Citroën Berlingo - moderní a užitečný
Před několika dny jsme vás seznámili s novým Peugeotem Partner (viz Novinky), který patří mezi trio koncepčně shodných vozů společně s Citroënem Berlingo a Fiatem Fiorino. Proto je také většina informací v následujících řádcích shodná s francouzským sourozencem.
S novým Berlingem nabízí Citroën nejširší a nejucelenější modelovou řadu užitkových vozů ve své historii. Navazuje na uvedení nového Jumperu, nového Jumpy a malého užitkového vozu Nemo.
Berlingo se poprvé objevilo v roce 1996 a dodnes bylo prodáno přes 800 000 užitkových verzí. Nový model bude uveden na trh ve druhém čtvrtletí a bude nabízen společně se současným Berlingem s motory HDi 75 k a 1.4i 75 k jako Berlingo First.
Na délku se Berlingo prodloužilo o 24 cm na 4,38 m, na šířku o 8 cm na 1,81 m a v rozvoru o 3,5 cm na 2,73 m. Navíc je nabízeno v krátké i dlouhé verzi, přičemž zadní přesah dlouhé verze je o 25 cm delší. Dlouhá verze měří na délku 4,63 m.
Užitečný objem nákladu činí 3,3 m3 (3,7 m3 u dlouhé verze) oproti 3 m3 u Berlinga First. Užitečné zatížení se pohybuje v rozmezí 625 až 850 kg (750 kg u dlouhé verze).
K dispozici jsou různé verze kabiny. V případě kabiny Extens umožňuje sklopné boční sedadlo spolujezdce vytvořit plochou podlahu, a tím přepravu nákladů dlouhých až 3 metry. Opěradlo výsuvného sedadla je z plechu a unese zatížení až 50 kg. Třímístná kabina Extenso® zvětšuje nákladový prostor o 0,4 m3, jenž tak dosahuje celkové hodnoty 3,7 m3 u krátké a 4,1 m3 u dlouhé verze. V případě dvoumístné kabiny je opěradlo spolujezdce sklopné za účelem optimalizace nakládání vozidla.
Nakládací práh se nachází 58,4 cm nad zemí u krátké verze s nosností 625 kg, resp. 60,9 cm u krátké verze s nosností 850 kg a 61,2 cm u verze dlouhé.
Výklopné asymetrické dveře usnadňují přepravu dlouhých nákladů. Menší křídlo se nachází v prodloužení bočního výsuvného nebo sklopného sedadla spolujezdce (podle úrovně výbavy). Zadní výklopné dveře se otevírají v úhlu 177°. Otevírací zadní okno umožňuje snadný přístup do zavazadlového prostoru, aniž by bylo nutné otevírat dveře a umožňuje přepravu dlouhých nákladů. Pro snazší přístupnost a nakládání je možné volit mezi verzemi s jedněmi nebo dvěma bočními posuvnými dveřmi.
Maska na první pohled hlásá příslušnost vozu ke značce Citroën. Rozměrné a vysoké čelní sklo a stěrače s plochými rameny umocňují moderní a ušlechtilý vzhled. Výrazný nárazník, rozměrné světlomety, velká a účinná zpětná zrcátka i mohutná kapota zvýrazňují charakter nového Berlinga.
Interiér je moderní a zároveň nadčasový. Součástí výbavy může být robustní a omyvatelný syntetický koberec v kabině, zatímco nákladový prostor je vybaven specifickým obložením.
Berlingo lze považovat nejen za pracovní nástroj, ale i pojízdnou kancelář, usnadňující práci optimalizací využitelného prostoru kabiny. K funkčním zlepšením plynoucím z prodloužení nákladového prostoru se přidává i středové sedadlo kabiny Extenso®, jehož opěradlo lze sklopit a využít jako psací stolek.
Ve verzi s klasickou kabinou je sklopné opěradlo sedadla spolujezdce vybaveno skořepinou sloužící jako psací podložka s integrovanými držáky na kelímky.
Za příplatek je k dispozici střešní výklopný otvor Girafon, umožňující nakládat dlouhé předměty a převážet je se zavřenými zadními dveřmi.
Pro zajištění optimálního komfortu je vůz vybaven nápravami z podvozku C4 Picasso. Přední náprava je modifikovaná McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, vzpěrami a zkrutným stabilizátorem. Konstrukce zadní nápravy, založená na vlečených ramenech, přímých torzních tyčích, teleskopických hydraulických tlumičích a zkrutném stabilizátoru, se liší uložením tlumičů zaměřeným na optimalizaci prostoru podběhů kol a zvětšení šířky. Zadní náprava je vybavena hydraulickými dorazy.
Samozřejmostí je výškové a podélné nastavení volantu. Sedadla, u řidiče výškově nastavitelné, jsou navržena ze snadno udržovatelných materiálů.
K usnadnění práce slouží mj. zadní parkovací asistent, omezovač rychlosti a tempomat nebo automatické rozsvěcení světel (dle úrovně výbavy). Asistent pro rozjezd do svahu je spojen s ESP (pokud je vybaven) a aktivuje se při sklonu 5 %. Premiérou a zároveň inovací v segmentu LUV je systém ASR spojený s ESP a senzorem tlaku vzduchu v pneumatikách.
V novém Berlingu najdeme multifunkční palubní počítač a audiosystém s ovládáním na volantu a kompatibilním s přehrávačem MP3, měničem CD a systémem Bluetooth. Dle úrovně výbavy je vybaveno zásuvkou na 12 V a přenosnou svítilnou umístěnou v zavazadlovém prostoru.
Díky velkorysému rozvoru, 15“ kolům (195/65 R15) a konstrukci náprav se vůz vyznačuje dobrou stabilitou. Sériová výbava zahrnuje ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku i brzdový asistent. V případě prudkého brzdění se automaticky rozsvěcují výstražná světla.
Citroën nabízí také výbavu Paket Práce pro vozidla používaná ve ztíženém terénu, jejíž součástí jsou speciální pneumatiky a ochranný plechový kryt pod motorem.
Posádku chrání šest airbagů a také pevná dělicí přepážka s mříží v horní části, oddělující nákladový prostor. Konstrukce je vyztužena zejména v oblasti zadního a středového sloupku. Tyto úpravy zajišťují jak tuhost karosérie, tak odpovídající pružnost pro absorpci slabších nárazů.
Nákladový prostor je koncipován s cílem ochránit přepravované zboží. Plechové zadní dveře zabraňují nežádoucím pohledům zvenčí a proniknutí do nákladového prostoru. Závěsy dveří jsou kryté a znesnadňují případné pokusy o vniknutí. Pro zvýšení ochrany posádky i nákladu je vybaveno systémem automatického zamykání dveří a zavazadlového prostoru při uvedení vozidla do pohybu.
Nákladový prostor lze zamykat a odemykat z místa řidiče nezávisle na uzamčení kabiny. Ve výbavě Paket Plus je nadstandardně dodáván třítlačítkový ovladač pro kompletní zamčení a odemčení vozidla nebo jen odemčení nákladového prostoru. Proti krádeži je chráněno systémem tzv. superzamykání, který po rozbití některého ze skel znemožňuje otevření dveří.
Při uvedení na trh bude nové Berlingo nabízeno se 3 pohonnými agregáty a výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou.
Při normálním provozu se např.rozvodový řemen u dieselové verze mění po 240 000 km nebo každých 10 let. V návaznosti na úspěch valníkové verze Berlinga First nabízí nové Berlingo rovněž „valník“. Užitečným zatížením 1 tuny umožňuje modifikace jako je umístění chladicí skříně, nástavby zásahových vozidel, pickupových nástaveb atd.
Berlingo je vybaveno elektroinstalací a elektronikou „full CAN“ poslední generace, k jejímž hlavním vlastnostem patří zjednodušení kabelového vedení a maximální odolnost. Nabízí rozhraní umožňující přístup k nezbytným adaptacím bez narušování integrity elektroinstalace a elektroniky vozidla. Tento systém s pracovním označením Boîtier de Transformation Carrossiers (BTC) je k dispozici u užitkových vozů (sériově u valníkové verze) a u vozů osobních pro úpravy s TPMR (Transport de Personnes à Mobilité Réduite – přeprava osob s omezenou pohyblivostí). Systém je napojen na baterii, startér a alternátor.
Zážehový motor
Vznětový motor
Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min
JL, 30.1.2008
Berlingo se poprvé objevilo v roce 1996 a dodnes bylo prodáno přes 800 000 užitkových verzí. Nový model bude uveden na trh ve druhém čtvrtletí a bude nabízen společně se současným Berlingem s motory HDi 75 k a 1.4i 75 k jako Berlingo First.
Na délku se Berlingo prodloužilo o 24 cm na 4,38 m, na šířku o 8 cm na 1,81 m a v rozvoru o 3,5 cm na 2,73 m. Navíc je nabízeno v krátké i dlouhé verzi, přičemž zadní přesah dlouhé verze je o 25 cm delší. Dlouhá verze měří na délku 4,63 m.
Užitečný objem nákladu činí 3,3 m3 (3,7 m3 u dlouhé verze) oproti 3 m3 u Berlinga First. Užitečné zatížení se pohybuje v rozmezí 625 až 850 kg (750 kg u dlouhé verze).
K dispozici jsou různé verze kabiny. V případě kabiny Extens umožňuje sklopné boční sedadlo spolujezdce vytvořit plochou podlahu, a tím přepravu nákladů dlouhých až 3 metry. Opěradlo výsuvného sedadla je z plechu a unese zatížení až 50 kg. Třímístná kabina Extenso® zvětšuje nákladový prostor o 0,4 m3, jenž tak dosahuje celkové hodnoty 3,7 m3 u krátké a 4,1 m3 u dlouhé verze. V případě dvoumístné kabiny je opěradlo spolujezdce sklopné za účelem optimalizace nakládání vozidla.
Nakládací práh se nachází 58,4 cm nad zemí u krátké verze s nosností 625 kg, resp. 60,9 cm u krátké verze s nosností 850 kg a 61,2 cm u verze dlouhé.
Výklopné asymetrické dveře usnadňují přepravu dlouhých nákladů. Menší křídlo se nachází v prodloužení bočního výsuvného nebo sklopného sedadla spolujezdce (podle úrovně výbavy). Zadní výklopné dveře se otevírají v úhlu 177°. Otevírací zadní okno umožňuje snadný přístup do zavazadlového prostoru, aniž by bylo nutné otevírat dveře a umožňuje přepravu dlouhých nákladů. Pro snazší přístupnost a nakládání je možné volit mezi verzemi s jedněmi nebo dvěma bočními posuvnými dveřmi.
Maska na první pohled hlásá příslušnost vozu ke značce Citroën. Rozměrné a vysoké čelní sklo a stěrače s plochými rameny umocňují moderní a ušlechtilý vzhled. Výrazný nárazník, rozměrné světlomety, velká a účinná zpětná zrcátka i mohutná kapota zvýrazňují charakter nového Berlinga.
Interiér je moderní a zároveň nadčasový. Součástí výbavy může být robustní a omyvatelný syntetický koberec v kabině, zatímco nákladový prostor je vybaven specifickým obložením.
Berlingo lze považovat nejen za pracovní nástroj, ale i pojízdnou kancelář, usnadňující práci optimalizací využitelného prostoru kabiny. K funkčním zlepšením plynoucím z prodloužení nákladového prostoru se přidává i středové sedadlo kabiny Extenso®, jehož opěradlo lze sklopit a využít jako psací stolek.
Ve verzi s klasickou kabinou je sklopné opěradlo sedadla spolujezdce vybaveno skořepinou sloužící jako psací podložka s integrovanými držáky na kelímky.
Za příplatek je k dispozici střešní výklopný otvor Girafon, umožňující nakládat dlouhé předměty a převážet je se zavřenými zadními dveřmi.
Pro zajištění optimálního komfortu je vůz vybaven nápravami z podvozku C4 Picasso. Přední náprava je modifikovaná McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, vzpěrami a zkrutným stabilizátorem. Konstrukce zadní nápravy, založená na vlečených ramenech, přímých torzních tyčích, teleskopických hydraulických tlumičích a zkrutném stabilizátoru, se liší uložením tlumičů zaměřeným na optimalizaci prostoru podběhů kol a zvětšení šířky. Zadní náprava je vybavena hydraulickými dorazy.
Samozřejmostí je výškové a podélné nastavení volantu. Sedadla, u řidiče výškově nastavitelné, jsou navržena ze snadno udržovatelných materiálů.
K usnadnění práce slouží mj. zadní parkovací asistent, omezovač rychlosti a tempomat nebo automatické rozsvěcení světel (dle úrovně výbavy). Asistent pro rozjezd do svahu je spojen s ESP (pokud je vybaven) a aktivuje se při sklonu 5 %. Premiérou a zároveň inovací v segmentu LUV je systém ASR spojený s ESP a senzorem tlaku vzduchu v pneumatikách.
V novém Berlingu najdeme multifunkční palubní počítač a audiosystém s ovládáním na volantu a kompatibilním s přehrávačem MP3, měničem CD a systémem Bluetooth. Dle úrovně výbavy je vybaveno zásuvkou na 12 V a přenosnou svítilnou umístěnou v zavazadlovém prostoru.
Díky velkorysému rozvoru, 15“ kolům (195/65 R15) a konstrukci náprav se vůz vyznačuje dobrou stabilitou. Sériová výbava zahrnuje ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku i brzdový asistent. V případě prudkého brzdění se automaticky rozsvěcují výstražná světla.
Citroën nabízí také výbavu Paket Práce pro vozidla používaná ve ztíženém terénu, jejíž součástí jsou speciální pneumatiky a ochranný plechový kryt pod motorem.
Posádku chrání šest airbagů a také pevná dělicí přepážka s mříží v horní části, oddělující nákladový prostor. Konstrukce je vyztužena zejména v oblasti zadního a středového sloupku. Tyto úpravy zajišťují jak tuhost karosérie, tak odpovídající pružnost pro absorpci slabších nárazů.
Nákladový prostor je koncipován s cílem ochránit přepravované zboží. Plechové zadní dveře zabraňují nežádoucím pohledům zvenčí a proniknutí do nákladového prostoru. Závěsy dveří jsou kryté a znesnadňují případné pokusy o vniknutí. Pro zvýšení ochrany posádky i nákladu je vybaveno systémem automatického zamykání dveří a zavazadlového prostoru při uvedení vozidla do pohybu.
Nákladový prostor lze zamykat a odemykat z místa řidiče nezávisle na uzamčení kabiny. Ve výbavě Paket Plus je nadstandardně dodáván třítlačítkový ovladač pro kompletní zamčení a odemčení vozidla nebo jen odemčení nákladového prostoru. Proti krádeži je chráněno systémem tzv. superzamykání, který po rozbití některého ze skel znemožňuje otevření dveří.
Při uvedení na trh bude nové Berlingo nabízeno se 3 pohonnými agregáty a výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou.
Při normálním provozu se např.rozvodový řemen u dieselové verze mění po 240 000 km nebo každých 10 let. V návaznosti na úspěch valníkové verze Berlinga First nabízí nové Berlingo rovněž „valník“. Užitečným zatížením 1 tuny umožňuje modifikace jako je umístění chladicí skříně, nástavby zásahových vozidel, pickupových nástaveb atd.
Berlingo je vybaveno elektroinstalací a elektronikou „full CAN“ poslední generace, k jejímž hlavním vlastnostem patří zjednodušení kabelového vedení a maximální odolnost. Nabízí rozhraní umožňující přístup k nezbytným adaptacím bez narušování integrity elektroinstalace a elektroniky vozidla. Tento systém s pracovním označením Boîtier de Transformation Carrossiers (BTC) je k dispozici u užitkových vozů (sériově u valníkové verze) a u vozů osobních pro úpravy s TPMR (Transport de Personnes à Mobilité Réduite – přeprava osob s omezenou pohyblivostí). Systém je napojen na baterii, startér a alternátor.
Zážehový motor
Typ | 1.6 16V |
Objem | 1587 |
Výkon | 66 (90)/5500 |
Toč.moment | 132/2500 |
Vznětový motor
Typ | 1.6 HDI | 1.6 HDI | 1.6HDI FAP |
Objem | 1560 | 1560 | 1560 |
Výkon | 55 (75)/4000 | 66(92)/4000 | 66(92)/4000 |
Toč.mom | 185/1750 | 215/1750 | nd |
Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min
JL, 30.1.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout