Citroën Jumpy – malý, ale přesto velký
Citroën zaujímá mnoho let významné místo na trhu lehkých užitkových vozů (LUV). Díky tomu, že modelová řada Citroënu neustále vývoj tohoto trhu sleduje, dosáhl podíl Citroënu na evropském trhu vloni výše 10,2 % a zaujal zde třetí místo.
Novou verzi modelu Jumpy tvoří dvě hlavní
skupiny. Jednak furgony, zahrnující klasické verze (plechové a prosklené furgony) nebo jene podvozky s kabinou, určenou na karosářské přestavby.
Druhá kategorie se týká vozů kombi na
přepravu osob, které existují ve třech úrovních výbavy a nabízejí 5 až 9 míst. Dvě vyšší úrovně výbavy budou prodávány pod označením Atlante.
Design je díky kompaktním tvarům,
výraznému nárazníku a ideálně umístěným předním světlometům projevem vitality i robustnosti. Příď charakterizují vypjaté plynulé linie, do nichž jsou zasazeny světlomety protáhlého tvaru včetně směrovek. Kapota
plynule navazuje na široké čelní sklo.
Boční prodloužená linie směřující dolů dodává vozu dynamiku a připomíná design moderních jednoprostorových vozů. Boky jsou opatřeny širokými ochrannými lištami, zvyšující účinnost
v případě nárazů. Zadní část krychlového tvaru nasvědčuje snadný přístup a optimální nakládací objem, přístupný prosklenými dvoukřídlými nebo výklopnými dveřmi, nabízené za příplatek jak u UV, tak
u OV.
Nakládací hrana je níž (56 cm) než u předchozích verzí, u pneumatického odpružení je níže než 50 cm od vozovky. Pneumatické odpružení však přináší řadu výhod:
- celková vnější výška max. 190 cm, při zachování užitečné výšky 140 cm. Bez ohledu na typ odpružení je o 14 cm nižší, než dříve. Vůz se tak dostane do veřejných garáží bez nutnosti využívat ovladače odpružení
- nakládací hranu max. 50 cm lze po zastavení upravit v rozpětí –5 cm až +6 cm
- záruka konstantní polohy při jízdě bez ohledu na zatížení
- lepší komfort odpružení, zejména u verzí určených na přepravu osob
Interiér se svojí koncepcí inspiruje osobními
vozy a zároveň si zachovává všechny funkční prvky nutné pro jednotlivé profesní aktivity. Řidič vozu má po ruce několik dobře rozmístěných přihrádek: velká osvětlená uzamykatelná přihrádka před spolujezdcem, která může být i chlazená; otevřená přihrádka ve sloupku řízení na mapy či pracovní doklady; velká otevřená přihrádka v horní části palubní desky nebo velký stropní úložný prostor za příplatek.
Pohodlnému prostředí přispívá také výškově
a podélně nastavitelný volant nebo zásuvka 12 V uprostřed palubní desky. Elektronický sdružený přístroj zobrazuje všechny důležité informace. U verzí kombi ocení uživatel variabilitu sedadel 2. a 3. řady, což umožní používat nejvhodnější kombinaci. Každá řada je posazená o něco výš než předchozí.
Nová řada Jumpy nabízí vysokou míru flexibility, což představuje další krok ve srovnání s předchozími generacemi této kategorie užitkových vozů.
Zlepšení se projevilo např. ve zvýšení užitečné délky z 226 na 256 cm. Za příplatek lze získat odkládací tunel, přístupný ze zadní části furgonů a uvnitř kabiny sahající k řidiči. Tunel, umístěný v horní a střední části přepážky a oddělující kabinu od nakládacího prostoru, je užitečný pro nakládání dlouhých předmětů.
Dalším plusem je zvětšení užitečného objemu na 5 až 7 m³ (dříve 4 a 5 m³) a užitečné hmotnosti až na 1200 kg (dříve 900 kg). Nový model nabízí dvě různé délky na dvou rozvorech a dvě různé výšky.
Jumpy využívá motory poslední generace se systémem přímého vstřikování Common Rail u verzí ze vznětovým motorem HDi. Nejvýkonnější vznětové motory jsou v základní verzi vybaveny filtrem pevných částic (FAP).
Zážehový motor
2.0i 16V (103 kW), 180 Nm při 2500 ot/min, použítí u vozů kombi, man. pětistupňová převodovka;
Vznětové motory
1.6 HDi 90 (66 kW), 180 Nm při 1750 ot/min, určen pro městské využití, spojen s manuální pětistupňovou převodovkou
2.0 HDi 120 (88 kW), 300 Nm při 2000 ot/min, vhodný pro smíšený provoz, šestistupňová převodovka
2.0 HDi 138 FAP (100 kW), 320 Nm při 2000 ot/min, šestistupňová převodovka
Nízká spotřeba společně se snížením frekvence pravidelných prohlídek na 30 000 km nebo 2 roky přispívají k redukci celkových provozních nákladů.
Vpředu je trojúhelníkové odpružení typu pseudo-McPherson s torzními stabilizátory. Tento druh odpružení zlepšuje jízdní chování, uživatelský komfort a snižuje opotřebení pneumatik. Zadní náprava s polodeformovatelnou traverzou, spojenou s posunutou Panhardovou tyčí, zajišťuje komfort, bezpečnost a dynamiku. Všechny verze lze za příplatek vybavit pneumatickým zadním odpružením.
Podle motorizace může být vybaven elektrickým posilovačem řízení (HDi90) nebo elektro-hydraulickým řízením, kdy jeho účinnost závisí na rychlosti vozu a otočení volantu. Brzdový systém používá vpředu i vzadu kotoučové brzdy (pouze krátký furgon L1H1 s motorem HDi90 má vzadu bubnové brzdy).
V základní verzi nechybí ABS, spojený podle destinace v příplatkové výbavě s AFU (brzdový asistent pro kritické situace) a ESP, zahrnující funkci, varující před možným převrácením vozu.
Celkem může být ve voze šest airbagů, v základní verzi je pouze airbag řidiče, za příplatek lze pak získat airbag pro spolujezdce a boční a hlavové airbagy.
Zvláštní pozornost byla věnována ochraně proti krádeži a vloupání, což dokazuje možnost odděleného uzamknutí přední a zadní zóny. Základní verze má elektronický imobilizér s transpondérem, za příplatek ještě systém obvodového alarmu a ochranu proti zvednutí a odtažení.
Jumpy se dodává v mnoha různých variantách, přičemž užitkové vozy existují v jedné úrovni výbavy a osobní verze ve třech. Jednotlivá provedení zahrnují velké množství prvků výbavy, z nichž některé v této kategorii dosud neexistovaly -tempomat a omezovač rychlosti, automatické stírání čelního skla a automatické rozsvěcování světlometů nebo zadní parkovací asistent.
Citroën Jumpy, který pro značku znamená v této oblasti další trumf, představuje spojnici mezi Berlingem a nejnovějším Jumperem. Po jedenácti letech obchodního úspěchu předchozích verzí je cílem Citroënu získat s modelem Jumpy nové segmenty trhu, zejména s novinkami, které mohou klientelu ještě rozšířit.
JL, 16.11.2006
![]() |
Druhá kategorie se týká vozů kombi na
![]() |
Design je díky kompaktním tvarům,
![]() |
![]() |
Boční prodloužená linie směřující dolů dodává vozu dynamiku a připomíná design moderních jednoprostorových vozů. Boky jsou opatřeny širokými ochrannými lištami, zvyšující účinnost
![]() |
![]() |
Nakládací hrana je níž (56 cm) než u předchozích verzí, u pneumatického odpružení je níže než 50 cm od vozovky. Pneumatické odpružení však přináší řadu výhod:
- celková vnější výška max. 190 cm, při zachování užitečné výšky 140 cm. Bez ohledu na typ odpružení je o 14 cm nižší, než dříve. Vůz se tak dostane do veřejných garáží bez nutnosti využívat ovladače odpružení
- nakládací hranu max. 50 cm lze po zastavení upravit v rozpětí –5 cm až +6 cm
- záruka konstantní polohy při jízdě bez ohledu na zatížení
- lepší komfort odpružení, zejména u verzí určených na přepravu osob
Interiér se svojí koncepcí inspiruje osobními
![]() |
Pohodlnému prostředí přispívá také výškově
![]() |
Nová řada Jumpy nabízí vysokou míru flexibility, což představuje další krok ve srovnání s předchozími generacemi této kategorie užitkových vozů.
Zlepšení se projevilo např. ve zvýšení užitečné délky z 226 na 256 cm. Za příplatek lze získat odkládací tunel, přístupný ze zadní části furgonů a uvnitř kabiny sahající k řidiči. Tunel, umístěný v horní a střední části přepážky a oddělující kabinu od nakládacího prostoru, je užitečný pro nakládání dlouhých předmětů.
Dalším plusem je zvětšení užitečného objemu na 5 až 7 m³ (dříve 4 a 5 m³) a užitečné hmotnosti až na 1200 kg (dříve 900 kg). Nový model nabízí dvě různé délky na dvou rozvorech a dvě různé výšky.
Jumpy využívá motory poslední generace se systémem přímého vstřikování Common Rail u verzí ze vznětovým motorem HDi. Nejvýkonnější vznětové motory jsou v základní verzi vybaveny filtrem pevných částic (FAP).
Zážehový motor
2.0i 16V (103 kW), 180 Nm při 2500 ot/min, použítí u vozů kombi, man. pětistupňová převodovka;
Vznětové motory
1.6 HDi 90 (66 kW), 180 Nm při 1750 ot/min, určen pro městské využití, spojen s manuální pětistupňovou převodovkou
2.0 HDi 120 (88 kW), 300 Nm při 2000 ot/min, vhodný pro smíšený provoz, šestistupňová převodovka
2.0 HDi 138 FAP (100 kW), 320 Nm při 2000 ot/min, šestistupňová převodovka
Nízká spotřeba společně se snížením frekvence pravidelných prohlídek na 30 000 km nebo 2 roky přispívají k redukci celkových provozních nákladů.
Vpředu je trojúhelníkové odpružení typu pseudo-McPherson s torzními stabilizátory. Tento druh odpružení zlepšuje jízdní chování, uživatelský komfort a snižuje opotřebení pneumatik. Zadní náprava s polodeformovatelnou traverzou, spojenou s posunutou Panhardovou tyčí, zajišťuje komfort, bezpečnost a dynamiku. Všechny verze lze za příplatek vybavit pneumatickým zadním odpružením.
Podle motorizace může být vybaven elektrickým posilovačem řízení (HDi90) nebo elektro-hydraulickým řízením, kdy jeho účinnost závisí na rychlosti vozu a otočení volantu. Brzdový systém používá vpředu i vzadu kotoučové brzdy (pouze krátký furgon L1H1 s motorem HDi90 má vzadu bubnové brzdy).
V základní verzi nechybí ABS, spojený podle destinace v příplatkové výbavě s AFU (brzdový asistent pro kritické situace) a ESP, zahrnující funkci, varující před možným převrácením vozu.
Celkem může být ve voze šest airbagů, v základní verzi je pouze airbag řidiče, za příplatek lze pak získat airbag pro spolujezdce a boční a hlavové airbagy.
Zvláštní pozornost byla věnována ochraně proti krádeži a vloupání, což dokazuje možnost odděleného uzamknutí přední a zadní zóny. Základní verze má elektronický imobilizér s transpondérem, za příplatek ještě systém obvodového alarmu a ochranu proti zvednutí a odtažení.
Jumpy se dodává v mnoha různých variantách, přičemž užitkové vozy existují v jedné úrovni výbavy a osobní verze ve třech. Jednotlivá provedení zahrnují velké množství prvků výbavy, z nichž některé v této kategorii dosud neexistovaly -tempomat a omezovač rychlosti, automatické stírání čelního skla a automatické rozsvěcování světlometů nebo zadní parkovací asistent.
Citroën Jumpy, který pro značku znamená v této oblasti další trumf, představuje spojnici mezi Berlingem a nejnovějším Jumperem. Po jedenácti letech obchodního úspěchu předchozích verzí je cílem Citroënu získat s modelem Jumpy nové segmenty trhu, zejména s novinkami, které mohou klientelu ještě rozšířit.
JL, 16.11.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout