Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Citroën C4 Picasso - prosklený zázrak

Velké prosklené plochy, dynamické linie a variabilní interiér – takový je ve zkratce Citroen C4 Picasso. Novátorský vzhled typu « visiospace », pro něhož je charakteristická hra světla a prostoru zdůrazňují širokoúhlé panoramatické čelní sklo a široká boční okénka. Odvážné tvary jsou u světlometů zvýrazněné v celé jejich šířce ještě směrovkami.

 

Picasso se může mezi kompaktními jednoprostorovými vozy pochlubit největší prosklenou plochou v segmentu  (5,2 m²) bez otevřené panoramatické prosklené střechy). Ve voze najdeme 32 možných zdrojů světla, jež vytvářejí v interiéru příjemnou atmosféru na níž se podílí řada inovativních světelných zdrojů. Např. signální proužky světla jsou instalovány na přístrojové desce, v panelech dveří a na stropě a šíří mírné a nepřímé regulovatelné světlo.

Pro snadné hledání předmětů se dveřní přihrádky automaticky rozsvítí, jakmile k nim přiblížíte ruku. Další novinkou je přenosná svítilna pro hledání v kufru které plní funkci baterky i osvětlení kufru.

V noci usnadňují vstup a výstup automatická postranní světla pod zpětnými zrcátky. Díky architektuře a rozměrům (4,59 x 1,83 x 1,66 m) nabízí velkorysý vnitřní prostor.

Umístění ovládacích prvků převodovky na volantu uvolnilo prostor uprostřed palubní desky, což vedlo k absenci středové konzole, stejně jako v případě páky ruční brzdy, kterou nahradila automatická elektrická parkovací brzda. Volant s pevným středem s centrálními pevnými ovládacími prvky je výškově i podélně nastavitelný.

Se třemi řadami sedadel může přepravovat až sedm osob, přičemž se všechny tři řady jsou takřka stejně široké. Obě přední sedadla lze posouvat v délce 21 cm a výškově o 50 mm. Z Xsary Picasso přebírá mj. tři stejně široká sedadla (45 cm) druhé řadě nebo umístit na střední sedadlo dětskou sedačku. Sedadla druhé řady jsou posuvná o 13 cm. Ve třetí řadě sedadel mají dvě dospělé osoby v podlaze dostatek místa pro nohy. Propracování variability interiéru umožňuje rychle a snadno měnit vnitřní prostor a přitom ponechat všechna sedadla ve voze. Sedadla obou zadních řad stačí zatáhnout za popruh (bez nutnosti odstraňovat opěrky hlavy), čímž dojde k jejich sklopení a prodloužení nákladové plochy kufru,

Originální kinematika sedadel také ulehčuje přístup ke třetí řadě. Sedáky bočních sedadel 2. řady se automaticky přiklopí k opěradlu (jako v kině), a po zmáčknutí tlačítka stačí jeden pohyb ruky, sedadlo se sklopí za první řadu a uvolní tak přístup ke 3. řadě.

Při pětimístné konfiguraci je objem zavazadlového prostoru největší v dané kategorii - 576 l, po sklopení všech sedadel 1951 litrů

Odpružení je klasické a podle výbavy může být na zadní nápravě nahrazeno pneumatickým odpružením, přinášejí větší komfort, neboť zlepšuje měkkost pérování bez ohledu na zatížení. Nakládací hranu zavazadlového prostoru lze variabilně nastavit tlačítkem v „kufru" od 50 do 64 cm od země.

S přihlédnutím  na velký vnitřní prostor a velkou prosklenou plochu byl vyvinut nový systém automatické čtyřzónové klimatizace s individuální regulací přívodu vzduchu. Přídavná klimatizace rozvádí vzduch k zadním řadám a do zavazadlového prostoru.

Pro zvýšení pohodlí i bezpečnosti je parkovací brzda elektrická a automaticky zabrzdí vůz při vypnutém motoru. Potřebnou sílu k zastavení vozidla vypočítá podle terénu kalkulátor ve spojení s ESP. Jakmile poháněná kola dosáhnou momentu nezbytného pro jízdu vpřed, parkovací brzda se automaticky uvolní. Elektrické ovládání v případě potřeby zajistí všechny klasické funkce tradiční parkovací brzdy. Například při zastavení bez vypnutí motoru stačí stisknout ovladač, zamezující rozjetí vozu. Uvolnění brzdy probíhá vždy automaticky a účinně pomáhá při rozjíždění či manévrování na svahu, navíc disponuje asistentem pro rozjezd ve svahu. Výbava zahrnuje rovněž parkovací systém, který pomáhá řidiči při hledání místa k zaparkování a informuje ho, zda volné místo je dostatečně velké pro  jeho vůz a upřesňuje, jak složité manévry s vozem musí uskutečnit. Na obou koncích předního nárazníku  jsou dvě ultrazvuková čidla.  

Řidiči stiskne tlačítko (P) k měření volného místa a příslušnou směrovkou označí, kterou stranu má měřit. Pak už může jet podle řady zaparkovaných vozidel rychlostí do 20 km/h. Jakmile předek vozu překročí místo případného parkování (v rozmezí 4 až 7 m) měření skončí. Multifunkční obrazovka informuje řidiče o výsledku: parkování možné, nesnadné nebo nedoporučené.

Systém měření volného místa je doplněn zadním a předním parkovacím asistentem, jehož čidla registrují překážky blízko vozu. Zvukové signály a zobrazení na displeji informují o přítomnosti překážky ve sledované zóně.

Systém Afil zase řeší problém poklesu pozornosti za volantem, v případě, že řidič neúmyslně vybočení z jízdní dráhy na dálnici nebo na rychlostní komunikaci při rychlosti nad 80 km/h. Na tuto skutečnost upozorní řidiče spuštění vibrátoru v sedačce na té straně, kde k překročení čáry došlo.

Picasso může být vybaven samonatáčecími bi-xenonovými světlomety nebo víčkem s automatickým otvíráním bez zátky, kdy stačí stlačit tlačítko v prostoru pro cestující a víčko se otevře.

Čtyři pohonné jednotky jsou spojeny se širokou škálou převodovek: mechanickou, automatickou nebo novou manuální pilotovanou šestistupňovou převodovkou (BMP6).

 

Benzinové motory

1.8i 16V -  92 kW (127 k) při 6000/min, 170 Nm při 3 750/min, 185 km/h, 8,0 l/100 km

2.0i 16V VVT - 100 kW (143 k) při 6000/min, 200 Nm při 4 000/min, 195 km/h, 8,0 l/100 km

 

Vznětové motory

1.6 HDI - 80 kW (110 k) při 4000/min, 240 Nm při 1750/min, 180 km/h, 5,9 l/100 km.

2.0 HDi 16V BMP6 - 100 kW (138 k) při 4000/min, 270 N.m při 2000/min, 195 km/h, 6,1 l/100 km

 

Pro účinné zpomalení jsou přední kotouče vnitřně chlazené, zadní pak zesílené a spojené s ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (REF).  ESP se dodává sériově. Kvůli zlepšení bezpečnosti brzdění má vůz zesílený účinek brzd při nouzového brzdění (AFU) a automatické rozsvěcování výstražných  světel.

V případě nárazu chrání cestující sedm airbagů a zesílená struktura karoserie. Čtyři  sedadla jsou vybavena úchyty Isofix s ukotvením ve třech bodech.

Před krádeží a vloupáním chrání vůz mj.vrstvené sklo bočních oken a čelního skla, selektivní způsob otvírání (naprogramováním v počítači si může řidič zvolit omezený přístup k vozu), superzamykání (brání otevření dveří zevnitř), obvodové poplachové zařízení (odhalí vniknutí bez vydání povelu centrálním ovládáním), alarm s prostorovým čidlem (odhalí pohyb uvnitř vozu), elektronické blokování startování, elektrický zámek zavazadlového prostoru nelze otevřít vyháčkováním, bezpečnostní šrouby na každém kole, automatické uzamčení vozu do 30 s po odemčení, pokud nebudou otevřeny žádné dveře, automatické uzamčení dveří a kufru, jakmile je vůz v jízdě.

Zaváděcí ceny Citroënu C4 Picasso, dodávaného ve čtyřech stupních výbavy začínají na 539 900 (1.8 Base) a pohybují se do 834 900 (2.0 HDi BMP6).

 

Jindřich Lasík, 18.10.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar