Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën Jumper - tradice zavazuje

Mezi oblíbené modely v kategorii lehkých užitkových vozidel patří patří mnoho let Citroën Jumper. Toto postavení získal díky inovativním modelům, navržených podle požadavků uživatelů. Průběžným přizpůsobováním trhu LUV dosáhla vloni francouzská značka 10,2 % podílu na evropském trhu.

 

Přáním Citroënu je, aby nový Jumper zhodnotil 12 let obchodních úspěchů předcházejících verzí a získal ještě větší podíl na trhu. K tomu má přispět zavedení nejmodernějších technologií značky a struktura nové řady. Zcela přepracovaná konstrukce umožňuje dosáhnout větší počet možných kombinací užitečných objemů a zatížení.

Jumper může mít čtyři délky se třemi možnými rozvory náprav a třemi výškami. Nabízí tak užitečný objem ložného prostoru od 8 do 17 m3, přičemž doposud řada končila na hodnotě 14 m3. Ložný prostor je snadno přístupný, především snížením nákladové hrany.

Vůz překonává hranicie celkové hmotnosti 3,5 tuny a podle verze může dosáhnout až čtyři tuny (v tomto případě je užitečné zatížení dvě tuny). Je jediným LUV s pohonem předních kol s celkovou hmotností vyšší než 3,5 tuny. Vyšší hodnota užitečného zatížení řadí značku Citroën do úplně nového segmentu trhu.

Modelová řada obsahuje standardní verze (neprosklené a prosklené furgony), kombi pro dopravu osob a valníky s jednoduchou nebo dvojitou kabinou. Další verze - podvozky s kabinou nebo dvoukabinou a podlahy s kabinou, jsou určeny pro karosářské nástavby.

Nový Jumper je orientován především na potřeby uživatelů a proto zdůrazňuje výhody týkající se funkčnosti vozidla. Například stupačky v nárazníku umožňují snadnější čištění čelního skla.

Pod kapotou se objevují tři typy motorů, které byly zkonstruovány tak, aby odolával nejnáročnějším provozním podmínkám bez ohledu na zatížení vozidla.

 

2.2 HDi 100 (74 kW/100 k)

spojuje nízkou spotřebu a provozní komfort, určený především do městského provozu, pětistupňová mechanická převodovka

 

2.2 HDi 120 (88 kW/120 k)

nabízí kompromis mezi výkonem a spotřebou ve smíšeném provozu, šestistupňová mechanická převodovka

 

3.0 HDI 160 (115 kW/157 k)

určený pro provoz vyžadující výkon, točivý moment a akceleraci, šestistupňová mechanická převodovka.

 

Design Jumperu navozuje dojem dynamiky a zároveň robustnosti, zejména díky  vysoko umístěnými rozměrnými světlomety, svislým zadním svítilnám a výrazným lemům blatníků. Boky jsou opatřeny širokými chrániči, které u „těžkých" verzí obepínají také lemy blatníků. U neprosklených furgonů jsou zesíleny prolisem.

Zadní nárazník svým nízkým umístěním umožňuje snadné nakládání a vykládání vozidla. Jeho hranu lze ještě snížit o 7 cm při použití pneumatického odpružení zadní nápravy, dodávaného na přání. Zadní svítilny jsou umístěny vysoko a ve svislé poloze. Spojují moderní tvar s funkčností a to jak z hlediska ochrany tak i viditelnosti.

Kabina si nezadá s interiérem osobních vozidel, přičemž důraz je kladen na ergonomii potřebnou pro pracovní činnost, takže zároveň plní funkci kanceláře.

Sedadla a lavice, potažené novým čalouněním, poskytují více komfortu a pohody. Kvalita zvukové izolace činí z kabiny příjemné pracoviště.

Umístění řadicí páky na přístrojové desce zůstalo zachováno, neboť se osvědčilo z hlediska ergonomie a využití prostoru.

Pneumatické odpružení zaručuje rovněž konstantní světlou výšku vozidla bez ohledu na zatížení a zvýšený komfort u verzí určených pro přepravu osob. Zadní křídlové dveře se otevírají v úhlu 96º, čímž nabízejí dobrý přístup do ložného prostoru. Šikovně řešený systém výsuvného omezovače umožňuje zvětšit úhel otevření na 180º. Pro zvláštní použití je za příplatek k dispozici úhel otevření 270º.

Jumper je sériově vybaven systémy ABS a brzdovým asistentem EBA, airbagem řidiče. Jako zvláštní výbavu lze získat ještě mj. protiprokluzovým systémem ASR nebo ESP, který např. pomáhá při rozjezdu ve svahu a náročných manévrech. Seznam doplňků zahrnuje ještě čelní airbag pro spolujezdce, boční a hlavové airbagy, funkci omezovače rychlosti či elektronického parkovacího asistenta se čtyřmi čidly v zadním nárazníku nebo s televizní kamerou pro couvání v zadní části vozidla, jejíž barevný obraz je přenášen do obrazovky v místě centrálního zpětného zrcátka. Kamera umožňuje bezpečné manévrování s vozidlem, aktivuje se při zařazení zpátečky a je v činnosti při nízké rychlosti.

 

Jindřich Lasík, 31.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar