Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 500 a jeho budoucnost

Pro novou „pětistovku“ plánuje Fiat, stejně jako kdysi u jeho vzoru, zážehový dvouválec o objemu 900 cm³, který vyvíjí ve vlastní režii, a ve vozech by se měl objevit koncem roku 2009.

Bude disponovat variabilním řízením ventilů nebo systémem start-stopp, a v atmosferické verzi výkon 65 k, v přeplňované dokonce 105 k. Tím přichází také Fiat se strategií, aby v budoucno mohl nabídnout výkonné a zároveň úsporné zážehové motory také pro segment A a B. Uplatnění mají najít dvouválce také v Pandě a Puntu.
Při uvedení na trh se ve Fiatu 500 objeví nejdříve zážehové čtyřválce – 69 a 100 k a vznětový motor z Pandy s výkonem 75 k, který bude sériově vybaven filtrem pevných částic. Základní benzinová pohonná jednotka bude spojena s pětistupňovou, „stokoňová“ verze a diesel se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Pozdější sportovní verze Abarth by měla mít s přeplňováním až 135 k, což umožní jen 950 kilogramů těžkému vozu zrychlení pod 8 sekund.
Malý vůz s délkou 3,55 metru v retro designu, jehož předchůdce z roku 1957 (viz Historie) vznikl v počtu 3,5 milionu se má orientovat především na životní styl. Především automobilům Smart by mohl přidělat spoustu starostí, neboť má přeci jen lepší potenciál získat pozici lídra v segmentu A minimálně na italském trhu. Dosud Platil smart fortwo u Římanů za kultovní městský automobil. Pro Itálii jsou plánovány roční dodávky zhruba v počtu 60 000, pro evropské trhy pak jednou tolik. Vyrábět se bude společně s Pandou v polském závodě Tichy.
V budoucnu by nabídku mělo rozšířit ještě kombi a otevřená verze, u níž však zatím není rozhodnuté, zda půjde o polokabriolet (boční okna a rámy zůstanou) nebo o úplný kabriolet. Otevřený Fiat 500 by se tak stal nejmenším otevřeným automobilem světa.
Technicky vychází z platformy s motorem vpředu, včetně rozvoru 2,3 metru používané v Pandě. Z důvodu šikmé zádě je prostor na zadních sedadlech omezen a zavazadlový prostor má objem 185 litrů.
Nabízen bude ve třech stupních výbavy – Pop, Lounge a Sport, přičemž Pop je základní a Lounge představuje elegantní verzi. Jako Mini chce také Fiat svým zákazníkům nabídnout zařídit si vůz podle vlastních představ, čemuž odpovídá nabídka výbavy. Špičková verze disponuje radiem s CD, elektrickým stahováním oken, centrálním zamykáním, klimatizací, hliníkovými koly a skleněnou střechou.
Všechny verze jsou sériově vybaveny sedmi airbagy a v interních testech EuroNCAP dosáhla „pětistovka“ pěti hvězdiček. Zdeformování prostoru pro cestující má být dokonce o 15 procent menší než u automobilů segmentu B.

Jindřich Lasík, 23.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar