Citroën C-Zero v prodeji koncem roku
Ryzý elektromobil má usnadnit pohyb po městě a předměstí, a proto je malý, má slušný výkon a dojezdovou vzdálenost, která stačí pro každodenní jízdy po městě. První vozy se na trhu objeví koncem roku. Citroën C-ZERO, vyvinutý ve spolupráci s Mitsubishi, je druhým elektromobilem v nabídce Citroënu vedle Berlinga First Electrique.
Od počátku byl koncipován tak, aby do něj bylo možné instalovat veškeré zařízení nutné k jeho elektrifikaci a současně si zachoval všechny funkce spojené s bezpečností, komfortem a prostorností. Je přizpůsoben podnikání jakéhokoliv typu, ale hodí se i pro soukromníky, kteří hledají vůz s úsporným provozem, provozní náklady činí přibližně 1,5 € na 100 km.
Citroën C-ZERO se díky délce 348 cm a poloměru otáčení 9 m pohybuje v městském provozu velmi snadno. Jeho výkony (maximální rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 15,9 s a akcelerace z 60 na 80 km/h za 3,9 s) a dojezd 150 km řidiči umožňují vydat se bez obav za hranice města. Ve Francii je 70 % každodenních cest autem během pracovního týdne kratších než 30 km, 95 % nepřekračuje 80 km.
Dojezd za ideálních podmínek:
S rozvorem 255 cm nabízí čtyři plnohodnotná místa a zavazadlový prostor o objemu 166 l, je vybaven řadou komfortních a bezpečnostních prvků: mezi nejvýznamnější standardně montované prvky výbavy patří posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, 6 airbagů a klimatizace.
Vůz se snadno ovládá: stačí otočit klíčkem v zapalování, dokud se neozve pípnutí a nerozsvítí se zelená kontrolka „READY“ na přístrojové desce, a přesunout řadící páku do jediné polohy pro jízdu vpřed.
Na přístrojové desce se kromě tradičních informací nachází i ukazatel s ručičkou, který se zapne po zapnutí zapalování a ukazuje stav fungování baterie:
·tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení,
·světle zelená zóna ukazuje fázi úsporného řízení,
·bílá zóna označuje řízení, které vyžaduje vyšší spotřebu elektrické energie.
Tradiční ukazatel množství paliva nahrazuje ukazatel nabití baterie. Jakmile se přiblíží minimální úroveň nabití, omezí se chvíli poté, co je řidič na stav baterie upozorněn, fungování příslušenství a sníží se výkon, aby se prodloužil dojezd vozu. Pro usnadnění manévrování a rozjíždění do svahu je vybaven systémem postupného zabírání po způsobu automatických převodovek.
Vůz pohání synchronní motor s permanentním magnetem o výkon 47 kW nebo 64 k při 3 500 – 8 000/min. Maximální točivý moment dosahuje 180 Nm při 0 – 2 000/min.
Protože největšího točivého momentu dosahuje hned po zapnutí, tak není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni a je tedy opatřen redukční převodovkou s uzpůsobeným převodovým poměrem a tradičním diferenciálem.
Citroën C-ZERO je nastaven na dva způsoby řízení s odlišným chováním vozu:
V přibližně první polovině záběru pedálu akcelerátoru umožní zvolené nastavení normální jízdu, při níž se upřednostňuje úspornost a nízká spotřeba elektřiny. V druhé části záběru pedálu je k dispozici zásobní výkon a točivý moment pro dynamickou jízdu nebo okamžitou potřebu např. při rychlých manévrech, které si vyžádá bezpečnost provozu.
S tímto dvojím nastavením již není nutné nabízet několik poloh při jízdě vpřed, určených např. pro normální chod, pro výraznou akceleraci nebo brzdění motorem.
Vůz využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění, kterou se nabíjí baterie. Rekuperovaná energie závisí mj. na rychlosti jízdy a případném sešlápnutí brzdného pedálu. I když se brzdný pedál nesešlápne, baterie se začnou nabíjet i v případě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru. Toto nabíjení baterií má několik výhod: zajišťuje brzdění motorem, které řidič sice vnímá, ale nijak přehnaně, a umožňuje přirozené zpomalení.
Napájení motoru zajišťují baterie poslední generace typu Li-ion, umístěné ve střední části vozu. Tyto baterie tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah, užitečná kapacita baterie je přibližně 16 kWh a napájení je zajišťováno pod napětím 330 V
Nabíjení baterií může proběhnout dvěma způsoby. Buď přes tradiční elektrickou zásuvku, kdy stačí připojit přívodní šňůru k zásuvce 220 V. Úplné nabití vyžaduje ca 6 h s proudem 16 A. Nebo přes připojení ke zvláštní vnější zásuvce umožňující rychlé nabití, která dodává jednofázový proud 125 A / 400 V a výkon až 50 kW. 80 procent nabití pak vyžaduje 30 minut. Baterie mají vydržet 1 500 cyklů nabití/vybití.
Stejně jako u tradičního vozu mají na spotřebu a tedy i dojezd větší či menší vliv různé parametry. Hlavními parametry, které je u elektrického vozu ovlivňují, jsou topení a chlazení, která fungují na elektřinu, a řízení, které může stejně jako u vozu s tepelným motorem výrazným způsobem ovlivňovat spotřebu proudu.
Vůz se bude dodávat na český trh v jedné výbavě, sedmi barvách a jeho cena je předběžně kalkulována na 29 550 eur. Na baterie je záruka pět let/50 000 km a na vlastní vůz dva roky.
JL, 25.11.2010
Citroën C-ZERO se díky délce 348 cm a poloměru otáčení 9 m pohybuje v městském provozu velmi snadno. Jeho výkony (maximální rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 15,9 s a akcelerace z 60 na 80 km/h za 3,9 s) a dojezd 150 km řidiči umožňují vydat se bez obav za hranice města. Ve Francii je 70 % každodenních cest autem během pracovního týdne kratších než 30 km, 95 % nepřekračuje 80 km.
Dojezd za ideálních podmínek:
Průměrná rychlost | Dojezd |
30 km/h | 150 km |
15 km/h | 125 km |
110 km/h | 75 km |
S rozvorem 255 cm nabízí čtyři plnohodnotná místa a zavazadlový prostor o objemu 166 l, je vybaven řadou komfortních a bezpečnostních prvků: mezi nejvýznamnější standardně montované prvky výbavy patří posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, 6 airbagů a klimatizace.
Vůz se snadno ovládá: stačí otočit klíčkem v zapalování, dokud se neozve pípnutí a nerozsvítí se zelená kontrolka „READY“ na přístrojové desce, a přesunout řadící páku do jediné polohy pro jízdu vpřed.
Na přístrojové desce se kromě tradičních informací nachází i ukazatel s ručičkou, který se zapne po zapnutí zapalování a ukazuje stav fungování baterie:
·tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení,
·světle zelená zóna ukazuje fázi úsporného řízení,
·bílá zóna označuje řízení, které vyžaduje vyšší spotřebu elektrické energie.
Tradiční ukazatel množství paliva nahrazuje ukazatel nabití baterie. Jakmile se přiblíží minimální úroveň nabití, omezí se chvíli poté, co je řidič na stav baterie upozorněn, fungování příslušenství a sníží se výkon, aby se prodloužil dojezd vozu. Pro usnadnění manévrování a rozjíždění do svahu je vybaven systémem postupného zabírání po způsobu automatických převodovek.
Vůz pohání synchronní motor s permanentním magnetem o výkon 47 kW nebo 64 k při 3 500 – 8 000/min. Maximální točivý moment dosahuje 180 Nm při 0 – 2 000/min.
Protože největšího točivého momentu dosahuje hned po zapnutí, tak není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni a je tedy opatřen redukční převodovkou s uzpůsobeným převodovým poměrem a tradičním diferenciálem.
Citroën C-ZERO je nastaven na dva způsoby řízení s odlišným chováním vozu:
V přibližně první polovině záběru pedálu akcelerátoru umožní zvolené nastavení normální jízdu, při níž se upřednostňuje úspornost a nízká spotřeba elektřiny. V druhé části záběru pedálu je k dispozici zásobní výkon a točivý moment pro dynamickou jízdu nebo okamžitou potřebu např. při rychlých manévrech, které si vyžádá bezpečnost provozu.
S tímto dvojím nastavením již není nutné nabízet několik poloh při jízdě vpřed, určených např. pro normální chod, pro výraznou akceleraci nebo brzdění motorem.
Vůz využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění, kterou se nabíjí baterie. Rekuperovaná energie závisí mj. na rychlosti jízdy a případném sešlápnutí brzdného pedálu. I když se brzdný pedál nesešlápne, baterie se začnou nabíjet i v případě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru. Toto nabíjení baterií má několik výhod: zajišťuje brzdění motorem, které řidič sice vnímá, ale nijak přehnaně, a umožňuje přirozené zpomalení.
Napájení motoru zajišťují baterie poslední generace typu Li-ion, umístěné ve střední části vozu. Tyto baterie tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah, užitečná kapacita baterie je přibližně 16 kWh a napájení je zajišťováno pod napětím 330 V
Nabíjení baterií může proběhnout dvěma způsoby. Buď přes tradiční elektrickou zásuvku, kdy stačí připojit přívodní šňůru k zásuvce 220 V. Úplné nabití vyžaduje ca 6 h s proudem 16 A. Nebo přes připojení ke zvláštní vnější zásuvce umožňující rychlé nabití, která dodává jednofázový proud 125 A / 400 V a výkon až 50 kW. 80 procent nabití pak vyžaduje 30 minut. Baterie mají vydržet 1 500 cyklů nabití/vybití.
Stejně jako u tradičního vozu mají na spotřebu a tedy i dojezd větší či menší vliv různé parametry. Hlavními parametry, které je u elektrického vozu ovlivňují, jsou topení a chlazení, která fungují na elektřinu, a řízení, které může stejně jako u vozu s tepelným motorem výrazným způsobem ovlivňovat spotřebu proudu.
Vůz se bude dodávat na český trh v jedné výbavě, sedmi barvách a jeho cena je předběžně kalkulována na 29 550 eur. Na baterie je záruka pět let/50 000 km a na vlastní vůz dva roky.
JL, 25.11.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout