Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Cheetah - zapomenutý projekt

Takřka neznámý otevřený sportovní vůz Cheetah debutoval v roce 1971 na Ženevském autosalonu s cílem nahradit Karmann Ghia. Byl zajímavý nejen svým tvarem, ale hlavně koncepcí střechy s podélně uspořádanými ochrannými rámy proti převržení.

Jak by mohl vypadat nástupce úspěšného vozu Karmann Ghia? Tuto otázku si kladla už v roce 1970 firma Karmann a později také Giorgio Giugiaro, designer první generace Golfu. Ten se v tu dobu osamostatnil a založil společnost Ital Design. Cheetah (anglicky gepard) poháněl vzadu uložený zážehový čtyřválec boxer 1.6 o výkonu 50 k. Z pohledu karosérie ale vůbec nebylo podstatné, jaká pohonná jednotka je pod kapotou.
Cheatah nabídl, v podstatě jako další vývoj studie Karmann Typ 1 Cabrio od karosárny Ghia, dvojitý ochranný rám proti převrácení. Giugiaro zachoval boční střešní sloupky, stejně jako B-sloupky. Odpadla pouze zadní příčka mezi sloupky B. Výsledkem byl maximální pocit z jízdy v kabrioletu při zachování optimální bezpečnosti. Mezi střešními „můstky“ byla natažena plátěná střecha softtop, vzadu vybavená průhlednou okenní fólií, ale také panoramatickou střechou. Dvoumístný automobil (délka 3,88 mm, šířka 1,58 m, výška 1,23 m) s extrémně klínovitými tvary byl vybaven sklopnými světlomety a nárazníky integrovanými do karosérie. Markantními štěrbinami v přední kapotě přicházel do vnitřního prostoru čerstvý vzduch.
Samotný interiér ukazoval už v roce 1971, jak bude vypadat v příštích letech v sériových modelech Passat, Scirocco a Golf, navrženými Giugiarem. Příčně prošívaná sedadla byla hodně futuristicky stylizovaná a pohodlná. Při rozvoru 2,13 m ale už nezbýval prakticky žádný prostor na zavazadla a řidič se spolujezdcem se museli spokojit s jedinou ukládací přihrádkou za sedadly.
Automobilka Karmann poprvé prezentovala Cheetah na autosalonu v Ženevě před čtyřiceti lety. Ještě třeba podotknout, že celá konstrukce vozu byla koncipována pro případné použití vodou chlazených motorů, uložených vpředu.


J.Lasík, 13.4.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar