Fiat Abarth - návrat legendy
Jména Fiat a Abarth byly v motoristickém světě pojmem hlavně v šedesátých letech, zatímco spojení Fiat/Lancia a Alen především v 70. až 90. letech. Teď se nám začíná rýsovat staronová trojkombinace: Fiat – Abarth – Alen.
Uveďme však věci na pravou míru. V roce 1949 založil Carlo Abarth (narodil se v roce 1908 ve Vídni, ale ještě před první světovou válkou převzal italskou národnost po otci), jednak firmu na úpravu závodních automobilů a také vlastní tým Scuderia Abarth. Věnoval se především technickému zušlechťování automobilů pro sportovní účely, zpočátku různých značek, později jen italských. Koncem 50. let navázal spolupráci s Fiatem, jejímž výsledkem byly velice výkonné malé automobily vycházející z typových řad 500 a 600. Zvláště Abarth 1000 TCR (TC=Twincamshaft, R=Racer, tj. se dvěma vačkovými hřídeli) se stal postrachem mnohem silnějších automobilů. Z objemu 982 cm³ dosahoval čtyřválec výkonu až 113 k při 8200/min.
V roce 1971 se stala firma Abarth dceřinnou společností koncernu Fiatu a nadále pokračovala ve vývoji soutěžních automobilů – 124 a 131, které nesly přívlastek Abarth. V tu chvíli se začala rozvíjet spolupráce Fiatu s vycházející hvězdou, mladým finským soutěžním jezdcem Markku Alenem. Snad žádný jiný jezdec nevydržel u jedné značky tak dlouho jako právě Alen – neuvěřitelných 16 let. Nejdříve sbíral zkušenosti s Fiatem 124 Abarth, s nímž zvítězil v roce 1974 v Portugalsku. Vavříny včetně osmi prvních míst ve světových rallye (Portugalsko, Finsko, San Remo) získával už se 131 Abarth. S ním také vybojoval v roce 1978 neoficiální titul mistra světa a několikrát pomohl Fiatu, později Lancii, k titulu v Poháru konstruktérů.
Když Fiat oficiálně ukončil své angažování v rallye, zůstal Markku Alen v italském koncernu a dalších osm let, až do roku 1990, jezdil s vozy Lancia.
V letošním roce se na voze Fiat objeví opět jméno Alen, tentokrát však jde o syna Antona a vůz Punto Abarth 2000 o výkonu 270 k. Mladý Fin (23 let) se v něm bude střídat s Italem Umbertem Scadelim v několika soutěžích nového seriálu IRC (jeho součástí je také Barum rallye), a kromě toho by se s ním měl zúčastnit ještě dalších soutěžích.
S modelem Punto Abarth se proslulá značka se škorpionem ve znaku vrací do automobilového světa a sportu zvláště. Základem je model Grande Punto s benzinovým čtyřválcem 1.4 o výkonu 95 k. Ovšem s turbodmychadlem dosahuje výkonu 150 k při 5500/min a točivého momentu 206 N.m. Ve verzi Sport je zvýšen na 230 N.m, kterou na přední poháněná kola přenáší šestistupňová převodovka.
Na trhu by se měl objevit v září letošního roku, ale jeho cena není zatím stanovena. Charakteristickými znaky Abarthu Punto jsou rozšířené blatníky, kotoučové brzdy Brembo, 17“ kola z lehké slitiny a sportovní podvozek.
Jindřich Lasík, 5.3.2007
V roce 1971 se stala firma Abarth dceřinnou společností koncernu Fiatu a nadále pokračovala ve vývoji soutěžních automobilů – 124 a 131, které nesly přívlastek Abarth. V tu chvíli se začala rozvíjet spolupráce Fiatu s vycházející hvězdou, mladým finským soutěžním jezdcem Markku Alenem. Snad žádný jiný jezdec nevydržel u jedné značky tak dlouho jako právě Alen – neuvěřitelných 16 let. Nejdříve sbíral zkušenosti s Fiatem 124 Abarth, s nímž zvítězil v roce 1974 v Portugalsku. Vavříny včetně osmi prvních míst ve světových rallye (Portugalsko, Finsko, San Remo) získával už se 131 Abarth. S ním také vybojoval v roce 1978 neoficiální titul mistra světa a několikrát pomohl Fiatu, později Lancii, k titulu v Poháru konstruktérů.
Když Fiat oficiálně ukončil své angažování v rallye, zůstal Markku Alen v italském koncernu a dalších osm let, až do roku 1990, jezdil s vozy Lancia.
V letošním roce se na voze Fiat objeví opět jméno Alen, tentokrát však jde o syna Antona a vůz Punto Abarth 2000 o výkonu 270 k. Mladý Fin (23 let) se v něm bude střídat s Italem Umbertem Scadelim v několika soutěžích nového seriálu IRC (jeho součástí je také Barum rallye), a kromě toho by se s ním měl zúčastnit ještě dalších soutěžích.
S modelem Punto Abarth se proslulá značka se škorpionem ve znaku vrací do automobilového světa a sportu zvláště. Základem je model Grande Punto s benzinovým čtyřválcem 1.4 o výkonu 95 k. Ovšem s turbodmychadlem dosahuje výkonu 150 k při 5500/min a točivého momentu 206 N.m. Ve verzi Sport je zvýšen na 230 N.m, kterou na přední poháněná kola přenáší šestistupňová převodovka.
Na trhu by se měl objevit v září letošního roku, ale jeho cena není zatím stanovena. Charakteristickými znaky Abarthu Punto jsou rozšířené blatníky, kotoučové brzdy Brembo, 17“ kola z lehké slitiny a sportovní podvozek.
Jindřich Lasík, 5.3.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout