Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C4 - facelift s novým motorem VTi 120

V těchto dnech přichází na trh faceliftovaný model C4 ve verzi hatchback i kupé, které charakterizují drobné kosmetické úpravy na přídi, ale hlavně nový benzinový čtyřválec THP 120, který jsme si mohli vyzkoušet.

Výrazný elegantní styl, nárazník velkých rozměrů s jediným sacím otvorem vzduchu spojený s nově klenutou kapotou zaoblených a dynamických tvarů a nové křivky masky chladiče s dvojitými šípy. To jsou jedny z hlavních změn patrné při bližším zkoumání.
Celková délka se zvětšila o přibližně 15 mm na 4275 mm u hatchbacku, resp. na 4288 mm u kupé. Zadní svítilny u kupé navíc získaly nový, křišťálově průhledný vzhled. Objevily se i tři nové druhy disků kol, tzn. 16“ (Olympie) nebo 17“ (Rybalta a Volubilis) podle závislosti na motoru, verzi a zemi prodeje.
Centrální sdružený přístroj, do kterého je nově zabudován i otáčkoměr, byl přepracován ve snaze o vyšší komfort. Díky transparentnímu displeji je přístroj za všech okolností čitelný. Od druhé úrovně výbavy je u sedadel nabízeny velurové čalounění, Exclusive a VTS pak kožené čalounění Lama.
Komfort interiéru završuje dvouzónová automatická klimatizace s možností odděleného nastavení tepla na straně řidiče i spolujezdce.
Modelová řada C4 nabízí dnes nejširší paletu motorů, které respektují kritéria životního prostředí, jež značka označuje logem Airdream. Toto označení zahrnuje verze o obsahu 1.6 (HDi 92, HDi 110 FAP s manuální i šestistupňovou manuální pilotovanou převodovkou) a 2.0 s manuální převodovkou.
Dvoulitrový motor HDi se šestistupňovou manuální převodovkou již dnes splňuje budoucí evropskou normu Euro5 a sériově je vybaven filtrem pevných částic. Výkon se zvýšil na 103 kW (140 k) a spotřeba dosahuje 5,3 l/100 km. Ostatní dva naftové motory – HDi 92 a HDi 110 FAP – si zachovaly dynamické vlastnosti a přitom jsou zajímavější z ekologického hlediska. Tohoto pokroku bylo dosaženo s pneumatikami Michelin Energy Saver®.
Motory HDi 92 a HDi 110 FAP vykazují nižší spotřebu s uvedenými pneumatikami 4,4 l/100 km (HDi 92, HDi 110 FAP s manuální převodovkou, HDi 110 FAP s ešestistupňovou pilotovanou manuální převodovkou.
Model C4 je opatřen dvěma novými benzinovými motory rodiny „EP“, vytvořené v partnerství se skupinou BMW. Motor VTi 120 nahradil 1.6i 16V, a THP 150 střídá 2.0i 16V. V nových motorech se snoubí výkonnost, příjemné řízení a hospodárnost s citelně nižší spotřebou a nižšími emisemi CO2.
C4 s motorem VTi 120 o objemu 1598 cm3 dosahuje výkonu 88 kW ( 120 k) při 6000/mn a točivého momentu 160 Nm při 4250/min. tomu je řízení příjemnější, protože trvale nabízí vysoký točivý moment, až 90 % nebo i více hodnoty je k dispozici mezi 2500 a 5750/min. Jak jsme se mohli přesvědčit, jízda s ním je opravdu velice příjemná, zatahuje již pěkně odspodu a uspokí i sportovně založené řidiče.
Je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a jeho spotřeba ve smíšeném režimu dosahuje 6,7 l/100 km, což je o 6 % méně ve srovnání s předchůdcem.
Tento motor je nabízen i s automatickou čtyřstupňovou převodovkou, se spotřebou ve smíšeném režimu 7 l/100 km.
Označení VTi znamená „Variable valve lift and Timing injection“, neboli variabilní systém časování vstřikování. Sací válce mají navíc proměnlivý zdvih, takže je možné postupně měnit jejich maximální zdvih podle působení na pedál plynu. Spojení těchto dvou atributů – vačkového hřídele s variabilním časováním vstřikování a proměnlivého zdvihu ventilů – zlepšuje výkonnost motoru.
Nový motor THP 150 nabízí díky přímému vstřikování benzínu a využití turbokompresoru výkon 110 kW (150 k) při 5800/min a točivý moment 240 Nm od 1400/min do 4000/min. Tato vlastnost je zárukou příjemného řízení, srovnatelného s řízením vozu s naftovými motory HDi v nízkých a středních otáčkách, a točivý moment 156 Nm je k dispozici již od 1000/min.
Spotřeba ve spojení s novou šestistupňovou převodovkou (typ MCM se stejnou strukturou jako manuální pilotovaná šestistupňová převodovka BMP6) je ve smíšeném režimu 6,9 l/100 km. S automatickou čtyřstupňovou převodovkou 103 kW (140 k) a 240 Nm při 1400/min. Spotřeba ve smíšeném režimu vychází na 7,7 l/100 km.
Motor THP 150 (a jeho verze THP 140) využívá stejnou architekturu jako verze VTi 120. Použitá technologie srovnatelná s technologií downsizing, již značka používá u svých naftových motorů, přináší výhodu v porovnání s konvenčními atmosférickými motory. Tyto motory používají přímé vstřikování paliva a využití turbokompresoru.
Motor THP (Turbo High Pressure) je vybaven systémem přímého sekvenčního vstřikování, které používá vysokotlaké čerpadlo. Tato mechanika je spojená s turbokompresorem a vačkovým sacím hřídelem s proměnlivým zdvihem ventilů. Přímé vstřikování umožní spojit specifický vysoký výkon s nízkou spotřebou. Vysokého tlaku je dosaženo díky čerpadlu namontovanému na konci vačkového sacího hřídele. Jeho maximální hodnota 120 bar umožní tryskám vstřikovat směs přímo do spalovací komory, a to bočně, aby se mohla rovnoměrně rozložit.
Turbokompresor typu Twin-Scroll ve výfukovém kolektoru seskupuje výfukové potrubí do párů (válce č. 1-4 a 2-3). Díky tomu je možné výfukové plyny optimálně kombinovat a zajistit extrémně účinnou reaktivitu turbíny, čímž se sníží doba odezvy. Turbína se může otáčet rychlostí až 200 000/min. a vyvinout tlak, který je elektronicky pomocí spouštěcího ventilu omezen na 0,8 bar.

Telematická nabídka C4 dostala úplně nový kabát a řidiči i posádce nabízí zcela nové služby. MyWay, nový integrovaný navigační systém vybavený barevným 7“ displejem 16/9, je nabízen od základní verze výbavy a doplňuje stávající nabídku. Zahrnuje autorádio s CD přehrávačem MP3/WMA, doplněným pomocnými zásuvkami typu RCA. Nabízí mapy Evropy zabudované do nosiče typu SD Card, které lze zobrazovat v režimu 2D nebo jako letecké snímky. Systém bude k dispozici v průběhu druhého pololetí roku 2008 a jeho cena bude velice zajímavá.
Aktuální systém NaviDrive zahrnuje barevný 7“ displej ve formátu 16/9 a USB zástrčku ve středové konzole pro připojení přenosných audio systémů využívajících normu ukládání do paměti.
Na konci roku se začne za příplatek prodávat „USB Box“, který bude spojen s audio CD systémem. Dvě zástrčky (USB a Jack) zabudované do centrální konzoly umožní zapojit přenosné audio systémy u přístrojů využívajících normu „Mass Storage“ a protokoly IAP (iPod, iPhone) a MTP (Microsoft Plays for Sure).
C4 je na trhu od konce roku 2004 a díky svým novátorským prvkům výbavy ještě i dnes figuruje v první linii ve svém segmentu.

S akčním zvýhodněním 120 000 Kč začínají ceny na 304 900 Kč za verze 1.4.



JL, 10.10.2008




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar