Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën ë-Berlingo také v elektrické verzi

Citroën, který v roce 1996 představil kategorii prostorných multifunkčních vozů „ludospace“, si postupem času vytvořil skutečnou komunitu, které nesmírně vyhovuje charakter, praktičnost a modularita modelu Berlingo.

S vozem ë-Berlingo se pro posádku stává každá cesta chvílí odpočinku. Jízda je plynulá díky bezprostředně dostupnému točivému momentu a linearitě zrychlení bez řazení rychlostních stupňů. Elektrické hnací ústrojí nevytváří žádný hluk ani vibrace. Tyto vlastnosti doplňuje komfort na palubě, který zajišťují vysoko umístěná sedadla, tiché řízení a poloměr otáčení 10,8 m.

Vůz je poháněn elektromotorem, který řídí trakci podle zvoleného režimu řízení a jízdních podmínek. Výkon 100 kW (136 k) / 260 Nm mu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 135 km/h bez ohledu na použitý režim. Jednotlivé režimy lze volit pomocí ovladače ë-Toggle:

-Normal – 80 kW/210 Nm.: umožňuje nejlepší kompromis mezi dojezdem a dynamickým výkonem,

-Eco – 60 kW/180 Nm.: zajišťuje optimalizaci spotřeby energie snížením výkonu vytápění a klimatizace, aniž by však došlo k jejich vypnutí, a omezením točivého momentu a výkonu motoru,

-Power – 100 kW/260 Nm: dává plně naloženému vozu dynamiku a pohodlí i při maximálním zatížení.


Podle způsobu řízení umožňuje lithium-iontová baterie vozu ë-Berlingo cesty v délce až 280 km. ë-Berlingo využívá to nejlepší z elektrické technologie, jeho hnací ústrojí i baterie jsou přitom stejné pro oba rozměry vozu.

K optimalizaci dojezdu rekuperuje hnací ústrojí energii během fáze brzdění nebo zpomalování vozidla. Pro lepší využití energie je vhodné stisknout tlačítko B na středové konzole. Baterie je umístěna pod sedadly a podlahou nákladového prostoru, a nijak tedy nezmenšuje prostornost paluby. Ukládá a dodává energii potřebnou pro provoz elektromotoru, topení a klimatizace. Na palubním přístroji se ukazuje úroveň jejího nabití pomocí ukazatele procent a současně lze sledovat i podsvícené grafické zobrazení. Záruka na baterii je 8 let nebo 160 000 km (na 70 % kapacity baterie na konci této lhůty). Certifikát kapacity baterie se vydává po kontrole po 1 roce nebo ujetí 20 000 km a poté při každé prohlídce, tedy každé 2 roky nebo po ujetí 40 000 km.



SNADNÉ NABÍJENÍ A NÍZKÉ NÁKLADY

Zákazníci jsou často majiteli rodinného domu, a mají proto snazší přístup k nabíjení. Existují tři možnosti nabíjení. Jednoduchá zásuvka Green’up umožňuje dobít velkou část baterie v noci, aby byl vůz provozuschopný po celý pracovní den.

Nabíjení přes domácí zásuvku vyžadující kabel Mode 2 (ve Francii součást standardní výbavy) pro použití doma, na pracovišti nebo v garáži. Tento způsob nabíjení je kompatibilní se standardní zásuvkou 8 A nebo se zesílenou zásuvkou 16 A (nabíjecí zařízení + zásuvka Green’Up), což umožňuje nabít za poloviční dobu a získat tak plně nabitou baterii za méně než 15 hodin.

Soukromé nebo veřejné zrychlené nabíjení vyžadující instalaci zařízení pro zrychlené nabíjení Wallbox 3,7–22 kW a kabel Mode 3 (za příplatek). Doba nabíjení z 0 na 100 % je pak 7,5 hodiny (Wall Box 7,4 kW na jednofázový proud) nebo 5 hodin (Wall Box 11 kW na třífázový proud).

Superrychlé nabíjení na veřejné stanici až 100 kW s kabelem Mode 4 zabudovaným do nabíječky. Umožňuje nabít 80 % baterie 50 kWh za 30 minut. Z hlediska zrychleného nabíjení je ë-Berlingo na nejlepší úrovni svého segmentu.

Vozy typu ludospace jsou praktické, ale jejich tvar není výhodný z hlediska aerodynamiky. Elektrifikace je proto v tomto segmentu klíčovým úkolem pro snižování dopadů na životní prostředí i uživatelských nákladů. Pro klientelu, jejíž rozpočet je často omezený, jde o důležité kritérium. Ve voze není nutné měnit olej, vzduchový filtr, palivový filtr, olej v převodovce atd. jeho údržba je o 30 % levnější než u verze se spalovacím motorem a cena pohonu je pod kontrolou: ë-Berlingo spotřebuje v průměru 18 kWh na 100 km, což představuje zhruba 3 €.

ë-Berlingo kromě toho nabízí funkci odloženého nabíjení, která umožňuje využívat výhodnější ceny elektřiny mimo špičku, a funkci přednastavení teploty v kabině, když je vůz připojen k elektrické síti, díky níž není nutné během prvních několika kilometrů jízdy baterii vybíjet.


UŽITEČNÉ SLUŽBY

Díky aplikaci MyCitroën je možné ovládat nabíjení baterie na dálku, zjistit, jaký je stav nabití a dojezd vozu, nastavit předem teplotu v kabině a konečně i nastavit odložené nabíjení pomocí telefonu, tabletu nebo přímo na dotykové obrazovce vozidla, a to prostřednictvím navigace v nabídce „Energie“. Tato operace funguje pro domácí nabíjení (Mode 2) nebo zrychlené nabíjení (Mode 3). Odložené nabíjení lze kdykoliv změnit.

Free2Move je aplikace, která usnadňuje dobíjení a parkování (ve Francii) tím, že nabízí přístup k více než 220 000 terminálům nebo umožňuje naplánovat nejlepší trasu podle dojezdu vozidla. Zobrazuje umístění kompatibilních dostupných dobíjecích stanic na trase, ukazuje zařazení dobíjecích přestávek a kalkulaci celkové doby nutné pro dobíjení.

Uvnitř je vše navrženo tak, aby bylo používáníco nejjednodušší. Na středové konzole je umístěn ovladač převodovky ë-Toggle s funkcemi Park, Rear, Neutral, Drive a Break a také volič 3 režimů řízení: Eco, Normal a Power.

Dotykový 8" displej vozu ë-Berlingo má v menu položku „Energie“, odkud je přístup k elektrickým vlastnostem vozu: tok energie (který zobrazuje informace o fungování elektrického hnacího ústrojí v reálném čase, s uvedením aktivního režimu řízení, elektrického motoru, úrovně nabití baterie), ke statistice spotřeby (jako průměr v kWh/100 km) a aktivaci odloženého nabíjení nebo přednastavení teploty. Za příplatek může být vůz opatřen přizpůsobitelným přístrojem s digitálním 10" displejem s vysokým rozlišením (součást sériové výbavy Feel Pack) pro optimální kvalitu displeje a moderní a rychlé zobrazování užitečných informací o řízení a navigaci. Řidič si může nastavit konfiguraci displeje podle svých přání, zvýraznit navigaci, informace o energetických tocích nebo asistenčních systémech řízení.


DVA ROZMĚRY PRO MENŠÍ I VĚTŠÍ SKUPINY

Nový Citroën ë-Berlingo, který se konstrukčně od své verze se spalovacím motorem neliší, nabízí kompaktní rozměry pro snazší manévrování. Současně se však do něj vejde až 7 osob. Zákazník si může zvolit: krátká verze M nabízí délku 440 cm, dlouhá verze XL 475 cm (o 35 cm více mezi rozvorem a zadním převisem). Obě verze mají díky výšce do 190 cm zaručený přístup na všechna parkoviště.

ë-Berlingo nabízí svým cestujícím prostornost na nejlepší úrovni segmentu. Verze XL má prostornou kabinu s objemem až 4 000 litrů, užitečnou délkou 305 cm a s velkým prostorem pro nohy. Zavazadlový prostor má objem až 2 126 litrů.

Tři samostatná zadní sedadla stejné velikosti ve 2. řadě poskytují vynikající prostor na úrovni kolen (156 mm). Sedadla lze samostatně nebo společně sklopit do podlahy a dokonale tak přizpůsobit požadovanou konfiguraci včetně rovné podlahy.

Po sklopení předního sedadla spolujezdce do podlahy se dosáhne rovné podlahy s užitečnou délkou až 270 cm u verze M a 305 cm u verze XL.

Třetí řadu tvoří 2 vyjímatelná sedadla. Ve verzi XL jsou namontovaná na kolejničkách a lze je posunovat v rozmezí 130 mm.


ODKLÁDACÍ PŘIHRÁDKY

ë-Berlingo má optimální úložnou kapacitu, celkem 167 l úložných přihrádek a velký objem zavazadlového prostoru – 775 litrů u velikosti M a 1 050 litrů u velikosti XL (v pětimístné konfiguraci). Mezi 26 dostupnými úložnými prostory je Modutop®, který nabízí objem 92 litrů praktického uspořádání. Tvoří jej střešní úložný prostor o objemu 60 litrů, do kterého se vejde 10 kg předmětů a je přístupný ze zadních sedadel 2. řady nebo ze zavazadlového prostoru, a průsvitný oblouk rozdělený na přihrádky podél celého stropu.


ASISTENČNÍ SYSTÉMY ŘÍZENÍ A MANÉVROVÁNÍ

ë-Berlingo nabízí 18 užitečných technologií, které profesionálním řidičům zajišťují bezpečnou a klidnou jízdu. Pro snadnou jízdu je v nabídce systém hands-free odemykání a startování, barevný head-up displej (novinka v segmentu), asistent pro rozjezd ve svahu, přední, boční a zadní parkovací asistent, zpětná parkovací kamera se systémem Top Rear Vision, automatické přepínání dálkových světel, elektrická parkovací brzda, tempomat a omezovač rychlosti a Park Assist, systém, který pomůže automaticky najít parkovací místo vyhovující rozměrům vozu a po jeho nalezení provede zcela bezpečně automatické zaparkování.

Pro větší bezpečnost je vůz vybaven systémem nouzového automatického brzdění, aktivním systémem varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, varováním před snížením pozornosti řidiče, systémem varování při riziku srážky, systémemCoffee Break Alerte, kontrolou stability při jízdě s přívěsem, systémem Grip Control s funkcí Hill Assist Descent, rozšířeným rozpoznáváním dopravního značení s doporučenou rychlostí či systémem sledování mrtvého úhlu.


Do prodejní sítě vybraných zemí dorazí ve druhé polovině roku 2021, v České republice jej můžeme očekávat koncem tohoto roku.



Citroën 24.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar