Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 124 Abarth Rally se vrací do rallye

Jak jsme už informovali na autosalonu v Ženevě se ve světové premiéře představil Fiat 124 Abarth Rally, prototyp vyvinutý závodním oddělením značky Abarth. Pod kapotou se nachází výkonný motor o objemu 1800 cm3 s přímým vstřikem paliva, přeplňováním a výkonem 300 k.

Nový Abarth 124 Rally je čistý koncentrát technologie a výkonu zrozený ze zkušeností závodního oddělení značky Abarth, kterou vrací na nejslavnější a nejnáročnější soutěžní tratě, ať už asfaltové, šotolinové nebo pokryté ledem.

Čtyřicet let od posledního závodu, Rally Monte Carlo v roce 1976, se Abarth vrací se stejným posláním: otestovat technická řešení silničních vozidel v extrémních podmínkách a poskytnout všem zákazníkům Abarthu mimořádný výkon a maximální spolehlivost.
Vůz pohání zážehový motor o objemu 1800 cm3, takzvaný „bialbero", s přeplňováním a přímým vstřikem paliva. Díky různým mapám vstřikování poskytuje výkon 300 k při 6500/min a optimální křivku točivého momentu, což je klíčový prvek umožňující jezdci rovnováhu mezi řízením a zrychlením během přetáčivého smyku. Projekt byl vyvíjen tak, aby zajistil spolehlivost a výkon i v těch nejextrémnějších podmínkách typických pro soutěže rally: led, prach, voda, horko.

Motor je spojen s rychlou šestistupňovou sekvenční převodovkou s řazením pádly pod volantem a přenášející trakci na zadní kola přes samosvorný diferenciál.
Závodění není pro Abarth jen adrenalinem, ale rovněž příležitostí pro testování a experimentování s řešeními, které zaručují výkon a emoce. Pro zvýšení konkurenceschopnosti modelu 124 rally snížili inženýři závodního oddělení Abarthu hmotnost a zlepšili vyvážení vozu. Z tohoto důvodu byl motor umístěn až za přední nápravu a pro kokpit a motorový prostor byly použité lehké a odolné materiály. Plátěnou střechu roadsteru nahradila pevná kompozitová střecha typu hardtop. S těmito prvky se rozložení hmotnosti změnilo s mírným prospěchem vůči zadní nápravě, což vozu zajistí lepší trakci za snížené přilnavosti. Těžiště bylo ve srovnání se silničním vozem posunuto více dolů, což přináší zcela zřejmou výhodu ve smyslu přilnavosti a výkonu v přímém směru.

Homologace FIA v kategorii R-GT si vyžádala zpevnění struktury vozu pro dosažení větší odolnosti vůči namáhání a zajištění bezpečnosti posádky. Karoserie se tak proměnila na skutečnou bezpečnostní klec. Celkový design se řídil maximální účinností a ergonomií pro řidiče i kopilota. Je zde patrná maximální pozornost věnovaná každému detailu, včetně uspořádání ovladačů a životního prostoru.

Přední lichoběžníkové zavěšení s dvěma příčnými rameny a zadní víceprvková náprava mají specifickou kinematiku s kovovými klouby pro maximálně přesné řízení, mimořádnou ovladatelnost v zatáčkách a větší výkyv pro zvládnutí různých typů povrchu. Spolu s nastavitelnými tlumiči pérování zaručují špičkovou přilnavost za všech situací.

Kód projektu SE139 je hluboce zakořeněn v samotném srdci značky a sahá až k samotnému Carlu Abarthovi. SE znamená Sport a Esperimental, což je přímý odkaz na řemeslnou zručnost a technické modifikace, jež jsou nedílnou součástí DNA značky Abarth. Číslo 139 je pak důkazem, že za 67 let se Abarthu podařilo vyvinout v průměru dva závodní projekty ročně. Takovým úspěchem se může pochlubit jen opravdu minimum automobilových výrobců.

Projekt Abarth 124 byl rovněž příležitostí pro řadu italských společností, které působí ve světě automobilových závodů již řadu let. Zmínit můžeme společnost Sabelt, jednu z nejznámějších značek v motoristickém sportu, která dodala skořepinová sedadla, pásy a další bezpečnostní výbavu nebo společnost Kappa, předního výrobce sportovního oblečení, která má na starosti oblečení celého týmu Abarth Squadra Corse. Pokud jde o mechaniku vozu, je zde společnost LM Gianetti, která se zrodila před 40 roky a byla i svědkem zrození prvního Abarthu 124 Rally. LM Gianetti spolupracovala s Abarthem na přepracování karoserie a uspořádání zavěšení. Společnost EXT SHOX přináší specifické know-how ve vývoji čtyřcestných nastavitelných tlumičů, jež se u vozu pro rally objeví vůbec poprvé.

BMC podpořila tým vývojem vzduchového systému vozidla, který je zásadní pro dosažení konstantního a spolehlivého výkonu motoru. Lehká, ale zároveň odolná kola vyvinula a dodala společnost OZ, legenda motoristického sportu.

Tak jako silniční model, tak i závodní speciál má celý interiér „oděný" do Alcantary® včetně přístrojového panelu a čalounění sedadel. Tato 100procentně italská technologie přináší úsporu hmotnosti a redukuje odrazy světla v interiéru, díky čemuž jezdce neruší žádné odlesky. Mimo to mu poskytuje naprosto skvělý úchop volantu.
Nový model 124 rally byl vyvinutý za pomoci nejlepších současných technologií a je vzpomínkou na úžasnou minulost rally 70. let, kdy byly závody poutavější a přitahovaly obrovské davy.


Fiat 17.3.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar