících v případě boční kolize. Pánev a hrudník cestujících chrání boční airbagy, umístěné uvnitř opěradla sedadel.
Pro ověření účinnost integrovaného systému ochrany, sestaveného pro nový model, vystavili technici Centro Sicurezza Fiat model Bravo všem možným kolizním situacím při vysoké rychlosti. Jak probíhaly se dozvíte v samostatném článku.
Bravo je vybaveno účinným hydraulickým brzdovým systémem, který se skládá ze dvou nezávislých zkřížených okruhů (každý okruh působí diagonálně na jedno přední a jedno zadní kolo). Tím se garantuje brzdění a stabilita také v případě závady na jednom z okruhů. Na předních kolech jsou ventilované brzdové kotouče, na zadních kolech pevné, lišící se podle jednotlivých verzí motoru.
Součástí brzdového systému je ABS s EBD, nechybí ani ESP, které zasahuje v případě stability vozu a pomáhá řidiči ovládat automobil. Systém Hill Holder přispívá pro klidný rozjezd do kopce. Elektrohydraulický brzdový asistent HBA automaticky zvyšuje tlak v brzdovém okruhu během panického brzdění. Nedílnou součástí ESP je protiprokluzový systém ASR, který se při jakékoli rychlosti za pomoci brzd a kontroly motoru stará o optimalizaci trakce.
Nedílnou součástí ASR je MSR, jenž zasahuje v případě prudké změny v zařazování nižších rychlostních stupňů tak, že přidává moment motoru a zabraňuje přílišnému tahu hnacích kol, který především v podmínkách nízké adheze může vést ke ztrátě stability.
Uvedení Fiatu Bravo je příležitostí představit, vedle známých turbodieselů Multijet (1.9/120 a 150 k) a benzinové motoru (1.4 16v/90 k) novou generaci přeplňovaných benzinových pohonných jednotek 1.4 s označením T-JET (120 k a 150 k), které spojují nízkou spotřebu a nízké emise s výjimečnými výkony. V nabídce se objeví v létě (150 k) a na podzim (120 k).
Nový vůz používá šestistupňovou (1.4 16V/90 k) nebo pětistupňovou (1.9 Multijet 8V) či šestistupňovou převodovku (1.9 Multijet 16V).
Nový Fiat Bravo se stává nositelem moderní technologie, jako je např. systém “Blue&Me Nav”, výhradní technologie skupiny Fiat vyvinutá ve spolupráci s firmou Microsoft. K funkcím první generace přidává účinný navigační systém s piktogramy a přístupem k celé řadě telematických služeb. Automatická dvouzónová klimatizace, dvě autorádia se speciálními Hi-Fi systémy a panoramatické střešní okno (1,24 m, tj. 77 % celého povrchu), tempomat, dešťový senzor, parkovací senzor, senzor tlaku v pneumatikách, mlhovky s adaptivní funkcí v zatáčkách kompletují možnosti doplňkové výbavy.
Do zajímavé výbavy patří technické řešení „dead-lock“, které umožňuje uvolnit napnutí vnitřní rukojeti dveří a všech pákových převodů spojených se zámkem. Jde o důležitý krok vpřed v ochraně vozidel před krádeží. Dead-lock způsobuje, že jakýkoli nástroj použitý zlodějem na násilné prolomení dveří a jejich vnitřních mechanismů je neúčinný. Zařízení musí být uvedeno do chodu úmyslně. Po prvním otočení klíčku na předních dveřích nebo po prvním impulzu z dálkového ovládání je potřeba druhé otočení klíčku nebo druhý impulz, aby se systém dead-lock se zapnul.
Ceny Fitau Bravo začínají na 369 900 Kč (1.4 Active), resp. 439 900 Kč (1.9 Active) a pohybují se tuto chvíli u benzinového motoru 1.4 do 429 900 Kč, u vznětového 1.9/150 Sport do 599 900 Kč, přičemž verze 1.4/120 a 1.4/150 se objeví později.
Benzinové motory
Vznětové motory
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin)-l/100 km
Jindřich Lasík, 30.4.2007
Fiat Bravo byl projektován s cílem získat maximální počet bodů v testech euroNCAP, což se mu především díky prvkům pasivní a aktivní bezpečnosti, včetně sedmi airbagů podařilo. Nový model je vybaven pokrokovými elektronickými systémy pro kontrolu dynamického chování vozidla, k nimž patří např. ABS včetně EBD, ESP se zařízením Hill Holder a protiprokluzový ASR.
Pro Bravo se chystá pět motorů, 12 elegantních barev a 4 úrovně výbavy (Active, Dynamic, Emotion a Sport). Plynulé téměř agresivní linie dodávají vozu dynamiku. Příkladem jsou například originální zadní optické skupiny, které připomínají světlomety předchozího Brava, a které vyvinula firma Magneti Marelli - Automotive Lighting. Čelní část nabízí
typické rysy, charakterizující poslední modely Fiat, zejména Grande Punto: čelní sklo vysunuté dopředu a svedené směrem ke „kapkovým“ světlometům, inspirované známou italskou tradicí Gran Turismo, sportovní mřížka chladiče rámující logo, grafika předního otvoru nasávání vzduchu nebo barva zvolená pro zaváděcí kampaň – červená Maranello.
Přes svoji délku 4,34 metru vypadá jako pětidveřové kupé, čímž má přilákat hlavně mladší zákazníky. Vnější rozměry (4,34 x 1,79 x 1,49 m) naznačují prostorný interiér, v němž se designerům podařilo dobře skloubit sportovní duch s funkčností. Interiér nabízí kvalitní prostředí, důkladné péče byla věnována i nejmenším detailům. Zmínku zaslouží přední a zadní sedadla, jejichž konstrukce garantuje pohodlí pro všechny typy cestujících. Za vysokým řidičem se může pohodlně usadit stejně vysoký spolujezdec a nebude strádat. Bravo je jediné auto v segmentu, které může na zadní sedadlo posadit osoby vysoké 184 cm, přestože vpředu sedí 183 cm vysocí dlouháni. Nikterak tím neutrpí ani utrpěl objem zavazadlového prostoru 400 litrů, resp. 1175 l po sklopení sedadel.
Sedadla byla vytvořena ve spolupráci s nejlepšími italskými specialisty na ergonomii a sportovní medicínu. Přední sedadla s novým systémem pro lepší opěru bederní části zad jsou vyplněna pěnou schopnou přizpůsobit se tvaru těl. Konstrukce „antisubmarining” zabraňuje sklouznutí těla dopředu, pod bezpečnostní pás. Opěrky hlavy mohou být vybaveny systémem „antiwiplash“, který v případě nárazu přiblíží opěrku hlavy k šíji cestujícího. Zadní sedadla s konstrukcí „antisubmarining“ používají výplň s „diferencovanou únosností” podle obsazeného prostoru sedadla. Při čelním nárazu chrání cestující inovační zádržný systém „Air-Bag Smart 2”, který je schopný automaticky adaptovat parametry jeho aktivace v závislosti na závažnosti nehody. Snímače systému “Air-Bag Smart 2” dále ovládají aktivaci předpínačů bezpečnostních pásů.
Pozornosti neušlo ani přístrojové vybavení, integrované do palubní desky a orientované směrem k řidiči. Grafika přístrojů s velkými a dobře viditelnými znaky umožňuje snadné a okamžité přečtení informací. V noci je čtení zaručeno osvětlením oranžové barvy, která umožňuje rychlejší zaměření zornice při přechodu ze tmy silnice na osvětlení přístrojové desky.
Ani v oblasti pasivní bezpečnosti nezůstává Bravo pozadu. Pro ovládání moderních zařízení byl sestaven „nervový systém“, jehož elektronická řídicí jednotka, umístěná v předním tunelu, detekuje signály přicházející od jednotlivých snímačů, a podle toho rozhoduje o aktivaci mechanismů. Pokud náraz neohrozí bezpečnost cestujících, potom k aktivaci nedochází. Rozpozná totiž námahu, která nepochází z nárazu. Funguje také v případě celkové poruchy elektrického příslušenství. Neobejde se však bez dokonalé logiky fungování a koncového detekčního zařízení, jako algoritmus CSA, který rozpozná závažnost nárazu. Podle toho ovládá čelní airbagy, snímač, detekující přítomnost spolujezdce, decentralizovaný snímač čelních nárazů (ECS) a přídavné zařízení, umístěné na přední konstrukci vozu, umožňuje řídící jednotce, aby zasáhla dřív než čelní airbagy. Oproti tradičním systémům se aktivují ještě dřív, než se cestující začnou pohybovat dopředu. Okenní airbagy se rozvinou podél oken, aby ochránily hlavu cestujících v případě boční kolize. Pánev a hrudník cestujících chrání boční airbagy, umístěné uvnitř opěradla sedadel.
Pro ověření účinnost integrovaného systému ochrany, sestaveného pro nový model, vystavili technici Centro Sicurezza Fiat model Bravo všem možným kolizním situacím při vysoké rychlosti. Jak probíhaly se dozvíte v samostatném článku.
Bravo je vybaveno účinným hydraulickým brzdovým systémem, který se skládá ze dvou nezávislých zkřížených okruhů (každý okruh působí diagonálně na jedno přední a jedno zadní kolo). Tím se garantuje brzdění a stabilita také v případě závady na jednom z okruhů. Na předních kolech jsou ventilované brzdové kotouče, na zadních kolech pevné, lišící se podle jednotlivých verzí motoru.
Součástí brzdového systému je ABS s EBD, nechybí ani ESP, které zasahuje v případě stability vozu a pomáhá řidiči ovládat automobil. Systém Hill Holder přispívá pro klidný rozjezd do kopce. Elektrohydraulický brzdový asistent HBA automaticky zvyšuje tlak v brzdovém okruhu během panického brzdění. Nedílnou součástí ESP je protiprokluzový systém ASR, který se při jakékoli rychlosti za pomoci brzd a kontroly motoru stará o optimalizaci trakce.
Nedílnou součástí ASR je MSR, jenž zasahuje v případě prudké změny v zařazování nižších rychlostních stupňů tak, že přidává moment motoru a zabraňuje přílišnému tahu hnacích kol, který především v podmínkách nízké adheze může vést ke ztrátě stability.
Uvedení Fiatu Bravo je příležitostí představit, vedle známých turbodieselů Multijet (1.9/120 a 150 k) a benzinové motoru (1.4 16v/90 k) novou generaci přeplňovaných benzinových pohonných jednotek 1.4 s označením T-JET (120 k a 150 k), které spojují nízkou spotřebu a nízké emise s výjimečnými výkony. V nabídce se objeví v létě (150 k) a na podzim (120 k).
Nový vůz používá šestistupňovou (1.4 16V/90 k) nebo pětistupňovou (1.9 Multijet 8V) či šestistupňovou převodovku (1.9 Multijet 16V).
Nový Fiat Bravo se stává nositelem moderní technologie, jako je např. systém “Blue&Me Nav”, výhradní technologie skupiny Fiat vyvinutá ve spolupráci s firmou Microsoft. K funkcím první generace přidává účinný navigační systém s piktogramy a přístupem k celé řadě telematických služeb. Automatická dvouzónová klimatizace, dvě autorádia se speciálními Hi-Fi systémy a panoramatické střešní okno (1,24 m, tj. 77 % celého povrchu), tempomat, dešťový senzor, parkovací senzor, senzor tlaku v pneumatikách, mlhovky s adaptivní funkcí v zatáčkách kompletují možnosti doplňkové výbavy.
Do zajímavé výbavy patří technické řešení „dead-lock“, které umožňuje uvolnit napnutí vnitřní rukojeti dveří a všech pákových převodů spojených se zámkem. Jde o důležitý krok vpřed v ochraně vozidel před krádeží. Dead-lock způsobuje, že jakýkoli nástroj použitý zlodějem na násilné prolomení dveří a jejich vnitřních mechanismů je neúčinný. Zařízení musí být uvedeno do chodu úmyslně. Po prvním otočení klíčku na předních dveřích nebo po prvním impulzu z dálkového ovládání je potřeba druhé otočení klíčku nebo druhý impulz, aby se systém dead-lock se zapnul.
Ceny Fitau Bravo začínají na 369 900 Kč (1.4 Active), resp. 439 900 Kč (1.9 Active) a pohybují se tuto chvíli u benzinového motoru 1.4 do 429 900 Kč, u vznětového 1.9/150 Sport do 599 900 Kč, přičemž verze 1.4/120 a 1.4/150 se objeví později.
Benzinové motory
Typ | 1.4 | 1.4T Jet/120 | 1.4 T Jet/150 |
Objem | 1368 | 1368 | 1268 |
Výkon | 66(90)/5500 | 88(120)/5000 | 110(150)/5500 |
Toč.mom. | 128/4500 | 206/2500 | 206/2500 |
Rychlost | 179 | neudáno | 212 |
Zrychlení | 12,5 | neudáno | 8,5 |
Spotřeba | 8,7/5,6/6,7 | neudáno | 9,3/5,8/7,1 |
Vznětové motory
Typ | 1.9/120 | 1.9/150 |
Objem | 1910 | 1910 |
Výkon | 88(120)/4000 | 110(150)/4000 |
Toč.moment | 255/2000 | 305/2000 |
Rychlost | 194 | 209 |
Zrychlení | 10,5 | 9,0 |
Spotřeba | 6,9/4,3/5,3 | 7,6/4,5/5,6 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin)-l/100 km
Jindřich Lasík, 30.4.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout