Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C4 Bioflex - větší spotřeba za méně peněz

V září uvede Citroën na vybrané evropské trhy, nejdříve francouzský a švédský model C4 BioFlex, využívajícím k pohonu klasické palivo a etanol. Později se objeví v dalších zemích, v případě poptávky také v ČR.

Model C4 BioFlex je první vůz typu flexfuel značky Citroën v Evropě, který prodává tyto vozy již v Brazílii, kde tento typ vozů tvořil vloni 65 procent obratu značky a více než 80 procent od začátku roku 2007.
Využívání bioetanolu má z hlediska ochrany životního prostředí hned několik výhod. Jde vlastně o alkohol vyráběný kvašením cukru z rostlin jako je cukrová řepa, nebo škrobu z obilovin, např. pšenice nebo kukuřice. Na rozdíl od fosilních paliv jsou emise skleníkových plynů (CO2) produkovaných automobily na biopaliva ve značné míře absorbovány rostlinami využívanými k produkci bioetanolu. Tento proces absorpce se týká také CO2 uvolňovaného i z jiných zdrojů. Celkové emise jsou zredukovány až o 40 %. Protože tento druh biopaliva obsahuje kyslík, podporuje zároveň redukci dalších znečišťujících látek, zejména oxidu uhelnatého (CO), neboť palivo E85 neobsahuje síru. Na rozdíl od fosilních paliv jsou biopaliva obnovitelnou energií. Využívání biopaliva podporují některé daňové systémy.
V kombinovaném provozu má C4 BioFlex spotřebu 9,8 l/100 km a emise 160 g CO2 na km ve srovnání s 7,1 l/100 km a 169 g CO2 na km u standardního modelu 1.6i 16V model.
Ačkoliv má vyšší spotřebu paliva, jeho provoz je podstatně levnější. Jako příklad nám poslouží Francie

PalivoE85SP 95
Náklady0,0784 eur0,0923 eur
Cena0,80 eur1,30 eur



Hnací jednotka byla konstruována a vyvinuta pro provoz na normální bezolovnatý benzin, na bioetanol s obsahem etanolu až 85 % (E85) a na směs s obsahem 0 až 85 % etanolu. U provozu na E85 došlo ke zvýšení výkonu na 82 kW/113 k (benzinový motor 80 kW/110 k) při 5800/min, což představuje zlepšení o 2,5 %. Maximální točivý moment vzrostl na 153 Nm (z původních 147 Nm) při 4000/min, tj. o 4 %. Při provozu na standardní bezolovnatý benzin (SP95) motor funguje prakticky shodně jako u verze 1.6i 16V.
Vývoj spočíval ve dvou základních oblastech – jednak musely všechny komponenty a součásti snášet kontakt s etanolem a motor musel optimálně fungovat bez ohledu na podíl alkoholu v palivu.
Pohonná jednotka dovážená z Brazílie se vyznačuje několika modifikacemi, které již byly uplatněny u místně využívaných motorů. Změny se týkají zejména součástí, které se dostávají do kontaktu s palivem, jako jsou například pístní kroužky a sedla ventilů. Upraven byl rovněž systém vedení paliva, a to na nádrži, modulu palivového měřiče a čerpadla, palivových hadičkách a filtru. Software motoru je uzpůsoben a doplněn o nové nastavení, které se automaticky přizpůsobuje obsahu alkoholu v palivu. Při každém plnění nádrže probíhá analýza obsahu alkoholu za účelem výběru nejvhodnějšího pracovního cyklu. Během analýzy motor funguje s „ochranným“ nastavením kompatibilním se všemi povolenými palivovými směsmi s obsahem etanolu v rozpětí 0 a 85 %.
Pětidveřový hatchback C4 BioFlex je nabízen za stejnou cenu jako benzinové modely 1.6i 16V, tj. v ceně 18 650 eur za verzi Pack.

JL, 24.8.2007



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar