Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

CUPRA Formentor e-HYBRID ve dvou verzích

CUPRA Formentor, první vozidlo, vyvinuté výhradně značkou CUPRA, přichází nyní na trh se dvěma externě nabíjitelnými hybridními pohony. CUPRA tak činí další krok v procesu elektrifikace a také dokazuje, že elektrifikace a sportovní výkony se dokonale doplňují.

Vysokovýkonný model CUPRA Formentor e-HYBRID kombinuje zážehový motor TSI 1,4 litru o výkonu 150 k (110 kW) s elektromotorem vyladěným na nejvyšší výkon 115 k (85 kW). Energii dodává vyspělá sada lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. CUPRA Formentor tak podává skvělé výkony nejen z hlediska sportovní dynamiky, ale také v oblasti ochrany životního prostředí.

Pohon může obstarávat výhradně spalovací motor, pouze elektromotor, nebo kombinace obou jednotek. Zákazníci mají na výběr dvě výkonové varianty: 204 k (150 kW) a 245 k (180 kW). Obě výkonná vozidla kategorie CUV s pohonem předních kol mají stejnou konfiguraci poháněcího ústrojí, jeho naladění však nabízí odlišnou charakteristiku.

Verze o výkonu 204 k kombinuje sportovní výkony s hospodárností. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 7,8 sekundy a její rychlost je 205 km/h. Spotřeba paliva je 1,2 až 1,4 litru na 100 km podle oficiálního testovacího cyklu WLTP.

Řidiči verze 245 k mohou zrychlit z nuly na 100 km/h za 7,0 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 210 km/h.

Vyšší výkony však nejsou vykoupeny kompromisy v oblasti hospodárnosti. CUPRA Formentor VZ e-HYBRID 245 k se tak může pochlubit hodnotami spotřeby paliva 1,4 až 1,6 l/100 km.
Na hospodárnosti se významně podílí lithium-iontová akumulátorová baterie s kapacitou 13 kWh a vysokou hustotou výkonu a energie. Vyspělá technologie umožňuje uložit dostatek energie pro dojezd s výhradně elektrickým pohonem až 59 km (až 55 km u varianty s výkonem 245 k) na základě WLTP.

Sada lithium-iontových akumulátorů má hmotnost 130 kilogramů. Její vliv na jízdní dynamiku je však minimální, protože je uložena v nejnižší možné poloze. A díky objemu 96 litrů bylo relativně snadné najít pro ni optimální umístění.

Součástí výbavy vozu je také elektrický brzdový posilovač, který umožňuje získávat zpět kinetickou energii, a to v souhře s konvenční brzdovou soustavou.

Mimořádně důležité je řízení provozní teploty akumulátorové baterie spolu s ostatními prvky externě nabíjitelného hybridního systému včetně nabíječky, výkonové elektroniky a elektromotoru. Model CUPRA Formentor e-HYBRID je proto vybaven dodatečnou chladicí soustavou s vlastním chladičem a expanzní nádobou.

Nový systém pracuje oproti chladicí soustavě spalovacího motoru s nižší teplotou a zvyšuje účinnost hybridního pohonu za nízkých i vysokých teplot.

Jízdní režimy:
CUPRA Formentor e-HYBRID se vždy rozjíždí v elektrickém režimu (pokud jsou akumulátory dostatečně nabité). Jakmile množství elektrické energie v akumulátorech poklesne pod určitou úroveň, nebo rychlost jízdy překročí 140 km/h, pohon se přepne do hybridního režimu.

Řidič má v módu Hybrid na výběr dva dílčí režimy: Hybrid-Auto a Hybrid-Manual. Hybrid-Auto je základním nastavením, které automaticky řídí činnost systému pohonu tak, aby byl udržován optimální stav nabití akumulátorů. V režimu Hybrid-Manual mají uživatelé na výběr tři různé možnosti:

1) Udržovat aktuální stav nabití.
2) Nastavit požadovaný nižší stav nabití.
3) Využít funkci nabíjení, která zvýší stav nabití prostřednictvím spalovacího motoru.

Jakmile je stav nabití akumulátorové baterie nízký, vrátí se systém pohonu k hybridnímu režimu. Po připojení vozidla ke zdroji elektrické energie lze sadu akumulátorů nabít za pouhé 3 h a 40 min pomocí nástěnné nabíječky o výkonu 3,6 kW, nebo za necelých 5 h při využití 2,3kW nabíječky.

Podvozek
Skvělé sladění pohonu a podvozku umožňuje dynamickou jízdu. Nastavení podvozku a řízení zaručuje maximální preciznost a propojení řidiče s vozem v takové míře, která byla dosud u externě nabíjitelného hybridního vozu nemyslitelná – až do této chvíle.

Podvozek má odlišné nastavení pro verzi Plug-in Hybrid, které odpovídá specifickým požadavkům v důsledku jiného rozložení hmotnosti mezi nápravy.

Stejně jako ostatní verze této modelové řady je i model CUPRA Formentor e-HYBRID vybaven systémem dynamické regulace podvozku DCC. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu je víceprvkové zavěšení. Tato konstrukce poskytuje skvělý základ pro další zvyšování úrovně jízdní dynamiky prostřednictvím vyspělých podvozkových systémů. Zákazníci mají na výběr 18“ nebo 19“ kola z lehké slitiny.


Vnitřní design

Jakmile řidič uchopí nový volant, který nese tlačítka pro spuštění motoru a aktivaci režimu CUPRA, okamžitě pochopí, že bude řídit výjimečný automobil. Na rozdíl od ostatních verzí této modelové řady se digitální panel přístrojů Digital Cockpit zaměřuje na zobrazování dat o elektrifikovaném pohonu, od zbývajícího dojezdu v režimu výhradně elektrického pohonu až po právě využívaný způsob pohonu.

Dominantou interiéru je 12“ dotykový displej informačního a zábavního systému, který poskytuje cestujícím téměř nekonečné množství funkcí včetně oblasti konektivity a zároveň snižuje počet ovládacích tlačítek. Jednoduchosti a elegance interiéru bylo dosaženo z části také využitím technologie „shift-by-wire“ u převodovky DSG. Interiér je díky tomu přehlednější a prostornější.

Ve dvou CUPRA Formentor e-HYBRID má vnější délku 4450 mm a vnější šířku 1839 mm. Vnější výška 1510 mm poskytuje všem cestujícím velkorysý prostor pro hlavu, zatímco rozvor náprav 2680 mm umožnil vytvořit dostatek prostoru pro cestující na sedadlech vzadu. CUPRA Formentor e-HYBRID nabízí prostor pro zavazadla o objemu 345 litrů.



Bezpečnost a komfort
Mezi nejdůležitější systémy patří asistent Travel Assist pro automatizovanou jízdu, asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist), asistent pro couvání z parkovacího místa (Exit Assist) a asistent pro stav nouze (Emergency Assist) a předvídavý adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control).



CUPRA Formentor VZ e-HYBRID (245 k)

Motor: 1.4 TSI
Objem: 1395 ccm
Kombinovaný výkon soustavy: 245 k (180 kW)
Vrtání x zdvih:74,5 x 80 mm
Kompresní poměr: 10:1
Nejvyšší výkon elektromotoru: 85 kW/115 k
Kapacita akumulátorové baterie: 13 kWh
Nejvyšší celkový točivý moment: 400 N.m
Dojezd v elektrickém režimu (WLTP): 52-55 km
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,0 s
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva (WLTP):1,4 – 1,6 l/100 km


CUPRA Formentor e-HYBRID (204 k)

Motor: 1.4 TSI
Objem: 1395 ccm
Kombinovaný výkon soustavy: 204 k (150 kW)
Vrtání x zdvih: 74,5 x 80 mm
Kompresní poměr: 10:1
Nejvyšší výkon elektromotoru: 85 kW/115 k
Kapacita akumulátorové baterie: 13 kWh
Nejvyšší celkový točivý moment: 350 N.m
Dojezd v elektrickém režimu (WLTP): 53-59 km
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,8 s
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva (WLTP: 1,2 – 1,4 l/100 km


Cupra 17.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2021 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar