Citroën C-Crosser - nové SUV na český trh
Nové SUV značky Citroën s označením C-Crosser, poprvé představené na ženevském autosalonu, přichází v těchto dnech také na český trh v provedení 2.2 HDI. Značka tak rozšiřuje produktovou řadu tímto neobvykle elegantním luxusním vozem.
Model byl vyvinut ve spolupráci PSA Peugeot Citroën se společností Mitsubishi Motors Corporation, jejichž společným projektem byla konstrukce SUV pro evropský trh. Závod Mizushima v Japonsku vyrobí ročně 15 000 modelů C-Crosser pro Citroën. Dieselový motor HDi konstruovaný společností PSA Peugeot Citroën se vyrábí ve francouzském Trémery.
Technikům se podařilo sladit komfort jízdy a chování na vozovce s mimořádným potěšením z jízdy. Designové centrum Citroën dalo modelu C-Crosser jedinečný design karosérie, který však ladí s ostatními modely a jasně vyjadřuje příslušnost ke značce Citroën.
Přední část je nápadná originální kompozicí chromovaných šípů, které dominují masce a protínají linii výrazných světlometů. Robustní výraz je umocněn sledem souběžných linií a mřížky sání po celé délce nárazníku. Chromované proužky po obou stranách registrační značky, mřížka sání „včelí plástev“ a chromovaná mlhovky dodávají modelu elegantní vzhled, stejně jako dozadu se svažující střecha, vysoko posazená okna a zaoblené výřezy blatníků. Sportovní výraz zdůrazňuje tvar předních světlometů protažených ke kapotě podle linie okrajů blatníků i tvar karosérie se zdviženou linií bočních oken, což podtrhuje dynamiku. Luxusní vzhled umocňují u výbavy Exclusive tónovaná skla a chromované pásky podél středové boční linie vozu a spodního obrysu karosérie, dvouodstínová kola nebo hliníkové střešní nosiče. Stejně dynamický a robustní je i design zadní části, včetně nárazníku integrovaného s liniemi blatníků. Světla se vyznačují špičkovým technickým designem s LED diodami parkovacích a brzdových světel za současného zajištění optimálního osvětlení a nízké energetické spotřeby. Dynamický design exteriéru navazuje na design interiéru vozu. Každá funkce je na palubní desce jasně zobrazena a vyhovuje intuitivnímu uživatelskému přístupu. Tvar ovladačů s hliníkovým rámem a design přístrojové desky umocňuje sportovní eleganci SUV. Jízdní komfort řidiče zvyšuje kůží potažený volant a ergonomicky řešené sedadlo, které stejně jako ostatní skýtá dostatečnou oporu. Citroën věnoval pozornost kvalitě vnitřních povrchů tak, aby dostál ambicím umístit C-Crosser na špičku třídy. Zrnitý a jemný povrch palubní desky, speciální čalounění sedadel a luxusní obložení panelů dveří vytvářejí i v nejmenších detailech harmonický dojem luxusu.
Model C-Crosser pohání vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.2 HDi 16V o výkonu 160 k s filtrem pevných částic. Vychází z agregátu 2.2 HDi 16V FAP/173 k a s turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek dosahuje točivého momentu 380 N.m už při 2000/min. Se šestistupňovou manuální převodovkou může řidič dostat z motoru vše, co od něho žádá. Negativní dopad na životního prostředí omezuje filtr pevných částic (FAP) nejnovější generace. Vzhledem k výkonu a točivému momentu jsou spotřeba paliva i emise CO2 na tak mohutné vozidlo poměrně nízké ( 16“ kola: 7,2 l/100 km a 191 g/km, 18“ kola: 7,3 l/100 km a 194 g/km).
Motor uložený na hydraulických silentblocích je vybaven dvěma vyvažovacími hřídelemi pro omezení vibrací a zvýšení komfortu. Důkladným odhlučněním motorového prostoru se podařilo zajistit také příjemně tiché prostředí kabiny vozu.
Jízdní komfort je optimalizován díky úpravám na pneumatikách, posilovači řízení a zvýšení tuhosti středového tunelu vozidla.
Podvozek je vpředu vybaven vzpěrami typu McPherson se stabilizátorem 22 mm a vzadu komfortním víceprvkovým zavěšením se stabilizátorem 20 mm. Toto uspořádání posiluje stabilitu a aktivní bezpečnost vozu. Zadní tlumiče jsou odpojené od pružin. Kvality podporují 18“ kola se speciálními pneumatikami 225/55 R18 Michelin pro modely řady Exclusive. Výbava SX bude dodávána se 16“ koly a pneumatikami Michelin 215/70 R16.
K dalšímu zlepšení adheze přispívá hliníková střecha, která snižuje těžiště.
Brzdovou soustavu tvoří třmeny se zdvojenými písty vpředu v kombinaci s ventilovanými kotouči o průměru vpředu/vzadu 294/302 mm a ABS s elektronickým rozdělením brzdného účinku.
S pohonem všech čtyř kol a systémem volby nastavení způsobu jízdy se C-Crosser může vydat za jakéhokoliv počasí kamkoliv.
Velkorysý točivý moment motoru HDi je elektronicky rozdělován mezi přední a zadní nápravu mj. podle rychlosti vozidla, rozdílu rychlostí mezi přední a zadní nápravou a polohy pedálu akcelerátoru. Elektronicky řízená spojka umístěná proti zadní nápravě zajišťuje přenos kroutícího momentu i na zadní kola.
Pro dosažení maximální bezpečnosti je řízení převodu točivého momentu kombinováno s odpojitelným systémem ESP a protiprokluzovým systémem ASR.
Podle adhezních podmínek a požadovaného stylu jízdy může řidič volit mezi pohonem předních kol, samočinně přiřaditelným pohonem všech čtyř kol a režimem Lock pro těžší treén. Všechny režimy se nastavují ovladačem před řadicí pákou, přičemž na palubní desce se zobrazuje symbol o nastaveném modulu.
Karosérie je vyztužena vysoce odolnou ocelí limitující deformaci v případě nárazu, vůz je rovněž vybaven speciálně konstruovanými prvky čelní části karosérie, které zvyšují absorpci energie nárazu, a výplněmi a výztuhami dveří, které chrání osádku pro případ bočního nárazu.
Všechny tyto prvky dodávají konstrukci tuhost potřebnou k ochraně posádky při nárazu ve vysoké rychlosti a pružnost nutnou pro absorpci mírnějších nárazů.
Přední část byla konstruována tak, aby bylo dosaženo „deformační kompatibility“ s konvenčními vozy. Pro omezení ohrožení chodců neschází modelu C-Crosser ani následující výbava.
- zavazadlový prostor a blatníky s pružnou, deformovatelnou konstrukcí a prostorem mezi panely, a vnitřní strukturou dostačujícím k absorpci nárazu,
- nárazníky s polyuretanovou pěnou, která pohlcuje energii nárazu a redukuje tak riziko poranění nohou.
Ve standardní výbavě najdeme dva přední airbagy se systémem variabilního nafukování, dva boční airbagy v přední části kabiny a dva hlavové.
Všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, u řidiče a spolujezdce s pyrotechnickými předpínači a omezovači zatížení omezujícími tlak na hrudník v případě nárazu. S konfigurací sedadel 5+2 umožňující snadné interiérové úpravy, zatímco velkorysý rozvor 2,67 m skýtají pohodlí pro cestující včetně četných odkládacích prostorů i rozměrný zavazadlový prostor s horizontálně dělenými pátými dveřmi.
Díky třetí řadě tvořené dvojlavicí může vozidlo pojmout až sedm cestujících. Třetí řadu lze ukrýt do podlahy a vytvořit rovný a rozměrný ložný prostor.
Přístup k třetí řadě usnadňují sedadla druhé řady, která jsou sklopná a posuvná k předním sedadlům dvěma ovladači umístěnými na pravé a levé straně zavazadlového prostoru.
Druhou řadu lze překlopit k předním sedadlům páčkami po stranách sedadel nebo automaticky elektrickými ovladači po stranách zavazadlového prostoru nad podběhy kol. Tímto skládáním lze zvětšit kapacitu zavazadlového prostoru s plochou podlahou, ze základního objemu 441 – 510 litrů v pětimístné konfiguraci až na 1686 litrů.
Další výhodou je dělení pátých dveřích na dvě části. Horní část umožňuje přístup do zavazadlového prostoru, spodní část je vybavena funkcí „Hobby“, umožňující vodorovné vyklopení této části, což usnadňuje nakládání objemných předmětů (hrana zavazadlového prostoru je ve výšce 640 mm) nebo se lze na ní posadit (nosnost 200 kg).
Pro zvýšení komfortu cestování lze model C-Crosser vybavit širokou škálou špičkových technických doplňků, v příplatkové výbavě nabízí audio systém Rockford Fosgate s 8 reproduktory rozmístěnými v prostoru kabiny vozu, subwoofere a zesilovače o výkonu 650 W pod sedadlem spolujezdce. Model C-Crosser je k dispozici s navigačním systémem včetně dotekového 7“ barevného displeje a hard disku (30 GB), obsahující evropskou mapovou databázi, přičemž třetinu kapacity má rezervovanou pro hudební nahrávky. Bezproblémové parkování ulehčuje kamerový systém napojený na navigační systém (příplatková výbava).
V České republice se prodává zatím pouze v nejvyšší výbavě Exclusive za 1 029 000 Kč
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2179 cm³
Výkon: 115 kW (160 k) při 4000/min
Točivý moment: 380 N.m při 2000/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Spotřeba (,město/mimo město/kombin.): 9,5/5,9/7,2 l/100 km
Rozměry: 4646 x 1806 x 1713 mm
Rozvor: 2670 mm
Světlá výška: 174 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 22º/21º
JL, 25.9.2007
Technikům se podařilo sladit komfort jízdy a chování na vozovce s mimořádným potěšením z jízdy. Designové centrum Citroën dalo modelu C-Crosser jedinečný design karosérie, který však ladí s ostatními modely a jasně vyjadřuje příslušnost ke značce Citroën.
Přední část je nápadná originální kompozicí chromovaných šípů, které dominují masce a protínají linii výrazných světlometů. Robustní výraz je umocněn sledem souběžných linií a mřížky sání po celé délce nárazníku. Chromované proužky po obou stranách registrační značky, mřížka sání „včelí plástev“ a chromovaná mlhovky dodávají modelu elegantní vzhled, stejně jako dozadu se svažující střecha, vysoko posazená okna a zaoblené výřezy blatníků. Sportovní výraz zdůrazňuje tvar předních světlometů protažených ke kapotě podle linie okrajů blatníků i tvar karosérie se zdviženou linií bočních oken, což podtrhuje dynamiku. Luxusní vzhled umocňují u výbavy Exclusive tónovaná skla a chromované pásky podél středové boční linie vozu a spodního obrysu karosérie, dvouodstínová kola nebo hliníkové střešní nosiče. Stejně dynamický a robustní je i design zadní části, včetně nárazníku integrovaného s liniemi blatníků. Světla se vyznačují špičkovým technickým designem s LED diodami parkovacích a brzdových světel za současného zajištění optimálního osvětlení a nízké energetické spotřeby. Dynamický design exteriéru navazuje na design interiéru vozu. Každá funkce je na palubní desce jasně zobrazena a vyhovuje intuitivnímu uživatelskému přístupu. Tvar ovladačů s hliníkovým rámem a design přístrojové desky umocňuje sportovní eleganci SUV. Jízdní komfort řidiče zvyšuje kůží potažený volant a ergonomicky řešené sedadlo, které stejně jako ostatní skýtá dostatečnou oporu. Citroën věnoval pozornost kvalitě vnitřních povrchů tak, aby dostál ambicím umístit C-Crosser na špičku třídy. Zrnitý a jemný povrch palubní desky, speciální čalounění sedadel a luxusní obložení panelů dveří vytvářejí i v nejmenších detailech harmonický dojem luxusu.
Model C-Crosser pohání vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.2 HDi 16V o výkonu 160 k s filtrem pevných částic. Vychází z agregátu 2.2 HDi 16V FAP/173 k a s turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek dosahuje točivého momentu 380 N.m už při 2000/min. Se šestistupňovou manuální převodovkou může řidič dostat z motoru vše, co od něho žádá. Negativní dopad na životního prostředí omezuje filtr pevných částic (FAP) nejnovější generace. Vzhledem k výkonu a točivému momentu jsou spotřeba paliva i emise CO2 na tak mohutné vozidlo poměrně nízké ( 16“ kola: 7,2 l/100 km a 191 g/km, 18“ kola: 7,3 l/100 km a 194 g/km).
Motor uložený na hydraulických silentblocích je vybaven dvěma vyvažovacími hřídelemi pro omezení vibrací a zvýšení komfortu. Důkladným odhlučněním motorového prostoru se podařilo zajistit také příjemně tiché prostředí kabiny vozu.
Jízdní komfort je optimalizován díky úpravám na pneumatikách, posilovači řízení a zvýšení tuhosti středového tunelu vozidla.
Podvozek je vpředu vybaven vzpěrami typu McPherson se stabilizátorem 22 mm a vzadu komfortním víceprvkovým zavěšením se stabilizátorem 20 mm. Toto uspořádání posiluje stabilitu a aktivní bezpečnost vozu. Zadní tlumiče jsou odpojené od pružin. Kvality podporují 18“ kola se speciálními pneumatikami 225/55 R18 Michelin pro modely řady Exclusive. Výbava SX bude dodávána se 16“ koly a pneumatikami Michelin 215/70 R16.
K dalšímu zlepšení adheze přispívá hliníková střecha, která snižuje těžiště.
Brzdovou soustavu tvoří třmeny se zdvojenými písty vpředu v kombinaci s ventilovanými kotouči o průměru vpředu/vzadu 294/302 mm a ABS s elektronickým rozdělením brzdného účinku.
S pohonem všech čtyř kol a systémem volby nastavení způsobu jízdy se C-Crosser může vydat za jakéhokoliv počasí kamkoliv.
Velkorysý točivý moment motoru HDi je elektronicky rozdělován mezi přední a zadní nápravu mj. podle rychlosti vozidla, rozdílu rychlostí mezi přední a zadní nápravou a polohy pedálu akcelerátoru. Elektronicky řízená spojka umístěná proti zadní nápravě zajišťuje přenos kroutícího momentu i na zadní kola.
Pro dosažení maximální bezpečnosti je řízení převodu točivého momentu kombinováno s odpojitelným systémem ESP a protiprokluzovým systémem ASR.
Podle adhezních podmínek a požadovaného stylu jízdy může řidič volit mezi pohonem předních kol, samočinně přiřaditelným pohonem všech čtyř kol a režimem Lock pro těžší treén. Všechny režimy se nastavují ovladačem před řadicí pákou, přičemž na palubní desce se zobrazuje symbol o nastaveném modulu.
Karosérie je vyztužena vysoce odolnou ocelí limitující deformaci v případě nárazu, vůz je rovněž vybaven speciálně konstruovanými prvky čelní části karosérie, které zvyšují absorpci energie nárazu, a výplněmi a výztuhami dveří, které chrání osádku pro případ bočního nárazu.
Všechny tyto prvky dodávají konstrukci tuhost potřebnou k ochraně posádky při nárazu ve vysoké rychlosti a pružnost nutnou pro absorpci mírnějších nárazů.
Přední část byla konstruována tak, aby bylo dosaženo „deformační kompatibility“ s konvenčními vozy. Pro omezení ohrožení chodců neschází modelu C-Crosser ani následující výbava.
- zavazadlový prostor a blatníky s pružnou, deformovatelnou konstrukcí a prostorem mezi panely, a vnitřní strukturou dostačujícím k absorpci nárazu,
- nárazníky s polyuretanovou pěnou, která pohlcuje energii nárazu a redukuje tak riziko poranění nohou.
Ve standardní výbavě najdeme dva přední airbagy se systémem variabilního nafukování, dva boční airbagy v přední části kabiny a dva hlavové.
Všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, u řidiče a spolujezdce s pyrotechnickými předpínači a omezovači zatížení omezujícími tlak na hrudník v případě nárazu. S konfigurací sedadel 5+2 umožňující snadné interiérové úpravy, zatímco velkorysý rozvor 2,67 m skýtají pohodlí pro cestující včetně četných odkládacích prostorů i rozměrný zavazadlový prostor s horizontálně dělenými pátými dveřmi.
Díky třetí řadě tvořené dvojlavicí může vozidlo pojmout až sedm cestujících. Třetí řadu lze ukrýt do podlahy a vytvořit rovný a rozměrný ložný prostor.
Přístup k třetí řadě usnadňují sedadla druhé řady, která jsou sklopná a posuvná k předním sedadlům dvěma ovladači umístěnými na pravé a levé straně zavazadlového prostoru.
Druhou řadu lze překlopit k předním sedadlům páčkami po stranách sedadel nebo automaticky elektrickými ovladači po stranách zavazadlového prostoru nad podběhy kol. Tímto skládáním lze zvětšit kapacitu zavazadlového prostoru s plochou podlahou, ze základního objemu 441 – 510 litrů v pětimístné konfiguraci až na 1686 litrů.
Další výhodou je dělení pátých dveřích na dvě části. Horní část umožňuje přístup do zavazadlového prostoru, spodní část je vybavena funkcí „Hobby“, umožňující vodorovné vyklopení této části, což usnadňuje nakládání objemných předmětů (hrana zavazadlového prostoru je ve výšce 640 mm) nebo se lze na ní posadit (nosnost 200 kg).
Pro zvýšení komfortu cestování lze model C-Crosser vybavit širokou škálou špičkových technických doplňků, v příplatkové výbavě nabízí audio systém Rockford Fosgate s 8 reproduktory rozmístěnými v prostoru kabiny vozu, subwoofere a zesilovače o výkonu 650 W pod sedadlem spolujezdce. Model C-Crosser je k dispozici s navigačním systémem včetně dotekového 7“ barevného displeje a hard disku (30 GB), obsahující evropskou mapovou databázi, přičemž třetinu kapacity má rezervovanou pro hudební nahrávky. Bezproblémové parkování ulehčuje kamerový systém napojený na navigační systém (příplatková výbava).
V České republice se prodává zatím pouze v nejvyšší výbavě Exclusive za 1 029 000 Kč
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2179 cm³
Výkon: 115 kW (160 k) při 4000/min
Točivý moment: 380 N.m při 2000/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Spotřeba (,město/mimo město/kombin.): 9,5/5,9/7,2 l/100 km
Rozměry: 4646 x 1806 x 1713 mm
Rozvor: 2670 mm
Světlá výška: 174 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 22º/21º
JL, 25.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















