Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Elektromobil EQS stanovil český rekord - ujel 852 km

Krátce poté, co Mercedes-Benz letos v létě uvedl na český trh luxusní elektromobil EQS, stanovil nový český rekord v jízdním dosahu na jedno nabití. V běžném provozu ujel během jediného dne 852,9 km, čímž překonal stávající české maximum o 242,9 kilometru.

Vůz měl přitom v akumulátorech ještě bezpečnou rezervu a dojel podle plánu k nabíjecí stanici. Automobil na cestu poskytlo oficiální zastoupení značky Mercedes-Benz Česká republika.

Rekordním modelem se stal vůz EQS v provedení 450+, které vedle dynamiky pohonného ústrojí o výkonu 245 kW vyniká nízkou spotřebou a dojezdem 780 km podle normy WLTP. V praxi dosažená hodnota téměř 853 km je tak důkazem, že předvídavou jízdou lze dosáhnout i lepšího výsledku, než kolik stanovuje předpis. Skutečná spotřeba během zkoušky, zjištěná po dobití akumulátoru zpět na 100 % včetně ztrát při dobíjení, činila 13,43 kWh/100 km, což při domácím nabíjení a ceně kolem 4 Kč/kWh pro domácnosti využívající ve větší míře elektřinu i pro nabíjení elektromobilu odpovídá nákladům přibližně 0,54 Kč na 1 kilometr jízdy.


Posádku rekordního automobilu tvořila zkušená dvojice bratrů Tomíškových. Hlavním řidičem byl šéfredaktor webového portálu fDrive.cz Marek Tomíšek, který se úsporné jízdě věnuje více než 15 let. Na trase se z bezpečnostních důvodů střídal se svým bratrem Miroslavem, také ostříleným znalcem efektivní jízdy a příznivcem elektrických vozidel, který s nimi najezdil již bezmála čtvrt milionu kilometrů.

„Model EQS potvrdil, že mezi elektromobily nemá v Evropě konkurenci, pokud jde o efektivitu pohonu a dojezd. Velmi dobře funguje nastavení volby rekuperace pomocí pádel pod volantem. Většinou jsme využívali režim ,plachtění‘ a několikrát jsme z mírného kopce takto bez šlápnutí na pedál jeli i několik kilometrů,“ popisuje Marek Tomíšek.

Podmínky pro rekordní jízdu přitom nebyly zcela ideální. „Ráno bylo poměrně chladno a později se přidal i déšť, který má na spotřebu také negativní vliv. Odpoledne ale pršet přestalo, teplota vystoupala nad 15 stupňů,“ přibližuje Marek Tomíšek. Součástí pokusu o rekord bylo přitom simulovat co nejvíce běžný styl jízdy, proto si jezdci stanovili, že během jízdy objedou celou republiku a nebudou se vyhýbat ani hornatým oblastem. Celkem navštívili 13 z 14 krajů včetně hlavního města Prahy a drželi se horní hranice rychlostních limitů – důkazem je skutečnost, že za prvních 10 hodin ujeli 641,7 km.

„Elektromobil EQS má podle nás ovšem ještě větší potenciál. Při kombinaci lepšího počasí a verze se základní výbavou a na standardních, menších kolech by se dalo ujet i mnohem více. Zvláště kdybychom měli k dispozici i pojistku v podobě možnosti dálkového zpřístupnění rezervy v baterii,“ vypočítává Marek Tomíšek.

Tato pojistka slouží zákazníkům, kteří se dostanou do nouzové situace, k zpřístupnění rezervní kapacity, určené jinak k ochraně akumulátoru. Využívat ji lze ovšem jen ve výjimečných případech, což nebylo smyslem této jízdy. Ta měla naopak dokázat použitelnost moderního elektromobilu v běžných podmínkách.

Model EQS je prvním vozem na zcela nové platformě, vyvinuté výhradně pro luxusní modely s elektrickým pohonem. Na konstrukci je použita celá řada pokrokových řešení, která přispívají k efektivní jízdě, jako je nová generace akumulátorů, vysoká úroveň rekuperace a rychlosti dobíjení či špičková aerodynamika. EQS je vůbec prvním sériovým vozem, kterému se podařilo dosáhnout součinitele čelního odporu vzduchu cx=0,20. K uživatelské přívětivosti patří také rychlé nabíjení: akumulátor verze 450+ lze z 10 na 80 % kapacity dobít na rychlodobíjecí stanici za 31 minut, po 15minutovém dobíjení stejnosměrným proudem je k dispozici kapacita pro ujetí až 300 km.



PR 15.10.2021






Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar