Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 124 Spider se vrací

Značka Fiat oživuje legendární Fiat 124 Spider a na svět přivádí novou generaci s klasickým italským designem a špičkovým výkonem. Vzdává tak hold původnímu modelu 124 Spider, který se představil před téměř půl stoletím.

V regionu EMEA bude Fiat 124 Spider k dispozici s osvědčeným čtyřválcovým zážehovým přeplňovaným motorem 1.4 MultiAir Turbo, který se tak vůbec poprvé objevuje u vozu s pohonem zadních kol. Základní struktura a koncepce motoru zůstaly v podstatě beze změny. Motor je podélně umístěný čtyřválec s hliníkovou spodní částí klikové skříně, strukturovanou olejovou vanou a čtyřventilovou hlavou válců. Celkový zdvihový objem je 1368 cm³, přičemž vrtání činí 72 mm a zdvih 84 mm. Kompresní poměr dosahuje 9,8:1. Agregát poskytuje výkon 140 k a točivý moment 240 Nm a kombinován je s šestistupňovou manuální převodovkou.

Vysoký výkon vyžaduje jedinečné prvky, které jsou nezbytné pro optimální řízení termodynamické účinnosti. Písty disponují plovoucími čepy a jsou chlazené rozstřikem oleje v bloku motoru. Systém MultiAir umožňuje dosažení vysokého výkonu v celém spektru otáček a současně se spokojí s nízkou spotřebou paliva, a to jak v nízkém, tak i středním zatížení.

Vůz je vybaven sacím potrubím s vysokou propustností, což minimalizuje pokles tlaku v sacím potrubí a mezichladičem umístěným před motorem, což je důležité pro účinné chlazení stlačovaného vzduchu. To se pozitivně projevuje v množství vzduchu dodávaného do válce (zvýšením jeho hustoty) nebo účinnosti spalování díky redukci klepání.

Lichoběžníkové zavěšení předních kol je tvořeno dvěma příčnými rameny, vzadu je víceprvková náprava, která zlepšuje ovladatelnost při průjezdu zatáčkou. Tlumiče pérování jsou uchycené přímo k náboji kol, což zajišťuje přímý vztah mezi tlumičem a zdvihem zavěšení. Umístění tlumičů minimalizuje změny poměru zdvihu tlumiče k zdvihu zavěšení, což přispívá k větší přilnavosti kol. Zavěšení využívá příčné síly od pneumatik pro zvětšení sbíhavosti, takže i při velkém bočním zrychlení je zaručena maximální stabilita. Diferenciál zadní nápravy využívá ozubení, které bylo navrženo pro přenos vysokého točivého momentu. Tloušťka hliníkové skříně byla zmenšena, zároveň byla ale zachována její tuhost a odolnost vůči hluku a vibracím. Zadní diferenciál je velmi kompaktní také zevnitř, díky čemuž usnadňuje tok oleje mezi ozubenými koly.

Kalibrace řízení a zavěšení kol, lehký rám, vyvážené rozložení hmotnosti na nápravy a přeplňovaný motor poskytují nezaměnitelné potěšení z jízdy. Pozornost byla věnována také hluku a vibracím (NVH) a díky akustickému čelnímu oknu a použití špičkové izolace se vůz může pochlubit mimořádně nízkou hlučností.

O požitek z jízdy s nebem nad hlavou se stará snadno obsluhovatelná skládací plátěná střecha. Tím, že sleduje přirozený pohyb ruky řidiče během otevírání a zavírání a vyžaduje minimální sílu, je celý proces velmi jednoduchý a lehký. Při zvedání střechy z nejnižší polohy napomáhá řidiči pomocná pružina, díky čemuž je potřebná síla opravdu minimální. Díky systému ovládání nebyl zapotřebí elektrický nebo hydraulický systém, což konstruktérům umožnilo ušetřit nezanedbatelnou hmotnost. Nový roadster je k dispozici s řadou prvků aktivní a pasivní bezpečnosti včetně adaptivních čelních světlometů a zadní couvací kamery.

Fiat 124 Spider nabízí také řadu volitelných prvků a technologií pro větší komfort a pohodlí, například 7“ dotykovou obrazovku s digitálním rádiem, možností ovládání multimediálních zařízení, rozhraním Bluetooth, dále vyhřívaná sedadla nebo bezklíčový vstup a startování Keyless Enter'n Go. Pro špičkovou kvalitu zvuku i při stažené střeše je nabízen prémiový audio systém Bose včetně dvojitých reproduktorů v hlavových opěrkách.

Fiat 124 Spider byl navržen v stylistickém centru Fiatu v Turíně. Jeho tvar je inspirován původním Spiderem z roku 1966, který je obecně považován za jeden z nejhezčích vozů značky Fiat. Původní tvary však dostaly moderní podobu. Vůz má nadčasové štíhlé linie, vyvážené proporce a sportovní poměr mezi kabinou a kapotou. Na historii odkazují také šestiúhelníková mřížka chladiče i samotný vzor mřížky, prolisy na kapotě demonstrující výkon vozu, jako i ostře řezaná vodorovná zadní koncová světla.

Pro oslavu návratu kultovního jména bude vyrobena 124kusová limitovaná série Anniversary. Každé z těchto vozidel bude očíslováno a opatřeno pamětním štítkem. Limitovaná edice bude k dispozici v červeném odstínu Rosso Passione s prémiovými černými koženými sedadly. Nový Fiat 124 Spider se v showroomech značky Fiat v regionu EMEA objeví v létě 2016.


Petr Krč 24.11.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar