Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Duster třetí generace- bestseller ještě lepší

Duster za 13 let své kariéry získal více než 40 ocenění a bylo ho vyrobeno více než 2,2 milionu kusů. Prodeje neustále rostou a do roku 2022 byl Duster nejprodávanějším SUV v Evropě, a to ve všech kategoriích, na trhu osobních automobilů. Každý den sjede z výrobních linek v rumunském závodě Dacia v Pitesti téměř 1 000 vozů Duster – to je přibližně jedno vozidlo každou minutu! Nyní přichází třetí generace.

Jednoduchost tvarů a ploch přispívá k síle designu: velmi vertikální přední část, podběhy kol s čistě zkosenými hranami, široké zadní dveře na zádi a boční okna, která se jediným tahem rozšiřují od přídě k zádi. Nový Duster je chráněn stylovým pruhem, který se bez jakéhokoli přerušení táhne po celém obvodu vozu: boční prahové lišty se táhnou přes emblematické části identity nového Dusteru, dále pak kolem podběhů kol, které jsou samy o sobě spojeny s přední a zadní maskou. Nový Duster je robustnější a outdoorovější než kdykoli předtím!


Přední a zadní spodní nárazníky nejsou lakovány. Skutečnost, že se nepoužívá barva, je nejen výhodou pro životní prostředí, ale také pro zákazníky: nárazníky tak nikdy neztratí svou původní barvu, ani když jsou poškrábané nebo odřené.

Ochranné lišty bočních prahů, ochranné lišty podběhů kol, trojúhelníky předního nárazníku, přední a zadní nárazníky a lemy zadního nárazníku jsou vyrobeny z nového robustního materiálu.

Stejně jako design exteriéru, ani design interiéru nezapomíná na to podstatné. Zvláštní pozornost byla věnována ergonomii s centrální 10,1palcovou obrazovkou umístěnou v zorném poli řidiče a nakloněnou o 10° směrem k řidiči. Nové automatické ovládání převodovky ve spojení s motorem HYBRID 140 je mimořádně ergonomické. Volant se dvěma zploštělými částmi v horní a dolní části se velmi pohodlně ovládá a zároveň usnadňuje nastupování.



Duster nabízí terénní vlastnosti, které jsou v segmentu městských vozů s pohonem 4x4 (4x4 bez redukční převodovky) na trhu jedinečné. Nový Duster je k dispozici s pohonem Terrain Control 4x4, který lze ovládat pomocí 5 jízdních režimů:

-AUTO: převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti

-SNOW: optimalizuje trajektorie na kluzkých vozovkách díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.

-MUD/SAND: pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou blátivé nebo písčité cesty.

-OFF-ROAD: nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Z hlediska funkčnosti je velmi podobný režimu 4x4 lock současného modelu Duster, ale jde ještě dál tím, že automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.

-ECO: optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby se omezila spotřeba paliva a zároveň se přizpůsobila podmínkám přilnavosti vozovky.

Světlá výška v terénu: 217 mm (měřeno mezi nápravami) u verze 4x4, nejlepší na trhu.

Přední a zadní nájezdové úhly ještě příznivější, až 31° vpředu a 36° vzadu u verze 4x4.

Nájezdové a výjezdové úhly jsou u verzí 4x4 ještě příznivější pro překonávání překážek, a to až 31° vpředu a 36° vzadu a spodní úhel 24°.

Systém regulace rychlosti při jízdě ze svahu. Tento systém je užitečný zejména při jízdě v terénu nebo při prudkém klesání. Působí zejména na brzdy, aby zabránil neovladatelnému rozjetí vozidla, a tím zajišťuje udržování vhodné rychlosti (v závislosti na pokynech řidiče) od 0 do 30 km/h. Systém funguje při všech převodových stupních včetně zpátečky. Řidič se již nemusí starat o pedály plynu a brzdy, ale pouze o volant.

Nové informace All Road. Centrální 10,1palcová obrazovka zobrazuje řadu informací, které jsou užitečné zejména při jízdě v terénu:

-Úhel náklonu vozidla vpravo/vlevo

-Úhel sklonu pro jízdu do kopce i z kopce

-Rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu (u verze 4x4)


VŠESTRANNÁ OCHRANA A MATERIÁLY

celý obvod karoserie je nyní chráněn před drobnými nárazy a škrábanci. Boční kryty jsou propojeny s kryty podběhů kol a předním a zadním nárazníkem a tvoří ochranný pás. Pod nárazníky chrání spodní část karoserie rozměrné kryty.

Kabina nabízí odolné materiály, zejména ve výbavovém stupni Extreme, který je standardně vybaven omyvatelným čalouněním Microcloud a gumovými rohožemi v první, druhé řadě i v zavazadlovém prostoru. Tyto rohože obsahují 20 % recyklovaného materiálu.


Příslušenství InNature je navrženo pro vozidlo od samého počátku.

Pack Sleep: Po vzoru modelu Joggerbude i nový Duster schopen spací vestavbu pojmout. Jednoduchý, odnímatelný a cenově dostupný paket má 3 základní funkce: dvoulůžko (1,9 m dlouhé a až 1,3 m široké), které lze samo rozložit za méně než dvě minuty, poličku a úložný prostor.


Nový střešní nosič: Je ideálním partnerem pro outdoorové aktivity, jednoduše se připevňuje k modulárním střešním nosičům v příčné poloze nebo k příčným střešním nosičům (maximální dynamická hmotnost na střeše vozidla = 80 kg).


NOVÉ HYBRIDNÍ POHONNÉ JEDNOTKY

Duster HYBRID 140

Pohonná jednotka HYBRID 140 skládá se z benzinového čtyřválce 1.6 o výkonu 94 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 49 k a vysokonapěťový startér/generátor) a elektrifikované automatické převodovky se 4 stupni pro spalovací motor a dalšími 2 pro elektromotor. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí klasické spojky.

Regenerativní brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou rekuperace energie 1,2 kWh baterie (230 V) a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % doby jízdy po městě je využíváno na elektrický pohon, přičemž úspora paliva v kombinovaném cyklu činí 20 % a v městském cyklu až 40 %. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.


Duster TCe 130

Kombinuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor nové generace 1.2 na bázi Millerova cyklu (optimalizovaná účinnost menší čerpací ztráty) s lehkým 48V hybridním systémem. Ten podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %*. Potěšení z jízdy (zrychlení, akcelerace) je u modelu TCe 130 vyšší než u současného modelu TCe 130 díky podpoře, kterou tento systém poskytuje: vozidlo reaguje pohotověji a jeho jízda je plynulejší. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela transparentní.

TCe 130 je k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou pro verze 4x2 a 4x4.

Duster ECO-G 100

Dacia je jediným výrobcem, který u všech svých modelů s vnitřním spalováním nabízí duální palivo benzín a LPG pod označením ECO-G. Nabízí dojezd až 1 300 km díky dvěma nádržím s kombinovaným objemem téměř 100 litrů: 50 litrů benzinu a 50 litrů LPG (instalovaných pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se zachovává objem zavazadlového prostoru).



NABÍDKA NOVÝCH JÍZDNÍCH ASISTENTŮ


Tempomat/omezovač rychlosti je standard od výbavy Expression výše. Automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly je standardem pro Duster Extreme a Journey. Funkce automatického zapínání potkávacích světel je navíc k dispozici u všech úrovní výbavy.

Výbava byla doplněna o nové jízdní asistenty: automatické nouzové brzdění (městské/příměstské s detekcí vozidel, chodců, cyklistů a motocyklů), rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti, zadní parkovací asistent, signalizace nouzového zastavení, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, systém sledování koncentrace řidiče a nouzové volání (eCall). A aby Dacia svým zákazníkům usnadnila život, přidala chytré tlačítko "My Safety" pro rychlý přístup k preferované konfiguraci jízdních asistentů.



OPTIMALIZOVANÝ KOMFORT

Díky použití platformy CMF-B se zlepšil vnitřní prostor, zejména pokud jde o šířku pro cestující na předních sedadlech a prostor pro nohy na zadních sedadlech. Vůz má nižší práh zavazadlového prostoru a širší a vyšší otvor zavazadlového prostoru. Konečně i samotný zavazadlový prostor je vyšší a širší a jeho objem se zvětšil až o 6 % na 472 litrů (objem pod odkládací plochou u nového modelu Duster 4x2).

Protože pohodlí řidiče vychází především z celkové pohody za volantem, byl Duster vybaven například elektrickou parkovací brzdou od výbavových stupňů Journey (standard) a Extreme (na přání) a výbavové stupně Extreme/Journey jsou standardně vybaveny elektricky nastavitelnými a sklopnými zpětnými zrcátky. Nový Duster může být vybaven také vyhřívaným volantem a čelním sklem se systémem proti námraze (v závislosti na zemi).


Inženýři vynalezli YouClip, jednoduchý a chytrý systém, který umožňuje praktické a bezpečné upevnění řady specializovaných doplňků na klíčová místa v kabině. Nový Duster je standardně vybaven 4 nebo 6 úchytnými body z výroby (jeden na palubní desce, jeden na straně spolujezdce na konzole, jeden v zadní části středové konzoly, dva v zavazadlovém prostoru na levé a pravé straně a jeden na vnitřní straně dveří zavazadlového prostoru). Pomocí doplňkového držáku opěrky hlavy pak můžete přidat další 2 body.



JEDNODUCHÝ SORTIMENT PRO KAŽDÝ VKUS


Téměř 70 % zákazníků volí vyšší výbavy. Aby bylo vyhovělo této poptávce, je nová řada Duster založena na třech úrovních: Essential, Expression a nová nabídka na nejvyšší úrovni se dvěma výbavami s odlišnými a vzájemně se doplňujícími prvky: Duster Extreme pro outdoorové nadšence a přizpůsobený intenzivnímu používání, Duster Journey pro ty, kteří dávají přednost diskrétní eleganci, komfortu a pohodě. Tyto dva světy budou nabízeny za stejné ceny.


Dacia 4.12.2023


















Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar