Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C4 - předchůdce zastíní nejen krásou

První automobilovou novinkou na českém trhu 2011 se stal nový Citroën C4, který byl představen novinářům na Tři krále. Oblíbený kompaktní hatchback nižší střední třídy bude nabízen pouze v jedné karosářské variantě a může se pochlubit největším zavazadlovým prostorem ve své třídě.

Předchozí generaci C4, které se jen u nás prodalo přes sedm a půl tisíce kusů, jsme nikdy nějak nemohli přijít na chuť, především po designerské stránce. Automobil rozhodně nebyl špatný, ale jeho tvary nám prostě nesedly. Naopak přicházející generace je už od pohledu úplně jiné auto a právě design by mohl sehrát velkou roli při jeho výběru. O tom je asi přesvědčen i Citroën ČR, který jen letos počítá s prodejem dvou tisícovek vozů. Krátká seznamovací jízdy s motorem 1.6 HDI nás jen utvrdila, že ve svém segmentu míří hodně vysoko.
Právě styl je nejsilnější stránkou. Na pohled z něj čiší robustnost a stabilita, a to díky vyrovnaným proporcím a karoserii umístěné co nejblíže kolům. Zadní spoiler svědčí o snaze dosáhnout optimálního aerodynamického tvaru. Žebrovitá kapota se směrem k blatníkům zaobluje, světlomety zašpičaťují a maska chladiče narostla. Na výběr je 10 odstínů a kola velkých rozměrů od 15 do 18“.
Bohatý a účelný interiér nabízí vzdušnou horizontální palubní desku, středový čelní panel s úpravou na míru, seskupující ovladače audiosystému a klimatizace, který je vytvořen z jednoho kusu bez viditelného spoje a dokonale zapadá do tvaru palubní desky.
Rozměry zůstaly kompaktní, délka 433 cm (+ 5 cm), šířka 179 cm (+ 2 cm) a výška 149 cm (+ 3 cm). Došlo k optimalizaci nastupování a prostornosti, více prostoru je k dispozici zejména na úrovni hlavy. Zavazadlový prostor, který je ve své kategorii největší (408 l).
Vysoká středová konzola, která je v nabídce u vozů s pilotovanou ruční převodovkou, představuje novinku, která se zatím u kompaktů neobjevila. Společně s voličem řazení a elektrickou parkovací brzdou mění vnitřní prostor a řízení je s nimi modernější.
Citroën je vybaven přední nápravou typu pseudo-McPherson, novou zadní nápravou s deformovatelnou příčkou a hydraulickým řízením s elektrickým čerpadlem. Nápravový systém využívá různého nastavení odpružení podle výkonu a točivého momentu. Toho bylo dosaženo díky nové definici flexibility pružin a tuhosti torzního stabilizátoru, ale také díky novému chování tlumiče, za kterým stojí použití „michelinovských“ pneumatik. Bezpečné chování na silnici posilují např. elektronický rozdělovač brzdného účinku, systém pro nouzové brzdění a ESP.
Citroën C4 je kromě známých a uznávaných technologií jako je asistent pro rozjezd do svahu, elektrická parkovací brzda, varování před neúmyslným překročením dělicí čáry, bixenonové samonatáčecí světlomety, parkovací asistent nebo měření volného místa k parkování opatřen novými prvky výbavy, které v tomto segmentu nejsou běžné.
Poprvé se v tomto segmentu objevuje systém sledování mrtvého úhlu, který informuje řidiče pomocí oranžových diod v rohu zpětného zrcátka, že se v mrtvém úhlu nachází jiné auto. Je aktivní v rychlostech 12 – 140 km/h a kontroluje oblast vymezenou vepředu vnějším zpětným zrcátkem, která se táhne přibližně 4 m za zadní nárazník a zahrnuje prostor 3,5 m kolem boku auta.
S programovatelným omezovačem rychlosti – tempomatem si řidič může nastavit až 5 rychlostí a snadno je přepínat při změně povolené rychlosti, se kterou se může na trase setkat.
Přední mlhovky jsou vybaveny statickým osvětlením křižovatek. Spouští se dvěma způsoby: po zapnutí směrovky nebo po natočení volantu do úhlu 60°. Mlhové světlo pak může osvětlit až 75° úhel napravo nebo nalevo od vozu.
Při krátké testovací jízdě se nám hned zamlouvala pohodlná sedadla s výbornou boční oporou. Pro větší uvolnění může řidič a cestující vpředu využít masážní funkci bederní oblasti s elektrickým ovládáním. Při snaze o dosažení výjimečné pohody nelze opomenout ani odhlučení, kdy došlo k utlumení vibrací a hluků motoru, odhlučnění aerodynamického hluku atd.
Citroën C4 nabízí řadu možností zapojení různých přístrojů, které se doposud u kompaktních sedanů neobjevily. Např. zásuvka 230 V umístěná ve vysoké středové konzole. Vůz může být vybaven i zabudovanou navigací poslední generace s velkým barevným displejem. Tato navigace MyWay nabízí rovněž barevný displej s vysokým rozlišením, vnitřní paměť, přípojku USB kompatibilní s přehrávači MP3, zobrazením omezení rychlosti nebo funkcí streaming audio bluetooth.
Citroën C4 používá u několika verzí technologii e-HDi, novou generaci systému Stop&Start kombinujícího reverzibilní alternátor a naftový motor.
Společnosti Citroën a Michelin spojily své inovační schopnosti a přišly s 16“ pneumatikami Michelin Energy™ Saver poslední generace, které se ve světové premiéře objevují u motorů e-HDi.
Na výběr jsou čtyři vznětové motory HDi (HDi 90 FAP, HDi 110 FAP, e-HDi 110 FAP a HDi 150 FAP) a tři zážehové (VTi 95, VTi 120 a THP 155). Motory THP 155 a e-HDi 110 FAP jsou spojeny s pilotovanou manuální šestistupňovou převodovkou, motory HDi 110 FAP a HDi 150 FAP s manuální šestistupňovou převodovkou. Motor VTi 120 je v nabídce s manuální pětistupňovou převodovkou nebo automatickou čtyřstupňovou převodovkou.


Zážehové motory
Typ1.4 Vti/951.6 Vti/1201.6 Vti/150
Objem139715981598
Výkon70(95)/600088(120)/6000115(156)/6000
Toč.moment135/4000160/4250240/1400-4000
Převodovka5MT5MT6BMT
Rychlost-193214
Zrychlení-10,88,7
Spotřeba-8,8/4,7/6,28,4/5,0/6,3



Vznětové motory
Typ1.6 HDI/901.6 HDI/1102.0 HDi/150
Objem156015601997
Výkon68(92)/375082(112)/3600110(150)/3750
Toč.moment230/1750270/2000340/2000-2750
Převodovka5MT6MT6MT
Rychlost180190207
Zrychlení12,911,38,6
Spotřeba5,2/3,6/4,25,8/3,9/4,66,5/4,0/4,9



Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km


Příklady cen

1.4VTIAttraction274 900 Kč
1.6 HDi/90Attraction329 900 Kč
1.6 VtiTendance349 900 Kč
1.6 THP/155Exclusive454 900 Kč
1.6 HDi/110Tendance389 900 Kč
2.0 HDiExclusive499 900 Kš


Verze 1.4 a 1.6 HDi/90 budou k dispozici od jara 2011.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar