Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dumas s elektrickým VW vyhrál Pikes Peak

Volkswagen se zapsal se závodním vozem I.D. R Pikes Peak do historie závodu do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“. Romain Dumas (F) zvítězil s elektromobilem I.D. R Pikes Peak o výkonu 500 kW (680 k) nad konkurenty s konvenční technikou pohonu.

Vylepšil přitom nejen dosavadní rekord pro elektricky poháněné automobily, ale překonal dokonce i nejrychlejší čas všech dob, jehož dosáhl Sébastien Loeb (F) v roce 2013 – a to o neuvěřitelných 16 sekund. Dumasův nový rekordní čas 7.57,148 minuty je nyní uveden na prvním místě v žebříčku vítězů na Pikes Peaku, v němž figurují proslulí jezdci, jako jsou Loeb, Walter Röhrl (D), Michèle Mouton (F), Stig Blomqvist (S), Nobuhiro Tajima (J) nebo Rod Millen a jeho syn Rhys (NZ).


Celkem 19,99 kilometru, 156 zatáček a jen jeden jediný pokus – a ten se podařil. Romain Dumas dosáhl v legendárním závodě do vrchu Pikes Peak, který se od roku 1916 konal celkem 96krát, svého čtvrtého celkového vítězství. Volkswagen zkonstruoval výjimečný závodní vůz I.D. R Pikes Peak, který byl přizpůsoben specifickým požadavkům závodu do vrchu. Nejlepší možné provozní vlastnosti měla zajistit minimální hmotnost, nejvyšší možný přítlak a maximální výkon. I.D. R Pikes Peak má včetně akumulátorových článků hmotnost necelých 1100 kilogramů. Co se týče volby výkonu, důvěřoval Volkswagen svým softwarovým simulacím, z nichž vyplynulo nejen optimální množství energie, ale i hodnota výkonu pro rekordní jízdu na Pikes Peaku. V oblasti aerodynamiky musela být kompenzována ztráta přítlaku v důsledku snižující se hustoty vzduchu na Pikes Peaku. Zdaleka viditelným výsledkem těchto simulací je štíhlá a nízká karoserie v kombinaci s obrovským přítlačným spoilerem na zádi.

Cílem bylo co nejrychlejší a zároveň co nejekologičtější nabíjení. Pravidla závodu stanovují pro tento proces časové omezení. V případě přerušení závodu musí kompletní nabití akumulátorů proběhnout do 20 minut. K tomu potřebný elektrický proud byl vyráběn generátory na úpatí hory Pikes Peak. Jako palivo byl zvolen glycerol, z hlediska chemického složení cukrový alkohol. Při spalování tohoto paliva, které vzniká například při výrobě bionafty, nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky. Samotný glycerol není jedovatý a je dokonce schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka.

Mezi oznámením o zahájení projektu Pikes Peak 18. října 2017 a rekordní jízdou na Pikes Peaku 24. června 2018 uběhlo pouhých 250 dnů. Zadání vyvinout během této doby prototyp nejvyšší technické úrovně, včetně inovativní techniky čistě elektrického pohonu, se zohledněním speciálních požadavků na akumulátory, aerodynamiku a podvozek, představovalo nejnáročnější sportovní úkol. Toto úsilí a neúnavná práce mechaniků, inženýrů a mnoha dalších zaměstnanců společnosti Volkswagen ve Wolfsburgu, v oddělení motoristického sportu v Hannoveru a v neposlední řadě během mnohatýdenních příprav týmu v Colorado Springs byly odměněny novým rekordem na Pikes Peaku.

Volkswagen se mohl při svém úspěšném pokusu o rekord na Pikes Peaku opřít také o silné partnery, jimiž byly společnosti Volkswagen R, ANSYS, Michelin, Integral e-drive a OMP. Díky společnosti Volkswagen R obdržel I.D. R Pikes Peak od začátku sportovní pečeť kvality, kterou potvrdil svou rekordní jízdou. Společnost ANSYS poskytovala podporu při softwarových simulacích, čímž rozhodujícím způsobem přispěla k úspěchu. To platí i pro výrobce pneumatik Michelin, který svými mnohaletými zkušenostmi z Pikes Peaku připravil dokonale optimalizované pneumatiky. Elektromotory závodního vozu I.D. R Pikes Peak, s celkovým nejvyšším výkonem 500 kW (680 k), vznikly ve spolupráci s partnerskou společností Integral e-drive. Firma OMP zajistila pomyslnou tečku nad i – mimo jiné lehkou závodní kombinézou pro Romaina Dumase, která dokonale umocnila filozofii lehké konstrukce závodního vozu I.D. R Pikes Peak.


Romain Dumas (F):
„Je to neuvěřitelné! Tímto výsledkem jsme dokonce ještě překonali naše vysoká očekávání. Po testovacích jízdách jsme věděli, že bude možné překonat celkový rekord. K tomu muselo všechno dokonale fungovat – od techniky až po jezdce. A také počasí nám muselo hrát do karet. Je to nepopsatelný pocit, že všechno do sebe tak dokonale zapadlo, a nový rekord na Pikes Peaku je třešničkou na dortu. Pořád ještě nemohu uvěřit tomu, že nyní bude za tímto neuvěřitelným časem uvedeno Volkswagen a moje jméno. I.D. R Pikes Peak je nejpozoruhodnějším automobilem, s nímž jsem kdy závodil. Kvůli elektrickému pohonu je mnoho věcí jiných a díky tomuto projektu jsem se mnohému naučil. Tým pracoval s nepopsatelnou pečlivostí, ale zároveň v uvolněné atmosféře – tomu odpovídá jak výsledek, tak i soudržnost týmu. Jsem neuvěřitelně hrdý na to, že jsem jeho součástí.“



VW 26.6.2018
Pozn. Romaina Dumase jsme vloni viděli na Barum rally s Porsche.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar