Ferrari 169MM s vidlicovým osmiválcem 650 k (I)
Nové Ferrari F169MM, kupé 2+ s osmiválcovým motorem uloženým vpředu uprostřed, který v nabídce Ferrari nahrazuje model Roma, bylo dnes představeno veřejnosti. Posouvá pojetí moderní sportovnosti na novou úroveň – spojuje špičkový výkon, všestrannost a vytříbený design.
Design vozu vychází z minimalistického stylu, přičemž tvarované objemy a čisté plochy podtrhují jeho moderní a dynamický charakter. Přední části dominuje velký nasávací otvor a dlouhá, tvarovaná kapota ukrývající osmiválcový motor turbo o výkonu 640 k. Zadní partie zdobí integrovaný aktivní spoiler, který zajišťuje stabilitu i při vysokých rychlostech. Sportovní a vytříbený vzhled pak dotvářejí kovaná kola a detaily z karbonových vláken.
Interiér nabízí uspořádání se dvěma kokpity, přičemž nový volant je vybaven fyzickými tlačítky a návratem ikonického startovacího tlačítka. Integrovaný centrální displej a ergonomické ovládací prvky zajišťují intuitivní ovládání vozu i při dynamické jízdě. Rozsáhlé využití karbonových vláken a kontrastního prošívání dodává interiéru exkluzivní nádech. Konfigurace 2+ navíc umožňuje využít zadní sedadla, což výrazně zvyšuje praktičnost vozu – rozšiřuje zavazadlový prostor a umožňuje cestování s dětmi.
V srdci modelu F169MM se nachází vylepšený dvouturbový osmiválec odvozený od oceňované rodiny motorů F154, který díky novému nastavení přeplňování dosahuje výkonu 640 k. Vysoce ceněná osmistupňová dvouspojková převodovka zajišťuje rychlé a plynulé řazení. Výkon vozu je vynikající: zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy, z 0 na 200 km/h za 9,0 s, přičemž poměr hmotnosti k výkonu činí 2,29 kg/k, což je nejlepší hodnota ve své třídě.
Dynamika jízdy byla dále vylepšena zavedením systému brzd „brake-by-wire“, řídicí jednotky „ABS Evo“ navržené pro všechny povrchy a podmínky a přepracovaným řízením, které nyní nabízí ještě přesnější a plynulejší jízdu. Aktivní aerodynamika s novým integrovaným pohyblivým zadním křídlem zajišťuje stabilitu za všech jízdních podmínek i nastavení systému Manettino a pomáhá maximalizovat dynamické vlastnosti vozu.
Mezi volitelné prvky patří například přední zdvihací systém použitelný až do rychlosti 35 km/h, který umožňuje snadné překonávání městských překážek díky zvýšení výšky vozu až o 40 mm.
Motor představuje nejnovější evoluci dvakrát přeplňovaného osmiválce o objemu 3855 cm³ z rodiny F154. V této konfiguraci byl motor optimalizován tak, aby dosahoval výkonu 640 k při 7500/min, se specifickým výkonem 166 k na litr a s posunutým omezovačem otáček na 7600/min, což umožňuje plně využít stále rostoucí výkonovou křivku motoru.
Zvýšení výkonu bylo dosaženo díky pokročilému řídicímu systému přeplňování, který umožňuje nezávislé ovládání otáček obou turbodmychadel pomocí speciální kalibrace a zvýšení otáček turbíny až na 171 000/min. Tento přístup zlepšuje reakci motoru na plyn a zvyšuje přesnost regulace plnicího tlaku, k čemuž přispívá také použití samostatných tlakových senzorů pro každou řadu válců. Nová řídicí jednotka motoru, která se již používá například u modelů 296 GTB, Ferrari Purosangue a Ferrari 12Cilindri, umožnila využít plný potenciál tohoto motoru.
Současně se pracovalo na snížení hmotnosti: nové odlehčené vačkové hřídele (-1,3 kg) a přepracovaný blok motoru s přesným obráběním, které odstranilo nestrukturální materiál, přinesly úsporu přibližně jednoho kilogramu. Poprvé v historii motorů Ferrari byl také použit olej s nízkou viskozitou, který snižuje odpor za studena o 30 % oproti předchozí verzi a zlepšuje účinnost zahřívání motoru.
Reakce motoru je nyní ještě rychlejší díky celé řadě pokročilých technických řešení. Motor využívá rovinný klikový hřídel, kompaktní turbodmychadla s nízkou setrvačností a dvoukanálovou technologii pro oddělené vedení výfukových plynů. Výfukové potrubí je navrženo jako jednovřetenové se stejně dlouhými vývody, což vše dohromady přispívá k pocitu plynulého a progresivního nárůstu výkonu.
Křivka točivého momentu je tvarována tak, aby poskytovala výraznější zátah ve středních a vysokých otáčkách ve všech rychlostních stupních.
Osmistupňová dvouspojková převodovka v olejové lázni byla dále optimalizována díky výkonnější řídicí jednotce a hlubší integraci se softwarem motoru. Výsledkem je ještě plynulejší a rychlejší řazení.
K celkové efektivitě motoru přispívají také řešení, jako je převodovka se suchou skříní, kuželové soukolí s nízkým třením a strategie řízení točivého momentu spojky, které zajišťují mimořádně plynulou jízdu ve městě, zejména během fází Start&Stop.
Zvuk vozu byl pečlivě laděn s důrazem na zachování typického charakteru Ferrari i při splnění nejpřísnějších hlukových limitů. Nově navržené tlumiče výfuku umožňují, aby si motor uchoval svůj jedinečný tón. K nezaměnitelnému zvuku přispívá rovinný klikový hřídel a výfukové potrubí se stejně dlouhými větvemi, které zajišťují specifickou sekvenci zážehů. Výfukový systém je vybaven keramickým katalyzátorem s trimetalickým povlakem (rhodium, platina, palladium), jehož nízká tepelná setrvačnost urychluje aktivaci systému. O finální zvukový projev se stará nový proporcionálně ovládaný obtokový ventil, jehož speciálně nastavené mapy umožňují přizpůsobit zvuk výfuku různým jízdním podmínkám.
Interiér
V interiéru sází F169MM na koncept dvou kokpitů, které obklopují řidiče i spolujezdce ve dvou vizuálně propojených zónách, jež spojuje palubní deska, výplně dveří a středový tunel. Pocit uzavřenosti a soukromí umocňuje členěná plocha, která narušuje symetrii a zvýrazňuje centrální dotykový displej, čímž vzniká formální propojení mezi oběma cestujícími. Design interiéru byl zjednodušen tak, aby působil čistě a moderně, přičemž je zde hojně využito prémiových materiálů a integrovaných technologických řešení.
Palubní deska se poprvé představuje v monolitickém provedení, kdy je digitální přístrojový panel s výdechy ventilace spojen do jednoho celistvého bloku. Středový tunel, vyrobený frézováním z masivu eloxovaného hliníku, působí zavěšeně a je tvarován do výrazné plastické podoby. Nacházejí se zde funkční prvky, jako je volič převodovky, slot na klíč, bezdrátová nabíječka a další ovládací prvky. Madla dveří jsou elegantně zakomponována do tvarů připomínajících plachty, které opticky vymezují obě přední zóny, zatímco basové reproduktory jsou ukryty za perforovanými hliníkovými kryty, což podtrhuje technický a vytříbený charakter interiéru.
Ferrari 2.7.2025
Dokončení zítra
Interiér nabízí uspořádání se dvěma kokpity, přičemž nový volant je vybaven fyzickými tlačítky a návratem ikonického startovacího tlačítka. Integrovaný centrální displej a ergonomické ovládací prvky zajišťují intuitivní ovládání vozu i při dynamické jízdě. Rozsáhlé využití karbonových vláken a kontrastního prošívání dodává interiéru exkluzivní nádech. Konfigurace 2+ navíc umožňuje využít zadní sedadla, což výrazně zvyšuje praktičnost vozu – rozšiřuje zavazadlový prostor a umožňuje cestování s dětmi.
V srdci modelu F169MM se nachází vylepšený dvouturbový osmiválec odvozený od oceňované rodiny motorů F154, který díky novému nastavení přeplňování dosahuje výkonu 640 k. Vysoce ceněná osmistupňová dvouspojková převodovka zajišťuje rychlé a plynulé řazení. Výkon vozu je vynikající: zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy, z 0 na 200 km/h za 9,0 s, přičemž poměr hmotnosti k výkonu činí 2,29 kg/k, což je nejlepší hodnota ve své třídě.
Dynamika jízdy byla dále vylepšena zavedením systému brzd „brake-by-wire“, řídicí jednotky „ABS Evo“ navržené pro všechny povrchy a podmínky a přepracovaným řízením, které nyní nabízí ještě přesnější a plynulejší jízdu. Aktivní aerodynamika s novým integrovaným pohyblivým zadním křídlem zajišťuje stabilitu za všech jízdních podmínek i nastavení systému Manettino a pomáhá maximalizovat dynamické vlastnosti vozu.
Mezi volitelné prvky patří například přední zdvihací systém použitelný až do rychlosti 35 km/h, který umožňuje snadné překonávání městských překážek díky zvýšení výšky vozu až o 40 mm.
Motor představuje nejnovější evoluci dvakrát přeplňovaného osmiválce o objemu 3855 cm³ z rodiny F154. V této konfiguraci byl motor optimalizován tak, aby dosahoval výkonu 640 k při 7500/min, se specifickým výkonem 166 k na litr a s posunutým omezovačem otáček na 7600/min, což umožňuje plně využít stále rostoucí výkonovou křivku motoru.
Zvýšení výkonu bylo dosaženo díky pokročilému řídicímu systému přeplňování, který umožňuje nezávislé ovládání otáček obou turbodmychadel pomocí speciální kalibrace a zvýšení otáček turbíny až na 171 000/min. Tento přístup zlepšuje reakci motoru na plyn a zvyšuje přesnost regulace plnicího tlaku, k čemuž přispívá také použití samostatných tlakových senzorů pro každou řadu válců. Nová řídicí jednotka motoru, která se již používá například u modelů 296 GTB, Ferrari Purosangue a Ferrari 12Cilindri, umožnila využít plný potenciál tohoto motoru.
Současně se pracovalo na snížení hmotnosti: nové odlehčené vačkové hřídele (-1,3 kg) a přepracovaný blok motoru s přesným obráběním, které odstranilo nestrukturální materiál, přinesly úsporu přibližně jednoho kilogramu. Poprvé v historii motorů Ferrari byl také použit olej s nízkou viskozitou, který snižuje odpor za studena o 30 % oproti předchozí verzi a zlepšuje účinnost zahřívání motoru.
Reakce motoru je nyní ještě rychlejší díky celé řadě pokročilých technických řešení. Motor využívá rovinný klikový hřídel, kompaktní turbodmychadla s nízkou setrvačností a dvoukanálovou technologii pro oddělené vedení výfukových plynů. Výfukové potrubí je navrženo jako jednovřetenové se stejně dlouhými vývody, což vše dohromady přispívá k pocitu plynulého a progresivního nárůstu výkonu.
Křivka točivého momentu je tvarována tak, aby poskytovala výraznější zátah ve středních a vysokých otáčkách ve všech rychlostních stupních.
Osmistupňová dvouspojková převodovka v olejové lázni byla dále optimalizována díky výkonnější řídicí jednotce a hlubší integraci se softwarem motoru. Výsledkem je ještě plynulejší a rychlejší řazení.
K celkové efektivitě motoru přispívají také řešení, jako je převodovka se suchou skříní, kuželové soukolí s nízkým třením a strategie řízení točivého momentu spojky, které zajišťují mimořádně plynulou jízdu ve městě, zejména během fází Start&Stop.
Zvuk vozu byl pečlivě laděn s důrazem na zachování typického charakteru Ferrari i při splnění nejpřísnějších hlukových limitů. Nově navržené tlumiče výfuku umožňují, aby si motor uchoval svůj jedinečný tón. K nezaměnitelnému zvuku přispívá rovinný klikový hřídel a výfukové potrubí se stejně dlouhými větvemi, které zajišťují specifickou sekvenci zážehů. Výfukový systém je vybaven keramickým katalyzátorem s trimetalickým povlakem (rhodium, platina, palladium), jehož nízká tepelná setrvačnost urychluje aktivaci systému. O finální zvukový projev se stará nový proporcionálně ovládaný obtokový ventil, jehož speciálně nastavené mapy umožňují přizpůsobit zvuk výfuku různým jízdním podmínkám.
Interiér
V interiéru sází F169MM na koncept dvou kokpitů, které obklopují řidiče i spolujezdce ve dvou vizuálně propojených zónách, jež spojuje palubní deska, výplně dveří a středový tunel. Pocit uzavřenosti a soukromí umocňuje členěná plocha, která narušuje symetrii a zvýrazňuje centrální dotykový displej, čímž vzniká formální propojení mezi oběma cestujícími. Design interiéru byl zjednodušen tak, aby působil čistě a moderně, přičemž je zde hojně využito prémiových materiálů a integrovaných technologických řešení.
Palubní deska se poprvé představuje v monolitickém provedení, kdy je digitální přístrojový panel s výdechy ventilace spojen do jednoho celistvého bloku. Středový tunel, vyrobený frézováním z masivu eloxovaného hliníku, působí zavěšeně a je tvarován do výrazné plastické podoby. Nacházejí se zde funkční prvky, jako je volič převodovky, slot na klíč, bezdrátová nabíječka a další ovládací prvky. Madla dveří jsou elegantně zakomponována do tvarů připomínajících plachty, které opticky vymezují obě přední zóny, zatímco basové reproduktory jsou ukryty za perforovanými hliníkovými kryty, což podtrhuje technický a vytříbený charakter interiéru.
Ferrari 2.7.2025
Dokončení zítra
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout