Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Bigster a Duster s novými motory, mj.hybrid G150 4x4

Dacia vylepšuje nabídku pohonných jednotek pro modely Duster a Bigster o hybridní motor G 150 4x4, který bude k dispozici pro oba modely. Kombinace hybridní technologie, duálního palivového systému na LPG a pohonu všech kol je světovou novinkou.

Tento hybridní pohon 4x4 na flexibilní palivo LPG je účinný, univerzální a úsporný. Kombinuje 103 kW (140 k) 1,2litrový 48V mild-hybridní motor vpředu s elektromotorem vzadu o maximálním výkonu 23 kW (31 k) a poskytuje maximální výkon 113 kW (154 k) s točivým momentem 230 Nm pro spalovací motor a až 87 Nm pro elektromotor.

Spalovací motor je spojen s šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou s pádly na volantu a elektromotor s dvoustupňovou převodovkou s odpojitelnou zadní nápravou.

Dvoustupňová převodovka s elektromotorem na zadní nápravě je v tomto segmentu novinkou. Poskytuje vysoký točivý moment na kola při nízkých rychlostech na prvním stupni a také zpomaluje elektromotor při vysokých rychlostech, přičemž udržuje silnou trakci na zadní nápravě při rychlostech až 140 km/h. Neutrální poloha (odpojená spojka) eliminuje ztráty třením na silnici, což vede k nižší spotřebě paliva v režimu 2WD.

Rychlostní stupně na dvouspojkové převodovce lze měnit pomocí pádlových řadičů – což je u značky Dacia novinkou. Tato funkce je obzvláště užitečná při jízdě v terénu, tažení přívěsu a jízdě v horách.

Díky elektromotoru připojenému k zadním kolům a 48V 0,84 kWh Li-Ion baterii, která se sama nabíjí při zpomalování a brzdění, je pohonná jednotka často schopna pracovat v čistě elektrickém režimu. V městském cyklu mohou modely Duster a Bigster hybrid-G 150 4x4 zůstat v čistě elektrickém režimu až 60 % času jízdy.

Tento hybridní vůz 4x4 s flexibilním palivem, který je na trhu jedinečný, plně využívá historicky nízkou cenu LPG (0,97 €/l ve Francii k 01/09/25) a přináší tak značné úspory. Tato technologie snižuje provozní náklady o 30 % a emise CO2 o 20 g ve srovnání se současnou nabídkou vozů 4x4 (mild-hybrid 130 4x4).

Díky dvěma 50litrovým palivovým nádržím, jedné na benzín a jedné na LPG, zaručuje Duster dojezd až 1 500 km (cyklus WLTP) bez doplňování paliva.

Tento 48V mild hybridní pohonný systém optimalizuje spotřebu paliva, která činí v průměru pouze 7,1* - 7,2** l/100 km (LPG) a 5,5* - 5,6** l/100 km (benzín). Emise CO(2) jsou 116* - 118** g/km (LPG) a 124* - 126* g/km (benzín).

Díky elektromotoru umístěnému vzadu nabízí pohon všech kol řadu výhod:

- dva převodové poměry pro optimalizaci jízdních podmínek v režimu 4x4 od 0 do 140 km/h.

- odpojitelná zadní náprava pro snížení tření, a tím i spotřeby paliva a emisí CO2

- točivý moment okamžitě k dispozici, jakmile je zaznamenána ztráta přilnavosti

- Zvýšená ovladatelnost na silnici i v terénu.

Díky těmto pohonným jednotkám disponují modely Duster a Bigster šesti jízdními režimy pro všechny situace:

- Auto, kdy vozidlo automaticky řídí přepínání mezi režimy 4x2 a 4x4

- Eco pro maximální úspory, se startem v čistě elektrickém režimu a přepnutím do režimu 4x4 v případě ztráty přilnavosti
- Snow pro bezpečnější jízdu v režimu 4x4 na silnicích s malou přilnavostí

- Mud / Sand (Bláto / Písek) v plně optimalizovaném režimu 4x4 pro volné povrchy

- Lock pro jízdu v terénu na nerovném povrchu při nízkých rychlostech

- Hill Descent Control pro ovládání řízení a stabilizaci rychlosti při jízdě z kopce rychlostí mezi 3 a 30 km/h.


Hybrid-G 150 4x4 zachovává terénní schopnosti modelů Duster a Bigster a zároveň nabízí lepší ovladatelnost díky automatické převodovce a zadnímu elektromotoru.

Nový pohonný systém bude k dispozici pro modely Duster a Bigster do konce roku.



NOVÉ POHONNÉ ÚSTROJÍ MODELŮ DUSTER

Duster obnovil svou řadu pohonných jednotek, které poskytují vyšší výkon a lepší ovladatelnost, přičemž zůstávají cenově dostupné.

- Hybrid 155 nahrazuje hybrid 140

- Mild hybrid 140 nahrazuje mild hybrid 130

- Eco-G 120 nahrazuje Eco-G 100

Duster se nyní dodává se čtyřmi pohonnými jednotkami, včetně hybridního motoru G 150 4x4, které všechny splňují normu EU6e-bis.
¨¨

Duster hybrid 155



Po modelu Bigster je nyní Duster k dispozici s novým hybridním pohonem 155. Kombinuje čtyřválcový benzínový motor o výkonu 109 k, dva elektromotory (motor o výkonu 50 k a vysokonapěťový startér/generátor), baterii o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a automatickou elektrickou převodovku. Má čtyři převodové stupně pro spalovací motor a další dva pro elektromotory. Tato kombinovaná technologie je možná díky absenci spojky.

Funkce rekuperace brzdné energie spolupracuje s baterií s vysokou kapacitou zpětného získávání energie a účinnou automatickou převodovkou, díky čemuž může Duster v městském provozu zůstat až 80 % času v čistě elektrickém režimu. Navíc se vůz vždy spouští v čistě elektrickém režimu.

S hybridním motorem 155 dosahuje Duster kombinované spotřeby paliva pouhých 4,6 litru/100 km, což je o 8 % méně než u hybridního motoru 140, s emisemi CO2 pouhých 105 g/km (-7 g/km ve srovnání s hybridním motorem 140).

Duster mild hybrid 140

Tato první úroveň elektrifikace kombinuje novou generaci 1,2litrového tříválcového přeplňovaného benzínového motoru založeného na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a snížené čerpací ztráty) s 48V mild hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou.

Hybridní systém podporuje spalovací motor během startování a zrychlování, optimalizuje jízdní zážitek a snižuje průměrnou spotřebu paliva (5,4 l/100 km) a emiseCO₂(122 g/km) přibližně o 10 % ve srovnání s ICE o ekvivalentním výkonu. Regenerativní brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii v rámci procesu, který je pro řidiče zcela transparentní.


Duster Eco-G 120

Duster je k dispozici také v výkonnější verzi na LPG (+20 k), která je určena zákazníkům hledajícím větší univerzálnost pohonu s optimalizovanými provozními náklady. Daciaje jediným výrobcem, který nabízí pohony flex-fuel benzín/LPG u všech svých modelů s spalovacím motorem. Při provozu na LPG vyprodukuje nový Duster Eco-G 120 v průměru o 10 % méně CO(2)než ekvivalentní benzínový motor. Nabízí dojezd až 1 380 km díky dvěma palivovým nádržím o celkovém objemu 100 litrů: 50 litrů benzínu a 50 litrů LPG. Nádrže jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, aby neomezovaly jeho objem. Funkce na palubní desce umožňuje rychlý a plynulý přechod z jednoho typu paliva na druhý.


NOVÉ VNITŘNÍ OBLOŽENÍ PRO DUSTER


Současně s uvedením těchto nových pohonných jednotek získává Duster nový vzhled interiéru s exkluzivním čalouněním a ladícími prvky v provedení Journey. Sedadlo řidiče nyní zahrnuje nastavení bederní opěrky.

Výbava Extreme nyní zahrnuje nová černá kola z lehké slitiny.

U hybridních pohonných jednotek jsou nyní obě úrovně výbavy k dispozici s adaptivním tempomatem, který je standardem u výbavy Journey a volitelným u výbavy Extreme.




Dacia 7.9.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar