Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bitter Vero - comeback po 20 letech

Když se řekne Bitter, tak se milovníkům alkoholu vybaví hořký nápoj a automobilovým enthusiastům rozzáří oči při vzpomínce na atraktivní sportťáky. Němec Erich Bitter se totiž proslavil konstrukcí vlastních automobilů, o které je mezi sběrateli nesmírný zájem.

Když se v roce 1968 pořádala první Motor Show v Essenu, tehdy ještě pod názvem Výstava sportovních a závodních automobilů, byl již přitom. Na místo činu se vrací letos se sportovním modelem Vero, elegantním sedanem s moderní technikou a nezaměnitelným stylem. Čtyřdveřový vůz vychází technicky z Holdenu Statesmnan, pohání jej rovněž vidlicový osmiválec 6.0 o výkonu 367 k při 5700/min a točivým momentem 530 N.m při 4400/min. Rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Od původního modelu se liší novou přední kapotou, pro Bitter typickou mřížkou chladiče, upravenými světlomety a nárazníky.
Původně neměl Erich Bitter s automobilovou branží nic společného, neboť se věnoval profesionální cyklistice. Teprve když se nakazil benzinem, tak začal závodit s automobily, které také prodával a dovážel speciální závodnické oblečení, na které měla jeho firma Rallye Bitter v 60. letech monopol. Podílela se také na vývoji nehořlavých kombinéz.
Jeho snem bylo však vyrábět exkluzivní automobily s běžně dostupnou technikou, a proto založil značku Bitter. V roce 1973 se stal jeho první model Bitter CD doslova kultovním automobilem. Už při premiéře na autosalonu IAA ve Frankfurt se lidé často ptali – to je italské auto? Tak elegantně vůz vypadal. Při výběru názvu sehrál nemalou roli legendární Ferdinand Porsche, který mu tehdy řekl – „Napište své jméno…Porsche nezní lépe“
První automobil Bitter CD používal techniku Opelu Diplomat s vidlicovým osmiválcem o objemu 5,4 respektive 5,7 litru. Erich Bitter při jeho vzniku využili spolupráce s Georgem Gallionem, designerem GM. Výrobu vozu převzal firma Baur ve Stuttgartu, která přivedla na svět 395 kusů, z nichž se dochovala více než polovina.
Komponenty z Opelu Senator se třílitrovým šestiválcem používala pozdější řada SC, kterou v letech 1981 až 1989 tvořily kabriolet, sedan a kupé. Bitter nevyráběl jen malé série sportovních automobilů, ale vytvořil také několik zajímavých prototypů, jako třeba Tasco ve spolupráci s MGA.
Po dvaceti letech prezentuje Erich Bitter na Motor Show v Essenu třetí svůj sériový automobil a navazuje tak na tradici legendárního automobilu ze sedmdesátých let.

Jindřich Lasík, 29.11.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar