Ferrari 169MM s vidlicovým osmiválcem 650 k (II)
DOKONČENÏ Zážitek na palubě Ferrari F169MM byl navržen tak, aby nabízel intuitivní, poutavou a technologicky vyspělou interakci, a to díky zcela novému systému HMI (Human-Machine Interface) a řadě řešení zaměřených na zvýšení komfortu a celkové kvality pobytu ve voze.
Nový volant, vybavený fyzickými tlačítky, představuje návrat k hmatovým ovládacím prvkům a jeho uspořádání je navrženo tak, aby zajišťovalo maximální ergonomii a snadnou orientaci za všech jízdních podmínek. Na levé straně se nachází ikonické hliníkové startovací tlačítko, které už při nastartování vytváří okamžité spojení mezi řidičem a vozem. Ovládací prvky jsou rozmístěny funkčně: na levém rameni jsou tlačítka pro systémy ADAS, adaptivní tempomat, telefon a hlasové ovládání, zatímco na pravém rameni najdete voliče zobrazení displejů, ovládání stěračů a směrových světel. Na zadní straně volantu jsou pak dva otočné ovladače pro nastavení hlasitosti a výběr stanice.
Aerodynamika
Aerodynamický vývoj je výsledkem komplexního a precizního projektu, který vznikl úzkou spoluprací mezi oddělením termofluidní dynamiky a Ferrari Styling Centre. V rámci tohoto procesu byly propojeny simulace proudění (CFD), testování v aerodynamickém tunelu i designérské úpravy, jehož výsledkem je vůz, který je nejen vizuálně působivý, ale také funkční.
Výsledkem je karoserie promyšlená do posledního detailu, kde každý prvek plní přesně danou funkci. Mezi ně patří aerodynamické kryty umístěné na podvozku před předními a zadními koly, které snižují odpor vzduchu a zvyšují efektivitu. Nad předními světlomety vede obtokový kanál, který propojuje příď s motorovým prostorem, čímž pomáhá snižovat tlak a optimalizuje chlazení. Generování přítlaku na přední nápravě zajišťuje dvojice vírových generátorů, optimalizovaných v aerodynamickém tunelu, a dva difuzory integrované do splitteru, které zároveň zlepšují ventilaci předních brzd.
Spodní část vozu byla navržena s cílem maximalizovat efektivitu, přičemž speciální prvky snižují aerodynamický odpor a usměrňují proudění vzduchu. Zadní difuzor prošel kompletním přepracováním, aby bylo dosaženo nejlepšího kompromisu mezi přítlakem a odporem vzduchu; řízená expanze proudu ve středovém kanálu zvyšuje energii vzduchového víru za vozem a zlepšuje stabilitu ve vysokých rychlostech.
Charakteristickým prvkem zadní části je aktivní pohyblivé křídlo, které je harmonicky integrováno do zádě vozu. Tento prvek může zaujímat tři různé polohy – Low Drag (LD), Medium Downforce (MD) a High Downforce (HD) – v závislosti na rychlosti a podélném i příčném zrychlení. Na rovných úsecích zůstává křídlo v poloze LD nebo MD, aby minimalizovalo odpor vzduchu, zatímco při dynamičtější jízdě, například v rychlých zatáčkách nebo při prudkém brzdění, přechází do konfigurace HD, která zvyšuje přítlak o 110 kg při 250 km/h s nárůstem odporu menším než 4 %. Mezipoloha MD umožňuje rychlejší přechod do plně vysunuté polohy a nabízí vyvážený kompromis mezi stabilitou a výkonem. Ovládání křídla je plně automatické, což zachovává čisté linie vozu i při nízkých rychlostech a zároveň zlepšuje jízdní zážitek. Zadní část doplňuje integrovaný nolder vysoký 20 mm, který v režimu s nízkým odporem pomáhá opětovně stlačit proudící vzduch.
Přední část vozu byla rovněž optimalizována tak, aby zajišťovala účinné chlazení za všech podmínek: ve střední části se nachází chladič motorové vody a kondenzátor klimatizace, zatímco boční nasávací otvory přivádějí vzduch k mezichladičům přeplňovacího systému.
Dynamika vozu
Jízdní dynamika představuje významný posun v segmentu kupé 2+ s motorem vpředu, a to díky integraci nejpokročilejších technologií, které Ferrari v posledních letech vyvinulo. Základem tohoto systému je zavedení technologie brake-by-wire, která výrazně zlepšuje účinnost brzdění, zkracuje dráhu brzdového pedálu a zvyšuje citlivost při dávkování brzdné síly – a to i v situacích, kdy je aktivní ABS.
Systém ABS Evo byl upraven tak, aby zajišťoval optimální výkon na všech površích a ve všech režimech Manettina. Tento řídicí systém využívá data ze senzoru 6D k přesnému odhadu rychlosti vozu a určení optimálního prokluzu pro každé kolo, čímž optimalizuje rozložení brzdné síly. Výsledkem je vyšší účinnost při brzdění v přímém směru i ve smíšených podmínkách, kde je třeba vyvážit boční stabilitu a podélné zpomalení.
Dalším pokrokem je systém odhadu přilnavosti založený na elektrickém posilovači řízení (EPS), který představuje vylepšenou verzi poprvé uvedenou u modelu 296 GTB. V tomto novém provedení je odhad přilnavosti o 10% rychlejší a přesnější, a to i na površích s velmi nízkou trakcí. Logika rozpoznávání využívá dynamiku elektrického řízení a úhel natočení kolem svislé osy, který odhaduje systém SSC 6.1, k posouzení úrovně přilnavosti pneumatik k vozovce – a to i tehdy, když vůz nejede na hranici možností. Tím se zvyšuje rychlost reakce a účinnost všech řídicích systémů.
Pro podporu jízdní dynamiky je vybaveno také aktivním zadním spoilerem, který se aktivuje v závislosti na podélném a bočním zrychlení. Při dynamické jízdě – například při prudkém brzdění nebo rychlém průjezdu zatáčkou se spoiler automaticky přesune do konfigurace s vysokým přítlakem, čímž vytváří dodatečný aerodynamický přítlak na zadní nápravě a přispívá k celkové stabilitě vozu.
Z hlediska bezpečnosti a asistenčních systémů řidiče je F169MM vybaven komplexní sadou nejmodernějších systémů ADAS. K dispozici jsou například adaptivní tempomat, automatické nouzové brzdění, detekce mrtvého úhlu, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání a asistence dopravních značek a detekce únavy či nepozornosti řidiče. Volitelně lze vůz vybavit také systémem Surround View a upozorněním na provoz za vozidlem (Rear Cross Traffic Aler
Díky propojení všech těchto technologií dokáže F169MM nabídnout precizní, pohotový a strhující zážitek z jízdy, kdy všechny systémy pracují v dokonalé harmonii pro maximální kontrolu a radost za volantem – bez ohledu na stav vozovky nebo styl řízení.
Pneumatiky
Volba pneumatik byla snahou o pečlivé vyvážení estetiky, výkonu a komfortu. Kola o průměru 20 palců byla zvolena tak, aby zachovala harmonické proporce v souladu. Pro zajištění maximálního pohodlí byl zachován poměr výšky bočnice pneumatiky použitý u modelu Ferrari Roma, což zaručuje plynulou odezvu a dobré pohlcování nerovností vozovky.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE
POHON
Motor: vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly
Objem: 3855 cm³
Vrtání x zdvih: 86,5 x 82 mm
Výkon: 640 k při 7 500/min
Točivý moment: 760 Nm při 3 000–5 750/min
Maximální otáčky: 7 600/min
Kompresní poměr: 9,4:1
Měrný výkon: 166 k/l
Převodovka: osmistupňová dvouspojková F1 DCT
Maximální rychlost: 320 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 3,3 s
Zrychlení 0–200 km/h: 9,0 s
Brzdná dráha 100–0 km/h: 30,8 m
Brzdná dráha 200–0 km/h: 119,5 m
Rozměry: 4660 x 1974 x 1301 mm
Rozvor kol:2670 mm
Suchá hmotnost: 1 470 kg
Poměr suché hmotnosti k výkonu: 2,29 kg/k
Rozložení hmotnosti: 50% přední / 50% zadní náprava
Objem palivové nádrže: 80 litrů
Objem zavazadlového prostoru: 273 litrů
PNEUMATIKY A KOLA
Přední:245/35 R20 J8.0 Zadní: 285/35 R20 J10.0
BRZDYPřední: 390 x 223 x 34 mm Zadní: 360 x 233 x 32 mm
Ferrari 3.7.2025
Aerodynamika
Aerodynamický vývoj je výsledkem komplexního a precizního projektu, který vznikl úzkou spoluprací mezi oddělením termofluidní dynamiky a Ferrari Styling Centre. V rámci tohoto procesu byly propojeny simulace proudění (CFD), testování v aerodynamickém tunelu i designérské úpravy, jehož výsledkem je vůz, který je nejen vizuálně působivý, ale také funkční.
Výsledkem je karoserie promyšlená do posledního detailu, kde každý prvek plní přesně danou funkci. Mezi ně patří aerodynamické kryty umístěné na podvozku před předními a zadními koly, které snižují odpor vzduchu a zvyšují efektivitu. Nad předními světlomety vede obtokový kanál, který propojuje příď s motorovým prostorem, čímž pomáhá snižovat tlak a optimalizuje chlazení. Generování přítlaku na přední nápravě zajišťuje dvojice vírových generátorů, optimalizovaných v aerodynamickém tunelu, a dva difuzory integrované do splitteru, které zároveň zlepšují ventilaci předních brzd.
Spodní část vozu byla navržena s cílem maximalizovat efektivitu, přičemž speciální prvky snižují aerodynamický odpor a usměrňují proudění vzduchu. Zadní difuzor prošel kompletním přepracováním, aby bylo dosaženo nejlepšího kompromisu mezi přítlakem a odporem vzduchu; řízená expanze proudu ve středovém kanálu zvyšuje energii vzduchového víru za vozem a zlepšuje stabilitu ve vysokých rychlostech.
Charakteristickým prvkem zadní části je aktivní pohyblivé křídlo, které je harmonicky integrováno do zádě vozu. Tento prvek může zaujímat tři různé polohy – Low Drag (LD), Medium Downforce (MD) a High Downforce (HD) – v závislosti na rychlosti a podélném i příčném zrychlení. Na rovných úsecích zůstává křídlo v poloze LD nebo MD, aby minimalizovalo odpor vzduchu, zatímco při dynamičtější jízdě, například v rychlých zatáčkách nebo při prudkém brzdění, přechází do konfigurace HD, která zvyšuje přítlak o 110 kg při 250 km/h s nárůstem odporu menším než 4 %. Mezipoloha MD umožňuje rychlejší přechod do plně vysunuté polohy a nabízí vyvážený kompromis mezi stabilitou a výkonem. Ovládání křídla je plně automatické, což zachovává čisté linie vozu i při nízkých rychlostech a zároveň zlepšuje jízdní zážitek. Zadní část doplňuje integrovaný nolder vysoký 20 mm, který v režimu s nízkým odporem pomáhá opětovně stlačit proudící vzduch.
Přední část vozu byla rovněž optimalizována tak, aby zajišťovala účinné chlazení za všech podmínek: ve střední části se nachází chladič motorové vody a kondenzátor klimatizace, zatímco boční nasávací otvory přivádějí vzduch k mezichladičům přeplňovacího systému.
Dynamika vozu
Jízdní dynamika představuje významný posun v segmentu kupé 2+ s motorem vpředu, a to díky integraci nejpokročilejších technologií, které Ferrari v posledních letech vyvinulo. Základem tohoto systému je zavedení technologie brake-by-wire, která výrazně zlepšuje účinnost brzdění, zkracuje dráhu brzdového pedálu a zvyšuje citlivost při dávkování brzdné síly – a to i v situacích, kdy je aktivní ABS.
Systém ABS Evo byl upraven tak, aby zajišťoval optimální výkon na všech površích a ve všech režimech Manettina. Tento řídicí systém využívá data ze senzoru 6D k přesnému odhadu rychlosti vozu a určení optimálního prokluzu pro každé kolo, čímž optimalizuje rozložení brzdné síly. Výsledkem je vyšší účinnost při brzdění v přímém směru i ve smíšených podmínkách, kde je třeba vyvážit boční stabilitu a podélné zpomalení.
Dalším pokrokem je systém odhadu přilnavosti založený na elektrickém posilovači řízení (EPS), který představuje vylepšenou verzi poprvé uvedenou u modelu 296 GTB. V tomto novém provedení je odhad přilnavosti o 10% rychlejší a přesnější, a to i na površích s velmi nízkou trakcí. Logika rozpoznávání využívá dynamiku elektrického řízení a úhel natočení kolem svislé osy, který odhaduje systém SSC 6.1, k posouzení úrovně přilnavosti pneumatik k vozovce – a to i tehdy, když vůz nejede na hranici možností. Tím se zvyšuje rychlost reakce a účinnost všech řídicích systémů.
Pro podporu jízdní dynamiky je vybaveno také aktivním zadním spoilerem, který se aktivuje v závislosti na podélném a bočním zrychlení. Při dynamické jízdě – například při prudkém brzdění nebo rychlém průjezdu zatáčkou se spoiler automaticky přesune do konfigurace s vysokým přítlakem, čímž vytváří dodatečný aerodynamický přítlak na zadní nápravě a přispívá k celkové stabilitě vozu.
Z hlediska bezpečnosti a asistenčních systémů řidiče je F169MM vybaven komplexní sadou nejmodernějších systémů ADAS. K dispozici jsou například adaptivní tempomat, automatické nouzové brzdění, detekce mrtvého úhlu, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání a asistence dopravních značek a detekce únavy či nepozornosti řidiče. Volitelně lze vůz vybavit také systémem Surround View a upozorněním na provoz za vozidlem (Rear Cross Traffic Aler
Díky propojení všech těchto technologií dokáže F169MM nabídnout precizní, pohotový a strhující zážitek z jízdy, kdy všechny systémy pracují v dokonalé harmonii pro maximální kontrolu a radost za volantem – bez ohledu na stav vozovky nebo styl řízení.
Pneumatiky
Volba pneumatik byla snahou o pečlivé vyvážení estetiky, výkonu a komfortu. Kola o průměru 20 palců byla zvolena tak, aby zachovala harmonické proporce v souladu. Pro zajištění maximálního pohodlí byl zachován poměr výšky bočnice pneumatiky použitý u modelu Ferrari Roma, což zaručuje plynulou odezvu a dobré pohlcování nerovností vozovky.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE
POHON
Motor: vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly
Objem: 3855 cm³
Vrtání x zdvih: 86,5 x 82 mm
Výkon: 640 k při 7 500/min
Točivý moment: 760 Nm při 3 000–5 750/min
Maximální otáčky: 7 600/min
Kompresní poměr: 9,4:1
Měrný výkon: 166 k/l
Převodovka: osmistupňová dvouspojková F1 DCT
Maximální rychlost: 320 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 3,3 s
Zrychlení 0–200 km/h: 9,0 s
Brzdná dráha 100–0 km/h: 30,8 m
Brzdná dráha 200–0 km/h: 119,5 m
Rozměry: 4660 x 1974 x 1301 mm
Rozvor kol:2670 mm
Suchá hmotnost: 1 470 kg
Poměr suché hmotnosti k výkonu: 2,29 kg/k
Rozložení hmotnosti: 50% přední / 50% zadní náprava
Objem palivové nádrže: 80 litrů
Objem zavazadlového prostoru: 273 litrů
PNEUMATIKY A KOLA
Přední:245/35 R20 J8.0 Zadní: 285/35 R20 J10.0
BRZDYPřední: 390 x 223 x 34 mm Zadní: 360 x 233 x 32 mm
Ferrari 3.7.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout