Darniche s Amperou vyhrál opět Rally Monte Carlo
Po vítězství v evropské anketě Automobil roku 2012 si elektromobil Opel Ampera připsal další výrazný triumf: Francouzský bývalý vynikající soutěžní jezdec Bernard Darniche a Joseph Lambert zvítězili ve 13. International Monte Carlo Rally elektromobilů a vozů s alternativními pohony.
Celkem čtyři Ampery se v konkurenci asi 130 dalších vozidel třech desítek značek (mj. modely Renault Fluence Z.E., Tesla Roadster, Mitsubishi I-MiEV, Peugeot Ion…) prosadily do první desítky. Rallye Monte-Carlo Des Énergies Nouvelles (oficiální název soutěže, pořádané automotoklubem Monte Carla) se konala už potřinácté. Jde o nejstarší a nejrespektovanější sportovní podnik určený pro vozy s alternativními pohony.
Posádky odstartovaly ze třech měst: Annecy-le-Vieux, Clermont Ferrandu a Lugana, aby tuto etapu skončily po 550 kilometrech v Monaku. Druhý den 272 km dlouhá etapa rally zavedla soutěžní posádky přes Monako ve stopách původní Rally Monte Carlo do francouzských Alp. Kromě pravidelnosti jízdy byl důraz kladen na spotřebu. S pomocí přepočtu hmotnosti vozu, emisí CO2, spotřeby paliva a energetické účinnosti byli organizátoři schopni objektivně porovnat spotřeby soutěžních vozů a určit tak výsledné pořadí.
Jen pro zajímavost, Bernard Darniche je bývalý vynikající soutěžní jezdec, který triumfoval v legendární Rally Monte Carlo v roce 1979 a více než desetkrát zajel nejrychlejší čas v pověstném průsmyku Col de Turini.
Darniche, který 28. března slaví 70. narozeniny, dosáhl nejvíce úspěchů s vozy Lancia Stratos, Fiat 131 Abarth, ale jezdil například také s NSU, Renault Alpine, BMW M1 nebo Audi Quattro. Na svém kontě má sedm vítězství v mistrovství světa – RMC 79, Maroko 73 a Korsika 75, 77, 78, 79 a 81. vyhrál na dvacet soutěží evropského šampionátu a v letech 76 a 77 se stal i mistrem Evropy.
Opel je prvním automobilovým producentem, který na evropský trh uvedl sériový elektromobil, jehož akční rádius není limitován kapacitou baterií. Kola jsou vždy poháněna elektromotorem o výkonu 111 kW/150 k, napájený sadou lithio-ionových akumulátorů o kapacitě 16 kWh. Čistě na energii z baterií (a tedy zcela bez emisí) ujede Ampera podle jízdních podmínek 40 km až 80 km. Po vyčerpání akumulátorů se spustí palubní generátor, poháněný malým spalovacím motorem, který dál zásobuje trakční elektromotor. Akční rádius Ampery tak na jedno nabití a jednu nádrž benzinu pro motor generátoru činí přes 500 km.
Díky točivému momentu trakčního elektromotoru 370 Nm, který je k dispozici prakticky od nulových otáček, dokáže Ampera zrychlit 0 na 100 km/h během pouhých 9 sekund a její maximální rychlost činí 161 km/h.
JL, 28.3.2012
Posádky odstartovaly ze třech měst: Annecy-le-Vieux, Clermont Ferrandu a Lugana, aby tuto etapu skončily po 550 kilometrech v Monaku. Druhý den 272 km dlouhá etapa rally zavedla soutěžní posádky přes Monako ve stopách původní Rally Monte Carlo do francouzských Alp. Kromě pravidelnosti jízdy byl důraz kladen na spotřebu. S pomocí přepočtu hmotnosti vozu, emisí CO2, spotřeby paliva a energetické účinnosti byli organizátoři schopni objektivně porovnat spotřeby soutěžních vozů a určit tak výsledné pořadí.
Jen pro zajímavost, Bernard Darniche je bývalý vynikající soutěžní jezdec, který triumfoval v legendární Rally Monte Carlo v roce 1979 a více než desetkrát zajel nejrychlejší čas v pověstném průsmyku Col de Turini.
Darniche, který 28. března slaví 70. narozeniny, dosáhl nejvíce úspěchů s vozy Lancia Stratos, Fiat 131 Abarth, ale jezdil například také s NSU, Renault Alpine, BMW M1 nebo Audi Quattro. Na svém kontě má sedm vítězství v mistrovství světa – RMC 79, Maroko 73 a Korsika 75, 77, 78, 79 a 81. vyhrál na dvacet soutěží evropského šampionátu a v letech 76 a 77 se stal i mistrem Evropy.
Opel je prvním automobilovým producentem, který na evropský trh uvedl sériový elektromobil, jehož akční rádius není limitován kapacitou baterií. Kola jsou vždy poháněna elektromotorem o výkonu 111 kW/150 k, napájený sadou lithio-ionových akumulátorů o kapacitě 16 kWh. Čistě na energii z baterií (a tedy zcela bez emisí) ujede Ampera podle jízdních podmínek 40 km až 80 km. Po vyčerpání akumulátorů se spustí palubní generátor, poháněný malým spalovacím motorem, který dál zásobuje trakční elektromotor. Akční rádius Ampery tak na jedno nabití a jednu nádrž benzinu pro motor generátoru činí přes 500 km.
Díky točivému momentu trakčního elektromotoru 370 Nm, který je k dispozici prakticky od nulových otáček, dokáže Ampera zrychlit 0 na 100 km/h během pouhých 9 sekund a její maximální rychlost činí 161 km/h.
JL, 28.3.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












