Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Den s novými motory Renault

Na letišti Dlouhá Lhota uspořádal Renault ČR pro novináře testovací jízdy s novými pohonnými jednotkami, určenými jak pro automobily Renault, tak Dacia. K dispozici byla takřka současná kompletní nabídka.

Testovací okruhy byly připraveny v okolí Příbram, ať po silnicích prvních tříd, tak třeba i nižších. Nám se hodně zamlouval technický úsek do Hostomic a přes Dobříš zpátky na letiště v Dlouhé Lhotě. Jiná vedla směrem na Mirotice a na Žďákovský most.


Pro první jízdu jsme si vybrali Dacii Duster se zážehovým čtyřválcem 1,3 litru o výkonu 103 kW (140 k) při 5000/min k a s točivým momentem 240 Nm při 1600/min a ve spojení s mechanickou převodovkou. První metry nás překvapily dynamikou, jakou disponuje a to i při jízdě zatáčkami v kopci.


Druhou jsme absolvovali s novým vznětovým motorem 1,7 litru pohánějící Renault Grand Scenic. Ve spojení s automatech je to takový motor na pohodu. Výkon 110 kW při 5000/min a točivý moment 340 Nm při 1750/min jsou dostačující a spotřebě, kterou jsme sice neměřili, ale předpokládáme, že se bude pohybovat kolem šesti litrů nafty.


A do třetice – zlatý hřeb. Renault Captur opět s novou „jedna-trojkou“, ale v kombinaci s dvouspojkovou převodovka. Překvapil nás asi ze všech nejvíc a pro tento model považujeme toto spojení za šťastnou volbu. Převodovka pracuje skvěle.




Novinky
V reakci na zavedení nových emisních norem a procedur měření emisí, tzv. WLTP, a souběžně s požadavky klientů, vyvinula skupina Renault ve spolupráci s aliančním partnerem Nissan, a v případě benzínového motoru 1,3 TCe i ve spolupráci s koncernem Daimler, novou paletu benzínových a naftových agregátů.

Pro plnění nových emisních limitů byly motory osazeny novými technologiemi pro snížení spotřeby paliva a emisí, zároveň byly povětšinou navýšeny objemy těchto jednotek a rozšířeno výkonové spektrum, ze kterého může zákazník volit pro motorizaci svého vozu. Nejvíce je změna znát u zážehových verzí modelů nižší střední třídy, kde je díky uvedení motoru 1,3 TCe větší výběr výkonových variant. Mezi další významná pozitiva se jistě řadí i návrat motoru 2,0 dCi do modelů segmentu D. Skupina Renault se tak nejenže úspěšně vypořádala s novými emisními pravidly, ale podařilo se i zlepšit nabídku pro zákazníka.



Zážehové motory

1,3 TCe GPF (H5H)

Tato nová jednotka kombinuje uživatelský komfort při řízení s vyšším točivým momentem při nízkých rychlostech motoru plus vyšší, konzistentnější točivý moment při vyšších otáčkách motoru, nižší spotřebu paliva a emise CO2. Splňuje také nejvyšší standardy pro spolehlivost a odolnost. Zároveň jsou automobily s těmito motory osazeny filtrem pevných částic.
Celková úspora paliva motoru 1,3 oproti předchůdci 1,2 TCe (H5F) je 8 %, převážně díky optimalizaci spalování, menšímu tření a zvýšení tepelné účinnosti. Nový motor zároveň disponuje vyšším výkonem a točivým momentem (v závislosti na variantě), ale především využitelností maximálního točivého momentu v širším spektru otáček.
Nový motor je nabízen ve výkonových variantách 100 až 160 k sil ve spojení s manuální převodovkou, varianty 140, 150 a 160 k v některých modelech jsou také kombinovatelné s převodovkou EDC, která má v závislosti na modelu šest nebo sedm stupňů.



1,8 TCe GPF (M5P)


Nový motor 1,8 turbo s přímým vstřikováním, který je výsledkem synergií Aliance Renault-Nissan, byl vyvinut divizí Renault Sport. Těží z vývoje, umožňujícího dosáhnout poprvé v rámci řady R.S. symbolického mezníku 300 koní (220 kW). Točivý moment se zvýšil na 420 Nm (+30 Nm) u převodovky EDC a 400 Nm (+10 Nm) u manuální převodovky. Kromě modelu Megane R.S. a Megane R.S. Trophy se agregát vyskytuje ve variantě s 225 koňmi v modelech Talisman a Espace. Je nutné podotknout, že výkonnější varianty nasazené v modelech divize Renault Sport mají oproti 225koňové variantě upravenou hlavou válců a disponují celou řadou úprav, aby odolávaly vyšší námaze při sportovní jízdě.
Pro účely kompenzace výrazného zvýšení protitlaku výfukových plynů, souvisejícího s přidáním filtru pevných částic, se vývoj motoru soustředil zejména na účinnost turbodmychadla uplatněním technologie, odvozené přímo od Formule 1.



Vznětové motory

1,5 Blue dCi


Výrazně modernizovaný vznětový motor je pro účely plnění nejpřísnějších norem vybavený systémem selektivní katalytické redukce (SCR), která se považuje za nejúčinnější ze systému následného zpracování oxidů dusíku (NOx). Tato technologie snižuje škodlivé emise motorů, aniž by měla negativní dopad na jejich výkonnost! Motory se nyní nazývají „Blue dCi“, nabízejí vozidlům vyšší výkon a lepší ovladatelnost. Motory jsou zároveň vybaveny novým chladičem stlačeného vzduchu vzduch-voda, vyšším tlakem vstřikovačů (2000 bar) a tak přináší ještě vyšší požitek z jízdy při zachování příznivé spotřeby paliva a emisí. Jednotka se vyznačuje vysokým točivým momentem, který je oproti předchozí verzi dostupný v širším spektru otáček.

Motor je nyní nabízen ve variantách 75, 95 a 115 k, přičemž poslední zmiňovaný je kromě manuální převodovky dostupný i s dvouspojkovou převodovkou EDC. Blue dCi 115 ve srovnání s předchozí generací nabízí výkon vyšší o 5 k a točivý moment o 10 Nm. Poskytuje úspornost, tichý chod a dostatečný výkon. Funkce Overboost nabízí dalších 5 k a 25 Nm, například pro snazší a bezpečnější předjíždění.


1,7 Blue dCi

Nový vznětový motor o objemu 1,7 litru nahrazuje vznětový motor 1,6 dCi ze kterého vychází. Nová pohonná jednotka je v nabídce ve dvou výkonových verzích 120 a 150 k. Jedná se vždy o motor s jedním turbodmychadlem. Předchozí motor 1,6 dCi byl k dispozici ve verzi o výkonu 130 k v konfiguraci s jedním turbodmychadlem.

Nová pohonná jednotka vychází z předchozí jednotky R9M, ale byla velmi významně přepracována. Došlo k navýšení objemu motoru o 0,1 litru. Byl zvýšen zdvih a upraven tedy kromě klikové hřídele i celý blok motoru. Novinkou je vodní intercooler a kratší sání, které mají za následek nižší aerodynamický odpor v sání a nižší teplotu nasávaného vzduchu. Toto technické řešení má pozitivní vliv na emise CO2 a spotřebu paliva. Na spotřebu má vliv i snížené tření v motoru, kterého bylo dosaženo díky použití nových inovativních materiálů. Z důvodu nutnosti snížení emisí oxidů dusíku došlo k doplnění technologie selektivní katalytické redukce se vstřikováním močoviny Ad Blue. Pro zajištění vysoké spolehlivosti motor strávil na testovací stolici přes 2 500 hodin.

Jednotka R9N se vyznačuje vysokým točivým momentem, který je oproti předchozí jednotce R9M dostupný v širším spektru otáček. Zároveň je výkon vyšší o 20 koní (Blue dCi 150 versus Energy dCi 130), zároveň byla zachována příznivá spotřeba paliva.

Motor 1,7 Blue dCi je závislosti na modelu spřažen buď s šestistupňovou manuální, nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou, která má rovněž šest stupňů. U modelu Renault Kadjar je možné motor Blue dCi 150 kombinovat s pohonem všech kol. Výroba motoru R9N probíhá ve španělském závodu ve Valladolidu.



2.0 Blue dCi

Tento nový vznětový motor je poslední evolucí dobře známého vznětového motoru o objemu 2,0 litru a přichází s nový marketingovým označením Blue dCi. Je vybaven technologií selektivní katalytické redukce pracující se vstřikováním močoviny AdBlue pro redukci emisí Nox a vodou chlazeným mezichladičem vzduchu pro snížení spotřeby a emisí CO₂.
Tento motor je již 5. generací, nahrazuje v portfoliu motory 1,6 litru a 2,0 litru předchozích generací a staví tak na vyspělosti svých předchůdců.
Nový motor 2,0 litru přináší mnohem lepší požitek z jízdy díky navýšení točivého momentu o 20 Nm a navýšení výkonu dokonce o 40 k, dostupné v širším pásmu otáček. Motor je vybaven technologiemi pro omezování spotřeby paliva a tvorby emisí CO₂. Motor je dostupný ve výkonových variantách 160 k a 200 k a u osobních vozů je kombinovaný s dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC. U užitkových vozů bude k dispozici i se šestistupňovou manuální převodovkou.
Mezi nové technologie v porovnání s předchůdci patří zejména turbodmychadlo s variabilní geometrií. Dmychadlo má nově snímač otáček a elektricky ovládaný obtokový ventil. Vstřikovače pracují s tlakem zvýšeným na 2 500 barů, okruh recirkulace výfukových zplodin je vodou chlazený, pístní kroužky jsou nové, ocelové písty a povrch válců má povrch DLC (Diamond-Like Carbon) pro snížení tření, mezichladič vzduchu je vodou chlazený a motor je osazen technologií selektivní katalytické redukce.



JL + Renault 12.6.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar