Citroën Berlingo - nová generace na českém trhu
Citroën s modelem Berlingo v roce 1996 uvedl na trh velmi moderní koncept a zároveň vytvořil segment prostorných multifunkčních vozů, tzv „ludospace“). Nové Berlingo bude uvedeno na český trh 15.5. 2008 a bude se prodávat společně se stávajícím modelem Berlingo First.
Nové Berlingo povyrostlo na délku o 24 cm (4,38 m), na šířku o 8 cm (1,81 m) a v rozvoru o 3,5 cm (2,73 m). Tím poskytuje rekordní prostor pro nohy na zadních sedadlech (24,5 cm), velkorysý objem zavazadlového prostoru 675 l (+ 51 l) oproti Berlingo First. Objem až po střechu činí 1350 litrů a s demontovanými sedadly druhé řady dokonce 3000 litrů.
Vůz nabízí celou řadu kombinací týkajících se provedení siluety, otevírání kabiny, prosklení a samozřejmě výbavy. Pro usnadnění přístupu do zadní části vozu lze volit mezi verzí s 1 nebo 2 bočními posuvnými dveřmi. Otevírání zadního okna umožňuje přístup do zavazadlového prostoru bez nutnosti otevírání dveří, což je praktické při parkování v omezeném prostoru.
Zavazadlový prostor může být vybaven asymetricky dělenými dveřmi s užším dílem na pravé straně, čímž dochází k usnadnění přístupu do zadní části vozu. Dveře lze otevřít až v úhlu 177°. Za příplatek je k dispozici střešní výklopný otvor Girafon, umožňující nakládat dlouhé předměty a převážet je se zavřenými zadními dveřmi.
Ve druhé řadě jsou podle výbavy buď 3 samostatnými sedadly o stejné velikosti nebo dělená lavice. Berlingo si zachovalo, resp. ještě výrazně vylepšilo systém multifunkční střechy Modutop®. Vnitřní přepravní systém umožňuje využití prostoru pod střechou v případě absence systému Modutop®. Pak lze přepravovat dlouhé (až 2 m) předměty bez omezení aerodynamičnosti vozidla a s minimalizovaným rizikem krádeže.
Pro zajištění optimálního komfortu na cestách všeho druhu je vůz vybaven nápravami z C4 Picasso, přední je modifikovaného typu pseudo-McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, vzpěrami a zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je založená na vlečených ramenech, přímých torzních tyčích, teleskopických hydraulických tlumičích a zkrutném stabilizátoru se liší uložením tlumičů zaměřeným na optimalizaci prostoru podběhů kol a zvětšení světlé šířky
K omezení hlučnosti přispívá aerodynamika vozu. Motor je akusticky izolován, podlaha vybavena krytem proti odletujícímu štěrku a kabině nescházejí četné absorpční prvky (v úrovni krycí desky, palubní desky i střechy).
K usnadnění řízení slouží četné prvky výbavy jako je zadní parkovací asistent, omezovač rychlosti a tempomat nebo automatické rozsvěcení světel za snížené viditelnosti (dle úrovně výbavy), nechybí ani asistent pro rozjezd do svahu. Tato nová funkce je spojena s ESP, pokud je tímto systémem vozidlo vybaveno.
Vůz může být vybaven multifunkčním palubním počítačem a audiosystémem s ovládáním na volantu a kompatibilním s přehrávačem MP3, měničem na 5 CD a systémem Bluetooth.
V sériové výbavě nechybí systém ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku i nouzový posilovač brzd. V případě prudkého brzdění se automaticky rozsvěcují výstražná světla. Kotoučové brzdy o velkém průměru na všech kolech, z nichž přední jsou ventilované, jsou zárukou bezpečnosti.
Premiérou a zároveň inovací v segmentu lehkých dodávkových vozidel je systém ASR spojený s ESP, i detektorem tlaku vzduchu v pneumatikách.
Dobrou stabilitu má na svědomí velkorysý rozvor, včetně 15“ (205/65 R15) nebo za příplatek 16“ (215/55 R16) kol a konstrukce náprav.
V nabídce jsou různé verze vnitřní úpravy umožňující zařídit si prostředí ve voze podle osobního vkusu od nejjednodušších až po nejzdobnější potahové materiály, které ladí se systémem Modutop® i dobrodružným duchem verze XTR.
Nové Berlingo může být vybaveno až 6 airbagy, sériově airbagem řidiče a spolujezdce, na přání lze dodat boční airbagy a hlavové. Proti krádeži je chráněno na některých trzích systémem tzv. superzamykání, který např. po rozbití některého ze skel znemožňuje otevření dveří. K dispozici je ultrazvukový alarm vnitřního prostoru i alarm obvodový, který je podle jednotlivých trhů dodáván sériově nebo za příplatek.
Od uvedení na trh je nabízeno se třemi vznětovými a dvěma zážehovými motory dodávaných s pětistupňovou manuální převodovkou.
Zážehové motory
Vznětové motory
Nový motor 1.6 HDi 16V/110k s filtrem pevných částic, přímým vstřikováním a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, je současně výkonný i šetrný vůči životnímu prostředí. Zhruba 70 % točivého momentu je k dispozici od 1250/min, přičemž s funkci „overboost“ umožňuje krátkodobé zvýšení plnicího tlaku a zvýšení točivého momentu na 254 Nm.
Při normálním provozu je frekvence údržby u dieselových verzí 20 000 km nebo 2 roky, u benzinových 30 000 km nebo 2 roky. Při normálním provozu se např. rozvodový řemen u dieselové verze mění po ujetí 240 000 km nebo každých 10 let.
Nejlevnější Berlingo 1.6/90 k stojí 354 900 Kč, se vznětovým 1.6 HDi/75 pak 384 900 Kč. Nejvýkonnější ´provedení 1.6 HDi/110 s nejvyšší výbavou Multispace Extra přijde na 564 900 Kč. V základní výbavě X najdeme např. čelní airbagy, systémy ABS+EBD+EBA, zadní sklopnou lavici, výklopné zadní dveře, boční posuvné dveře vpravo, palubní počítač, apod.
JL, 24.4.2008
Vůz nabízí celou řadu kombinací týkajících se provedení siluety, otevírání kabiny, prosklení a samozřejmě výbavy. Pro usnadnění přístupu do zadní části vozu lze volit mezi verzí s 1 nebo 2 bočními posuvnými dveřmi. Otevírání zadního okna umožňuje přístup do zavazadlového prostoru bez nutnosti otevírání dveří, což je praktické při parkování v omezeném prostoru.
Zavazadlový prostor může být vybaven asymetricky dělenými dveřmi s užším dílem na pravé straně, čímž dochází k usnadnění přístupu do zadní části vozu. Dveře lze otevřít až v úhlu 177°. Za příplatek je k dispozici střešní výklopný otvor Girafon, umožňující nakládat dlouhé předměty a převážet je se zavřenými zadními dveřmi.
Ve druhé řadě jsou podle výbavy buď 3 samostatnými sedadly o stejné velikosti nebo dělená lavice. Berlingo si zachovalo, resp. ještě výrazně vylepšilo systém multifunkční střechy Modutop®. Vnitřní přepravní systém umožňuje využití prostoru pod střechou v případě absence systému Modutop®. Pak lze přepravovat dlouhé (až 2 m) předměty bez omezení aerodynamičnosti vozidla a s minimalizovaným rizikem krádeže.
Pro zajištění optimálního komfortu na cestách všeho druhu je vůz vybaven nápravami z C4 Picasso, přední je modifikovaného typu pseudo-McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, vzpěrami a zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je založená na vlečených ramenech, přímých torzních tyčích, teleskopických hydraulických tlumičích a zkrutném stabilizátoru se liší uložením tlumičů zaměřeným na optimalizaci prostoru podběhů kol a zvětšení světlé šířky
K omezení hlučnosti přispívá aerodynamika vozu. Motor je akusticky izolován, podlaha vybavena krytem proti odletujícímu štěrku a kabině nescházejí četné absorpční prvky (v úrovni krycí desky, palubní desky i střechy).
K usnadnění řízení slouží četné prvky výbavy jako je zadní parkovací asistent, omezovač rychlosti a tempomat nebo automatické rozsvěcení světel za snížené viditelnosti (dle úrovně výbavy), nechybí ani asistent pro rozjezd do svahu. Tato nová funkce je spojena s ESP, pokud je tímto systémem vozidlo vybaveno.
Vůz může být vybaven multifunkčním palubním počítačem a audiosystémem s ovládáním na volantu a kompatibilním s přehrávačem MP3, měničem na 5 CD a systémem Bluetooth.
V sériové výbavě nechybí systém ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku i nouzový posilovač brzd. V případě prudkého brzdění se automaticky rozsvěcují výstražná světla. Kotoučové brzdy o velkém průměru na všech kolech, z nichž přední jsou ventilované, jsou zárukou bezpečnosti.
Premiérou a zároveň inovací v segmentu lehkých dodávkových vozidel je systém ASR spojený s ESP, i detektorem tlaku vzduchu v pneumatikách.
Dobrou stabilitu má na svědomí velkorysý rozvor, včetně 15“ (205/65 R15) nebo za příplatek 16“ (215/55 R16) kol a konstrukce náprav.
V nabídce jsou různé verze vnitřní úpravy umožňující zařídit si prostředí ve voze podle osobního vkusu od nejjednodušších až po nejzdobnější potahové materiály, které ladí se systémem Modutop® i dobrodružným duchem verze XTR.
Nové Berlingo může být vybaveno až 6 airbagy, sériově airbagem řidiče a spolujezdce, na přání lze dodat boční airbagy a hlavové. Proti krádeži je chráněno na některých trzích systémem tzv. superzamykání, který např. po rozbití některého ze skel znemožňuje otevření dveří. K dispozici je ultrazvukový alarm vnitřního prostoru i alarm obvodový, který je podle jednotlivých trhů dodáván sériově nebo za příplatek.
Od uvedení na trh je nabízeno se třemi vznětovými a dvěma zážehovými motory dodávaných s pětistupňovou manuální převodovkou.
Zážehové motory
Typ | 1.6i 16V/90 | 1.6i/110 |
Výkon | 66(90(/5500 | 80(110)/5800 |
Toč.moment | 132/2500 | 147/4000 |
Vznětové motory
Typ | 1.6 HDi/75 | 1.6 HDi/92 | 1.6 HDi/110 |
Výkon | 55(75)/4000 | 66(92)/4000 | 80(110)/4000 |
Toč.moment | 185/1750 | 215/1750 | 240/2000 |
Nový motor 1.6 HDi 16V/110k s filtrem pevných částic, přímým vstřikováním a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, je současně výkonný i šetrný vůči životnímu prostředí. Zhruba 70 % točivého momentu je k dispozici od 1250/min, přičemž s funkci „overboost“ umožňuje krátkodobé zvýšení plnicího tlaku a zvýšení točivého momentu na 254 Nm.
Při normálním provozu je frekvence údržby u dieselových verzí 20 000 km nebo 2 roky, u benzinových 30 000 km nebo 2 roky. Při normálním provozu se např. rozvodový řemen u dieselové verze mění po ujetí 240 000 km nebo každých 10 let.
Nejlevnější Berlingo 1.6/90 k stojí 354 900 Kč, se vznětovým 1.6 HDi/75 pak 384 900 Kč. Nejvýkonnější ´provedení 1.6 HDi/110 s nejvyšší výbavou Multispace Extra přijde na 564 900 Kč. V základní výbavě X najdeme např. čelní airbagy, systémy ABS+EBD+EBA, zadní sklopnou lavici, výklopné zadní dveře, boční posuvné dveře vpravo, palubní počítač, apod.
JL, 24.4.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout