Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C4 - facelift a nové motory

Od uvedení na trh v roce 2004 se po celém světě prodal Citroën téměř 900 tisíc modelu C4, jak ve verzi hatchback, tak kupé. V nedávné době prošel mnoha změnami ve snaze o dosažení nové vyváženosti. Nová C4 hatchback a kupé se může pochlubit výrazným dynamickým a elegantním stylem.

Velký nárazník má v sobě zabudovaný jediný sací otvor vzduchu spojený s klenutou kapotou zaoblených a dynamických tvarů. K eleganci přispívají nové křivky masky chladiče s dvojitými šípy, které se inspirovaly u nové C5. U nadstandardních verzí dodávají eleganci chromované lišty. Celková délka se zvětšila ca o 15 mm a dosahuje 4275 mm u hatchbacku, resp. 4288 mm u kupé.
Interiér vozu byl obohacen o několik novinek. Centrální sdružený přístroj se zabudovaným otáčkoměrem byl přepracován ve snaze o vyšší komfort a bezpečnost. Díky transparentnímu displeji, zajišťující optimální kontrast bez ohledu na vnější světlo, je přístroj vždy dokonale čitelný a nabízí veškeré informace potřebné k řízení. Od druhé úrovně výbavy je u sedadel nabízeny velurové čalounění. U výbavy Exclusive a VTS je k dispozici nové kožené čalounění „Lama“ ve světle šedém odstínu. U výbavy SX, VTR, VTR Pack, SX Pack a Exclusive se objevují nové odstíny prvků interiéru. Komfort završuje dvouzónová automatická klimatizace s možností odděleného nastavení teploty na straně řidiče i spolujezdce.

Modelová řada C4 nabízí dnes nejširší paletu motorů, které respektují kritéria životního prostředí, označené logem Airdream. Toto označení zahrnuje verze 1.6 (HDi 92, HDi 110 FAP s manuální i šestistupňovou manuální pilotovanou převodovkou) a 2.0 s manuální převodovkou.
Dvoulitrový motor HDi se šestistupňovou manuální převodovkou splňuje budoucí evropskou normu „Euro V“. Nový motor HDi 140 FAP je sériově vybaven filtrem pevných částic. Výkon se zvýšil na 103 kW/140 k. Homologovaná spotřeba dosahuje 5,3 l / 100 km ve smíšeném režimu.
Ostatní dva vznětové motory – HDi 92 (s filtrem pevných částic FAP nebo bez něj) a HDi 110 FAP – si zachovaly uznávané dynamické vlastnosti a přitom jsou zajímavé z ekologického hlediska.
Motory HDi 92 a HDi 110 FAP vykazují rovněž nižší spotřebu. S pneumatikami Michelin Energy (16“) dosahují oba spotřeby 4,4 l/100km, včetně kombinace se šestistupňovou pilotovanou manuální převodovkou. K dispozici jsou také dva nové benzinové motory rodiny „EP“, vytvořené v partnerství s BMW. Motor VTi 120 nahradil dosavadní 1.6i 16V a THP 150 vystřídal 2.0i 16V.
C4 s motorem VTi 120 o objemu 1598 cm3 dosahuje výkonu 88 kW (120 k) při 6000/min a točivý moment dosahuje 160 Nm při 4250/min. Díky těmto vlastnostem je řízení příjemnější, protože motor trvale nabízí vysoký točivý moment. Devadesát procent maximální hodnoty je k využití v rozmezí 2500 až 5750/min. Je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a jeho spotřeba ve smíšeném režimu dosahuje 6,7 l/100 km, což je o 6 % méně oproti jeho předchůdci. S automatickou čtyřstupňovou převodovkou spotřebuje ve smíšeném režimu 7 l/100 km.
U variabilního systému časovávání vstřikování VTi (Variable valve lift and Timing injection) mají sací válce proměnlivý zdvih, takže lze postupně měnit jejich maximální zdvih podle přání řidiče, resp. podle jeho působení na pedál plynu.
Spojení vačkového hřídele s variabilním časováním vstřikování a proměnlivého zdvihu ventilů zlepšuje výkonnost motoru. Výsledkem je zvýšení reakčnosti vozu díky vyššímu točivému momentu, především v nejčastějších podmínkách provozu (s částečným zatížením).
Motor THP 150 dosahuje díky přímému vstřikování benzínu a využití turbokompresoru výkonu 110 kW (150 k) při 5800/min a točivý moment 240 Nm zůstává konstantní od 1400 do 4000/min, což je srovnatelné s dieselovými motory HDi v nízkých a středních otáčkách. Točivý moment 156 Nm je k dispozici již od 1000/min.
Spotřeba motoru ve spojení s novou šestistupňovou převodovkou (typu MCM se stejnou strukturou jako má verze manuální pilotované šestistupňové převodovky BMP6) je ve smíšeném režimu 6,9 l/100 km, což je o 10 % méně ve srovnání s předchozím motorem. S automatickou čtyřstupňovou převodovkou dosahuje výkonu 103 kW (140 k), zatímco točivý moment zůstává stejný. V tom případě je spotřeba 7,7 l/100 km.
Motor THP 150 (a jeho verze THP 140) využívá stejnou architekturu jako verze VTi 120. Má několik technických zvláštností, díky nímž dosahuje s ohledem na objem válců obdivuhodných výsledků. Použitá technologie srovnatelná s technologií downsizing, již značka používá u svých dieselů, přináší výhodu v porovnání s konvenčními atmosférickými motory.
Tyto motory používají dvě, u benzinových C4, dosud nevídané technologie: přímé vstřikování paliva a využití turbokompresoru. Motor THP (Turbo High Pressure) je vybaven systémem přímého sekvenčního vstřikování s vysokotlakým čerpadlem. Tato mechanika je spojená s turbokompresorem a vačkovým sacím hřídelem s proměnlivým zdvihem ventilů. Přímé vstřikování umožní spojit specifický vysoký výkon s nízkou spotřebou. Vysokého tlaku je dosaženo díky čerpadlu umístěnému na konci vačkového sacího hřídele. Jeho maximální hodnota 120 bar umožní tryskám vstřikovat směs přímo do spalovací komory, a to bočně, aby se mohla rovnoměrně rozložit.
Turbokompresor typu Twin-Scroll seskupuje ve výfukovém kolektoru výfukové potrubí do párů (válce č. 1-4 a 2-3). Díky tomu je možné výfukové plyny optimálně kombinovat a zajistit extrémně účinnou reaktivitu turbíny, čímž se sníží doba odezvy. Turbína se může otáčet rychlostí až 200 000/min. a vyvinout tlak, který je elektronicky pomocí spouštěcího ventilu omezen na 0,8 bar. Turbo pracuje již od 1000/min.

Telematická nabídka C4 nabízí nové služby včetně integrovaného navigačního systému MyWay s barevným 7“ displejem, který je k dispozici od základní verze výbavy a doplňuje stávající nabídku. Zahrnuje autorádio s CD přehrávačem MP3/WMA, zásuvky typu RCA pro zapojení mobilního přístroje, mapy Evropy zabudované do nosiče typu SD Card, které lze zobrazovat v režimu 2D nebo jako letecké snímky. Nechybí ani hands-free sada Bluetooth® se zobrazováním informací a adresáře. Ovládání jednotlivých funkcí se provádí na volantu s pevným středem nebo ovladačem na čelní straně rádia.
Aktuální systém NaviDrive zahrnuje rovněž barevný 7“ displej ve formátu 16/9 s vysokým rozlišením (800 x 480 pixelů) a USB zástrčku ve středové konzole pro připojení přenosných audio systémů využívajících normu ukládání do paměti „Mass Storage“. Přenosný přístroj se ovládá z volantu s pevným středem nebo z čelní strany audiosystému.
Mezi prvky výbavy najdeme mj. samonatáčecí bixenonové světlomety, přední a zadní parkovací asistent, varování před neúmyslným překročením dělicí čáry (aktivuje se nad 80 km/h), volant s pevným středem, boční vrstvené sklo, asistent pro rozjezd do svahu spojený s pilotovanou šestistupňovou manuální převodovko a tempomat – omezovač rychlosti.
Stejně jako v minulosti je jednou z ambicí C4 poskytnout řidiči skutečnou radost z řízení. Přesnost řízení, spojená s pomocnými funkcemi pro řidiče, pečlivě nastavené odpružení a vlastnosti základních prvků (pružiny, tlumiče) umožňují přesnost řízení i radost, jakých bylo v tomto segmentu dosaženo jen zřídka kdy.
V testech Euro NCAP dosáhl C4 hatchback skvělého výsledku pěti hvězdiček za čelní náraz, 4 hvězdičky za ochranu dětí a 3 hvězdičky za ochranu chodců. C4 tak zůstává vozem s nejlepším bezpečnostním hodnocením ve svém segmentu (malé rodinné vozy), a to v každé ze 3 kategorií.

JL, 17.7.2008



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar