Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 124 Abarth Spider - návrat sportovního roadsteru

Ve světové premiéře vystavil Abarth znovuzrozený model 124 spider. Potomek roadsteru, který v 70. letech dovedl Fiat k vítězství v evropském šampionátu v rally je předurčený k tomu, aby se stal ikonou potěšení z jízdy, tak jako jeho předchůdce.

Mezi přednosti patří pohon zadních kol, důmyslné zavěšení kol a čtyřválcový motor 1.4 MultiAir s výkonem 170 k, který je kombinován s šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou sekvenční převodovkou Sequenziale Sportivo s řazením pádly pod volantem. Styl a proporce vyjadřují dynamiku v celé její kráse. Aerodynamická karoserie, protažená přední kapota, dvojice sedadel v blízkosti zadní nápravy, to vše je v dokonalé harmonii s vozovkou. Design interiéru odráží sportovní povahu, kterou jsou vozy se štírem ve znaku proslulé. Vše podle očekávání doplňuje špičková bezpečnost a maximální komfort.

S cílem dosáhnout naprosto bezkonkurenční dynamiky nabízí mechanický samosvorný diferenciál, který zajišťuje trakci i v složitých situacích a vozidlu tak poskytuje špičkovou dynamiku.

Abarth 124 spider vytváří v segmentu sportovních roadsterů nové standardy, což dokazují i některá čísla. Největší porce hmotnosti je koncentrovaná mezi nápravy a motor je umístěn až za přední nápravou. Důmyslná mechanika a speciální materiály umožnili dosáhnout hmotnosti pouhých 1060 kg, a tím i výkonové hmotnosti 6,2 kg/k, což je nepochybně nejlepší hodnota v celém segmentu. Mimo to, ale vůz disponuje ideálním rozložením hmotnosti na nápravy v poměru 50:50.

Systém aktivní kapoty byl vyvinutý s cílem splnit přísné standardy pro srážku z chodcem, který nijak neovlivnil hmotnost ani vyvážení vozu. Pomocí senzorů v příčníku kapoty a dvou pyrotechnických zvedáků v motorovém prostoru systém po zaznamenání kolize aktivuje zvednutí kapoty, v řádu milisekund, a vytvoří tak bezpečnostní mezeru pro zmírnění následků dopadu chodce na kapotu.

Zavěšení je tvořeno lichoběžníkovou nápravou s dvěma příčnými rameny vpředu a pětiprvkovou nápravou vzadu, která byla odladěna pro lepší brzdný výkon a stabilitu v zatáčkách. Řízení zaručuje skvělý pocit díky dvojitému pastorku elektrického posilovače.
O špičkovou ovladatelnost a jízdní komfort se starají tlumiče pérování Bilstein a pevnější stabilizátory. Brzdový systém Brembo s pevnými hliníkovými brzdovými třmeny zase zaručuje velmi krátkou brzdnou dráhu a vynikající odolnost vůči vadnutí, takže pocit v pedálu je vždy příjemný a bezpečný.

Abarth 124 spider pohání výkonný čtyřválec 1.4 MultiAir, který poskytuje nejvyšší výkon 170 k (což je 124 k na litr zdvihového objemu) a točivý moment 250 Nm. Výsledkem je rychlost 230 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,8 s. Pro sportovní vůz je však zcela zásadní i zvuk motoru a z tohoto důvodu je model 124 spider, jako každý Abarth vybaven ve standardu výfukovým systémem Record Monza, který poskytuje opravdu nezaměnitelný zvuk.

Spider bude k dispozici s šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou převodovkou Sequenziale Sportivo. Manuální verze je charakteristická rychlým a přesným řazením s krátkou dráhou řadicí páky.

Automatická převodovka Sequenziale Sportivo je výsledkem pečlivého odladění, aby umožnila vyniknout veškerému točivému momentu motoru a nabídla pocity skutečného závodního vozu. Řazení je extrémně rychlé, a to prostřednictvím voliče nebo mnohem zajímavějších pádel pod volantem. Výkon vozidla posiluje nastavení voliče režimu jízdy do pozice Sport.

Pro zajištění typického projevu závodního vozu umožňuje model 124 spider odpojení elektronické kontroly. Díky tomu si řidič může užít jedinečné a nefiltrované potěšení z jízdy poskytované dokonalou mechanickou rovnováhou a průběžným nárůstem výkonu, jako i dynamikou skutečného sportovního vozu s pohonem zadních kol. Abarth 124 spider může být ovládán pouze volantem a pedálem plynu, díky čemuž generuje nebývalé potěšení z jízdy.
Místem kde se rodí model 124 spider a kde získává své typicky italské vlastnosti jsou dílny Officine Abarth v Mirafiori.

Každý vůz je pečlivě otestován a poté certifikován techniky značky Abarth, kteří jej navíc opatří kovovým štítkem s pořadovým číslem. Tento štítek je certifikátem exkluzivity modelu Abarth 124 spider. Zkrátka jedineční klienti dostanou jedinečné číslo.


Design věrný DNA značky Abarth


Design odráží skvělé mechanické uspořádání a je klíčovým prvkem pro dosažení dokonalých proporcí sportovního vozu. V tomto případě se jedná o dlouhou kapotu, která zdůrazňuje důležitost motoru a výkonový potenciál vozidla, dále krátké převisy karoserie demonstrující agilitu vozu a samozřejmě posazení kabiny co nejblíže zadním kolům, což řidiči poskytuje dokonalý kontakt s vozem i vozovkou.

Velký vstup vzduchu v předním nárazníku i difuzor v zadním nárazníku prošli optimalizací v aerodynamickém tunelu. Zadní spoiler a větrná clona pak přispívají k lepšímu proudění vzduchu. Litá 17“ kola, okolí čelního okna a ochranné oblouky jsou v povrchové úpravě Forgiato Grey.

Dvojice „hrbů" na kapotě naznačuje podélné uložení motoru: jedná se o přímý odkaz na model 124 spider z roku 1966. Exkluzivní LED přední světlomety a zadní koncová světla vozu dodávají působivý vzhled ve dne i v noci. Důležitým detailem jsou rámečky zadních koncových světel v barvě karoserie, které vytvářejí světelný pruh ve tvaru prstence.
Záď je charakteristická ocasními křídly vlaštovky a vodorovnými světly, jež připomínají specifické rysy předchůdce. Tvar zadního nárazníku s horní plochou zasahující až do části zavazadlového prostoru potom vytváří charakteristický tvar zadní části do V.


Design interiéru

Kožená sedadla mají velmi dobré boční vedení a umožňují napřímený posez zcela vzadu a nejníž, jak je to jen možné. Díky tomu může řidič lépe vnímat jakékoliv nežádoucí pohyby vozu. Také ovládací prvky dokonale ladí se sportovním pojetím vozidla: pozice hliníkových pedálů, malý průměr volantu, krátká řadicí páka a startovací tlačítko na přístrojovém panelu, to vše přispívá k zprostředkování sportovního pocitu z jízdy. Panel s kontrolními ukazateli zahrnuje velký otáčkoměr s červeným pozadím, který je umístěný uprostřed.


Aktivní a pasivní bezpečnost

Kromě ABS zahrnuje standardní výbava rozdělování brzdné síly na nápravy EBD, systém, který optimalizuje brzdnou dráhu a ovládání ve všech podmínkách zatížení.
Je zde také systém ESP, který zlepšuje ovládání ve všech jízdních podmínkách. Je užitečný v kritických situacích, například v zatáčkách a na smíšených površích za přítomnosti sněhu, ledu nebo štěrku. ESP aplikuje selektivní brzdění a působí na škrticí klapku motoru, aby vozidlo vrátil do požadovaného směru. Systém sleduje činnost řidiče a skutečnou trajektorii vozu. Systém ERM je rozšířením ESP a využívá sensory pro výpočet, zda se vozidlo neblíží k potenciálnímu riziku převrácení. To pak koriguje použitím brzdné síly na jednotlivá kola a ovládáním škrticí klapky.

Avšak to nejdůležitější tkví v tom, že Abarth umožňuje řidiči elektronické asistenční systémy jízdy vyřadit z provozu, čímž mu dopřává možnost prožít jedinečný a nefiltrovaný požitek. Potěšení poskytované dokonalou rovnováhou mechaniky, lineární odezvou motoru a veškerou dynamikou sportovního vozu s pohonem zadních kol. Abarth 124 spider lze ovládat pouze volantem a pedálem plynu, což generuje nebývalé potěšení z jízdy.
Nový Abarth 124 spider má přístrojový panel se třemi přístroji, kterým dominuje velký otáčkoměr uprostřed, rychloměr je pak po pravé straně a displej s dalšími údaji po levé straně - dovoluje řidiči sledovat klíčové jízdní informace na první pohled.




Fiat 18.3.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar