Elektrický Ford Tranzit Connect na českém trhu
V těchto dnech uvádí společnost A.Charouz s.r.o.jako výhradní dovozce na český trh první užitkový vůz s elektrickým pohonem Ford Transit Connect Electric. Jeho akumulátor lze dobíjet z běžné zásuvky elektrické sítě 240 V.
Transit Connect Electric (TCE) je výsledkem spolupráce mezi Ford Motor Company a britskou společností Azure Dynamics (AZD), která je světovou jedničkou ve vývoji a výrobě elektrických i hybridních komponentů a poháněcích ústrojí pro užitková vozidla. Tento vůz určený především pro městský provoz má pod podlahou ložného prostoru vodou chlazený lithium-ionový akumulátor Johnson Controls s kapacitou 28 kWh a v závislosti na provozních podmínkách má dojezd 80 až 120 km. Jeho výkonové parametry odpovídají běžnému vozu Transit Connect se vznětovým motorem a ovládání je stejné jako u vozu se samočinnou převodovkou.
Jak jsme se sami přesvědčili při krátké zkušební jízdě, interiér se nikterak neliší od běžného vozu, dokonce i klíček od dveří a „zapalování“ je naprosto shodný s ostatními vozy Ford. Zážitkem je impozantní zrychlení vozu při startu, díky točivému momentu 292 N.m. Vůz jede naprosto bezhlučně, jen v interiéru je slyšet tiché vrnění motoru ne nepodobné zvuku trolejbusu. Při brzdění dochází ke zpětnému dobíjení akumulátoru.
Při pohledu pod kapotu upoutá mohutný blok stejnosměrného trakčního motoru o největším výkonu 105 KW. V motorovém prostoru je umístěn také klasický automobilový akumulátor, který podobně jako u běžných automobilů napájí všechna elektrická zařízení.
Hlavní akumulátor vozu má podle zástupce firmy AZD životnost nejméně 10 let a ještě po té mu zůstává 80% kapacita, takže jej lze využít jinde ve stacionárním provozu. Šest vozů TCE bylo dlouhodobě zkoušeno i v arktických podmínkách ve Švédsku a ani mrazy pod –30 0C nijak výrazně nesnižovaly kapacitu hlavních akumulátorů.
Cena nového vozu TCE je poměrně vysoká, téměř 1,170 mil Kč bez DPH, ale podle propočtu výrobce se díky velmi levnému provozu – jedno nabití nočním proudem vychází na 70 Kč – i značně menším nárokům na údržbu investice vrátí po třech letech.
Základní technické údaje
Motor: vysokonapěťový stejnosměrný bezuhlíkový 380 V
Největší výkon 105 KW, nepřetržitě 52 kW
Největší točivý moment 292 N.m., nepřetržitě 117 kW
Dojezd 80 - 120 km
Doba nabíjení 6-8 h při 240 V/30 A
Největší rychlost 120 km/h
Největší stoupání 20 %
Provozní teploty –40 0C až 45 0C
Pohotovostní hmotnost 1765 kg
Užitečná hmotnost 575 kg
Celková hmotnost 2340 kg
Objem nákladového prostoru 3,7 m3
Jiří Rameš, 22.2.2012
Jak jsme se sami přesvědčili při krátké zkušební jízdě, interiér se nikterak neliší od běžného vozu, dokonce i klíček od dveří a „zapalování“ je naprosto shodný s ostatními vozy Ford. Zážitkem je impozantní zrychlení vozu při startu, díky točivému momentu 292 N.m. Vůz jede naprosto bezhlučně, jen v interiéru je slyšet tiché vrnění motoru ne nepodobné zvuku trolejbusu. Při brzdění dochází ke zpětnému dobíjení akumulátoru.
Při pohledu pod kapotu upoutá mohutný blok stejnosměrného trakčního motoru o největším výkonu 105 KW. V motorovém prostoru je umístěn také klasický automobilový akumulátor, který podobně jako u běžných automobilů napájí všechna elektrická zařízení.
Hlavní akumulátor vozu má podle zástupce firmy AZD životnost nejméně 10 let a ještě po té mu zůstává 80% kapacita, takže jej lze využít jinde ve stacionárním provozu. Šest vozů TCE bylo dlouhodobě zkoušeno i v arktických podmínkách ve Švédsku a ani mrazy pod –30 0C nijak výrazně nesnižovaly kapacitu hlavních akumulátorů.
Cena nového vozu TCE je poměrně vysoká, téměř 1,170 mil Kč bez DPH, ale podle propočtu výrobce se díky velmi levnému provozu – jedno nabití nočním proudem vychází na 70 Kč – i značně menším nárokům na údržbu investice vrátí po třech letech.
Základní technické údaje
Motor: vysokonapěťový stejnosměrný bezuhlíkový 380 V
Největší výkon 105 KW, nepřetržitě 52 kW
Největší točivý moment 292 N.m., nepřetržitě 117 kW
Dojezd 80 - 120 km
Doba nabíjení 6-8 h při 240 V/30 A
Největší rychlost 120 km/h
Největší stoupání 20 %
Provozní teploty –40 0C až 45 0C
Pohotovostní hmotnost 1765 kg
Užitečná hmotnost 575 kg
Celková hmotnost 2340 kg
Objem nákladového prostoru 3,7 m3
Jiří Rameš, 22.2.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout