Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën ë-Jumpy Hydrogen - 400 km na vodík

Nástup technologie palivových článků, který byl ohlášen na začátku roku, se nyní stává skutečností díky výrobě prvního vozu Citroën ë-Jumpy Hydrogen. Tento první vůz s vodíkovým pohonem bude odeslán důležitému zákazníkovi, skupině Suez. Jedná se o nový krok ve strategii značky v oblasti elektrifikace, která tak reaguje na výzvy zítřka.

Citroën je jedním z prvních výrobců, kteří v praxi realizují výrobu nového energetického řešení pro budoucnost, doplňujícího tradiční elektrický pohon. Tato výroba je dnes předmětem obrovských investičních plánů ve Francii a Německu a zítra nepochybně i v dalších zemích. Citroën tak zůstává věrný 100 letům inovací a špičkového know-how v oblasti užitkových vozů a nabízí řešení šitá na míru každému firemnímu zákazníkovi jak pro dnešní, tak pro budoucí využití.

Volba vodíkové technologie je plně v souladu se strategií elektrifikace značky Citroën a jeho snahou nabízet různá technická řešení pro různé účely. Ë-Jumpy Hydrogen doplňuje nabídku lehkých užitkových vozidel, která je největší na trhu, od My Ami Cargo přes ë-Berlingo a ë-Jumpy po ë-Jumper.


Vodíkové řešení je určeno těm, kteří potřebují dojezd více než 300 km nebo dlouhé rozvážkové okruhy, kteří potřebují vůz, jenž lze rychle dobíjet, aby se maximalizovala doba provozu, kteří potřebují přístup do regulovaných městských center, ale zároveň využívají rychlostní silnice a dálnice, a kteří mají snadný přístup k vodíkovým stanicím. Díky této vodíkové nabídce mohou firemní zákazníci snížit uhlíkovou stopu svého vozového parku a zajistit větší udržitelnost svých aktivit.


Ë-Jumpy Hydrogen je vybaveno dvěma vzájemně se doplňujícími pohonnými systémy: baterií, která uchovává energii a dodává elektřinu, a palivovým článkem, který přeměňuje vodík a kyslík ze vzduchu na elektřinu, vodu a teplo. Dokud je tento generátor energie zásobován vodíkem, pracuje nepřetržitě. Elektromotor, který je z větší části poháněn vodíkovým palivovým článkem o výkonu 45 kW, je schopen vyvinout dojezd téměř 350 km. Lithium-iontová baterie s kapacitou 10,5 kWh slouží jako záložní zdroj pro dojezd 50 km v cyklu WLTP. Poskytuje také dodatečný výkon motoru, který je nezbytný pro zajištění dynamických vlastností vozidla, zejména při akceleraci. Umožňuje také rekuperaci energie při zpomalování a brzdění. Kombinace těchto dvou komponentů zaručuje dojezd více než 400 km.

Dobíjení vozu ë-Jumpy Hydrogen je dvacetkrát rychlejší než nabíjení elektromobilu (přes veřejnou dobíjecí stanici o výkonu 100 kW). To znamená, že naplnění tří vodíkových nádrží s kapacitou až 4,4 kg trvá pouhé 3 minuty. To šetří čas a zvyšuje produktivitu všech firem, které nemohou nechat svá vozidla během nabíjení odstavená a získají tak delší provozní dobu.



NEZMĚNĚNÁ KAPACITA A PRAKTIČNOST

Citroën stejně jako u svých elektrických dodávek – ë-Berlingo Van, ë-Jumpy a ë-Jumper – zajistil, aby zabudování baterie a vodíkových nádrží nijak neovlivnilo objem nákladového prostoru. Aby se zachovala primární funkce našeho užitkového vozu ë-Jumpy Hydrogen, kterou je častá přeprava objemných a těžkých předmětů, byla baterie instalována pod sedadla a tři vodíkové nádrže pod podlahu. Užitný objem obou tvarů se tak v porovnání s elektrickými verzemi nezměnil: 5,3 m3 u velikosti L1 a 6,1 m3 u velikosti L2. Stejně tak užitečné zatížení a maximální hmotnost přívěsu může dosáhnout až 1 000 kg, stejně jako u verzí se spalovacím motorem.

Citroën ë-Jumpy Hydrogen, montovaný ve Francii v závodě SevelNord, je přestavován ve specializovaném odborném centru skupiny Stellantis v německém Russelsheimu, které se věnuje vodíkovým palivovým článkům.




Citroën 14.12.2021


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar