Citroën C3 ve spalovací i elektrické verzi v ČR
Čtvrtá generace vozu Citroën C3, určená především pro evropský trh, kterou reprezentuje mj. nový model ë-C3 a také verze se spalovacím motorem, byla zcela přepracována a získala nový, svěží a výrazný vzhled ztělesňující novou odvážnou designovou identitu značky Citroën. Od první generace v roce 2001 bylo dodnes prodáno 5,6 milionu vozů.
Významným prvkem je nový výrazný design předních a zadních světel, který se poprvé objevil u konceptu Citroën Oli a vyznačuje se jedinečným tříúrovňovým světelným podpisem s jednou svislou a dvěma vodorovnými lištami.
Velká 16palcová a 17palcová ocelová a hliníková kola s diamantovým výbrusem (standardní výbava verzí „Max“) jsou vysunuta do rohů, což podtrhuje stabilitu, dynamiku a pevnost. Přesto si vůz zachovává kompaktní rozměry – na délku měří pouhých 401 cm a na šířku 176 cm.
Citroën poprvé v segmentu městských vozů standardně vybavuje všechny verze nového modelu inovativním a exkluzivním systémem odpružení Advanced Comfort® s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy. Místo mechanických dorazů jsou v každém rohu vozidla ve spojení s tlumičem a pružinou použity dva dorazy – jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi (neboli odskok).
Oblíbený systém pracuje ve dvou stupních. Při lehké kompresi a dekompresi kontroluje pružina a tlumič společně svislé pohyby bez pomoci hydraulických dorazů. V případě velkých nárazů pružina a tlumič ve spojení s hydraulickými kompresními nebo dekompresními dorazy postupně zpomalují pohyb a zabraňují otřesům na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu, který absorbuje energii a část z ní uvolní v podobě nárazu, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.
Interiér
Prostorný interiér byl navržen s využitím jednoduchých, ale elegantních povrchů, aby cestujícím nabídl atmosféru podobnou obývacímu pokoji. Sedadla jsou přizpůsobena vozu a opatřena zesílenou pěnu pro měkký a příjemný pocit.
Dalším novým prvkem je nový vzhled vozu, jehož výška 157 cm poskytuje cestujícím na předních sedadlech 100 mm navíc pro vyšší pozici za volantem. Přestože je nový ë-C3 jen o 19 mm delší a o 6 mm širší než jeho předchůdce, nabízí prostornější kabinu. Díky zadní lavice dělené v poměru 60/40 (standardní výbava verze Max) a šířce mezi podběhy zadních kol 1015 mm lze přepravovat větší předměty, zavazadlový prostor má objem 310 litrů.
S výškou 157 cm (bez střešních nosičů) je C3 vyšší než jeho předchůdce, jeho vyšší světlá výška usnadňuje nastupování a vystupování a nabízí jistější jízdu přes retardéry a výmoly. Světlá výška vozu C3 je 163 mm oproti 135 mm u předchozího modelu.
Pohon
Jak jsme se v úvodu zmínili, v současné době se může zákazník rozhodnout mezi spalovací verzi 1.2 T a elektromobilem, během roku se objeví ještě hybridní provedení a slabší elektromotor. Z důvodu udržení zajímavé ceny je zážehový přeplňovaný tříválec kombinován výhradně se šestistupňovou mechanickou převodovkou.
Základní technické údaje
Elektrická verze
Platforma, která je jako první ve skupině Stellantis orientovaná na elektromobily (ale také pro hybridy a spalovací motor) a umožňuje snížit náklady, využívá akumulátor LFP (lithium-železo-fosfát) s kapacitou 44 kWh, který zajišťuje dojezd téměř 320 km (v cyklu WLTP). Rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu 100 kW umožňuje dobít baterii z 20 % na 80 % kapacity za 26 minut.
Dobití z 20 % na 80 % při standardním střídavém proudu trvá při použití výkonu 7 kW přibližně 4 hodiny 10 minut, respektive 2 hodiny 50 minut, pokud je k dispozici 11 kW. Přístup k domácím i veřejným nabíjecím zařízením na střídavý proud je snadný díky standardně dodávanému kabelu Mode 3, který je ideální pro pravidelné nabíjení doma pomocí wallboxu i venku na veřejných nabíjecích stanicích. Kabel lze použít s jednofázovým wallboxem s výkonem 7,4 kW nebo třífázovým wallboxem s výkonem 11 kW.
Díky nové aplikaci e-ROUTES lze plánovat své cesty, sledovat stav nabití a úroveň nabití baterie v reálném čase a využívat kompletní online navigaci. Aplikace je určena speciálně pro elektromobily Citroën a je součástí předplatného online služeb „Connect Plus“.
Aplikace Citroën e-ROUTES, která byla vyvinuta speciálně pro elektromobily Citroën a řidiči slouží jako pomocník pro co nejefektivnější dynamické plánování trasy. Je neustále propojena s údaji o vozidle, sledováním dopravní situace a informacemi o dobíjecích místech na trase a zajišťuje tak optimální kontrolu nad jízdou. Díky této integrované aplikaci si řidiči mohou být jisti, že doba jízdy bude optimalizována, budou mít přístup k nejlepším a nejspolehlivějším online údajům o nabíjecí síti, vždy budou vědět, kolik procent energie v baterii zbývá při příjezdu a v případě potřeby dojde k automatickému přepočítání trasy.
C-ZEN LOUNGE
Nový ë-C3 nabízí moderní, prostornou a dobře vybavenou kabinu C-Zen Lounge, která je, jak se od Citroënu očekává, opatřena nově pojatou palubní deskou a poskytuje mimořádně vysokou úroveň komfortu. V kabině C-Zen Lounge se řidiči a spolujezdci vpředu naskýtá čistý a ničím nerušený výhled vpřed díky velkému čelnímu sklu a široké horizontální palubní desce, která sahá od kraje ke kraji napříč vozem. Je rozdělena do dvou odlišných úrovní.
Skutečnou novinkou přístrojové desky je absence tradičního přístrojového panelu. Nový ë-C3 poprvé nabízí nový head-up displej, který zobrazuje informace o vozidle na lesklé černé části mezi horní částí palubní desky a spodní částí čelního skla. Tím nedochází k duplikaci informací, jak je tomu tradičně mezi head-up displejem a přístrojovou deskou.
Uprostřed palubní desky se „vznáší“ barevná obrazovka infotainmentu o úhlopříčce 10,25 palců, mírně natočená směrem k řidiči.
Bezpečnost
Active Safety Brake je systém nouzového brzdění, který funguje v rychlostech od 5 do 135 km/h ve dne i v noci a pomáhá omezit zranění cestujících ve vozidle i chodců a cyklistů.
Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu
Varování před snížením pozornosti řidiče
Systém rozpoznání dopravního značení s rychlostním omezením
Elektrická parkovací brzda (EPB)
Asistent pro rozjezd ve svahu
Automatické přepínání dálkových světel
Zadní parkovací asistent
Ceny
Obě verze jsou nabízeny ve třech stupních výbavy – YOU, PLUs a MAX
V květnu by se měla objevit hybridní verze kombinující 1.2 T + elektromotor 21 kW integrovaný do samočinné převodovky
V červenci 2025 přijde na trh Citroën ë-C3 200 s dojezdem 200 km.
Citroën + JL 23.1.2025
Velká 16palcová a 17palcová ocelová a hliníková kola s diamantovým výbrusem (standardní výbava verzí „Max“) jsou vysunuta do rohů, což podtrhuje stabilitu, dynamiku a pevnost. Přesto si vůz zachovává kompaktní rozměry – na délku měří pouhých 401 cm a na šířku 176 cm.
Citroën poprvé v segmentu městských vozů standardně vybavuje všechny verze nového modelu inovativním a exkluzivním systémem odpružení Advanced Comfort® s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy. Místo mechanických dorazů jsou v každém rohu vozidla ve spojení s tlumičem a pružinou použity dva dorazy – jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi (neboli odskok).
Oblíbený systém pracuje ve dvou stupních. Při lehké kompresi a dekompresi kontroluje pružina a tlumič společně svislé pohyby bez pomoci hydraulických dorazů. V případě velkých nárazů pružina a tlumič ve spojení s hydraulickými kompresními nebo dekompresními dorazy postupně zpomalují pohyb a zabraňují otřesům na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu, který absorbuje energii a část z ní uvolní v podobě nárazu, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.
Interiér
Prostorný interiér byl navržen s využitím jednoduchých, ale elegantních povrchů, aby cestujícím nabídl atmosféru podobnou obývacímu pokoji. Sedadla jsou přizpůsobena vozu a opatřena zesílenou pěnu pro měkký a příjemný pocit.
Dalším novým prvkem je nový vzhled vozu, jehož výška 157 cm poskytuje cestujícím na předních sedadlech 100 mm navíc pro vyšší pozici za volantem. Přestože je nový ë-C3 jen o 19 mm delší a o 6 mm širší než jeho předchůdce, nabízí prostornější kabinu. Díky zadní lavice dělené v poměru 60/40 (standardní výbava verze Max) a šířce mezi podběhy zadních kol 1015 mm lze přepravovat větší předměty, zavazadlový prostor má objem 310 litrů.
S výškou 157 cm (bez střešních nosičů) je C3 vyšší než jeho předchůdce, jeho vyšší světlá výška usnadňuje nastupování a vystupování a nabízí jistější jízdu přes retardéry a výmoly. Světlá výška vozu C3 je 163 mm oproti 135 mm u předchozího modelu.
Pohon
Jak jsme se v úvodu zmínili, v současné době se může zákazník rozhodnout mezi spalovací verzi 1.2 T a elektromobilem, během roku se objeví ještě hybridní provedení a slabší elektromotor. Z důvodu udržení zajímavé ceny je zážehový přeplňovaný tříválec kombinován výhradně se šestistupňovou mechanickou převodovkou.
Základní technické údaje
Verze | Turbo 100 | ë-C3 320 |
Objem | 1199 cm³ | - |
Výkon | 74 kW(101 k)/5500 | 83 kW (113 k) |
Toč.moment | 205 Nm při 1750/min | 120 Nm |
Baterie | - | 44 kWh |
Dojezd | - | 326 km kombin, 459 km město (WLTP) |
Převodovka | 6MT | AT |
Rychlost | 183 km/h | 132 km/h |
Zrychlení | 10,6 s | 11,0 s |
Spotřea kombin. | 5,6 l100 km | 17,1 kWh/100 km |
Rozměry | 4015 x 155 x 1567 mm | |
Rozvor | 2540 mm |
Elektrická verze
Platforma, která je jako první ve skupině Stellantis orientovaná na elektromobily (ale také pro hybridy a spalovací motor) a umožňuje snížit náklady, využívá akumulátor LFP (lithium-železo-fosfát) s kapacitou 44 kWh, který zajišťuje dojezd téměř 320 km (v cyklu WLTP). Rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu 100 kW umožňuje dobít baterii z 20 % na 80 % kapacity za 26 minut.
Dobití z 20 % na 80 % při standardním střídavém proudu trvá při použití výkonu 7 kW přibližně 4 hodiny 10 minut, respektive 2 hodiny 50 minut, pokud je k dispozici 11 kW. Přístup k domácím i veřejným nabíjecím zařízením na střídavý proud je snadný díky standardně dodávanému kabelu Mode 3, který je ideální pro pravidelné nabíjení doma pomocí wallboxu i venku na veřejných nabíjecích stanicích. Kabel lze použít s jednofázovým wallboxem s výkonem 7,4 kW nebo třífázovým wallboxem s výkonem 11 kW.
Díky nové aplikaci e-ROUTES lze plánovat své cesty, sledovat stav nabití a úroveň nabití baterie v reálném čase a využívat kompletní online navigaci. Aplikace je určena speciálně pro elektromobily Citroën a je součástí předplatného online služeb „Connect Plus“.
Aplikace Citroën e-ROUTES, která byla vyvinuta speciálně pro elektromobily Citroën a řidiči slouží jako pomocník pro co nejefektivnější dynamické plánování trasy. Je neustále propojena s údaji o vozidle, sledováním dopravní situace a informacemi o dobíjecích místech na trase a zajišťuje tak optimální kontrolu nad jízdou. Díky této integrované aplikaci si řidiči mohou být jisti, že doba jízdy bude optimalizována, budou mít přístup k nejlepším a nejspolehlivějším online údajům o nabíjecí síti, vždy budou vědět, kolik procent energie v baterii zbývá při příjezdu a v případě potřeby dojde k automatickému přepočítání trasy.
C-ZEN LOUNGE
Nový ë-C3 nabízí moderní, prostornou a dobře vybavenou kabinu C-Zen Lounge, která je, jak se od Citroënu očekává, opatřena nově pojatou palubní deskou a poskytuje mimořádně vysokou úroveň komfortu. V kabině C-Zen Lounge se řidiči a spolujezdci vpředu naskýtá čistý a ničím nerušený výhled vpřed díky velkému čelnímu sklu a široké horizontální palubní desce, která sahá od kraje ke kraji napříč vozem. Je rozdělena do dvou odlišných úrovní.
Skutečnou novinkou přístrojové desky je absence tradičního přístrojového panelu. Nový ë-C3 poprvé nabízí nový head-up displej, který zobrazuje informace o vozidle na lesklé černé části mezi horní částí palubní desky a spodní částí čelního skla. Tím nedochází k duplikaci informací, jak je tomu tradičně mezi head-up displejem a přístrojovou deskou.
Uprostřed palubní desky se „vznáší“ barevná obrazovka infotainmentu o úhlopříčce 10,25 palců, mírně natočená směrem k řidiči.
Bezpečnost
Active Safety Brake je systém nouzového brzdění, který funguje v rychlostech od 5 do 135 km/h ve dne i v noci a pomáhá omezit zranění cestujících ve vozidle i chodců a cyklistů.
Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu
Varování před snížením pozornosti řidiče
Systém rozpoznání dopravního značení s rychlostním omezením
Elektrická parkovací brzda (EPB)
Asistent pro rozjezd ve svahu
Automatické přepínání dálkových světel
Zadní parkovací asistent
Ceny
Obě verze jsou nabízeny ve třech stupních výbavy – YOU, PLUs a MAX
V květnu by se měla objevit hybridní verze kombinující 1.2 T + elektromotor 21 kW integrovaný do samočinné převodovky
V červenci 2025 přijde na trh Citroën ë-C3 200 s dojezdem 200 km.
Výbava | Motor | Cena | Akční sleva |
YOU | Turbo 100 | 410 000 Kč | 20 000 Kč |
YOU | 83 kW | 630 000 Kč | 41 000 Kč |
PLUS | Turbo 100 | 450 000 Kč | 20 000 Kč |
PLUS | 83 kW | 670 000 Kč | 41 000 Kč |
MAX | Turbo 100 | 500 000 Kč | 25 000 Kč |
MAX | 83 kW | 720 000 Kč | 41 000 Kč |
Citroën + JL 23.1.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout