Dacia Duster - první kilometry v terénu
V roce 1989 převzal Renault rumunskou značku Dacia, jejíž pověst mezi motoristy nebyla v tu dobu dvakrát nejlepší. Původní měly být nové modely Dacia určeny hlavně pro východoevropské trhy, a nikoliv pro západní státy. Ale klientela si tyto modely postupně doslova vymodlila.
Dnes se prodává Dacia ve 44 zemích světa, přičemž největší zájem je o Duster, jehož vývoj začal mongolský inženýr (studoval vysokou školu v České republice) před 12 roky, pod jeho vedením proběhla i modernizace a nyní také druhá generace, která v těchto dnech přichází prakticky na všechny významné trhy, včetně České republiky.
My jsme se s novinkou seznámili na terénní dráze v pražském Hummer centru a znovu jsme si ověřili, že verze s pohonem všech kol zvládne opravdu hodně. A to díky světlé výšce 210 mm, možnosti přiřazení stálého pohonu všech kol, asistentu sjíždění prudkých svahů. S Dusterem se můžete vydat opravdu do hodně náročného terénu.
Nový Duster zůstává věrný kompaktním rozměrům, jen délka se prodloužila o 25 mm na 4341 mm, zatímco šířka se zmenšila o 17 mm na 1804 mm a výška o zanedbatelné 2 mm (1693 mm). Vůz poznáme podle nových předních světlometů s LED světly pro denní svícení, dále podle přepracované přední partii, čelné sklo bylo posunuto o 100 mm dopředu a je více sklonější, střešní ližiny jsou více chromované, zadní svítilny jsou nyní ve tvaru čtyř čtvcerců a jsou více v rozích. Nové jsou i dvě barvy – oranžová Atacama a béžová Dune.
Nový je také interiér včetně vylepšených předních sedadel s novou konstrukcí (sedák je o 20 mm prodloužen), pěnová výplň je hustší, mají skvělé boční vedení a také materiály a potahy jsou nové, u řidiče je navíc loketní opěrka. Volant má původ v Sanderu, je nastavitelný nyní v obou směrech, zadní okna jsou elektricky ovládaná atd. Displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je zabudovaný ve středové konzoli, umístěn výše o 74 mm.
Kamerový systém Multiview (čtyři kamery: přední, zadní a dvě boční) poskytuje řidiči lepší přehled o okolí vozu. Tento systém je obzvláště užitečný při parkování. Při testovací jízdě nám při prudkých výjezdech „ do nebe“ pomáhala přední kamera, která na displej zobrazuje obraz před sebou. Tedy to co normálně řidič nemůže vidět. V terénu opravdu skvělá pomůcka. Pro příznivce terénních jízd zobrazí 4x4 monitor kompas a úhel náklonu vozu.
Dacia Duster zůstává věrný stávajícím pohonným jednotkám, tedy zážehovým čtyřválcům 1.2 TCe/125 k a 1.6 SCe/115 k a vznětovému 1.5 dCi ve výkonových variantách 90 k a 110 k. Nejslabší diesel je určen pro verze 4x2. K dispozici je také verze na LPG v kombinaci s 1.6 SCe a pohonem pouze předních kol.
Už po krátkém seznámení víme, že Dacia Duster udělala velký skok kupředu a prodejní čísla 2,2 milionů vozů (1,1 mil pod názvem Dacia, 1,1 mil s názvem Renault) se budou nadále rapidně zvyšovat. Proto také rumunský závod v Pitesti přesunul výrobu stávajících modelů do Maroka a soustředí se pouze na Duster, tři směny a sedm dní v týdnu.
Rozměry: 4341 x 1804 x 1693 mm
Rozvor kol: 2676 mm
Zavazadlový prostor 4x2: 478 l/1623 l
Zavazadlový prostor 4x4: 467 l/1623 l
Světlá výška (4x4): 210 mm
Přední nájezdový úhel 30°
Zadní nájezdový úhel 33° u verze 4x4 a 34° u verze 4x2;
Přechodový úhel 21°.
Příklady cen
JL 11.1.2018
My jsme se s novinkou seznámili na terénní dráze v pražském Hummer centru a znovu jsme si ověřili, že verze s pohonem všech kol zvládne opravdu hodně. A to díky světlé výšce 210 mm, možnosti přiřazení stálého pohonu všech kol, asistentu sjíždění prudkých svahů. S Dusterem se můžete vydat opravdu do hodně náročného terénu.
Nový Duster zůstává věrný kompaktním rozměrům, jen délka se prodloužila o 25 mm na 4341 mm, zatímco šířka se zmenšila o 17 mm na 1804 mm a výška o zanedbatelné 2 mm (1693 mm). Vůz poznáme podle nových předních světlometů s LED světly pro denní svícení, dále podle přepracované přední partii, čelné sklo bylo posunuto o 100 mm dopředu a je více sklonější, střešní ližiny jsou více chromované, zadní svítilny jsou nyní ve tvaru čtyř čtvcerců a jsou více v rozích. Nové jsou i dvě barvy – oranžová Atacama a béžová Dune.
Nový je také interiér včetně vylepšených předních sedadel s novou konstrukcí (sedák je o 20 mm prodloužen), pěnová výplň je hustší, mají skvělé boční vedení a také materiály a potahy jsou nové, u řidiče je navíc loketní opěrka. Volant má původ v Sanderu, je nastavitelný nyní v obou směrech, zadní okna jsou elektricky ovládaná atd. Displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je zabudovaný ve středové konzoli, umístěn výše o 74 mm.
Kamerový systém Multiview (čtyři kamery: přední, zadní a dvě boční) poskytuje řidiči lepší přehled o okolí vozu. Tento systém je obzvláště užitečný při parkování. Při testovací jízdě nám při prudkých výjezdech „ do nebe“ pomáhala přední kamera, která na displej zobrazuje obraz před sebou. Tedy to co normálně řidič nemůže vidět. V terénu opravdu skvělá pomůcka. Pro příznivce terénních jízd zobrazí 4x4 monitor kompas a úhel náklonu vozu.
Dacia Duster zůstává věrný stávajícím pohonným jednotkám, tedy zážehovým čtyřválcům 1.2 TCe/125 k a 1.6 SCe/115 k a vznětovému 1.5 dCi ve výkonových variantách 90 k a 110 k. Nejslabší diesel je určen pro verze 4x2. K dispozici je také verze na LPG v kombinaci s 1.6 SCe a pohonem pouze předních kol.
Už po krátkém seznámení víme, že Dacia Duster udělala velký skok kupředu a prodejní čísla 2,2 milionů vozů (1,1 mil pod názvem Dacia, 1,1 mil s názvem Renault) se budou nadále rapidně zvyšovat. Proto také rumunský závod v Pitesti přesunul výrobu stávajících modelů do Maroka a soustředí se pouze na Duster, tři směny a sedm dní v týdnu.
Rozměry: 4341 x 1804 x 1693 mm
Rozvor kol: 2676 mm
Zavazadlový prostor 4x2: 478 l/1623 l
Zavazadlový prostor 4x4: 467 l/1623 l
Světlá výška (4x4): 210 mm
Přední nájezdový úhel 30°
Zadní nájezdový úhel 33° u verze 4x4 a 34° u verze 4x2;
Přechodový úhel 21°.
Příklady cen
Typ | Výbava | Pohon 4x2 | Pohon 4x4 |
1.6 SCe/114 | Acces | 259 900 Kč | - |
1.6 SCe/114 | Essential | 290 900 Kč | 335 900 Kč |
1.5 dCi/90 | Essential | 338 900 Kč | - |
1.6 SCe/114 | Comfort | 312 900 Kč | 357 900 Kč |
1.2 TCe/125 | Comfort | 350 900 Kč | 395 900 Kč |
1.5 dCi/110 | Comfort | 376 900 Kč | 421 900 Kč |
1.6 SCe/114 | Prestige | 339 900 Kč | 384 900 Kč |
1.5 dCi/115 | Prestige | 403 900 Kč | 448 900 Kč |
JL 11.1.2018
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout