Citroën C5 Aircross - druhá generace na český trh
V těchto dnech přichází na český trh druhá generace oblíbeného Citroënu C5 Aircross. V nabídce jsou pouze hybridní, plug-in hybridní a elektrické verze, žádný klasický benzin ani diesel.
Citroën s novým C5 Aircross přináší novou dimenzi na trh C-SUV, který je v Evropě klíčovým segmentem. Tento nový model naplňuje všechny sliby konceptu C5 Aircross, který byl představen na podzim 2024 na pařížském autosalonu.
Nový C5 Aircross se odklání od zaoblených tvarů a přejímá protáhlejší a ostřejší linie, Nový tříbodový světelný podpis Citroënu využívá štíhlé horizontální segmenty, které podtrhují eleganci přední části a zdůrazňují šířku vozu. U elektrické verze je přední část zcela uzavřená, aby se optimalizovala aerodynamická účinnost.
Linie střechy se za druhou řadou sedadel mírně svažuje a optimalizuje tak aerodynamiku a současně je zachován objem prostoru pro cestující. Díky platformě STLA Medium činí výška pouhých 166 cm, což pomáhá zlepšit průnik vzduchu a zároveň zlepšuje vnitřní prostor a zachovává světlou výšku 200 mm. Do různých částí vozu byly navíc zabudovány deflektory a vstupy vzduchu, které optimalizují aerodynamické vlastnosti vozu
Koeficient SCX je oproti předchozí generaci lepší, má hodnotu 0,75 (oproti 0,84 u předchozího modelu C5 Aircross). Tento výkon je pro zákazníky přínosem. Díky lepší aerodynamice dosahuje nový C5 Aircross oproti předchozí generaci zvýšení elektrického dojezdu na dálnici o více než 30 km.
Velkolepé proporce a grafický podpis
Díky možnostem, které nabízí platforma Stellantis STLA Medium, zajistil Citroën novému C5 Aircross velkorysé rozměry: 4 652 mm na délku (+150 mm) a 1 902 mm na šířku. Rozvor náprav dosahuje 2 784 mm, což je o 60 mm více než dříve. Z hlediska designu tato platforma umožňuje použití kol s průměrem 740 mm (+20 mm) v kombinaci s ráfky o velikosti až 20 palců, což je u značky Citroën vůbec poprvé.
Také cestující na zadních sedadlech mohou využívat všech předností systému Citroën Advanced Comfort®, zejména sedáky a opěradla využívající vysoce kvalitní pěnu. Opěradla lze sklopit v rozmezí 21° až 33° pro ideální polohu těla, zejména při dlouhých cestách. U vyšších stupňů výbavy jsou zadní sedadla vyhřívaná.
Dalším klíčem k výjimečnému komfortu jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy (Progressive Hydraulic Cushions®), které absorbují nerovnosti vozovky a dodávají pocit jízdy na „létajícím koberci“. Vpředu jsou dokonce dva progresivní dorazy, jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi neboli odskok.
Vertikálně členěný infotainment
Nový Citroën C5 Aircross je vybaven největší centrální HD dotykovou obrazovkou, jakou kdy vozy skupiny Stellantis nabízely. Díky působivému lehkému a vertikálnímu designu se doslova vznáší před palubní deskou.
Všechny modely jsou vybaveny 10“ digitálním přístrojovým panelem, který je ideálně umístěný a lze jej libovolně přizpůsobit. V závislosti na úrovni výbavy je doplněn rozšířeným head-up displejem: systémem promítání informací na čelní sklo, v barvě a ve velké ploše. Tento head-up displej má velkou plochu – o 30 % větší než u modelu C5 X – a je výškově nastavitelný pro snadné čtení.
C-SUV
Díky velkorysému rozvoru 278 cm nabízí největší vnitřní prostor v segmentu a představuje zlepšení oproti svému předchůdci. To platí zejména pro zadní sedadla, kde je prostor pro kolena stejný jako u C5 X a o 51 mm delší než u předchozího modelu. Vyšší cestující se budou cítit velmi pohodlně také díky o 68 mm většímu prostoru nad hlavou ve druhé řadě. Opěradla lze sklopit v rozmezí 21° až 33
Platforma Stellantis STLA Medium poskytuje novince jeden z nejlepších objemů zavazadlového prostoru ve svém segmentu, a to bez ohledu na zvolený motor: od 565 dm³ (651 litrů podle objemu vody) se zadními sedadly ve vzpřímené poloze až po 1 668 dm3 se sklopenými zadními sedadly
Systémy usnadňující život
Nabídku technologií doplňují asistenční systémy řízení a parkovací asistenti Citroën nejnovější generace, které využívají to nejlepší z know-how značky. Například paket Drive Assist 2.0 nabízí výjimečný jízdní komfort a bezpečnost a umožňuje autonomní jízdu 2. úrovně. Jeho součástí je:
• Poloautomatická změna jízdního pruhu. Po aktivaci této funkce, která je k dispozici od rychlosti 70 km/h na vysokorychlostních silnicích nebo dálnicích, auto automaticky změní jízdní pruh poté, co systém zkontroluje, zda se v něm nenachází žádná překážka, a požádá řidiče o potvrzení pouhým stisknutím tlačítka „OK“ na volantu.
• Výstraha při couvání v případě nebezpečné situace za vozem. Při zařazení zpátečky tato funkce díky zadním úhlovým radarům upozorňuje na blížící se překážky (chodce, cyklisty, vozidla, nákladní automobily, motocykly) v zóně mrtvého úhlu vozidla.
• Kamera pro sledování pozornosti řidiče. Jedna kamera neustále sleduje oči řidiče a druhá dráhu vozu, zejména v případě vybočení z jízdního pruhu. Při zjištění rizika se spustí zvukový a světelný signál.
• Systém sledování mrtvého úhlu s delším dosahem. Systém využívá radary s dosahem až 75 m namísto ultrazvukových senzorů s dosahem jen několik metrů.
VisioPark 360°, podle úrovně výbavy. Systém VisioPark využívá kameru, která se aktivuje po zařazení zpátečky, a dále 8 senzorů překážek. Systém zobrazuje pohled na zadní část vozidla a jeho okolí na centrální obrazovce, přičemž si lze vybrat ze tří režimů: normální s naváděcími čárami, panoramatický pohled v úhlu 180° nebo pohled z ptačí perspektivy. Systém VisioPark 360° poskytuje panoramatický pohled na okolí vozu pomocí čtyř kamer a osmi senzorů překážek, což usnadňuje manévrování v úzkých prostorách.
Motory
C5 Aircross Hybrid 145 Automatic
Tato technologie Hybrid 48V kombinuje snadné používání – bez nutnosti dobíjení, s velkorysým dojezdem přes 950 km – se schopností výrazně snížit emise CO2 a spotřebu paliva a tím i provozní náklady. Ve městě může nový C5 Aircross Hybrid 145 urazit až 50 % své cesty na elektrický pohon.
Tato technologie kombinuje tříválcový turbomotor nové generace o objemu 1,2 litru s výkonem 136 k (100 kW), vyvinutý pro hybridizaci, se synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 12 k (9 kW – maximální výkon 28 k / 21 kW), který je napájen z baterie o kapacitě 0,9 kWh umístěné pod sedadlem řidiče. Elektromotor je součástí nové šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.
C5 Aircross Plug-in Hybrid 195 Automatic
Plug-in hybridní technologie nabízí dojezd v elektrickém režimu v průměru 86 km – o 33 % více – a ve městě dokonce více než 100 km! Jeho palivová nádrž o objemu 55 litrů – tedy o 28 % větší – zajišťuje celkový dojezd na dálnici 650 km.
Plug-in hybridní technologie kombinuje čtyřválcový turbomotor o objemu 1,6 litru s výkonem 150 k (110 kW) s elektromotorem o výkonu 92 kW (125 k), který je napájen z baterie o kapacitě 21 kWh umístěné pod podlahou uprostřed vozu. Vůz dosahuje kombinovaného výkonu 195 k (143 kW). Elektromotor je součástí nové sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.
Oba motory mohou pracovat společně nebo odděleně v závislosti na jízdních podmínkách a potřebách řidiče. Řidič může volit mezi třemi jízdními režimy: Hybrid, Electric: pro 100% elektrický provoz, dokud to dovoluje nabití baterie, a to až do rychlosti 135 km/h; Sport: elektromotor pomáhá spalovacímu motoru pro dosažení maximálního výkonu, který je umocněn specifickým nastavením akcelerátoru, převodovky a řízení.
A dobíjení je rychlé: z 0 na 100 % pomocí wallboxu 7,4 kW se standardní palubní nabíječkou 3,7 kW trvá pouhých 5 hodin a 15 minut a pomocí příplatkové palubní nabíječky 7,4 kW pouhé 2 hodiny a 55 minut.
Citroën ë-C5 Aircross: dojezd až 680 km
Nový ë-C5 Aircross je k dispozici se dvěma elektrickými motory:
• Dojezd až 520 km s výkonem 210 k: vyvážená a dostupná nabídka s motorem o výkonu 210 k / 157 kW v kombinaci s baterií s užitečnou kapacitu 73 kWh, která nabízí dojezd 520 km.
• Dojezd až 680 km s výkonem 230 k: nabídka přizpůsobená dlouhým cestám, s výjimečným dojezdem 680 km, motorem o výkonu 230 k/170 kW a baterií s užitečnou kapacitou 97 kWh.
Řidič si může vybrat ze tří jízdních režimů. Výchozím režimem je normální režim s mírně omezeným výkonem a točivým momentem při tlaku na plynový pedál mezi 0 a 70 %; nad 70 % je k dispozici plný výkon a točivý moment. Režim Eco optimalizuje dojezd snížením výkonu topení a klimatizace, stejně jako výkonu a točivého momentu, které však zůstávají v případě potřeby plně k dispozici díky funkci „kick-down“. Sportovní režim zajišťuje 100% výkon a točivý moment za všech okolností, se specifickým nastavením akcelerátoru, řízení a převodovky pro maximální výkon.
Třístupňový systém rekuperačního brzdění optimalizuje využití kinetické energie vozu k dobíjení baterie. Pomocí páček za volantem může řidič zvolit jeden ze tří stupňů síly zpomalení (-0,6 m/s2, -1,2 m/s2 nebo -1,8 m/s2), které odpovídají třem úrovním dobíjení. Dva režimy s nejvyšší mírou zpomalení – a tedy i nejvyšší mírou dobíjení – automaticky zapnou brzdová světla.
Citroën ë-C5 Aircross nabízí špičkový výkon z hlediska nabíjení na nejlepší úrovni segmentu pro optimální pohodlí při používání. Sériově je vybaven třífázovou nabíječkou o výkonu 11 kW a od roku 2026 bude součástí příplatkové výbavy třífázová obousměrná nabíječka o výkonu 22 kW pro ultrarychlé nabíjení, která umožní vozu získat dojezd až 160 km za pouhých deset minut.
Doby nabíjení z 20 na 80 % se standardní palubní nabíječkou o výkonu 11 kW jsou mimořádně konkurenceschopné.
Ceny
Hybrid 145 k od 685 000 Kč do 805 000 Kč
Electric 210 k,73 kWh od 935 000 Kč do 1 080 000 Kč
Plug-In hybrid 195 k od 955 000 Kč do 1 025 000 Kč
Electric 230 k, 97 kWh od 1 110 000 kč do 1 180 000 Kč
Nový C5 Aircross se odklání od zaoblených tvarů a přejímá protáhlejší a ostřejší linie, Nový tříbodový světelný podpis Citroënu využívá štíhlé horizontální segmenty, které podtrhují eleganci přední části a zdůrazňují šířku vozu. U elektrické verze je přední část zcela uzavřená, aby se optimalizovala aerodynamická účinnost.
Linie střechy se za druhou řadou sedadel mírně svažuje a optimalizuje tak aerodynamiku a současně je zachován objem prostoru pro cestující. Díky platformě STLA Medium činí výška pouhých 166 cm, což pomáhá zlepšit průnik vzduchu a zároveň zlepšuje vnitřní prostor a zachovává světlou výšku 200 mm. Do různých částí vozu byly navíc zabudovány deflektory a vstupy vzduchu, které optimalizují aerodynamické vlastnosti vozu
Koeficient SCX je oproti předchozí generaci lepší, má hodnotu 0,75 (oproti 0,84 u předchozího modelu C5 Aircross). Tento výkon je pro zákazníky přínosem. Díky lepší aerodynamice dosahuje nový C5 Aircross oproti předchozí generaci zvýšení elektrického dojezdu na dálnici o více než 30 km.
Velkolepé proporce a grafický podpis
Díky možnostem, které nabízí platforma Stellantis STLA Medium, zajistil Citroën novému C5 Aircross velkorysé rozměry: 4 652 mm na délku (+150 mm) a 1 902 mm na šířku. Rozvor náprav dosahuje 2 784 mm, což je o 60 mm více než dříve. Z hlediska designu tato platforma umožňuje použití kol s průměrem 740 mm (+20 mm) v kombinaci s ráfky o velikosti až 20 palců, což je u značky Citroën vůbec poprvé.
Také cestující na zadních sedadlech mohou využívat všech předností systému Citroën Advanced Comfort®, zejména sedáky a opěradla využívající vysoce kvalitní pěnu. Opěradla lze sklopit v rozmezí 21° až 33° pro ideální polohu těla, zejména při dlouhých cestách. U vyšších stupňů výbavy jsou zadní sedadla vyhřívaná.
Dalším klíčem k výjimečnému komfortu jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy (Progressive Hydraulic Cushions®), které absorbují nerovnosti vozovky a dodávají pocit jízdy na „létajícím koberci“. Vpředu jsou dokonce dva progresivní dorazy, jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi neboli odskok.
Vertikálně členěný infotainment
Nový Citroën C5 Aircross je vybaven největší centrální HD dotykovou obrazovkou, jakou kdy vozy skupiny Stellantis nabízely. Díky působivému lehkému a vertikálnímu designu se doslova vznáší před palubní deskou.
Všechny modely jsou vybaveny 10“ digitálním přístrojovým panelem, který je ideálně umístěný a lze jej libovolně přizpůsobit. V závislosti na úrovni výbavy je doplněn rozšířeným head-up displejem: systémem promítání informací na čelní sklo, v barvě a ve velké ploše. Tento head-up displej má velkou plochu – o 30 % větší než u modelu C5 X – a je výškově nastavitelný pro snadné čtení.
C-SUV
Díky velkorysému rozvoru 278 cm nabízí největší vnitřní prostor v segmentu a představuje zlepšení oproti svému předchůdci. To platí zejména pro zadní sedadla, kde je prostor pro kolena stejný jako u C5 X a o 51 mm delší než u předchozího modelu. Vyšší cestující se budou cítit velmi pohodlně také díky o 68 mm většímu prostoru nad hlavou ve druhé řadě. Opěradla lze sklopit v rozmezí 21° až 33
Platforma Stellantis STLA Medium poskytuje novince jeden z nejlepších objemů zavazadlového prostoru ve svém segmentu, a to bez ohledu na zvolený motor: od 565 dm³ (651 litrů podle objemu vody) se zadními sedadly ve vzpřímené poloze až po 1 668 dm3 se sklopenými zadními sedadly
Systémy usnadňující život
Nabídku technologií doplňují asistenční systémy řízení a parkovací asistenti Citroën nejnovější generace, které využívají to nejlepší z know-how značky. Například paket Drive Assist 2.0 nabízí výjimečný jízdní komfort a bezpečnost a umožňuje autonomní jízdu 2. úrovně. Jeho součástí je:
• Poloautomatická změna jízdního pruhu. Po aktivaci této funkce, která je k dispozici od rychlosti 70 km/h na vysokorychlostních silnicích nebo dálnicích, auto automaticky změní jízdní pruh poté, co systém zkontroluje, zda se v něm nenachází žádná překážka, a požádá řidiče o potvrzení pouhým stisknutím tlačítka „OK“ na volantu.
• Výstraha při couvání v případě nebezpečné situace za vozem. Při zařazení zpátečky tato funkce díky zadním úhlovým radarům upozorňuje na blížící se překážky (chodce, cyklisty, vozidla, nákladní automobily, motocykly) v zóně mrtvého úhlu vozidla.
• Kamera pro sledování pozornosti řidiče. Jedna kamera neustále sleduje oči řidiče a druhá dráhu vozu, zejména v případě vybočení z jízdního pruhu. Při zjištění rizika se spustí zvukový a světelný signál.
• Systém sledování mrtvého úhlu s delším dosahem. Systém využívá radary s dosahem až 75 m namísto ultrazvukových senzorů s dosahem jen několik metrů.
VisioPark 360°, podle úrovně výbavy. Systém VisioPark využívá kameru, která se aktivuje po zařazení zpátečky, a dále 8 senzorů překážek. Systém zobrazuje pohled na zadní část vozidla a jeho okolí na centrální obrazovce, přičemž si lze vybrat ze tří režimů: normální s naváděcími čárami, panoramatický pohled v úhlu 180° nebo pohled z ptačí perspektivy. Systém VisioPark 360° poskytuje panoramatický pohled na okolí vozu pomocí čtyř kamer a osmi senzorů překážek, což usnadňuje manévrování v úzkých prostorách.
Motory
C5 Aircross Hybrid 145 Automatic
Tato technologie Hybrid 48V kombinuje snadné používání – bez nutnosti dobíjení, s velkorysým dojezdem přes 950 km – se schopností výrazně snížit emise CO2 a spotřebu paliva a tím i provozní náklady. Ve městě může nový C5 Aircross Hybrid 145 urazit až 50 % své cesty na elektrický pohon.
Tato technologie kombinuje tříválcový turbomotor nové generace o objemu 1,2 litru s výkonem 136 k (100 kW), vyvinutý pro hybridizaci, se synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 12 k (9 kW – maximální výkon 28 k / 21 kW), který je napájen z baterie o kapacitě 0,9 kWh umístěné pod sedadlem řidiče. Elektromotor je součástí nové šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.
C5 Aircross Plug-in Hybrid 195 Automatic
Plug-in hybridní technologie nabízí dojezd v elektrickém režimu v průměru 86 km – o 33 % více – a ve městě dokonce více než 100 km! Jeho palivová nádrž o objemu 55 litrů – tedy o 28 % větší – zajišťuje celkový dojezd na dálnici 650 km.
Plug-in hybridní technologie kombinuje čtyřválcový turbomotor o objemu 1,6 litru s výkonem 150 k (110 kW) s elektromotorem o výkonu 92 kW (125 k), který je napájen z baterie o kapacitě 21 kWh umístěné pod podlahou uprostřed vozu. Vůz dosahuje kombinovaného výkonu 195 k (143 kW). Elektromotor je součástí nové sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.
Oba motory mohou pracovat společně nebo odděleně v závislosti na jízdních podmínkách a potřebách řidiče. Řidič může volit mezi třemi jízdními režimy: Hybrid, Electric: pro 100% elektrický provoz, dokud to dovoluje nabití baterie, a to až do rychlosti 135 km/h; Sport: elektromotor pomáhá spalovacímu motoru pro dosažení maximálního výkonu, který je umocněn specifickým nastavením akcelerátoru, převodovky a řízení.
A dobíjení je rychlé: z 0 na 100 % pomocí wallboxu 7,4 kW se standardní palubní nabíječkou 3,7 kW trvá pouhých 5 hodin a 15 minut a pomocí příplatkové palubní nabíječky 7,4 kW pouhé 2 hodiny a 55 minut.
Citroën ë-C5 Aircross: dojezd až 680 km
Nový ë-C5 Aircross je k dispozici se dvěma elektrickými motory:
• Dojezd až 520 km s výkonem 210 k: vyvážená a dostupná nabídka s motorem o výkonu 210 k / 157 kW v kombinaci s baterií s užitečnou kapacitu 73 kWh, která nabízí dojezd 520 km.
• Dojezd až 680 km s výkonem 230 k: nabídka přizpůsobená dlouhým cestám, s výjimečným dojezdem 680 km, motorem o výkonu 230 k/170 kW a baterií s užitečnou kapacitou 97 kWh.
Řidič si může vybrat ze tří jízdních režimů. Výchozím režimem je normální režim s mírně omezeným výkonem a točivým momentem při tlaku na plynový pedál mezi 0 a 70 %; nad 70 % je k dispozici plný výkon a točivý moment. Režim Eco optimalizuje dojezd snížením výkonu topení a klimatizace, stejně jako výkonu a točivého momentu, které však zůstávají v případě potřeby plně k dispozici díky funkci „kick-down“. Sportovní režim zajišťuje 100% výkon a točivý moment za všech okolností, se specifickým nastavením akcelerátoru, řízení a převodovky pro maximální výkon.
Třístupňový systém rekuperačního brzdění optimalizuje využití kinetické energie vozu k dobíjení baterie. Pomocí páček za volantem může řidič zvolit jeden ze tří stupňů síly zpomalení (-0,6 m/s2, -1,2 m/s2 nebo -1,8 m/s2), které odpovídají třem úrovním dobíjení. Dva režimy s nejvyšší mírou zpomalení – a tedy i nejvyšší mírou dobíjení – automaticky zapnou brzdová světla.
Citroën ë-C5 Aircross nabízí špičkový výkon z hlediska nabíjení na nejlepší úrovni segmentu pro optimální pohodlí při používání. Sériově je vybaven třífázovou nabíječkou o výkonu 11 kW a od roku 2026 bude součástí příplatkové výbavy třífázová obousměrná nabíječka o výkonu 22 kW pro ultrarychlé nabíjení, která umožní vozu získat dojezd až 160 km za pouhých deset minut.
Doby nabíjení z 20 na 80 % se standardní palubní nabíječkou o výkonu 11 kW jsou mimořádně konkurenceschopné.
Ceny
Hybrid 145 k od 685 000 Kč do 805 000 Kč
Electric 210 k,73 kWh od 935 000 Kč do 1 080 000 Kč
Plug-In hybrid 195 k od 955 000 Kč do 1 025 000 Kč
Electric 230 k, 97 kWh od 1 110 000 kč do 1 180 000 Kč
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















