Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Discovery nahradil lokomotivu

Inženýři společnosti Land Rover chtěli ukázat sílu a schopnosti modelu Discovery Sport, a proto si vymysleli zajímavý test. Podobná ukázka byla použita už v roce 1989 při uvedení jeho předchůdce, Discovery I.

LR Discovery Sport táhl po železniční trati tři luxusní vlakové vagóny vážící přes 100 tun. Test se uskutečnil na deset kilometrů dlouhé trase rýnským regionem v Museumsbahn Stein am Rhein ve Švýcarsku, která se táhne nad řekou Rýn přes most Hemishofen. Největší atrakcí byl pak přejezd přes historický ocelový oblouk dlouhý 285 m, tyčící se do výšky 26 m nad údolím.

Přestože má vůz certifikované maximální zatížení tažného zařízení 2 500 kg (2,5 t), dokázal utáhnout 58 násobek své vlastní hmotnosti. Poháněl ho při tom vznětový motor Ingenium s točivým momentem 430 Nm. Při tomto kousku byly využity všechny tažné a trakční systémy, jako je Terrain Response, asistent tažení, asistent pro připojení přívěsu a All Terrain Progress Control. Jde o systém poloautonomního řízení v terénu, který samočinně reguluje výkon motoru a brzdění.

Pohonná jednotka vozu zůstala nezměněna. Jedinou úpravou byla montáž železničních kol specializovanou společností Aquarius Railroad Technologies, která sloužila jako „stabilizátor“. Vůz Discovery Sport na rozdíl od roku 1989 zvládl tento kousek bez redukční převodovky. K dispozici naopak měl nejmodernější devítistupňovou samočinnou převodovku a systém Terrain Response, který vytvořil potřebnou trakci. Při tažení byl jediným stisknutím tlačítka aktivován také systém All Terrain Progress Control (ATPC), který maximalizuje trakci při nastavené rychlosti. Systém ATPC slouží v podstatě jako „tempomat pro nízké rychlosti“ a dovoluje řidiči soustředit se na cestu nebo jako v tomto případě na koleje před vozem.

Land Rover má s železničními přestavbami bohaté zkušenosti, od dob Land Roveru Series II a IIA po různé verze Defenderů, které byly upraveny k jízdě po kolejích kvůli údržbě, až po uvedení Discovery I v roce 1989. Přestavěná Discovery při něm v Plymouthu táhla několik vagónů, aby předvedla schopnosti nového vznětového motoru 200Tdi.

Britská společnost Aquarius Railroad Technologies, která se specializuje na přestavby silničních vozů 4x4 pro železniční účely, namontovala železniční kola na standardní Discovery Sport. James Platt založil společnost Aquarius v roce 1999, kdy objevil mezeru na britském trhu železniční infrastruktury. Chyběly tam kvalitní vozy přestavěné k využití na kolejích. Od té doby si společnost Aquarius vybudovala na trhu vedoucí postavení. Vyrábí kvalitní železniční vozidla s pohonem všech kol pro údržbářské práce na železnicích. Společnost neustále roste a nyní má vozový park specializovaných železničních vozů, které ve Velké Británii pronajímá.

Schopnosti Discovery Sport jsou posíleny systémem All Terrain Progress Control (ATPC). ATPC je vyspělý systém, který řidiči dovoluje při jízdě v terénu nastavit a udržovat stálou rychlost. Systém ATPC byl vyvinut off-road specialisty, kteří patří ke špičce ve svém oboru. Funguje podobně jako tempomat a je použitelný při rychlosti od 2 do 30 km/h. Systém ATPC zahrnuje také speciální funkci pro rozjezd, která umožňuje plynulý a bezproblémový rozjezd vozu, a to i na problematickém povrchu s nízkou adhezí, jako je led, sníh nebo mokrá tráva.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar