Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dodge Nitro - středně velké SUV

V těchto dnech přichází na český trh novinka americké automobilky Dodge, a to model Nitro dostupný ve třech stupních výbavy SE, SXT a R/T a s benzinovým šestiválcem 3.7, případně vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.8.

Jeho vzhled vnáší do segmentu středně velkých vozů SUV vlastnosti, které zde dosud nebyly. Jedná se o dramatičnost, sílu a zároveň praktickou kompaktnost. Typickým designerským prvkem je maska chladiče rozdělená křížem a doplněná trojrozměrným znakem v podobě hlavy berana, dále vystouplé blatníky a vysoký ponton karoserie. Působivým doplňkem jsou také výrazná zpětná zrcátka a kliky dveří.
Kola jsou posunutá co možná nejvíce do rohů vozu, což vede k lepším jízdním vlastnostem, ale také ke zvýšení terénních schopností (nájezdové úhly vpředu/vzadu 17º/24º, přechodový 20º, světlá výška 210 mm). K dispozici jsou kola o průměrech 16“, 17“ a 20“ (podle modelu) se širokými pneumatikami.
Interiér je navržen jako moderní, jednoduchý a funkční. Přední sedadla mají rozměrné sedáky s výrazným tvarováním, zajišťující potřebnou podporu a komfort. Přístrojové desce dominuje kůží čalouněný čtyřramenný volant, za nímž se nachází trojice oddělených přístrojů.
Pohonné jednotky nabízejí zákazníkům sílu, výkon, tichý a kultivovaný chod. Nejvýše postavený model Nitro R/T je standardně vybaven sportovně laděným zážehovým motorem V6 SOHC 4.0 s úhlem rozevření válců 60º Disponuje čtveřicí ventilů na válec, nabízí výkon 260 k a točivý moment 360 Nm.
Standardně je spojen s pětistupňovou samočinnou převodovkou s elektronickou volbou převodového stupně v samočinném režimu s možností manuální volby rychlostních stupňů.
Modely Nitro SE a SXT pohání zážehovým šestiválec SOHC 3.7, jehož úhly válců svírají 90º a novinkou je ventil zpětného vedení spalin, snižující spotřebu paliva. Motor s dvojicí ventilů na válec nabízí výkon 205 k a točivý moment 314 Nm a je spojen se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou.
Nejatraktivnější pohonnou jednotkou na evropských trzích bude nový čtyřválcový turbodiesel 2.8 se vstřikováním Common-Rail, který je druhou generací motoru CRD. Litinový blok motoru je otevřené konstrukce s výztužným rámem ve spodní části a vlisovanými vložkami válců. Hliníková hlava válců je vybavena jedním vířivým kanálem a jedním přímým sacím kanálem pro každý válec. Přímé vstřikování Common-Rail Bosch EDC 16 využívá piezoelektrické vstřikovače. Dalšími technickými inovacemi motoru je zpětné vedení výfukových plynů EGR a turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. K dispozici je buď v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou nebo s pětistupňovým samočinným ústrojím.

Typ3.7 V64.0 V62.8CRD
Výkon151(205)/5200191(260)/6000130(177)/3800
Toč.mom.314/4000360/4000410/2000
Rychlost190202180
Spotřeba17,5/9/12,115,5/8,8/11,310,8/7,3/8,6


Pozn. Výkon – kW(k)/min, toč.mom. – N.m/min, rychlost – km/h, spotřeba (město/mimo město/kombin) – l/100 km


Dodge Nitro je vybaven připojitelným systémem pohonu předních kol umožňující provoz v režimu 2WD nebo 4WD, kdy v extrémních případech rozděluje sílu motoru mezi nápravy v poměru 50:50. Automobil vyniká dlouhým rozvorem (2763 mm) a širokým rozchodem kol (1549 mm), které zajišťují vysokou míru stability.
Přední kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech a odpružena vinutými pružinami, vzadu je pětiprvkové náprava odpružené vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava ustavená pěticí příček vyniká v podélném i příčném směru pevností, jež má za důsledek, jak výbornou ovladatelnost vozu i rychlé reakce.
Standardní výbavou pro modely prodávané mimo severní Ameriku je dynamicky laděný podvozek, velká kola a široké pneumatiky. Toto spojení je zárukou rychlých reakcí na pohyby volantu, ovladatelnosti.
Vysokou míru aktivní bezpečnosti zvyšují např. stabilizační systém ESP s protiprokluzovou funkcí, protiblokovací systém ABS s brzdovým asistentem a elektronický systém zmenšujícím riziko převrácení. Nitro SXT a R/T jsou navíc vybavené zadním parkovacím asistentem, který akusticky informuje o překážkách za vozem během couvání.
Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří vícestupňové airbagy, celoplošné hlavové airbagy, imobilizér Sentry Key® či systém kontroly tlaku v pneumatikách.
Inovativním prvkem modelů SXT a R/T je vysouvací podlaha zavazadlového prostoru LOAD `N GO™. Pro usnadnění nakládání zavazadel ji lze o 457 mm vysunout z vozu. Její nosnost je 181 kg. Zavazadlový prostor má v nejmenší konfiguraci objem 389 l, po sklopení druhé řady sedadel se zvětší až na 1994 litrů..
Dodge Nitro je pojízdnou platformou s nejmodernějšími technologiemi komunikace a zábavy, které jsou v současnosti v automobilovém průmyslu k dispozici. Jedná se např. o systém MyGIG™, pokrokový integrovaný multimediální systém vybavený též komunikačním rozhraním a navigací s barevným TFT displejem.
Systém umožňuje zobrazovat informace ve dvoj- nebo trojrozměrné grafice mnoha typy a velikostmi písma. Standardní výbavou je také monitoring a zobrazování dopravních informací, stejně tak jako nové možnosti pro přehrávání hudby, filmů a fotografií.

Možnosti systému jsou následující:
.Pevný disk s kapacitou 20GB pro uložení map a navigačních podkladů, fotografií nebo až 1600 písní
·Gracenote™ – koncepce pro třídění písní, alb či interpretů včetně uchování informací o jednotlivých skladbách
·USB port pro import fotografií do systému
·Hlasové poznámky. Lze nahrát až tříminutové hlasové poznámky pomocí mikrofonu integrovaného ve zpětném zrcátku
·Na displeji lze přehrávat při zaparkovaném voze filmy
·Schopnost podporovat trojici audio výstupů
·V rámci programu příslušenství je k dispozici také hands-free sada UConnect® s bleutooth umožňující do systému připojit mobilní telefon
·Šest jazykových verzí (angličtina, francouzština, holandština, italština, němčina, španělština)

Na přání se dodává multimediální systém pro zadní sedadla VES (Video Entertainment System) umožňující individuální sledování filmů, muziky či využívání externích audio/video zdrojů. Systém si poradí mj. s formáty DVD, WMA, MP3 či audio a video CD.
Na českém trhu se zatím nejsilnější čtyřlitrový šestiválec neprodává, a ceny se pohybují od 769 000 Kč (3. V6/SE) až po 999 000 Kč (2.8 CRD).

JL, 18.5.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar