Chevrolet Camaro - pokračování tradice
Na Ženevském autosalonu si ne náhodou odbyl svoji evropskou premiéru pravý americký „muscle car“ Chevrolet Camaro se šestilitrovým osmiválcem. Společnost Chevrolet Europe se totiž rozhodla, že od roku 2009 bude tyto automobily dovážet do Evropy.
Jako správný výkonný automobil kombinuje Camaro páté generace dramatický design s nevšedním výkonem. Zároveň oživuje duch jednoho z nejpopulárnějších sportovních kupé všech dob a definuje Camaro pro novou generaci příznivců.
Studie Camaro ztělesňuje výkon a posedlost první generace, která patří dodnes mezi nejvyhledávanější sběratelské automobily. Nová generace disponuje motorem s příznivou spotřebou a dokonalejším podvozkem. Cílem je přiblížit sportovní kupé mladším enthusiastům, ale zároveň zachovat přízeň současných příznivců. Miliony lidí se zamilovaly do Camara z nejrůznějších důvodů, především pro krásný vzhled a poskytované výkony, které konkurovaly drahým evropským vozům GT. Byly praktická i pro každodenní využití a cenově dostupná.
Základní proporce, to znamená dlouhá kapota, mohutné blatníky, krátká střecha a široký rozchod kol nenechají nikoho na pochybách, že jde o výkonný automobil. Dominantní přední maska a výklenek na kapotě (podobně jako Corvette V8), velká kola a pneumatiky a viditelné brzdové kotouče signalizují, co všechno studie v sobě skrývá. Kokpit je umístěn mezi ostře definovanými tvary blatníků, využívající designerské prvky inspirované bojovými letadly a novou Corvettou.
Design exteriéru se odráží také v interiéru, kde se prolínají futuristické prvky s retro stylem. Přední sedadla mají vestavěné bezpečnostní pásy a čtyři cestující si užijí více než dvoumetrovou šířku. Oranžové prvky se odvolávají na první generaci, ale celkově interiér vyzařuje přiměřenou funkčnost očekávanou u vysoce výkonných vozidel Chevrolet.
Studii pohání nejnovější generace benzinového vidlicového osmiválce (small block) 6.0 o výkonu 400 k, který je kombinován se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Motor je vybavený systémem Active Fuel Management, umožňující odpojení čtyř válců v případě částečného zatížení motoru. Tím se sníží spotřeba paliva na průměrných 7,8 l/100 km při jízdě po dálnici. Odstupňování převodovky umožňuje razantní zrychlení, bezpečné předjíždění a příjemnou hospodárnou jízdu. Rozměry vozidla kupodivu odpovídají městskému provozu a příměstským parkovištím.
Moderní sportovní automobily musí poskytovat víc než pouze rychlou jízdu po rovině. Proto je Camaro vybaveno moderním podvozkem a pohonem zadních kol. Nezávislé zavěšení kol využívá vinuté pružiny s progresivní charakteristikou a plynové tlumiče.
Vzhledem na bohatou historii názvu Camaro se rozhodl tým designerů General Motors vytvořit ódu na původní Camaro a současně vyvinout na první pohled moderní automobil. Jasnou inspirací byla první generace z roku 1969. Tým designerů ve Warrenu (Michigan, USA) se také obrátil svoji pozornost také na nejnovější Corvettu a bojovou stíhačku YF-22. Nový model páté generace je bezpochyby exkluzivnější než předchozí
Základní technické údaje
Motor: benzinový V8 6.0
Výkon: 298 kW (400 k)
Rozměry: 4730 x 2022 x 1344 mm
Rozvor: 2806 mm
Rozchod kol: 1620/1607 mm
Kola vpředu/vzadu: 21“/22“
Pneumatiky: 275/30 R21 (vpředu), 305/30 R22 (vzadu)
Z historie
První Chevrolet Camaro byl představen v roce 1966 jako odpověď GM na sportovní Ford Mustang, do sériové výroby se dostal o rok později. Takže letos slaví 40. narozeniny. Zájemci si mohli tehdy vybrat mezi kupé s pevnou střechou a pěti sedadly nebo kabrioletem, a benzinovými motory V6 3.8 nebo V8 5.7. Existoval v 80 továrních variantách a 40 typech, přičemž nejsilnější byl Z28 s výkonem 305 k. U prvních verzí byly k dispozici tři převodovky – třístupňová mechanická s pákou pod volantem, čtyřstupňová mechanická s pákou na podlaze nebo automatická. Jen v letech 1967 až 81, v době největšího rozkvětu Camara, bylo vyrobeno přes 2,6 milionů těchto vozů.
Jindřich Lasík, 20.3.2007
Studie Camaro ztělesňuje výkon a posedlost první generace, která patří dodnes mezi nejvyhledávanější sběratelské automobily. Nová generace disponuje motorem s příznivou spotřebou a dokonalejším podvozkem. Cílem je přiblížit sportovní kupé mladším enthusiastům, ale zároveň zachovat přízeň současných příznivců. Miliony lidí se zamilovaly do Camara z nejrůznějších důvodů, především pro krásný vzhled a poskytované výkony, které konkurovaly drahým evropským vozům GT. Byly praktická i pro každodenní využití a cenově dostupná.
Základní proporce, to znamená dlouhá kapota, mohutné blatníky, krátká střecha a široký rozchod kol nenechají nikoho na pochybách, že jde o výkonný automobil. Dominantní přední maska a výklenek na kapotě (podobně jako Corvette V8), velká kola a pneumatiky a viditelné brzdové kotouče signalizují, co všechno studie v sobě skrývá. Kokpit je umístěn mezi ostře definovanými tvary blatníků, využívající designerské prvky inspirované bojovými letadly a novou Corvettou.
Design exteriéru se odráží také v interiéru, kde se prolínají futuristické prvky s retro stylem. Přední sedadla mají vestavěné bezpečnostní pásy a čtyři cestující si užijí více než dvoumetrovou šířku. Oranžové prvky se odvolávají na první generaci, ale celkově interiér vyzařuje přiměřenou funkčnost očekávanou u vysoce výkonných vozidel Chevrolet.
Studii pohání nejnovější generace benzinového vidlicového osmiválce (small block) 6.0 o výkonu 400 k, který je kombinován se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Motor je vybavený systémem Active Fuel Management, umožňující odpojení čtyř válců v případě částečného zatížení motoru. Tím se sníží spotřeba paliva na průměrných 7,8 l/100 km při jízdě po dálnici. Odstupňování převodovky umožňuje razantní zrychlení, bezpečné předjíždění a příjemnou hospodárnou jízdu. Rozměry vozidla kupodivu odpovídají městskému provozu a příměstským parkovištím.
Moderní sportovní automobily musí poskytovat víc než pouze rychlou jízdu po rovině. Proto je Camaro vybaveno moderním podvozkem a pohonem zadních kol. Nezávislé zavěšení kol využívá vinuté pružiny s progresivní charakteristikou a plynové tlumiče.
Vzhledem na bohatou historii názvu Camaro se rozhodl tým designerů General Motors vytvořit ódu na původní Camaro a současně vyvinout na první pohled moderní automobil. Jasnou inspirací byla první generace z roku 1969. Tým designerů ve Warrenu (Michigan, USA) se také obrátil svoji pozornost také na nejnovější Corvettu a bojovou stíhačku YF-22. Nový model páté generace je bezpochyby exkluzivnější než předchozí
Základní technické údaje
Motor: benzinový V8 6.0
Výkon: 298 kW (400 k)
Rozměry: 4730 x 2022 x 1344 mm
Rozvor: 2806 mm
Rozchod kol: 1620/1607 mm
Kola vpředu/vzadu: 21“/22“
Pneumatiky: 275/30 R21 (vpředu), 305/30 R22 (vzadu)
Z historie
První Chevrolet Camaro byl představen v roce 1966 jako odpověď GM na sportovní Ford Mustang, do sériové výroby se dostal o rok později. Takže letos slaví 40. narozeniny. Zájemci si mohli tehdy vybrat mezi kupé s pevnou střechou a pěti sedadly nebo kabrioletem, a benzinovými motory V6 3.8 nebo V8 5.7. Existoval v 80 továrních variantách a 40 typech, přičemž nejsilnější byl Z28 s výkonem 305 k. U prvních verzí byly k dispozici tři převodovky – třístupňová mechanická s pákou pod volantem, čtyřstupňová mechanická s pákou na podlaze nebo automatická. Jen v letech 1967 až 81, v době největšího rozkvětu Camara, bylo vyrobeno přes 2,6 milionů těchto vozů.
Jindřich Lasík, 20.3.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout