Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën vyvinul Snow Motion pro C5

Vývoj systému Snow Motion vychází z myšlenky nabídnout zákazníkům systém, který jim umožní spolehlivě a jednoduše se pohybovat po zasněžených cestách při zachování funkčnosti systému ESP, bude jednoduchý a nebudou s ním spojené žádné další náklady.

Tato technologie umožní řidiči jezdit a rozjíždět se na zasněžených a namrzlých cestách bez zvláštních schopností, a to v rámci fyzikálních zákonitostí až do svahu 10 %. Systém Snow Motion zajišťuje i optimální přilnavost vozu za všech okolností pro větší bezpečnost. Dosažený výsledek pocítíte především u vozu se zimními pneumatikami. Ovšem ani terénní čtyřkolka ani modely vybavené systémem Snow Motion nejsou schopné zvýšit úroveň podélné přilnavosti (akcelerace a brzdění) nad rámec těchto speciálních příslušenství.
Vozy s protiprokluzovým systémem (ASR) umožňují regulovat prokluzování hnacích kol, ale v extrémních podmínkách může být nevýhodou, protože znemožňuje vozu jet kupředu. Tento stav napravuje technologie Snow Motion, která představuje dosud nevídané řízení prokluzování a vozu C5 umožňuje rozjíždění a jízdu na namrzlých a zasněžených silnicích.

Princip Snow Motion

První fáze
zjištění přání řidiče (zrychlení, zatáčení kol) a analýza vnějších podmínek (svah, přilnavost, tloušťka vrstvy sněhu),

Druhá fáze
přihlédnutí k přání řidiče, srovnání s realitou v terénu a výpočet pokynů, které počítač odešle systému řízení motoru a brzd,


Třetí fáze
kontrola a zhodnocení odchylky mezi pokyny a reakcí vozu a následné úpravy, jejichž cílem je sblížit přání řidiče s realitou.


Jízda vozu se skládá z rozjíždění a vlastní jízdy.

Rozjíždění
fáze je aktivní do rychlosti přibližně 4 km/h a je pro ni charakteristické střídavé řízení 2 hnacích kol. Tato fáze se aktivuje v případě potřeby podle zjištěné hloubky sněhu, přilnavosti a zrychlení vozu.

Jízda vpřed
●po fázi rozjíždění, když je rychlost vozu vyšší než mezní hodnota stanovená podle sklonu svahu, požadavku řidiče a konkrétní přilnavosti
●přímo, když se fáze rozjíždění nespustí

Spočívá v nalezení optimálního bodu fungování pneumatik podle potřeby řidiče a přilnavosti.

Další výhody systému Snow Motion

Snow Motion řídí na mokrých i suchých vozovkách rozložení točivého momentu mezi obě hnací kola. Tím se optimalizuje využití přilnavosti a dosáhne se lepšího řízení. Například při silné boční akceleraci, pokud nedochází k nedotáčivosti, použije počítač při výpočtu správné rychlosti pro řízení motoru rychlost vnějšího kola. Nedochází k brutálním záškubům motoru, jako v případě tradičního ASR. Pokud se kola nedotáčí, systém rychlost vnějšího kola zapojí do výpočtu referenční rychlosti postupně, a nedotáčivost tak vyřeší přizpůsobenou činností motoru.
Pro Snow Motion je charakteristická lepší pohyblivost za všech okolností, vyšší bezpečnost, neboť ESP zůstává zapnuté a přirozené řízení. Úspornost ve srovnání s vozem vybaveným diferenciálem s omezenou svorností při přinejmenším stejných výsledcích, nebo i ve srovnání s SUV 4x4 na svazích s rozumným sklonem, kdy systém umožňuje vyřešit 95 % obtížných situací, se kterými se naši zákazníci setkají.


JL, 18.2.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar