Citroën vyvinul Snow Motion pro C5
Vývoj systému Snow Motion vychází z myšlenky nabídnout zákazníkům systém, který jim umožní spolehlivě a jednoduše se pohybovat po zasněžených cestách při zachování funkčnosti systému ESP, bude jednoduchý a nebudou s ním spojené žádné další náklady.
Tato technologie umožní řidiči jezdit a rozjíždět se na zasněžených a namrzlých cestách bez zvláštních schopností, a to v rámci fyzikálních zákonitostí až do svahu 10 %. Systém Snow Motion zajišťuje i optimální přilnavost vozu za všech okolností pro větší bezpečnost. Dosažený výsledek pocítíte především u vozu se zimními pneumatikami. Ovšem ani terénní čtyřkolka ani modely vybavené systémem Snow Motion nejsou schopné zvýšit úroveň podélné přilnavosti (akcelerace a brzdění) nad rámec těchto speciálních příslušenství.
Vozy s protiprokluzovým systémem (ASR) umožňují regulovat prokluzování hnacích kol, ale v extrémních podmínkách může být nevýhodou, protože znemožňuje vozu jet kupředu. Tento stav napravuje technologie Snow Motion, která představuje dosud nevídané řízení prokluzování a vozu C5 umožňuje rozjíždění a jízdu na namrzlých a zasněžených silnicích.
Princip Snow Motion
První fáze
zjištění přání řidiče (zrychlení, zatáčení kol) a analýza vnějších podmínek (svah, přilnavost, tloušťka vrstvy sněhu),
Druhá fáze
přihlédnutí k přání řidiče, srovnání s realitou v terénu a výpočet pokynů, které počítač odešle systému řízení motoru a brzd,
Třetí fáze
kontrola a zhodnocení odchylky mezi pokyny a reakcí vozu a následné úpravy, jejichž cílem je sblížit přání řidiče s realitou.
Jízda vozu se skládá z rozjíždění a vlastní jízdy.
Rozjíždění
fáze je aktivní do rychlosti přibližně 4 km/h a je pro ni charakteristické střídavé řízení 2 hnacích kol. Tato fáze se aktivuje v případě potřeby podle zjištěné hloubky sněhu, přilnavosti a zrychlení vozu.
Jízda vpřed
●po fázi rozjíždění, když je rychlost vozu vyšší než mezní hodnota stanovená podle sklonu svahu, požadavku řidiče a konkrétní přilnavosti
●přímo, když se fáze rozjíždění nespustí
Spočívá v nalezení optimálního bodu fungování pneumatik podle potřeby řidiče a přilnavosti.
Další výhody systému Snow Motion
Snow Motion řídí na mokrých i suchých vozovkách rozložení točivého momentu mezi obě hnací kola. Tím se optimalizuje využití přilnavosti a dosáhne se lepšího řízení. Například při silné boční akceleraci, pokud nedochází k nedotáčivosti, použije počítač při výpočtu správné rychlosti pro řízení motoru rychlost vnějšího kola. Nedochází k brutálním záškubům motoru, jako v případě tradičního ASR. Pokud se kola nedotáčí, systém rychlost vnějšího kola zapojí do výpočtu referenční rychlosti postupně, a nedotáčivost tak vyřeší přizpůsobenou činností motoru.
Pro Snow Motion je charakteristická lepší pohyblivost za všech okolností, vyšší bezpečnost, neboť ESP zůstává zapnuté a přirozené řízení. Úspornost ve srovnání s vozem vybaveným diferenciálem s omezenou svorností při přinejmenším stejných výsledcích, nebo i ve srovnání s SUV 4x4 na svazích s rozumným sklonem, kdy systém umožňuje vyřešit 95 % obtížných situací, se kterými se naši zákazníci setkají.
JL, 18.2.2009
Vozy s protiprokluzovým systémem (ASR) umožňují regulovat prokluzování hnacích kol, ale v extrémních podmínkách může být nevýhodou, protože znemožňuje vozu jet kupředu. Tento stav napravuje technologie Snow Motion, která představuje dosud nevídané řízení prokluzování a vozu C5 umožňuje rozjíždění a jízdu na namrzlých a zasněžených silnicích.
Princip Snow Motion
První fáze
zjištění přání řidiče (zrychlení, zatáčení kol) a analýza vnějších podmínek (svah, přilnavost, tloušťka vrstvy sněhu),
Druhá fáze
přihlédnutí k přání řidiče, srovnání s realitou v terénu a výpočet pokynů, které počítač odešle systému řízení motoru a brzd,
Třetí fáze
kontrola a zhodnocení odchylky mezi pokyny a reakcí vozu a následné úpravy, jejichž cílem je sblížit přání řidiče s realitou.
Jízda vozu se skládá z rozjíždění a vlastní jízdy.
Rozjíždění
fáze je aktivní do rychlosti přibližně 4 km/h a je pro ni charakteristické střídavé řízení 2 hnacích kol. Tato fáze se aktivuje v případě potřeby podle zjištěné hloubky sněhu, přilnavosti a zrychlení vozu.
Jízda vpřed
●po fázi rozjíždění, když je rychlost vozu vyšší než mezní hodnota stanovená podle sklonu svahu, požadavku řidiče a konkrétní přilnavosti
●přímo, když se fáze rozjíždění nespustí
Spočívá v nalezení optimálního bodu fungování pneumatik podle potřeby řidiče a přilnavosti.
Další výhody systému Snow Motion
Snow Motion řídí na mokrých i suchých vozovkách rozložení točivého momentu mezi obě hnací kola. Tím se optimalizuje využití přilnavosti a dosáhne se lepšího řízení. Například při silné boční akceleraci, pokud nedochází k nedotáčivosti, použije počítač při výpočtu správné rychlosti pro řízení motoru rychlost vnějšího kola. Nedochází k brutálním záškubům motoru, jako v případě tradičního ASR. Pokud se kola nedotáčí, systém rychlost vnějšího kola zapojí do výpočtu referenční rychlosti postupně, a nedotáčivost tak vyřeší přizpůsobenou činností motoru.
Pro Snow Motion je charakteristická lepší pohyblivost za všech okolností, vyšší bezpečnost, neboť ESP zůstává zapnuté a přirozené řízení. Úspornost ve srovnání s vozem vybaveným diferenciálem s omezenou svorností při přinejmenším stejných výsledcích, nebo i ve srovnání s SUV 4x4 na svazích s rozumným sklonem, kdy systém umožňuje vyřešit 95 % obtížných situací, se kterými se naši zákazníci setkají.
JL, 18.2.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout