Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 500 a Fiat Panda s hybridní technologií

Fiat 500 a Fiat Panda jsou nespornými lídry segmentu městských automobilů. Nyní se stanou prvními modely skupiny FCA v dané kategorii využívajícími hybridní technologii pohonu. Novinky se v prodeji objeví v průběhu února, respektive března a jejich příchod bude znamenat opravdovou revoluci v oblasti městské mobility.

Nové modely 500 a Panda Hybrid poskytují účinnost, kompaktnost, nízkou hmotnost a dostupnost hybridní technologie. Zkrátka, v obou případech se jedná o perfektní řešení městské mobility, které je v dokonalém souladu s filozofií značky Fiat, která je již přes 120 let průkopníkem v oblasti technologií a mobility, v současné perspektivě také mobility udržitelné.

Vůbec poprvé v historii se tato dvojice ikonických modelů značky Fiat představí ve speciální a skutečně jedinečné sérii: Launch Edition. Ta bude zahrnovat především nový zážehový mild hybridní systém pohonu sestávající z moderního litrového zážehového motoru FireFly o výkonu 70 k (51 kW), 12voltového, řemenem poháněného elektromotoru BSG a lithiové baterie. Ve srovnání se zážehovým motorem 1.2 o výkonu 69 k nabízí nový mild hybridní systém o 20, respektive 30 % (u Pandy Cross) nižší spotřebu paliva i emise CO2. To vše bez jakéhokoliv kompromisu k výkonu.

Systém BSG přispívá také k vysokému jízdnímu komfortu. Umožňuje totiž velmi tichý restart spalovacího motoru v režimu Stop&Start. Zákazníci budou pochopitelně těžit i z mnoha dalších výhod plynoucích z hybridního pohonu (vůz splňuje specifikaci Euro 6D Final), které v závislosti na místních předpisech zahrnují svobodný vjezd a pohyb po centrech měst, levnější parkování v městských aglomeracích a daňové úlevy.

Nová speciální série je rozeznatelná podle nápisu Hybird na zádi a exkluzivního loga H tvořeného dvěma kapkami rosy na středovém sloupku


S filozofií udržitelnosti koresponduje také čalounění sedadel. Nové čalounění je v dokonalé harmonii s hybridní technologií i inovativním duchem kultovních modelů 500 a Panda. Sedadla edice Launch Edition představují první použití materiálu SEAQUAL® YARN v automobilovém průmyslu. Jedná se o specifický materiál vyrobený na bázi recyklovaných plastů: 10 % z nich pochází z moře a 90 % ze země. SEAQUAL® YARN je vyráběn transformací plastů z moře na vločky polyethylentereftalátu. Tyto vločky se využívají při výrobě příze, ze kterých je textilie utkaná. Ve fázi tkaní se mořský polyester smíchá s dalšími ekologickými, přírodními a recyklovanými vlákny. Tento ekologický proces výroby završuje aplikace barviv a ekologických povrchových úprav vyznačujících se úsporou vody a energie. Fiat spolupracuje s organizací SEAQUAL INITIATIVE zabývající se čištěním oceánů a podniká tak reálné kroky proti plastovému odpadu v mořích.


Detaily technologie Mild Hybrid skupiny FCA

Nový zážehový mild hybridní motor vychází z motoru Fire, který má na kontě více než 30 milionů vyrobených exemplářů. Systém zahrnuje litrový tříválec o výkonu 70 k (51 kW) při 6000/min a točivém momentu 92 Nm při 3500/min. Vyznačuje se dvouventilovou hlavou válců s jedním vačkovým hřídelem s variabilním časováním ventilů (časování ventilů je ovládáno řetězem). Konstrukce motoru zahrnuje kompaktní spalovací prostor, klapky pro tumble efekt (vzduch rotuje ve vertikální rovině) a externí recirkulaci výfukových plynů EGR, jež umožňují vysoký kompresní poměr (12:1), což vede k lepší tepelné účinnosti. Blok motoru je vyroben společností Teksid z vysokotlakové hliníkové slitiny a je opatřen litinovými vložkami válců. Toto řešení zkracuje čas nastartování a současně udržuje nízkou hmotnost celého agregátu, a to pouhých 77 kg. Tato pohonná jednotka se může pochlubit rovněž nižšími třecími ztrátami v klikovém mechanismu, poměrem vrtání k zdvihu 1,24 a excentricitou klikového mechanismu 10 mm pro maximální účinnost.

Systém BSG je namontován přímo na motoru a je ovládán řemenem, který pohání i další pomocná zařízení. Systém získává energii během brzdění a zpomalování a ukládá ji do lithiové baterie s kapacitou 11 Ah. Výkon až 3600 W využívá pro restartování spalovacího motoru v režimu Stop&Start nebo asistenci při akceleraci.

Tato technologie umožňuje vypnutí motoru s vnitřním spalováním v rychlostech pod 30 km/h jednoduchým zařazením neutrálu (panel s kontrolními ukazateli zobrazuje informace o hybridním systému a vyzve řidiče k zařazení neutrálu). V režimu „plachtění" napájí lithiová baterie všechny funkce vozidla a umožňuje řidiči plnou kontrolu.

Mild hybridní hnací ústrojí je kombinované s novou verzí 6stupňové manuální převodovky C514 (převodovka napříč, pohon předních kol), která byla přepracovaná s ohledem na zlepšení manévrovatelnosti a zlepšení účinnosti, například prostřednictvím nových ložisek a těsnění, vysoce účinného oleje a také šestého převodového stupně, jež zlepšuje spotřebu paliva při jízdě mimo město. Při optimalizaci převodovky konstruktéři zohlednili také otázku komfortu. Nový systém pohonu je umístěn o 45 mm níže, díky čemuž má vůz nižší těžiště, a tudíž i lepší chování v zatáčkách.





Fiat 11.3.2020



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar